Voi apua meidän perhetyöntekijää!
Meillä käy kerran viikossa perhetyöntekijä, koska sairastuin vaikeaan synnytyksenjälkeiseen masennukseen.
No mutta, yleensä keskustellaan niitä näitä ja hän kyselee kuulumisia. Viimeksi kerroin, että muuten menee oikein hyvin, mutta olen hieman huolestunut, kun mieheni joutuu sydäntutkimuksiin.
Siihen tämä täti totesi, että "huomasin miten äänesi muuttui kun kerroit tästä, asia varmaan vaivaa sinua".
Heh, oikeesti. Ei kun en p***aakaan piittaa ukon pumppuvaivoista... No totta helkutissa mun ääni muuttuu. Joskus nää hyvää tarkottavat keskustelut ärsyttää mua. Muutenkin ois kiva, kun sen aikaa kun on aikuista seuraa, vois puhua muistakin kuin ongelmista, mutta perhetyöntekijöillä on ilmeisesti velvollisuus ottaa esiin ongelmia.
Kommentit (34)
voit sanoa sille, että muuttuis varmaan sunkin ääni vastaavassa tilanteessa. Se on ihan normaalia :)
Olisi oma itsensä, eikä esittäisi tuollaista reipas perhetyöntekijä-roolia.
Ne tulee kotiin, istuu, juo kahvia tai sitten ei. Ja sitten jutellaan: miten on mennyt, miltä sinusta tuntuu, ja plaaplaa ja lässyn lässyn.
He eivät hoida lapsia, eivät laita ruokaa / levio, eivät siivoa. He vain istuvat ja juttelevat äitin tai perheen ongelmista, vaikka heillä ei ole minkäänlaista koulutusta, ei esim. kriisityöntekijän, psykologin, psykiatrin, mielentervyssairaanhoitajan / hoitajan tms koulutusta.
Eikö tuota keskusteluapua voisi saada kodin ulkopuolelta joltain oikealta ammatti-ihmiseltä? Mutta minusta kyse ons iitä, että tullaan tarkistamaan miten koti hoidetaan, miltä näyttää, miltä lapsi näyttää.... jne. Kyttäyskäyntejä siis.
Muistathan ap, että perhetyöntekijät ovat niitä viranomaisia ja kirjaavat jokaisen käynnin ja keskustelun ylös sinun potilastietokansioosi.
puhdistakaa ensin huumeseulat, sitten voitte jossain vaiheessa haaveilla ja aharjoitella perhe-elämää vaikka nukeilla ;)
Eikö siivouspalvelut pidä ostaa erikseen? Niistä saa kotitalousvähennyksen verotukseen. Perhetyöntekijän toimenkuva ja tarkoitus on kai joku muu?
puhdistakaa ensin huumeseulat, sitten voitte jossain vaiheessa haaveilla ja aharjoitella perhe-elämää vaikka nukeilla ;)
...tulla jakamaan tänne omia kokemuksiaan? Tästä päätelle ei näytä paljoakaan auttaneen...
Meillä perhetyöntekijä käy juttelemassa lapsemme kanssa ja lapsi vihaa näitä juttelu hetkiä.
Utelua, samoja kysymyksiä yhä uudelleen, syylistämistä ja suoranaista pelottelua.
Lapsen itsetunto on selvästi alkanut huonontua.
Joudun jatkuvasti oikomaan tämän puheita esim. pelottelusta luokalle jäämisestä. Lapsi pärjää hyvin koulussa. Ei todellakaan ole jäämässä luokalleen. Ehkä tämä perhetyöntekijän muut asiakkaat on huonoja koulussa ja sitten puhuu hyvillekin samaan tyyliin.
Jatkuvaa syylistämistä myös siitä, että lapsi on liian vakava. Pitäisikö sen teeskennellä, että tosi kiva jutella sun kanssa, jos ei ihmisestä yhtään pidä, eikä näistä haastattelu tilanteista?
En itsekään pidä hänen kanssaan jutteluista, koska juuri niitä ongelmia ja negatiivisia asioita perhetyöntekijä hakee. Hän on myös aina oikeassa ja tietää asiamme paremmin kuin minä itse tai ainakin siltä tuntuu.
Ihan kiva, että on joku jonka kanssa jutella arjen ongelmista, mutta miksi pitää kotiin tulla?
Itse hain apua uupumukseen ja synnytyksen jälkeiseen masennukseen. En halunnut ketään lässyttämään kotisohvalle, kahvittelemaan ja arvostelemaan kotiani. Miksei perhetyöntekijä vaikka hoida lapsia sillä aikaa, kun äiti ottaa päiväunet/käy kaupassa/ tekee ruokaa/käy jumpassa?
En halua vähäisiä voimavarojani tuhlata siihen, että skarppaan käynnin ajaksi ettei papereihin tule epämääräisiä merkintöjä. En ymmärrä perhetyntekijän funktiota. Mikä koulutus heillä edes on?
perhetyöntekijää, mutta just ton takia en sitä kotiini halua. En halua tänne ventovierasta voivottelemaan kanssani. Ennemmin tartteisin käytännönapua! Menee vaan aika hukkaan tuossa lässytyksessä.
Oli ihanaa kun oli aikuista seuraa, kävimme lasten ja työntekijän kanssa uimassa, hevostallilla, eväiden kanssa retkillä sekä vaan kahvilla kondiktoriossa. Mä nautin niistä käynneistä!
siitä vaan ostamaan siivouspalveluja ym. ellei apua lähipiiristä löydy. Ei pidä odottaa että kaiken saa aina ilmaiseksi itselleen kun käy vähän neuvolassa vinkumassa.
täytyy kertoa mitä toivot tai haluat tai odotat. Kerro, että haluaisit keskustella muista kuin ongelmista. Ehkä hän yritti olla empaattinen?
Oli ihanaa kun oli aikuista seuraa, kävimme lasten ja työntekijän kanssa uimassa, hevostallilla, eväiden kanssa retkillä sekä vaan kahvilla kondiktoriossa. Mä nautin niistä käynneistä!
kenen kanssa tehdä noita juttuja?
Mietin joskus olisinko selvitellyt kunnan åerhetyöntekijän saatavuutta. Mutta ehdottomasti tahtoisin meille tulevan aikuisen joka joko tekisi kotitöitä tai sitten hoitaisi lapsia, ei missään tapauksessa enää toisi lisää paineita esim. arvioimalla/ käymällä syväluotaavia keskusteluja ta neuvomalla vanhemmuudessa. En millään voi olla varma saisinko tätä, joten olen nähnyt paremmaksi pyytää apua vain perhepiiristä tai rahalla. Kerran kävin avoimessa päiväkodissa kuuntelemassa perhetyöntekijän luennon vauvan unesta ja se oli minusta tosi epäammattimainen ammattilaisen korvaani. Kysyinkin tuolloin puhujan koulutusta, en nyt tarkkaan enää muista mikä oli, mutta pidin sitä ehdottoman riittämättömänä tällaisten " asiantuntija" lausuntojen antamiseen. Joten itse ainakin pidättäytyisin syväluotaavista puoskaroinneidta perhetyntekijän kanssa. Kävisin ne mielummin terveydenhoitajan, neuvolapsykologin, psyk sairaanhoitajan tai läheisten ystävien kanssa.
ja kun sanoin juuri tuosta että tarvitsisin apua ennemmin juuri arjen pyörittämisessä, niin kerrottiin, että ptt voi olla avuksi viemällä lapsia ulos että saan siivota ja pestä pyykkiä, tai vaikka nukkua.
No ihan kiva että veisi ulos 7- ja 10-vuotiaat lapset, mutta osa nuo ulkoilla jo ilman seuraakin :D
Ja voin kyllä nukkua silloin kun vauva nukkuu, vauvaa en antaisi ptt:n mukaan mihinkään lenkille muutenkaan.
Tuolle "ostakaa itse siivojanne"-hokijalle sanon että ostaisinkin jos olisi rahaa! Mutta Suomessa SAA edelleenkin köyhätkin tehdä lapsia, oli tuollaisten *ulkkujen mielipide asiaa mikä tahansa.
perhetyöntekijä hoitaa lapsia, ja usein mä lähdenkin jonnekkin muualle siksi aikaa.. Kyllä jutellaankin paljon.. Kun tuo joku viittasi etteivät he hoidat lapsia.. Siivousta eivät tee, mutta ei se ole tarkoituskaan..
Kyllä muakin välillä ärsyttää meidän perhetyöntekijä, mutta iso apu siitä on kyllä..
Ja hän kyllä kyselee paljon ,ja olen huomannut että hänelle on helppo puhua.. Mutta juttelemme myös ihan kaikesta muusta kuin meidän perheestä, esim sen hetken uutisista, tv-ohjelmista yms..
Tuolle "ostakaa itse siivojanne"-hokijalle sanon että ostaisinkin jos olisi rahaa! Mutta Suomessa SAA edelleenkin köyhätkin tehdä lapsia, oli tuollaisten *ulkkujen mielipide asiaa mikä tahansa.
Köyhät voisi alkaa itse sitten myös elättämään itseään ja kustantamaan elämistään, eikä odottaa että yhteiskunta tekee sen puolestanne.
Perhetyöntekijä ei ole = siivooja
kenen kanssa tehdä noita juttuja?
Kuten otsikossa mainitsin minulla ei ollut äitikavereita. Tein kolmivuorotyötä, ja lasten terapioiden vuoksi vapaat olivat arkena. Mieheni oli reissuhommissa, viikon kerrallaan pois. Olin aivan yksin, tuntui että seinät kaatuu päälle. Oli vain lapsen tutkimuksia ja terapiaa, ja taas tutkimusta... Olin haaveillut uimahallissa käynneistä lasten kanssa, mutta en uskaltanut lähteä kahden uimataidottoman kanssa yksin. sain sen haaveen toteuttaa perhetyöntekijän kanssa.
Eikä meidän perhetyönteijä koskaan tullut tekemään mitään tupatarkastusta, onneksi! Hän oli ihmisenä vielä sellainen, että koin hänet jopa ystäväkseni.
Köyhät voisi alkaa itse sitten myös elättämään itseään ja kustantamaan elämistään, eikä odottaa että yhteiskunta tekee sen puolestanne. Perhetyöntekijä ei ole = siivooja
Mihin tarkoitukseen hänet on koulutettu?
vanhemmuuden roolikarttoineen ja lässytyksineen. Tarttuisivat imuriin!