Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poskionteloiden punkteeraus!

Vierailija
22.09.2010 |

Toinen antibioottikuuri menossa poskiontelotulehdukseen ja ellei tehoa punkteeraus edessä. Sitä ei ole koskaan mulle tehty, joten ajatuskin hirvttää. Joskus lääkärikeskusten odotusaulassa näkee niitä joilla sukkapuikkojen näköset puikot nenässä törröttää ja tuntuu pahalta katsoakin, saatikka että omaan nenään ne puikot.

Voisiko joku (lääkäri, hoitaja) jolle tehty kys. toimenpide selostaa seikka seikalta miten se toimenpide etenee? Koskeeko?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurjin vaihe on se, kun ne puikot survaistaan nenään, mutta siitä eteenpäin homma ei ole ollenkaan niin kamalaa kuin mitä voisi kuvitella. Ja mikä parasta - siitä on apua.

Vierailija
2/12 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutten ole lääkäri enkä hoitaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kerran yritetty tehdä ja toisen kerran tehty.

Ongelma ekalla kerralla oli että niin turvoksissa nenä että sattui tosi paljon.

Ekaksi puudutetaan (ne pumpulitikut nenässä). Mun mielestä se sattui eniten, ennen kuin puutui. Kun niitä piti painaa sinne kipeeseen nenään ja silmät vuoti vettä.

Itse punkteeraus oli lyhyt. Pisto sattui mutta lyhytkestoisesti.

Muakin pelotti etukäteen, mutta kyllä siitä selviää. Sekin vaikuttaa miten erkkä nenä on.

Vierailija
4/12 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki joille tehty voisi kirjoittaa miten se tapahtuu, mutta ajattelin että jos hoitajia, lääkäreitä linjoilla niin he voisivat ammattinsa puolesta kertoa! Joten kaikki tieto tervetullutta!

Mitä ne puikot oikeastaan on, jotka sieltä nenästä törröttää?

Kertokaa pliis ihan vaihe vaiheelta! ap

Vierailija
5/12 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tuntuu vähän epämiellyttävältä ja voi kirvellä. Kun aine vaikuttaa, tulee nenään ja kurkkuun puutumisen tunne. Ainetta voi myös vähän valua nieluun ja se maistuu pahalta.

Kun puikot ovat vaikuttaneet noin puoli tuntia, lääkäri tökkää reiän poskiontelon ohueen luuhun. Siitä kuulu rusaus, mutta kipua ei tunnu. Sitten lääkäri vie onteloihin vettä sellaisella letkulla. Potilas istuu vähän etukumarassa, jolloin vesi ym. mömmöt valuvat normaalisti sieraimista ulos kaarimaljaan.

Ei tuo normaalitilanteessa mitenkään paha homma ole. Minulla oli raskausaikana punkteeraus ikävä, koska limakalvot olivat niin turvoksissa. Vesi aiheutti onteloihin kovan paineen.

Vierailija
6/12 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan enää...

Vierailija
7/12 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on puudutusta varten. Niissä puikoissa on jotkut pumpulitupot tai vastaavat, joissa on puudutusainetta. Eivät satu, mutta tuntuvat inhottavalta.

Punkteerauksessta poskiontelon rustoon tehdään reikä, ja poskionteloon pumpataan keittosuolaliuosta (?), jolla huuhdellaan tavara ulos.

Ei välttämättä koske, mutta voi aiheuttaa sellaista jännää painetta. Esim. mulla oli hammasraudat silloin, kun mut punkteerattiin (lapsena), ja se paine alkoi vääntämään niitä rautoja, ja se sattui. Voi myös pyörryttää, mutta puudutuksen pitäis ehkäistä se ruston puhkaisun aiheuttama kipu - enkä mä sitä tuntenutkaan, ainoastaan ääni oli epämiellyttävä.

Kyllä kannattaa punkteeraus, niitä ab-kuureja saat syödä vaikka maailman tappiin asti. Punkteerauksesta useimmat saavat apua, siis sellaiset, joille se on mahdollista tehdä.

Vierailija
8/12 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan itse jännitän eniten juuri tuota ruston puhkaisua :(

Sitä vedellä huuhtelua en niinkään..

Kiitos oikein paljon! Lisääkin kommentteja vastaan otan! ap

Vierailija
9/12 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puudutan ensin suihkepuudutteella, tätä voi valua hieman nieluun, joka tuntuu osasta potilaista epämiellyttävältä.

Jatkan puudutusta laittamalla joko puudutustikut (potilaat odottelemassa tikut nokassa käytävällä)tai laittamalla puuduteusvoidetta.

Tikut on päällystetty pumpulilla ja puudusaineella, laittaminen tuntuu epämiellyttävälle, mutta kannattaa laittaa kunnolla, jotta puutuminen tapahtuisi hyvin. Riittävä puutuminen tulee kyllä jo 5 minuutin kuluessa, pitempäänkin voi olla. jos käytän puudutusvoidetta, työnnän sen ohuen tylpän kärjen kautta samalle alueelle, puutuakseen tämä tarvitsee aikaa n 2 min.

Riittävän ajan kuluttua poistan puudutustikut /imen puudutusvoiteen pois.

Tämän jälkeen otan punktioneulan ja varmistan vielä potilaalta, onko puudutus riittävä. Jos potilaalla ei ole kipua, työnnän neulan läpi poskiontelon sivuseinästä. Rusausta voi kuulua, koska alueella on ohut luukerros ja samalla kohtaa potilas kuvaa tuntemusta usein epämiellyttäväksi tai hieman kipua aiheuttavaksi.

Neulan ollessa paikoillaan huuhtelen neulan kautta lämpimällä keittosuolavedellä eritteet pois. Tämä yleensä tuntuu miellyttävälle, kun paine poistuu. sitten poistetaan neula, ja toimenpide on ohi. Yleensä teen punktiot n 15 minuutissa molemmille puolille puudutusvoiteella, mutta teen näitä jatkuvasti (erikoislääkäri). Ja yleensä potilaat ovat tyytyväisiä.

Puudutus ja tekniikkaeroja on lääkäreistä riippuen. Jos puudutus ei ole riittävä, voi toimenpide olla kivulias. Myös minua punktoidaan vuosittain, mutta koen sen lähinnä samanlaiseksi kuin hammaslääkärissä käynnin.

Vierailija
10/12 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen miettinyt että jos punkteeraukseen joudutaan, varaan ajan tutulle knk-lääkärille, joka ilmeisesti tehnyt noita toimenpiteitä paljonkin. En väheksy missään nimessä tavallisia tk-lääkäreitä, mutta haluan että varsinkin eka toimenpide tehtäisiin niin, ettei siitä jää kammoa. Koska varmaan tuota toimenpidettä tullaan tekemään jatkossakin :(

poskionteloiden ilmastointileikkaustakin jo väläytelty hoitona...

ap

Vierailija
11/12 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tv. knk-el

Vierailija
12/12 |
22.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyslääkärit?