Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VAi ei vl:lla ole ehkäisykieltoa?

Vierailija
04.07.2010 |

Lukekaa tämä pitkä, mutta hyvä linkki. Loppupuolella on kooste Päivämiehen ehkäisyä koskevista jutuista.

http://scratchpad.wikia.com/wiki/Ehk%C3%A4isykielto

Kommentit (171)

Vierailija
141/171 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA TÄSSÄKÖ todellinen syy naisten alistamiseen, ei siis Raamatussa:

”Seppo Lohi pitää ehkäisykantaa koko liikkeen kannalta olennaisen tärkeänä. Jos tässä asiassa kanta muuttuu, kuolema on lestadiolaisen liikkeen padassa ja koko liike sammuu."

(Lohen haastattelu Kalajokilaakso-lehdessä heinäkuussa 2008.)

Silloinhan pakkosynnyttämisellä onkin ihan "maallinen" motiivi !!

Lestadiolaiset ymmärtävät aivan mainiosti, että heidän herätysliikkeensä on nykyihmisten mielestä niin outo ja älyttömän tuntuinen, ettei liike edes yritä tehdä mitään lähetystyötä. Ainoa toivo pitää liikettä hengissä on saada jäseniä sisältä päin. Suurin osa lapsistahan jättää uskon viimeistään aikuistuessaan, mutta yleensä aina joku pesueesta saadaan pysymään uskossa.

Tuo Lohen kommenttihan tavallaan pitää sisällään ymmärryksen siitä, että jatkossakin suurin osa lapsista ja nuorista tulee jättämään uskon.

Eihän liikkeen kiellot ja säännöt kestä pienintäkään loogista ajattelua. Liike ymmärtää sen itsekin ja juuri siksi laaditaankin sääntöjä, jotka pienentävät todennäköisyyttä omaan ajatteluun ja järkevien mielipiteiden muodostamiseen: Raamattua ei pidä lukea yksin, ei saa saada käydä keskusteluja netissä "vääräuskoisten" kanssa, ei saa katsoa telkkaria tai kokea kulttuurielämyksiä (teatterikappalekin voi herätellä ajattelemaan, samoin joku musiikkikappale)... Kaikki nuo rajoituksethan ovat lauman kurissa pitämisen kannalta todella hyödyllisiä ja loogisia. Nuoret täytyy myös muistaa kerätä omiin rippikouluihinsa, koska "tavan" riparilla moni on alkanut ajatella uskon asioita ihan itse. ;)

...tähän voi myös lisätä sen, että "uskon kieltäneisiin" henkilöihin ei ole soveliasta enää pitää läheisiä välejä. Heidän kanssa keskustellessaanhan voisi kunnon uskovaiselle tulla niitä "epäilyksiä". Epäilyksistähän pitää keskustella vain toisen lestadiolaisen kanssa eikä missään nimessä jonkun muun kanssa. Epäilyksiä täytyy myös katua, jolloin ne saa anteeksi. Jos taas ei kadu esimerkiksi ajatustaan siitä, että lestadiolaisuus on ainoa oikea usko, joutuu helvettiin...

Ihan hirmuisen tehokas masinointi oman ajattelun ja kaikenlaisen kyseenalaistamisen estämiseksi. Omassa kauheudessaan ihan hieno saavutus. Eikä lestadiolaisten säännöt tunnu tuota taustaa vasten enää mitenkään kaoottiselta kokoelmalta irtonaisia sääntöjä, vaan hyvinkin loogiselta ohjeistolta pitää lammaslauma kurissa.

Vierailija
142/171 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikemminkin kanilauma kurissa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/171 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ennen tiennyt että ehkäisyn kielto lestadiolaisilla on niinkin uusi sääntö, tehty vasta 60-luvulla.

Ehkäisykielto saattaa olla murentumassa: ”Kyllä, ihminen voi olla uskomassa ja ehkäistä. Ehkäisy ei ole opillinen kysymys, vaan jokaisen perheen henkilökohtaisen keskustelun asia.” (Oululainen vanhoillislestadiolainen äidinkielenopettaja Riikka-Maria Saukkonen Kotimaassa 2.7.2009.)

Ajattelen että jos kristillistä asennetta tähän e-asiaan haetaan, niin Saukkonen on tuossa muotoillut sen oikein. Ev.lut. kirkon kanta ollut tuonkaltainen jo 1950-luvun alusta!

Vierailija
144/171 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein säilyi eli se puhdas omatunto. Mitä sitä muiden tunnoista.

Itseään tässä itsekkäästi ajatellaan. Viimmeisällä tuomiolla pitää omatunto olla puhdas ja synnit anteeksiannettu. Millään muulla ei ole väliä, ei toisille aiheutetulla kärsimyksellä.

Kun Raamatussa sanotaan ja tuetaan meidän käyttäytymistä niin ei siinä muilla ole nokankoputtamista.

Lapsen omatunto luodaan kasvatuksella jossa yksilön oikeuksia rikotaan räikeällä tavalla.

Olen kyllä täysin samaa mieltä. Pohjimmiltaan tuommonen fanaattinen usko on täydellisintä itsekkyyttä mitä voi olla.

ja se vl omatuntohjan on rakennettu kasvatuksella. Ihmiselle voidaan luoda kasvatuksella millainen syntikäsitys hyvänsä.

Vierailija
145/171 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisiko mahdollista tavoittaa sinut sähköpostilla?

Kysyisin yksityisesti yhtä juttua liittyen tuohon kommenttiisi.

Minut tavoitat osoitteesta: chez_a@luukku.com

Hyvää kesää, ja kiitos!

Vierailija
146/171 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lestadiolaisista?

Vierailija
147/171 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisillä kiinnostaa ehkäiseekö vl:laiset vai ei? Jokainen valitsee oman uskonsa olipa vl-perheestä tai ei. Jotkut joutuvat luopumaan uskosta, sillä maailman houkutukset menevät uskon edelle ja omatunto paatuu. Tätä eivät kaikki välttämättä ymmärrä. Siinä vaiheessa ei ehkäisy tunnu miltään, tai muu Jumalan tieltä poikkeava toiminta.

Yhdyn aiemman vl-äidin kommentteihin, että tästä asiasta jauhaminen on aivan turhaa, sillä asia avautuu uskon kautta. Muiden on turha tulla jauhamaan siitä, miten tulee uskoa ja miksi me emme ehkäise. Ainakaan omalla kohdalla en koe, että olisi olemassakaan mitään ehkäisykieltoa! En vain koe, että ehkäisy on oikein. Kaikkien lapsien on lupa tulla.

Tiedän, että useat haluavat hyökätä sanomisiani vastaan, ja väittää omaatuntoa kasvatetuksi ja niin edelleen, mutta ei se muuta uskoani. Tämä asia avautuu uskon kautta.

Vierailija
148/171 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisiko mahdollista tavoittaa sinut sähköpostilla?

Kysyisin yksityisesti yhtä juttua liittyen tuohon kommenttiisi.

Minut tavoitat osoitteesta: chez_a@luukku.com

Hyvää kesää, ja kiitos!

Vierailija
149/171 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisillä kiinnostaa ehkäiseekö vl:laiset vai ei? Jokainen valitsee oman uskonsa olipa vl-perheestä tai ei. Jotkut joutuvat luopumaan uskosta, sillä maailman houkutukset menevät uskon edelle ja omatunto paatuu. Tätä eivät kaikki välttämättä ymmärrä. Siinä vaiheessa ei ehkäisy tunnu miltään, tai muu Jumalan tieltä poikkeava toiminta.

Yhdyn aiemman vl-äidin kommentteihin, että tästä asiasta jauhaminen on aivan turhaa, sillä asia avautuu uskon kautta. Muiden on turha tulla jauhamaan siitä, miten tulee uskoa ja miksi me emme ehkäise. Ainakaan omalla kohdalla en koe, että olisi olemassakaan mitään ehkäisykieltoa! En vain koe, että ehkäisy on oikein. Kaikkien lapsien on lupa tulla.

Tiedän, että useat haluavat hyökätä sanomisiani vastaan, ja väittää omaatuntoa kasvatetuksi ja niin edelleen, mutta ei se muuta uskoani. Tämä asia avautuu uskon kautta.

Ihmisiä kiinnostaa vl:n asiat juuri siksi, että lestadiolaisten uskonkappaleissa ei ole mitään järkeä eikä niitä voi järjellä ymmärtää. Kuten kirjoitit itse niin ne asiat "avautuvat vain uskon kautta" eli itsekin tajuat, että lestadiolainen usko on kaikkien ulkopuolisten silmissä täysin käsittämätöntä.

Ei-lestadiolaiset saavat myös ääneen ihmetellä ja pohdiskella omasta mielestään outoja (niin hyvällä, pahalla kuin neutraalillakin tavalla outoja) asioita. Me saamme myös vaihtaa aiheesta mielipiteitä ja saatamme näin saada uusia näkökulmia asiaan. Me emme kuitenkaan pidä sitä sielunvihollisen työnä vaan pikemminkin koemme, että sillä tavalla meistä tulee fiksumpia.

Luonnollisesti saat ehkäistä tai olla ehkäisemättä aivan valintasi mukaan. Kritiikki täällä kohdistuu käsittääkseni puhtaasti siihen, että kaikki eivät koe saaneensa itse valita.

Ehkä nämä jutut tuntuvat lestadiolaisista erityisen loukkaavilta myös siksi, että valtakulttuurissa ei ole sellaista painetta yhteiseen mielipiteeseen kuin lestadiolaisilla. Sen sijaan, että kokisi "että useat haluavat hyökätä sanomisiani vastaan", voi samasta usein todeta vain, että olemme asiasta eri mieltä. Valtakulttuurissa eri mieltä oleminen ei ole automaattisesti mitenkään paha asia. :)

Vierailija
150/171 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukea ei-lestadiolaisten perusteluja sille, miksi vl-uskonto on pahinta mitä maa päällään kantaa. En tosiaan tiennyt että näin monet ihmiset ovat näin tarkkaan tutustuneet tähän uskontoon, tutkivat netin kautta kirjoituksia ja kannanottoja vuosikymmenien takaa tähän uskontoon liittyen!

Motiivia tälle tutkimustyölle en vain ihan ymmärrä. Tässä maailmassa tapahtuu minun mielestäni aika paljon vääryyksiä eri ihmisryhmien kesken ja eri kulttuureissa, mutta silti en jaksa kiinnostua niistä niin kovin että tutkisin asiaa vuosikymmenien ajalta. Mutta hyvä asiahan se on, että ei-lestadiolaiset ovat kiinnostuneita ja hakevat perusteluita asioille, ihan ehdottoman hyvä asia! Jospa joku päivä joku näistä pohdiskelijoista miettii asioita heränneellä omalla tunnolla ja haluaa tehdä parannuksen! Näin on käynyt esimerkiksi siskoni miehelle, joka VAPAAEHTOISESTI 37-vuotiaana teki parannuksen, hylkäsi maailmalliset elämäntapansa, löysi siskoni puolisoksi 40-vuotiaana ja on nyt 4 lapsen onnellinen ja uskovainen isä.

Niinhän Raamatussakin sanotaan: etsikää ensin jumalan valtakunta niin kaikki hyvä teille sen jälkeen annetaan.

Vierailija
151/171 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukea ei-lestadiolaisten perusteluja sille, miksi vl-uskonto on pahinta mitä maa päällään kantaa.

Ettei olisi sattunut pikkuisen vastaava ylitulkinta siinäkin, että ainoastaan lestadiolaiset pääsevät taivaaseen? ;)

Vierailija
152/171 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päätösvaltaa, kuka pääsee taivaaseen ja kuka ei.

Vierailija
153/171 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukea ei-lestadiolaisten perusteluja sille, miksi vl-uskonto on pahinta mitä maa päällään kantaa.

Tässä maailmassa tapahtuu minun mielestäni aika paljon vääryyksiä eri ihmisryhmien kesken ja eri kulttuureissa, mutta silti en jaksa kiinnostua niistä niin kovin että tutkisin asiaa vuosikymmenien ajalta.

Oikeastiko lestadiolaiset kokevat, että valtaväestö pitää heitä vaikkapa murhaajia pahempina? Siis ekan lauseen olisi voinut ymmärtää huumorina, mutta jatko ei tue sitä.

Siis onko tällä palstalla luettavissa oleva lestadiolaisten "vaino" jne. joku ilmestyskirjan merkki siitä, että valittujen joukkoja koetellaan kun maailmanloppu on lähellä tjsp.? Kun tällä palstalla kritisoidaan vaikkapa Nico-etunimeä saati ylipainoisia yksinhuoltajia kymmenen kertaa enemmän kuin lestadiolaisia. Ilmeisesti Nicojen parjaus on kuitenkin vain Nicojen parjausta, kun taas lestadiolaisten kritisointi osoittaa, että tuomiopäivä on lähellä? ;)

Vierailija
154/171 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei olisi sattunut pikkuisen vastaava ylitulkinta siinäkin, että ainoastaan lestadiolaiset pääsevät taivaaseen? ;)

Vasta tällä palstalla olen oppinut, miten kovasti useat ihmiset inhoavat lestadiolaisia. Tähän mennessä olen kuvitellut ihmisten hyväksyvän minut ihmisenä aivan samalla tavalla kuin minäkin hyväksyn kaikki muut ihmiset. Täällä olen oppinut, että lestadiolaisia ei tarvitse kunnioittaa ja että niitä saa haukkua vaikka miten rumasti.

Ystäväpiiriini kuuluu kaksi homoa, kolme kasvissyöjää ja yksi totaaline ekoihminen. Kasvisyöjien mielestä lihansyöntini tuhoaa maapalloa ja se pitäisi ehdottomasti julistaa kielletyksi koko maailmassa. Ekoihmisen mielestä minun elintavat ovat suorastaan kauhistuttavat, ja maapallo tosiaan tuhoutuu taas kovaa kyytiä. Olemme keskustelleet asioista muutaman kerran, kukin omista aatteistamme, ilman tällaista kiihkoa ja inhoa mitä tältä palstalta löytyy. Ystäviäni ei haittaa pätkän vertaa, vaikka minun mielestäni he eivät pääse taivaaseen - miksi sitten täällä ihmiset suuttuvat silmittömästi siitä että minun mielestä toisella tavalla ajattelevat eivät pääse taivaaseen? Tai miksi ihmiset suuttuvat ja haukkuvat miestäni raiskaajaksi jos minä ole usein raskaana?

Taidan muutta ajattelutapaani yhtä suvaitsemattomaksi kuin täällä ihmisten ajattelutapa on. Tästä lähin haukun kaikkia muita.

Vierailija
155/171 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole ihmisellä päätösvaltaa, kuka pääsee taivaaseen ja kuka ei.

Mutta pitää olla rehti ja sanoa mitä tarkoittaa, :)

Lestadiolaiskielestä tehty lainauksen suomennos tarkoittaa, että lestadiolaisesti uskovat pääsevät kaikki taivaaseen. Muut eivät pääse taivaaseen, mutta emmehän me ihmiset voi aivan satavarmasti sitä sanoa.

Lestadiolaisethan ottivat tuon lisäyksen käyttöön, kun heistä tehtiin dokumenttielokuva "Ainoa oikea uskonto". Lestadiolaiset tajusivat itsekin, miten hilpeältä otsikko kuulosti valtaväestön mielestä. Sittemmin on sitten otettu tuo lisäys käyttöön, että emmehän me ihmiset tietenkään voi ihan sataprosenttisella varmuudella tietää, huolisiko jumala pari muutakin...

Se täytyy kyllä lestadiolaisten kunniaksi sanoa, että heidän uskontonsa kehittyy vuosi vuodelta eikä ole jähmettynyt vuosituhantisiin fakkeihin kuten kymmeneen käskyyn ja vuorisaarnaan. ;)

Vierailija
156/171 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäviäni ei haittaa pätkän vertaa, vaikka minun mielestäni he eivät pääse taivaaseen - miksi sitten täällä ihmiset suuttuvat silmittömästi siitä että minun mielestä toisella tavalla ajattelevat eivät pääse taivaaseen?

että joku olisi suuttunut tuosta väitteestä, vaan ennemminkin kaikki ovat olleet siitä huvittuneita. Minusta se ainakin on ihan vaan hilpeä juttu.

En itse usko kristinuskon taivaaseen enkä helvettiin, en usko olevani perisynnin riivaama enkä siten myöskään tarvitse siitä vapautumiseen armoa. Ajatusmalli siitä, "ettei saa edes haluta käyttää kondomia koska sitten ei ole oikeassa uskossa eikä sit saa armoa eikä sit vapaudu niistä synneistä joita kantaa siksi että yksi söi omenan väärästä puusta ja siksi joutuu ikuiseen tulimereen" on minusta ihan mahdottoman eriskummallinen ja tavallaan hauskakin.

Vierailija
157/171 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen lestadiolaisen näppäimistöltä on ehkäisemättömyyden perusta ollut usko: uskossa asia aukenee, usko tuo omantunnon ja saa ajattelemaan niin, miksi puututte uskoomme.

Minä kysyn nyt, että mihin tämä usko(nkäsitys) perustuu?

Raamattuun se ei perustu, sen tiedän, koska olen sen lukenut ja sitä opiskellutkin. Lisäksi olen ollut siinä käsityksessä, että kristitty ihminen perustaa uskonsa nimenomaan Raamattuun. Mistä tämä ehkäisyasia oikein on vl-uskoon tullut ja miten se on voinut nousta jopa pelastuskysymyksen asemaan. Miten kristitty voi perustaa uskonsa johonkin muuhun kuin Raamattuun. Ihmettelen.

Vierailija
158/171 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaisten oma yhteisö on auktoriteettien halitsema ja keskusjohtoinen. Omia erilaisia mielipiteitä ei saa eikä uskalleta esittää. Vapaata keskustelua ei ole.

He eivät ole ollenkaan tottuneet siihen etät omia sukomusjärjestelmiä arvioidaan julkisuudessa vapaasti ja niille edellytetään selkeitä perusteluja.

Nettiaika on kyllä muuttamassa tilannetta.

Vierailija
159/171 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on oikeus ehkäistä tai jättää ehkäisemättä.. kyllä se on omantunnon asia. On myöskin vapaus uskoa tai kieltää usko.. ketään ei mihinkään pakoteta! Jokainen tekee oman päätöksensä.

itse lestadiolainen

Vierailija
160/171 |
07.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä olen ehdottomasti samaa mieltä.

on oikeus ehkäistä tai jättää ehkäisemättä.. kyllä se on omantunnon asia. On myöskin vapaus uskoa tai kieltää usko..

Tätä taas epäilen. Olemmehan saaneet lukea ja kuulla parannuskokouksista, suvun hylkäämisistä, ryhmäpaineesta, helvettiuhkaisuluista. Siis eihän se sellaista pakottamista ole, että joku tule ja repii kumit pois käsistä makuuhuoneessanne, mutta varsin tehokasta tuntuu olevan

ketään ei mihinkään pakoteta! Jokainen tekee oman päätöksensä.

Siitä sitten, että kysytään perusteluja, etkä niitä osaa antaa, ei mitenkään automaattisesti juonnu se, että sinun pitäisi lakata uskomasta kuten uskot. Rehellistä olisi kuitenkin sanoa, ettet tiedä mihin käsitys perustuu tai että se perustuu seurakuntanne saarnajien käsityksiin.

Se, että asian pohtiminen on vaikeaa tai jopa kiellettyä, voi jokainen taasen tehdä omat päätelmäänsä.

itse lestadiolainen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi