Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selvitys lapsilisien yh-korotusten lakkauttamisesta Kelalle.

Vierailija
22.09.2010 |

Momimutkainen juttu selitettäväksi, mutta jos joku osaisi vastata.

Tilanne on siis vuoden verran ollut sellainen, että miestuttuni erosi ja joutui myymään asuntonsa. Asunnosta jäi myyntitappiota ja muitakin velkoja oli, eikä mies saanut hankittua omaa asuntoa lomautuksien ym juttujen takia. Hänen tavaroitaan on ollut myös muuttolaatikoiden muodossa meidän varastossa ja kellarissa säilytyksessä koko tuon ajan.

Mies siirsi osoitetietonsa minun asuntooni myytyään oman asuntonsa, koska väestörekisterin mukaan kukaan ei voi olla ilman osoitetta Suomessa. Luonani hän on ollut viikonloppuja vierailuilla, mutta muuten asustellut milloin missäkin. Mies sai asunnon ja siirsi itsensä kirjoille sinne.

Itse olen yh ja saanut kahdesta lapsesta korotuksen lapsilisään tuona aikana, kun tuttava mieheni oli kirjoilla minun asunnossani. Oman mieheni kanssa muutettiin yhteen tämän kuun alusta ja jo viime kuun puolella tein Kelaan ilmoituksen, että yh-korotuksen voi poistaa lapsilisistä (mieheni ei siis ole lasten isä).

Nyt tuli Kelalta lappu, missä vaativat lisäselvitystä korotuksen poistamiseen, koska luonani on ollut kirjoilla toinen aikuinen senkin aikaa, kun en ole asunut oman mieheni kanssa. Tuttu oli siis vain kirjoilla väestörekisterin ja postin takia, mutta yhteistä taloutta tms meillä ei ollut.

Ilmeisesti siis joudun maksamaan korotuksia takaisin päin, vaikka kyseessä ei ole ollut mikään avoliitto tutun kanssa? Vai miten tämä asia pitäisi selittää Kelalle?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaamuotoinen selvitys, ja sen tuttavan kommentti, ja yhteystiedot lisätietojen kyselyä varten

Vierailija
2/8 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha puoli asiassa on, että voi silti olla, että ne peritään takas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä vähän epäilenkin, että vaikka selittäisi mitä, niin joudun omasta pussistani kuitenkin maksamaan korotukset takaisin.

Toisaalta tuo tehty ratkaisu vuosi sitten tuntui järkevältä, koska tuttu sai kamoilleen säilytyspaikan ja luotettavan postin hakupaikan. Harmi vaan, että nyt siitä aiheutuu itselle sitten ehkä seuraamuksia.

Jälkikäteen on helppo olla viisas, mutta silloin ei ajatellut muuta kuin auttaa kaveria, joka jäi veloissa tyhjän päälle. Tiedän, että hänellä edelleen on velkoja maksettavanaan liiton ajalta ja talous tiukilla, niin takaisinperintä ei oikein hänenkään "maksamanaan" taida onnistua. Kyse on kuitenkin useammista satasista kerta maksuna. Itsellekin aika mahdoton tehtävä tässä taloudellisessa tilanteessa.

ap

Vierailija
4/8 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tosin purkamattomissa muuttolaatikoissa, mutta milläs sen todistat, ettei niitä ole koko aikana purettua?

Ja mikä on sen todistusarvo, että tuttu itse todistaa olleensa vain kirjoilla luonani, vaikka taas hänen useampi tuttunsa todistaisi tämän miehen asuneen väliaikaisissa pätkissä heidän luonaan? Kääk, mikä soppa :(

Tuskin Kela alkaa kymmenelle ihmiselle soittelemaan ja kyselemään tietojen aitoutta vaan peri rahat sieltä, mistä ne yksinkertaisimmin saa.

ap

Vierailija
5/8 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkä ole oikeutettu siihen korotukseen. Mikä siinä on negatiivista?

Vierailija
6/8 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikemminkin pitäisi yh-korotuksen perusteena olla yhteinen taloudenpito avopuolisoksi luokiteltavan ihmisen kanssa, nyt näin on oman mieheni kanssa. Tilitiedoista näkee, että maksamme toistemme laskujamme ristiin ja yhteisiä asumiskustannuksia.

Yh-korotushan nykyisellään taitaa perustua nimenomaan siihen, että on kaksi aikuista kirjoilla samassa osoitteessa. Mielestäni se ei automaattisesti tarkoita, että toinen kirjoilla olijoista on toisen avopuoliso tai elatusvelvollinen lapsia kohtaan.

Tämä siis vain minun mielipiteeni.

ap

Vierailija
7/8 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat käsitellään juridiselta kannalta. Kuka vaan voisi sanoa, että ei se täällä asu, vaan pitää vaan tavaroitansa luonani.

Vierailija
8/8 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mokasi siis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yhdeksän