Voiko uhmaikä alkaa noin vain yhtäkkiä?
Aurinkoinen kaksivuotiaamme heräsi kaksi viikkoa sitten väärällä jalalla ja on sen jälkeen ollut ihan mahdoton känkkäränkkä. Mä kuvittelin jotenkin, et uhmaikä tulee hiljaa hiipimällä, mut voiko se tulla näinkin, ihan yhtäkkiä? Lapsi ei ole sairas, vaan pelkästään äärimmäisen helposti turhautuva, itkee ja kiukuttelee joka asiasta, sellaisistakin jotka ennen olivat mieluisia (kuten hampaiden pesu).
Kommentit (6)
vaihetta on kestänyt 1v-3v asti eli ei kaikki siitä parissa kuukaudessa selviä. :D
täähän on oikeasti aika karmeaa.:-/ Toivottavasti joskus vähän helpottaa, koska lapsi saa kilarit joka asiasta. Nyt mulle vasta alkaa valjeta, että vanhempana olo voi olla aika rankkaakin toisinaan - aika helpolla kun ollaan tähän asti päästy.
ap
ja kun verbaliikka on olematonta vielä, niin sitten vaan rääytään. Hermo meinaa mennä välillä. No, osaa poika sentään hänelle tärkeimmät sanat: ei, en ja yääk. Niillä tuntuu tällä hetkellä pärjäävän hienosti.
Tämä vaihe siis kestänyt jo 2 kk eikä näyttäs olevan loppumassa heti...
puun takaa, nämä helteet ovat voineet edes auttaa nopeaa muutosta.
Meidän pojalla alkoi uhma ainakin ihan salamana kirkkaalta taivaalta. Muistaakseni oli kanssa niin, että illalla oli vielä aurinkoinen pienimies ja aamulla heräsi sängystä pikkuinen känkkäränkkä joka ei muuta tehnyt kuin kiukkusi ja parkui ihan joka asiasta. Ja kaikkeen tietysti vastattiin terävästi EI ja siihen perään JOO.
Tuo kausi taisi kestää pari kuukautta ja nyt on jo helpottamaan päin. Omaa tahtoa tietysti on edelleen, mutta enää ei konflikteja tule niin paljon kun saa osittain itse päättää tietyistä asioista. Meitä ainakin auttoi se että pahimman kiukun aikana sai kiukuta ihan rauhassa ja minä vain istuin vieressä ja välillä kysyin joko tulee syliin ja halailemaan.
Kannattaa suhtautua huumorilla ja yrittää välttää äkkinäisiä kiiretilanteita ja antaa vähän tehdä omia päätöksiä.
t: äiti + poika 2 v 2 kk
Välivaihe, kohta tulee toinen jakso :D yleensä muutaman kuukauden tauko on tuossa välissä ja sitten siitä sinne 3 v tienoille mennään taas, vähän kehittyneemmällä verbaliikalla ja väittelykyvyllä...
t. pojat 3 v ja 6 v, molemmilla kiva uhmakausi menossa.