Uusi Porin juoksukoulu -kimppa pystyyn?
Viime syksynä aloittelin juoksemista mutta loka-marraskuun räntärähmäpimeässä ei puhti vain riittänyt jatkamiseen. Nyt kevään korvalla olisi paljon hauskempi aloittaa ja ehkä talvea vasten olisi sitten jo parempi kuntokin, jolla ne räntäräpäskätkin paremmin selättää...
Onko muita innokkaita aloittamaan?
Kommentit (103)
42 min. käytin tuohon 5km kävely-hölkkä lenkkiin
T:Alma
Minä hölkkään nykyisellään n. 4krt/viikossa 5km. Yritin kolmisen viikkoa sitten nostaa lenkkiäni 7km, mutta ei onnistunut vielä, kroppa meni ihan jumiin.
Tällä viikolla ostin kuntosalille kortin ja haen sieltä lisäpuhtia sekä juoksuun että painon pudotukseen. Nyt kilot ovat -12kg ja tavoite olisi vielä n. 12-15kg pudottaa. (olen nyt 169cm, 77kg).
Projektini etenee siis myötätuulessa vaikka
vastaistakin on tähän 3kk mahtunut.
t. jalkavaivainen
Viistoista harmittelee helteisiin tössähtänyttä juoksukouluaan...:/
Olen käynyt nyt säännöllisen epäsäännöllisesti juoksemassa n.15min/4km (kiitos tämän http://kuntoplus.fi/route niin selvisi sekin :) )
noh, kokeilen sitten taas ilmojen hieman viiletessä saada koulun kohdilleen :)
Hiljainen on lista..
Minä kävin heti aamusta juoksemassa! Onkohan se tuo kylmä ilma, joka saa keuhkot sattumaan..? Eka juoksupätkä olis mennyt pitempäänkin, nyt juoksin vajaat 3 minuuttia. Toinen pätkä tekikin sitten tiukkaa, paljon alle 2 minuuttia ja oli pakko alkaa kävellä. Huomenna taas!
Angelica
3+3 minuuttia juoksua meni kevyesti, mutta jälkimmäisen juoksun viimeisellä minuutilla polvi oireili. Minä jännään miten pääsen ohjelmassa etenemään.. Ekan viikon tuplasin ja tämän viimeisen juoksupäivän sovelsin pitemmäksi. Maanantaina pitäisi aloittaa toinen viikko ja 4+4 juoksua.
Huomenna lepopäivä!
Aloitin viime kesänä, mutta raskaus vei kaikki voimat ja hyvä kun en silloin jatkanutkaan.
Lupaan etta maanantaina aloitan, huomenna on niin kiire päivä.
Kiitos aloittajalle! Nyt ois hinku lenkkipolulle, ois tässä muutama raskauskilo vielä jäljellä ja rapakunto kaipaa kohotusta. :)
-nuttu-
flunssa pakotti siirtämään lenkkeilyt, aloitan siis taas maanantaina :)
Ihmeen kevyesti juoksu sujui! Olen onnellinen, ylpeä, innoissani :) Juoksu on ihanaa!
Polvi vaivaa edelleen, mutta tänäänkin vain viimeisen reilun minuutin. Ehkä polvi pysyykin juoksuohjelman mukana, kun aina vaan myöhemmin alkaa oireilemaan. Angelica, kiitos,ryhdyn hoitamaan kylmällä. Jospa se auttaisi!
Nro 3 alunperin kirjoittanut, jolla ei vielä sen kummempaa nimimerkkiä ole...
300m jaksoin 2 minuutissa juosta, kummallakin kerralla.
Hiukan paremmin meni kuin mitä syksyllä jaksoin ensimmäisellä kerralla.
3 minuuttia juoksua ja kevyeltä tuntui! Polvikaan ei juuri vaivannut.
Minä olen juossut nyt melkein kaksi viikkoa tuplaten juoksuohjelman ekan viikon. En noudata ohjelmaa orjallisesti, vain juoksupäivät otan suoraan ohjelmasta. Lisäksi olen tehnyt hiihtolenkkejä, uinut ja tehnyt kolme 1-2 tunnin kävelyä. Minulle sopii paremmin näin.
Oletteko muut edenneet juoksuohjelmassa?
nro 3
http://kuntoplus.fi/liikuntasuunnitelma/hoikistu-kavelemalla
Samoilta sivuilta löytyy sauvakävelyohjelma. Olisiko jompi kumpi noista sulle sopiva?
Siis miten tästä juoksuohjelman toisesta viikosta voi selvitä? Tuntuu tosi raskaalle juosta kahtena päivänä peräkkäin (ohjelman päivät to ja pe). 2 min juoksua on mennyt kevyesti, mutta hyppäys 4 minuuttiin on aikas raju, ainakin minulle. Pitäisikö hiljentää tahtia; ottaa vapaapäiviä enemmän tai lyhentää juoksuaikaa, vai mitä? Vai vetää taas lenkkikamppeet hammasta purren päälle ja menoksi ...
- Severon
tuhannesti kiitoksia 30:lle! Aloitan jomman kumman heti huomenna! Yritin itse googlailla, eikä mistään löytynyt. Nyt oon niiiiiin onnellinen! Kävelyn selkä kyllä kestää ja oon valmis mihin vaan, että muutama kilo lähtis: )))
Tänään unohdin koko jutun.. Taisi onneksi ollakin välipäivä =) Huomenna täytyy aamusta hoitaa homa alta pois, kun muuten koko pv täynnä jo ohjelmaa..
Taidan muuten tehdä samoin, kuin joku muukin eli tuplaan ekaviikon. On nimittäin niin rapakunto =/
Angelica
mutta huomenna jatkuu taas harjoitukset, en noudata ohjelmaa mitenkään tarkasti, kun en halua kellosta vahtia juoksuaikoja vaan juoksen sen verran kun hyvältä tuntuu ja sitten kävelyä välissä.
Eka 2 minuutin juoksu tuntui jo oikeesti hyvältä ja ehti ajattelemaankin =) Toinen 2 min oli lopussa taas yhtä puuskutusta, muttei keuhkot sattunu enää vanhaan malliin! Koitan epätoivon hetkellä aina hidastaa vauhtia (entisestään), etä jaksaa vielä hetken.
Muista sinäkin Severon, että homma etenee kyllä, vaikka sitten mummovauhtia!!
Hopi hopi, lenkille muutkin!
Angelica
Tuplaviikon lopussa pidensin kaksiminuuttiset kolmeen minuuttin. En tiedä, ehkä hyppäykselle kahdesta minuutista suoraan neljään minuuttiin on hyvätkin perustelut, mutta minulle itselleni nuo 3+3 minuutin juoksut välissä olivat henkisesti ja fyysisesti tärkeät.
Nyt minulla on oikea toka viikko meneillään. Maanantaina 4+4 juoksua, ti lepopäivä, ke tunnin reipas kävely, to lepo. Suunnitteilla: pe juoksu, la jotain liikuntaa ja su juoksu. Sovellan siis aika vapaasti ohjelmaa ja vapaapäiviä. Olen korvannut kävelyjä välillä uinnilla, vielä viime viikolla hiihdolla ja tulevina viikkoina varmasti pyöräilyllä tai jumpalla.
-3
Syksyllä jäi homma kesken sairastelujen takia. Nyt olen käynyt 2 krt lenkillä, molemmilla kerroilla olen juossut n. 15 minuuttia + 5min. kävelyä.
En noudata Porin ohjetta orjallisesti vaan soveltaen sen mukaan miten ehdin lenkille.
Tsemppiä kaikille juoksijoille!
karmiini
Ja tää ketju kannattaisi varmaan siirtää tuonne "Liikunta"-osastoon niin on helpompi löytää.
ei mennyt 5km, blääh!
n. 2,5km jaksoin juosta ja sitten hyytyi jalat ja henki loppui totaalisesti, päätin kuitenkin kävellä lopun matkan ja viimeisen kilometrin alkaessa ajatelin juosta mitä jaksan ja juoksin koko kilometrin kotiin asti.
eli juoksin 2,5km, kävelin 1,5km ja juoksin taas kilometrin mutta yhtä kaikki luokalle jäin.
Ja kunnon urheilijan tapaan sitten selitellään, rankka viikonloppureissu takana ja tuli syötyä liian rankasti, herkuteltua ja valvottua. seli seli, rapakuntonen köntyshän minä olen.
itsesäälissä rypien
Alma