Viisaudenhampaan poisto: kykenitkö töihin seuraavana päivänä?
Kommentit (92)
Menin tiistaina leikkaukseen ja saikkua tuli sunnuntaihin asti. Olin niin lääketokkurassa, etten muista keskiviikosta mitään.
Olen ilmailualalla eikä siellä työskennellessä saa olla lääkkeitä veressä, siksi saikku sunnuntaihin, muuten olisi antanut max 4 vrk.
Paikallispuudutuksessa leikattiin ja olin seuraavana päivänäihan työkuntoinen.
Paikallispuudutuksessa leikattiin ja olin seuraavana päivänäihan työkuntoinen.
menin seuraavana päivänä töihin (päiväkoti). Alaviisuri kun leikattiin en todellakaan olisi voinut mennä töihin. Päällepäin ei näkynyt mitään, mutta se tulehtui ja kipuun ei auttanut edes särkylääke.
suoraan hammaslääkärin penkistä takaisin työmaalle puhelinvaihteeseen/asiakaspalveluun, hammassairaalassa kesti ehkä 2 min.koko hampaan poisto
teini-ikäisenä eikä silloin saanut ollenkaan sairista. Aamulla leikattiin ja ruokikselta takaisin kouluun. Onkohan ihmiset kipuherkempiä nykyisin?? Kyllä muakin särki mutta ei tullut mieleenkään jäädä sen takia kotiin.
Kaikki poistettiin (vedettiin) yksitellen aamulla ja jokaisen jälkeen menin normaalisti kouluun. En tarvinnut särkylääkkeitä eikä tullut mustelmia. Puudutus oli inhottavinta.
Minulta on poistettu kaikki neljä kerralla. Yleensä suu on ollut jonkin verran kipeä ja verta on tullut kiitettävästi, joten olen yleensä lepäillyt kotona sen poistopäivän.
Viimeisellä kerralla poistettiin alapuolelta vasen viisuri ja kaksi tuntia poiston jälkeen pidin ruotsin esitelmän. Ei ollut kaikista miellyttävin kokemus, mutta hyvin meni. Loppupäivän lepäilin kotona.
Siis ei kaikkia hampaita ole poistettu kerralla, vaan parin vuoden aikana. Tuli jokin sekaannus! :D
-32-
Onkohan ihmiset kipuherkempiä nykyisin??
Oli leukani toki kipeäkin ja posket turvonneet ja vihreän-violetin -kirjavat, mutta se todellinen työn tekemisen este (jos ulkonäköä ei huomioida) oli kova verenvuoto.
Hampaiden, tai siis paikkojen jossa hampaat olivat olleet päälle laitettiin sidetaitokset ja ohjeena oli purra voimakkaasti leukoja yhteen tunnin ajan jotta verentulo tyrehtyisi. Jo suuta hieman erehtyi raottamaan (esim. yskimisen vuoksi) veri alkoi valua pitkin leukaa. Eipä siitä puhumisestakaan tullut mitään ja kuola ja veri valui vielä useita tunteja puudutuksen ansiosta hammaslääkärin jälkeen.
Mulla oli viikon poski turvoksissa ja ihan mustana silmästä suuhun asti. Lisäksi söin viikon pillillä mehukeittoja kun suu ei auennut. Ihan tapauskohtaista. Koulussa kaikki kyseli onko mies sut hakannut. Opiskelin silloin hammashoitaksi ja olin elävä esimerkki miten siinä voi käydä.
Alaviisureiden leikkaus nosti kuumeen ja olin saikulla joitakin päiviä. Yläviisurin poisto (ei siis tarvinut leikata) ei aiheuttanut mitään ihmeitä ja olisin ollut valmis menemään suoraan puudutuksen loputtua töihin -puhun töissä paljon :D
Ehkä mitään painavia ei kannata nostella tai muuten pinnistellä, se voi saada haavan vuotamaan.
Mullakin yksi leikattiin ikenen sisästä ja osittain toisen hampaan alta (ei mahtunut puhkeamaan kunnolla). Särkee sitä vähän joka tapauksessa, mutta ei se työntekoa estä.
Mutta jos tulee komplikaatioita, sitten tietysti kestää. yleensä ei tule.
Joo, jos on naama turvoksissa ja mustelmilla niin ei tulis mieleenkään lähteä töihin. Sitä paitsi fyysistä rasitusta pitäisi välttää, eli sellasta lepäilyä vaan.
ja kaikki viisaus siis 4 hammasta vietiin kerralla kunnallisessa. Yksi hampaista ei ollut edes näkyvissä. Alta puolen tunnin olin pois hammaslääkäristä ja vain kahteen taisi tulla tikit. Ei turvonnut posket ei kipuja. It-töitä tein eli töihin olisin voinut mennä hyvinkin.
Kaikki neljä poistettu, kaksi kerrallaan. Kävin opiskelijahammaslääkärissä. Sattumoisin tytöllä oli silloin "tentti", eli opettaja oli seuraamassa operaatiota. Tunti meni ensimmäisen poistamisessa käsi täristen. Kun lopulta hammas irtosi ja opiskelija työnsi pinsetit suuhuni, oli jännitys niin huipussaan, että metalli kolisi kuuluvasti hampaita vasten käsien tärinästä johtuen eikä hampaan ulos saamisesta ollut tulla mitään. Toinen hammas irtosi onneksi jo puolessa tunnissa.
En pelkää hammaslääkäriä, koska lapsesta saakka minulle on tehty sitä sun tätä.
Samana päivänä iltavuoroon. Kirjastotäti olen.
Olen työtön, mutta jos olisin töissä niin en kyllä olisi kyennyt tänään töihin... siis tänään poistettiin viisaudenhammas alapuolelta. Sen verran kova kipu!:(
taisin olla seuraavana päivänä töissä. Alaviisureista toinen piti leikata ja oli vähän viisaudenhampaaksikin hankalampi tapaus. Ei olisi ollut mitään järkeä mennä seuraavana päivänä töihin, 3 päivän sairasloma oli hyvinkin tarpeeseen.