Viisaudenhampaan poisto: kykenitkö töihin seuraavana päivänä?
Kommentit (92)
Kykenin. Olin kaupan kassalla töissä. :)
Mä olin lukiossa kun multa poistettiin kuukauden välein 2+2. Kaikki jouduttiin leikkaamaan ja kaivamaan luusta irti kun kasvoivat poikittain.
Menin leikkauksesta suoraan kouluun. Ei 70 -luvulla annettu edes kipulääkkeitä sairaslomasta puhumattakaan:D
Eilen leikattiin alaviisuri. Olisin kyennyt tänään voinnin puolesta töihin, mutta jouduin ottamaan panacodia joten en saa ajaa autoa. Ja ihan hyvä etten mennyt, poski on tosi turvoksissa ja kroppa kaipaa selvästi lepoa. Särkylääkkeitä en ole tänään joutunut ottamaan.
En usko että menen huomennakaan töihin tuon turvotuksen takia. Syöminen on aika hankalaa ja kai se on parempi ottaa iisisti varmuuden vuoksi. Lapsikin on hoidossa ettei tarvitse nostella häntä tai pelätä saavansa monoa naamaan. Ihmeen hyvä olo kuitenkin, pelkäsin pahinta ja ajattelin makaavani viikon sängyssä tms.
Olen toimistotyöntekijä.
Kaikki neljä poistettu. Ei kipuja, ei turvotusta. Syömään pystyi heti kun puudutus lakkasi ja verenvuotokin tyrehtyi pian. Töihin olisin voinut mennä vaikka heti takaisin, mutta poistot olivat töiden jälkeen.
Multa poistettiin viime perjantaina (7.10.2016) kaikki viisaudenhampaat nukutuksessa. Sairaslomaa tuli 2 päivää, operaatiopäivä ja lauantai (mulla oli tosiaan tuo lauantai työpäivä). Työ on fyysistä tuotantotyötä.
Itse olin ns. onnekas tapaus, koska kaikki viisaudenhampaat olivat puhjenneet, näkyvästi esillä, kasvoivat suht suoraan ja juuretkin vielä aika sievästi supussa. Kaikki 4 lähti vetämällä. Alaviisurit olivat tiukassa, mutta oli saatu yhtenä kappaleena irti.
Ja miksi sitten suorat viisurit tarvitsee poistaa...? Alaviisurit mulla olivat heikossa kunnossa, täynnä reikiä, oik alaviisuri oli jo lähdössä lohkeamaan, kipeätkin olivat. Ja yläviisurit päädyttiin poistamaan, koska vastinkappaleet saivat kuolemantuomion. Pelkään kovasti hammaslääkäriä (koskee hampaanpoistoa ja juurihoitoa), joten päädyttiin hoitamaan homma nukutuksessa ja kaikki kerralla pois, ettei tarvitse montaa kertaa stressata.
Nukutus oli kaiken kaikkiaan oikein positiivinen kokemus, mitään muistikuvia tai tuntemuksia ei jäänyt ja nyt olen äärimmäisen iloinen siitä, että kaikki viisaudenhampaat ovat poissa. Kipuja ollut yllättävän vähän, yläviisurit eivät ole ilmoitelleet itsestään yhtään. Vas alaviisuri oli operaatiopäivänä vähän kipeä, sittemmin sekin rauhoittunut. Oik alaviisuria jomotti jo heti nukutuksesta heräillessäni (valitin siitä ja sain vastaanotolla jauhemaista Panacodia) - ilmeisesti ko. hammas on jouduttu ihan väkivalloin repimään irti ja siinä on hermo/leukaluu ottanut osumaa. Oik alaviisuria jomottaa vieläkin jonkin verran, vaikka on jo 4. päivä operaation jälkeen menossa - kipu ei missään nimessä ole sietämätöntä tai tuskallista, mutta haittaa keskittymiskykyä ja nukkumista. Pärjäisin periaatteessa ilmankin kipulääkkeitä, mutta otan niitä mukavuuden takaamiseksi. Oikea poski on ihan aavistuksen turvonnut, vasen ei eroa lainkaan normaalista. Haudoin tosin poskia ahkerasti kylmällä heti operaation jälkeen, oikeaa poskea haudon edelleen kylmällä jokusen kerran päivässä. Verenvuodon tyrehtymiseen taisi mennä mulla joku 6h operaatiosta, ja edelleen tulee ajoittain vähän veren makua suuhun. Puhuminen on edelleen aikamoista sössöttämistä, koska suu ei aukea kuin sen pari cm.
En saanut mitään antiobioottikuuria tai lääkereseptejä mukaan, lekuri sanoi, että normi-Burana riittänee. Meillä on kotona Panacodia, joten sitä olen ottanut illalla ennen nukkumaanmenoa sekä tarvittaessa. 2 krt/pvä huuhtelen suun Paroex-suuvedellä. Olen edelleen "mössöruoalla", eli jogurtit, mehukeitot, jäätelö, kylmät sosekeitot yms. kuuluvat ruokavalioon - sen verta aroilta nuo hammaskuopat tuntuvat ja mulla on leukalukko päällä (banaanikaan ei mahdu suuhun). Kahvia tekisi kovasti mieli. Ja pizzaa. Mutta josko sitä viikon sisällä pääsisi kahvittelemaan...
Kaiken kaikkiaan olotila on reippaasti positiivisen puolella, itse selvisin aika helpolla ja yllättävän vähillä kivuilla, viisureiden poisto nukutuksessa oli äärimmäisen mukava (joskin hinnakas) kokemus ja tosi iloinen olen siitä, että vaivasta pääsi kerralla eroon! Mielummin kertarysäys kuin ikuinen kitinä :)
Vierailija kirjoitti:
Paikallispuudutuksessa leikattiin ja olin seuraavana päivänäihan työkuntoinen.
Sama tulehduskipulääkettä otin ohjeen mukaan ei särkyä tai kipuja. Mutta 5 päivään ei saanut tehdä raskaita hommia joten työt jäi ja pakkolepo..
Rakennusala
Otin esilääkityksen (rauhottava) koska pelkäsin pirusti mutta kaikki meni hienosti eikä pelottanut tai tuntunut yhtään, paitsi vähän puudutuspiikit.
Kaikki viisurit poistettu. Poistoajat olivat iltapäivällä, seuraavana aamuna töihin. Ei ongelmia. Tosin evääksi piti ottaa sosekeittoa parina päivänä. Eikä tarvinnut kipulääkitystä, vaikka kaksi poistettiin palasina ja illalla sekä yöllä särky oli melkoista.
Eka kerralla en olisi kyennyt töihin viikkoon, onneksi olin opiskelija. Revittiin toiselta puolelta molemmat ja toipuminen ei mennyt ihan kuin Strömsössä. Loput leikattiin yksi kerrallaan, molemmilla kerroilla olin poissa töistä leikkauspäivän. Leikkauspäivät olivat molemmat perjantaina, joten seuraavana päivänä ei ollut töitä mutta olisin kyenny ttöihin.
Ensimmäinen viisaudenhammas poistettiin tasan viikko sitten alhaalta. Jännitti niin maan pirusti. Lääkäri tokaisi aluksi että aikamoiset koukkujuuret ja tulehdus ja märkäpesäke hampaassa oli. Ensiks puudutus, ihan normaalisti vähän nipistää mut äkkiä ohi. Hammaslääkärinä oli suu- ja leukakirurgian erikoislääkäri joten tiesin että olin luotettavissa käsissä :D
Kokonaisuudessaan istuin penkissä 10min. Eli uskomattoman nopeesti ohi. Rutina kuulu ja pientä paineen tunnetta mutta ei paha. Vetämällä siis lähti hammas pois.
Hammastuppoa tunnin purin ja hyytymä tuli.
Ensimmäinen ja toinen päivä meni ilman särkylääkettä kun parin päivän päästä huomasinkin että hyytymää ei reiässä enää ollut. Silloin alkoi myös kipuilu. Aamuyöstä heräsin jomotukseen mutta burana 800 lähti ohi. Kävin myös tiistaina varmuuden vuoksi hammaläälärissä näyttämässä kuoppaa kivun vuoksi, mutta turha reissu. Kuoppa oli kuulema hyvin lähtenyt paranemaan! Tarjosi kyllä lääkesientä reikään mutta hammaslääkäri ite sanoi että on niin pahanmakuinen että et edes tarvitse tätä jos ei itse halua. No en sitä sitten ottanut.
Tänä päivänä ensimmäinen kivuton päivä! Kipu ei siis ole mitään isoa ollut, pientä jomotusta vain, mutta ymmärtäähän sen kun juurineen päivineen hammas väkisin revitään!
Mulla oli kokonaisuudessaan tosi hyvä kokemus, antibiootit olisin halunnut tulehduksen takia, mut ei ollu mitään yleisoireita (leukakipu, kuume) .ja en pelkää mennä poistattamaan toista viisaudenhammasta ens kerran!
Kaikki otettiin pois joku vuosi sitten. Mielenkiintoisinta oli, kun toisesta alakuopasta tuli parantumisen jälkeen ikenen läpi luunsiruja, sellaisia lastuja :)
Pystyin jo samana päivänä jokaisen viisaudenhampaan poiston jälkeen. Meni yhdessä hujauksessa ja täysin kivutomasti. Tapauskohtaista.