Vierailija

Olen niin hajalla :(. Olen itkenyt koko viikonlopun...lapset ovat nyt isällään ja huomenna joudun asian kertomaan. Lapseni ovat vielä kaksoset eli vielä ero edessä sisaresta kertaamisen lisäksi...

Hyvin vinkkejä kaivataan...

• ylös 59
  • alas 2

Sivut

Kommentit (50)

Ei se kertaaminen paha asia ole. Kurjempaa olisi, jos koulu muuttuisi lapselle vastenmieliseksi paikaksi, kun ei pärjää. Ihmiset nyt vain kehittyvät eri tahdissa.

Kannattaa muistuttaa lasta siitä, että nyt kavereiden määrä kaksinkertaistuu. Entiset kyllä pysyvät, varsinkin siskon myötä, mutta sitten tutustuu paremmin uusiin luokkakavereihin.

• ylös 85
  • alas 2

Oman tokaluokkalaiseni asiaa olen tässä murehtinut. Häntä ei voi jättää luokalle, sillä on kerrannut jo eskarin.

Tänä talvena selvisi vaikea oppimisvaikeus (työmuistin kapeus), että mulle on väläytelty jo sitä että vapautettaisiin englannista ja mukautettaisiin kaikissa lukuaineissa ja matikassa. Erityisluokkaan ei nyt pääse.

Huolettaa ihan vietävästi. Se että ei osaa englantia yhtään, sulkee nykymaailmassa niin monia ovia.

Empatiani sulle ap.

• ylös 80
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla

yritä keksiä mahdollisimman paljon hyviä puolia ja kerrot ne lapsellesi. äläkä ainakaan näytä omaa pahaa mieltäsi (pettymystäsi?) hänelle.

• ylös 49
  • alas 0

Lisäksi lapsellesi varmasti mukavampaa saada hyviä pärjäämiskokemuksia eikä mennä koulussa "rimaa hipoen" tuskalla muita hitaampana oppijana.

Ja kaksosten kaveripiiri laajenee automaattisesti!

• ylös 48
  • alas 0

Esikoulun keväällä neurologi sanoi että kannattaa varautua siihen että käyttää alkuopetukseen (eli kahteen ekaan luokkaan) 3 vuotta. Viime keväänä ope muistutti siitä mahdollisuudesta ja nyt se on sitten edessä. Jos lapsi siirtyisi kolmannelle niin olisi aika todennäköistä että saa mukautetun opetuksen jossain vaiheessa. Nyt kakkosen kertaamisella pyritään siihen että olisi kolmannella sen verran kehittynyt että pysyisi yleisopetuksen tahdissa. Ja ope ehdotti että lapsi osallistuisi englannin tunneille mutta läksyä ei annettaisi eli olisi kielisuiku :). Aikoinani olen surrut lapseni puolesta mutta nyt koen positiivisena että kertaa kakkosen. Ja lapsi ei asiaa sure vaan on innoissaan vähän erilaisemmasta tulevasta kouluvuodesta :).

• ylös 44
  • alas 1

Tiedän, että tämä on vain tyttöni parhaaksi. Oppiminen on kuitenkin mennyt eteenpäin, vaikkakin muita hitaammin. Uskon, että tämä on kasvun vuosi ja tämän jälkeen hänen ei tarvitse tuskailla muita "huonompana". Ja varmasti tämä ero tekee tuplillekkin vain hyvää.

Tseppiä sinulle nro 4!!!

• ylös 32
  • alas 0

Luultavasti siksi olen itkenyt "varastot tyhjiksi", ettei lapseni tarvitse oman surunsa lisäki kantaa myös minun suruani.

Uskon, että jokainen vanhempi kuitenkin toivoisi, että asiat menisivät "niinkuin muillakin". Siitä tämä suru varmaankin johtuu.

• ylös 50
  • alas 2

4.lle, suosittelen, että pidätte englannin mutta mukautatte sekä sitä että muita aineita tarvittaessa. Sitä ei mielestäni todellakaan kannata nykypäivänä jättää pois. Miksei sitä voisi aloitaa,mutta mukautettuna?

• ylös 47
  • alas 0

Lainaus:

Oman tokaluokkalaiseni asiaa olen tässä murehtinut. Häntä ei voi jättää luokalle, sillä on kerrannut jo eskarin.

Tämä ei ihan pidä paikkaansa. Eskarihan ei edes ole perusopetusta, eikä toisaalta yksi kertaaminen muutenkaan estä jonkun toisen vuoden kertaamista. Se ei vaan yleensä ole järkevää, koska lapsi tietysti putoaa reilusti nuorempien pariin, eikä välttämättä silläkään selviä. Eli tukimuotojen tulisi olla jotain ihan muuta, mutta ei se mitenkään ehdottomasti ole kiellettyä tai mahdotonta. Jos on jo todettu oppimisvaikeuksia, luokan uudelleen käyminen ei välttämättä paranna tilannetta lainkaan. Mutta jos sitä tarpeellista erityisopetusta ei ole saatavilla, voi myös jäädä luokalle, jos siitä jotain hyötyä voisi olla.

• ylös 25
  • alas 1

on yleensä jo tässä vaiheessa selvää, ettei pysty siirtymään seuraavalle luokalle. Ei se tieto tule yllättäen toukokuussa.

• ylös 26
  • alas 0

Tyttöni on ollut hidas oppimaan. Oikeastaan vasta nyt oppinut lukemaan, mutta on niin tuore juttu kuitenkin, että vaikeammat tekstit eivät vielä aukene. Matematiikan taidot ovat tässä vaiheessa vuotta ykkösluokkalaisen taitoja vastaavat.

Minä uskon, että kertaaminen auttaa. ap

Kolmannella koulu vaan vaikeutuu niin huimasti ja mukaan tulee vielä enkku. Minä uskon, että hyvin rakennettu pohja on parempi kuin se, että tietoa yritetään kasata huteran pohjan päälle. Tämä on vähän niinkuin talon rakennusta :)

• ylös 18
  • alas 2

kannattaa keskustella paljon lapsen kanssa asiasta, painottaen hyviä puolia. Kysya hänen mielipidettään jne. Kannatta myös keskustella opettajan kanssa asiasta, miten asia esitetään. Kun olin itse toisella luokalla, yksi tyttö jäi luokalleen. Hän oli vähän sillä tavalla rajatapaus, että olisi ehkä pärjännyt kolmannellakin. Muistan, että opettaja, tyttö ja vanhemmat keskustelivat asiasta, ja lopulta tyttö itse halusi kerrata. (Oli sekä minun että nuoremman sisarukseni kaveri, jäi siis sisarukseni luokalle)Jutteli siis myös itse asiasta kaverien kanssa. Tytölle jäi siis itselleen sellainen kuva, että hän kertaa omasta tahdostaan. Muut lapset suhtautuivat myös hyvin, sekä vanhat että uudet luokkakaverit. Eli ehkä kannattaa pyrkiä saamaan lapsi vähitellen itse sille kannalle, että kertaaminen on hyvä juttu, ja jos mahdollista, antaa sellainen kuva että myös hänen näkemyksellään on merkitystä. Lapsi on jo varmaan itse tajunnut, että ei osaa sitä mitä muut.Minusta on parempi, että luokalle jättäminen otetaan ajoissa puheeksi, lapsi ehtii vähitellen hyväksyä asian.

• ylös 25
  • alas 0

Kyllä erityisluokillakin opiskellaan englantia, mutta jokainen omien valmiuksiensa mukaan. Jos kerran muutkin lukuaineet yksilöllistetään, niin miksei myös englanti?

Lainaus:

Tänä talvena selvisi vaikea oppimisvaikeus (työmuistin kapeus), että mulle on väläytelty jo sitä että vapautettaisiin englannista ja mukautettaisiin kaikissa lukuaineissa ja matikassa. Erityisluokkaan ei nyt pääse.

eikä ole itkettänyt, paremminkin harmittaa ettei jäänyt aikaisemmin. Ennenkin sitä on mietitty, mutta vasta kolmosen alussa jäi selvästi jälkeen äidinkielessä ja matikassa, sovimme mukautuksesta ja kertaamisesta jo syksyllä. Kokeista on saanut hyviäkin numeroita, ihan pakko ei kai olisi kerrata. Poika on syntynyt joulukuussa, joten olen selittänyt hänelle, että on niin nuori ja pieni, että paremmin sopii alemmalle luokalle, jossa saa sitten olla vanhin ja koulu menee paremmin. Alkuharmittelun jälkeen ei ole enää valittanut. Yksi kaveri sanoi, että voisi myös jäädä kertaamaan, että saisi olla edelleen pojan kanssa samalla luokalla :-)

• ylös 11
  • alas 0

Kerrothan, miten juttelu lapsesi kanssa meni. Missäpäin asutte? Mä asun lasten kanssa Turun seudulla.

Mulla on varmaan myös vastaavat keskustelut esikoisen kanssa edessä parin kolmen viikon kuluttua, tai saattaa olla, että koko koulumuoto menee vaihtoon, en vielä tiedä, koska palaveri asiasta on tässä parin viikon sisään... Mä tietysti suren asiaa kauheasti jo nyt, vaikka tärkeintä on silti mielestäni se, ettei lapsen tarvitse koko aikaa ponnistella ihan osaamisensa ja jaksamisensa äärirajoilla vaan saisi joskus myös selkeitä onnistumisen kokemuksia. Olisi kiva vaikka vaihtaa sähköpostia, en tunne ketään vastaavassa tilanteessa olleita ja tuntuu hirveän avuttomalta tämän asian kanssa. Tietysti tämä epätietoisuuskin pahentaa asiaa entisestään. Ja lapsen isä miettii vain sitä, olisiko kouluun pitänyt mennä vasta vuotta myöhemmin, mutta sitä on nyt myöhäistä surra. Ja kun asiaa silloin mietittiin (ei kahdestaan, vaan isommassa palaverissa), se ei kuitenkaan tuntunut parhaalta ratkaisulta eikä mun mielestä tunnu vieläkään. Mutta jotenkin kaikki tuki ja vertaistuki ennenkaikkea tuntuu puuttuvan.

Jos haluat kirjoittaa vaikka muutamallakin sanalla tuntemuksia ja kokemuksia, osoitteeni on katinka-76@hotmail.com. Kauhean kiva olisi kuulla teistä jotain!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
yritä keksiä mahdollisimman paljon hyviä puolia ja kerrot ne lapsellesi. äläkä ainakaan näytä omaa pahaa mieltäsi (pettymystäsi?) hänelle.

Tämähän se ois. Toisaalta hyvä kertoa tosiasiat miksi näin. Tokaluokkalaiseen ei tehoa enää tekopirteä lässytys.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.