Hampaiden oikominen aikuisena, kokemuksia?
Onko teillä kenelläkään kokemuksia hampaiden oikomisesta aikuisiällä?
Minulla on alkanut vaivaamaan enemmän ja enemmän väärä purenta, leuat juuttuu jatkuvasti väärään asentoon ja on todella kipeät.
Hammaslääkäri määräsi ensiavuksi purentakiskon, jonka saa tässä varmaan parin viikon sisällä.
Jatkoa aletaan sitten miettiä, kunhan pääsen joskus erikoishammaslääkärille..
Hirvittää vähän mitä on edessä, mutta jotain tälle pitäisi tehdä, ei pysty puremaan kunnolla, kun leuat jumii jatkuvasti, ja kipu on tosi kovaa..
Onko mitään kokemuksia kenelläkään? Olisi kiva kuulla onko apu löytynyt, miten ja miten kauan on kestänyt hoidot.
Kommentit (3)
Kesti vuoden verran. Kiinteät raudat ylä- ja alahampaisiin, käynnit oman alueen keskussairaalassa, sain siis lähetteen perusteella lähes maksuttoman hoidon. Opiskelin tuohon aikaan. Vuoden oikomishoidon jälkeen mulle tehtiin alaleuan siirtoleikkaus, olikohan kyse 0,5 cm:stä. Toki olin kipeä, ei ollut helppo juttu, mutta ehdottomasti kannatti. Muutuin tosi paljon monin tavoin tuon oikomisen ja leikkauksen myötä.
Helpointa toki olisi ollut hoitaa purenta oikeaksi jo lapsena. Nyt esikoisellani on purentakisko öisin, teroitan hänelle sitä, miten tärkeää säännöllinen käyttö on!
Itselläni on traumaattinen syväpurenta jota yritettiin tuloksetta hoitaa lapsuudessa/nuoruudessa. Varsinaisia vaivoja tällä hetkellä ei ole, mutta oikoja sanoi kysessä olevan vakava purentavirhe joka on parasta hoitaa kuntoon ennenkuin vaivoja alkaa tulemaan. Purennan täysi korjaaminen vaatisi oikomisen lisäksi alaleukaleikkauksen. Toisena vaihtoehtona on kompromissihoito jossa vain oikotaan, mutta leukaa ei siirretä. Tällöin purenta ei täysin korjaannu, mutta paranee. Odottelen nyt kumpaa asiantuntijat minulle suosittelevat. Olen kunnallisessa hoidossa. Mielenkiintoista ja rohkaisevaa lukea muiden kokemuksia!
Itselläni oli aikanaan samanlaisia vaivoja; naksumista, rahinaa, jumiutumista, kipua ja jatkuvaa päänsärkyä. Kesti useamman vuoden ennen kuin rohkenin mennä hammaslääkäriin.
Olen pitänyt keraamisia hammasrautoja lähes 2,5 vuotta ja nyt se on loppu. Purentakiskoa olin käyttänyt jo useita vuosia ennen oikomisen aloittamista, mutta siitä ei olut riittävää apua. Hampaani olisi korjattu jo kyllä nuorempana kunnallisessa, mutta teini-iässä en suostunut rautoja suuhuni ottamaan. Tyhmyydestä sain siis myöhemmin kärsiä. Aikuisiällä vaivani laatu vaati myös alaleuan korjausleikkauksen eli osteotomian, tämä on kuitenkin harvinaista.
Hoidon aikana hampaani olivat jakuvasti kipeät ja suuni haavoilla kojeiden hankauksesta. Tulokset kuitenkin alkoivat näkyä, vaivani paranivat ja jopa kasvoni solakoituivat huomattavasti ylirasittuneiden purentalihasten saadessa vihdoin levätä. Huomasin hymyileväni enemmän. Alussa ajattelin, että kaksi vuotta on hirveän pitkä aika, mutta nyt voin rehellisesti sanoa sen kuluneen hujauksessa.
Prosessi vaati 4 hampaan poiston, kesti 2,5v ja maksoi yhteensä n.4000e. Kela maksoi hoidostani 25%, koska kyseessä oli ns. vaativaa erikoissairaanhoitoa vaativa tapaus..?
Hoidon loputtua palkitsin itseni hampaiden valkaisulla. Olen päättänyt tämän jälkeen hymyillä joka päivä edes hieman.
Tsemppiä!