Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäempaattinen pp-hoitaja

Vierailija
06.08.2010 |

Menin eilen hakemaan lastani perhepäivähoitajalta. Ovat aina iltapäivisin pihalla, joten haen lapsen suoraan sieltä. Näin jo kauempaa, että lapseni hoitokaveri, 2-vuotias "Aino" istui hieman kauempana ja itki lohduttomasti. Itku jatkui kun tulin paikalle. Kysyin, miksi Aino itkee. Hoitaja vastasi, että "se nyt vähän kaatui ja satutti". Hän ei itse yrittänytkään lohduttaa itkevää lasta.

Olen nähnyt saman jo pari kertaa samalla hoitajalla. Kun jollekulle lapsista tulee murhe, hoitaja tokaisee että no niin, lopeta se itku. Ei mene edes viereen.

Hoitaja on muuten mukava ja jämpti nainen, uskon, että oikein hyvä hoitaja. Mutta minua vaivaa hänen epäempaattisuutensa. Kyllä mielestäni pientä lasta pitäisi lohduttaa, kun tulee pipi, harmi tai äitiä ikävä.

Olenko liian herkkä?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kivalta.

En sanoisi häntä hyväksi hoitajaksi.

Sylissä pitäminen ja lohduttaminen ovat mielestäni ihan perusjuttuja lastenhoidossa.

En veisi omia lapsiani tuommoiselle hoitajalla, vaikka muuten tekisi hommansa hyvin ja jämptisti.

Vierailija
2/14 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän puistossa näkee vain ja ainoastaan tuollaisia hoitajia. Itse en lastani veisi pph:lle varsinkin kun oma pph lapsuudessani oli kaiken epäempaattisuuden lisäksi myös väkivaltainen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vaihtoehdot on vähissä. Lapseni on niin arka, että ei pärjäisi isossa päiväkotiryhmässä (tämän on todennut erikoislastentarhanopettaja, joka arvioi tilanteen). Ja muita pp-hoitajia ei oikein tunnu olevan.

Vaikka en tuosta piirteestä pidäkään, niin puolustan kuitenkin tuota pp-hoitajaamme. Hän on yleensä kiva, leikkii lasten kanssa, pitää sylissä, kyselee kuulumisia. Hän on antanut paljon erityishuomiota omalle lapselleni, jolla oli vaikeuksia hoitoon sopeutumisessa.

En siis äkkiä uskaltaisi lähteä vaihtamaan, kun en tiedä, löytyykö parempaa.

t. AP

Vierailija
4/14 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulosta kovin mukavalta toiminnalta. Kyllä lasta kuuluu lohduttaa.

Täällä meillä päin tuntuu vähän jokainen pph olevan tuon sorttinen. Lapsia käsketään "Lopeta se parkuminen" tai "Mene kauemmaksi parkumaan" tms. jos jollain on jostain paha mieli tms. :( Todella surullista katseltavaa. Yhdestä olen päivähoito-ohjaajalle tehnytkin ilmoituksen kun oli semmoista toimintaa, että ei enää kestänyt korvat eikä silmät seurata sitä touhua.

Vierailija
5/14 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän on havainnut hyväksi lopettaa parku heti kättelyssä ja lohduttaa sitten. Mun oma lapsi huutaa ja parkuu niin, etten minä edes äitinä kestä kuunnella sitä korvan juuressa. Lohdutan kyllä, jos oikeasti sattuu.

Vierailija
6/14 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulosta kovin mukavalta toiminnalta. Kyllä lasta kuuluu lohduttaa.

Täällä meillä päin tuntuu vähän jokainen pph olevan tuon sorttinen. Lapsia käsketään "Lopeta se parkuminen" tai "Mene kauemmaksi parkumaan" tms. jos jollain on jostain paha mieli tms. :( Todella surullista katseltavaa. Yhdestä olen päivähoito-ohjaajalle tehnytkin ilmoituksen kun oli semmoista toimintaa, että ei enää kestänyt korvat eikä silmät seurata sitä touhua.

Pitäisi kai hoitaa lapset itse, että voisi olla varma, että saavat syliä ja lohdutusta... kun ei se taida yleensä päiväkodeissakaan kovin paljon parempaa olla.

t. AP

Vierailija
7/14 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi mahdollisuus on se, että kyseinen hoitolapsi itkee jokaista pientä pipiää loputtoman kauan. Selllaisiakin lapsia on. Ainakin omani on sellainen, enkä todellakaan jaksa lohduttaa häntä viiden minuutin välein, kun kesällä esimerkiksi paljain jaloin nurmikolla juostessaan satuttaa varpaitaan koko ajan (joku ruoho pistää, astuu kiven päälle tms.). Toki lohdutan, jos häneen ihan oikeasti sattuu, mutta usein itku on pelkkää teatteria.

En nyt sano, että lapsesi pph:lla olisi sama juttu, mutta se voi olla yksi vaihtoehto.

Vierailija
8/14 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsethan saattaa esimerkiksi tekokaatuilla saadakseen tahtonsa läpi.

Meillä oli hyvä pph. Tyttö meni sinne 10kk:n iässä ja lähti vasta eskariin. Kyllä isompi lapsi osasi jo kertoa, millaista on. Syliä ainakin sai. Koko eskarivuoden kaipaili vanhaa hoitajaansa ja muisteli, kuinka kiva se oli ja piti aina sylissä.

Vierailija
9/14 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi mahdollisuus on se, että kyseinen hoitolapsi itkee jokaista pientä pipiää loputtoman kauan. Selllaisiakin lapsia on. Ainakin omani on sellainen, enkä todellakaan jaksa lohduttaa häntä viiden minuutin välein, kun kesällä esimerkiksi paljain jaloin nurmikolla juostessaan satuttaa varpaitaan koko ajan (joku ruoho pistää, astuu kiven päälle tms.). Toki lohdutan, jos häneen ihan oikeasti sattuu, mutta usein itku on pelkkää teatteria.

En nyt sano, että lapsesi pph:lla olisi sama juttu, mutta se voi olla yksi vaihtoehto.

Huolettaa vaan oman lapseni puolesta, koska hän on TOSI reipas, ei koskaan kitise turhasta eikä itke, jos ei oikeasti sattunut. Ja silloinkin vaan hetken. Mutta jos oikeasti sattuu, niin lohdutusta tarvitaan!

Vierailija
10/14 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin eilen hakemaan lastani perhepäivähoitajalta. Ovat aina iltapäivisin pihalla, joten haen lapsen suoraan sieltä. Näin jo kauempaa, että lapseni hoitokaveri, 2-vuotias "Aino" istui hieman kauempana ja itki lohduttomasti. Itku jatkui kun tulin paikalle. Kysyin, miksi Aino itkee. Hoitaja vastasi, että "se nyt vähän kaatui ja satutti". Hän ei itse yrittänytkään lohduttaa itkevää lasta. Olen nähnyt saman jo pari kertaa samalla hoitajalla. Kun jollekulle lapsista tulee murhe, hoitaja tokaisee että no niin, lopeta se itku. Ei mene edes viereen. Hoitaja on muuten mukava ja jämpti nainen, uskon, että oikein hyvä hoitaja. Mutta minua vaivaa hänen epäempaattisuutensa. Kyllä mielestäni pientä lasta pitäisi lohduttaa, kun tulee pipi, harmi tai äitiä ikävä. Olenko liian herkkä?

Siis miksi olet sitä mieltä että hyvä hoitaja?Lyhyen tilannekuvauksen pohjalta tuskin tietenkään voi tehdä pitkällemeneviä johtopäätöksiä, mutta jos Sinulla on tunne siitä ettei hoitaja ole empaattinen ja jättää lapsen yksin hätänsä kanssa, on vaikea nähdä olennaisesti mitään hyvää. Taaperoikäinen joka satuttaa tai muuten onneton silloin kun äiti ei ole paikalla ,tarvitsee todella lohtua ja rauhoittamista, paniikki on pienellä tällöin suuri.

Vierailija
11/14 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin eilen hakemaan lastani perhepäivähoitajalta. Ovat aina iltapäivisin pihalla, joten haen lapsen suoraan sieltä. Näin jo kauempaa, että lapseni hoitokaveri, 2-vuotias "Aino" istui hieman kauempana ja itki lohduttomasti. Itku jatkui kun tulin paikalle. Kysyin, miksi Aino itkee. Hoitaja vastasi, että "se nyt vähän kaatui ja satutti". Hän ei itse yrittänytkään lohduttaa itkevää lasta. Olen nähnyt saman jo pari kertaa samalla hoitajalla. Kun jollekulle lapsista tulee murhe, hoitaja tokaisee että no niin, lopeta se itku. Ei mene edes viereen. Hoitaja on muuten mukava ja jämpti nainen, uskon, että oikein hyvä hoitaja. Mutta minua vaivaa hänen epäempaattisuutensa. Kyllä mielestäni pientä lasta pitäisi lohduttaa, kun tulee pipi, harmi tai äitiä ikävä. Olenko liian herkkä?

Siis miksi olet sitä mieltä että hyvä hoitaja?Lyhyen tilannekuvauksen pohjalta tuskin tietenkään voi tehdä pitkällemeneviä johtopäätöksiä, mutta jos Sinulla on tunne siitä ettei hoitaja ole empaattinen ja jättää lapsen yksin hätänsä kanssa, on vaikea nähdä olennaisesti mitään hyvää. Taaperoikäinen joka satuttaa tai muuten onneton silloin kun äiti ei ole paikalla ,tarvitsee todella lohtua ja rauhoittamista, paniikki on pienellä tällöin suuri.

Hoitaja on kuitenkin kiva ja ystävällinen, leikkii lasten kanssa, pitää sylissä, kyselee kuulumisia. Hän on antanut paljon erityishuomiota omalle lapselleni, jolla oli vaikeuksia hoitoon sopeutumisessa.

t. ap

Vierailija
12/14 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaan valitat. Jos hoitaja kerran pitää sylissä, niin varmaan myös lohduttaa, kun lohdutusta oikeasti tarvitaan.

Vierailija
13/14 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkodinkin pihalla toisinaan itkee n. kaksivuotiaita tai isompiakin, joiden vanhempien kanssa on sovittu, että joka niiskutusta ei tarvitse tosissaan ottaa.

Mutta toki silloin lohdutellaan jos esim. satuttaa. oikeasti. On meinaan melkoisia draamaqueenejä jo ihan pienissä.

Olenkin joskus sanonut, että varmaan palstoilla kirjoitellaan, että siellä ne taas huudattavat laiskat tarhanakat vekaroita:D

Vierailija
14/14 |
06.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja on kuitenkin kiva ja ystävällinen, leikkii lasten kanssa, pitää sylissä, kyselee kuulumisia. Hän on antanut paljon erityishuomiota omalle lapselleni, jolla oli vaikeuksia hoitoon sopeutumisessa. t. ap

Kun sinulla herännyt tämänkaltainen huoli kannattaisi ehkä hoitajalta kysellä miten oman lapsen kohdalla hoitaja auttaa ja lohduttaa kun lapsellasi paha mieli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kaksi