Lapseni kaveri 6v. kulkee meille kylään yksin!
Lapseni kaveri on juuri täyttänyt 6v.
Asui ennen naapurissa ja nyt muuttanut.
Lapsella matkaa meille n. 1km ja lapsi tulee yksistään koko matkan.
Tien ylityksiä on ainakin 2. Ei asuta keskustassa, vaan lähiössä. On aika rauhallista aluetta.
En hyväksy asiaa ja haluasin tietää, että ollaanko vastuussa, jos lapselle tapahtuu jotain, kun lähtee meiltä.
Ei anna edes tulla saattamaan, vaan huutaa että osaa mennä yksin.
Olen sanonut lapsen vanhemmille, että noin pieni ei saa kulkea yksin. He antavat luvan.
Oma lapseni ei saa kulkea yksin ja en häntä päästäkkään kylään sinne, koska en luota että lastani vahditaan ulkona millään lailla.
Ollaanko jollain lailla vastuussa pojasta?
Missä iässä tälläisen matkan saisi tehdä yksistään?
Kommentit (38)
minun lapsi on päiväkodin eskarissa ja kyllä matkan saa kulkea yksin (lupalappu täytetty asiasta).
Eihän ap:n perhe nyt millään lailla ole vastuussa jos tälle vieraalle pojalle matkalla sattuu jotain kun kerta pojan omat vanhemmat ovat luvan antaneet.
Minusta ei kyllä mitenkään pitkä matka 6v:lle kulkea yksin. Toki tämä aina riippuu lapsestakin.
Tää on niin tätä av-palstaa parhaimmillaan!
Nää yksin "pärjäävät" 6 vuotiaat on just niitä, mitkä oikein janoaa vieraan aikuisen seuraa, kun omia ei kiinnosta!
Ja sit ne 12 vuotiaana vetää ostarilla tupakkaa ja kaljaa.
Ja spreijaa tägejä ja sotkee paikkoja!
Nähty on!
Lapsi tarvitsee TURVALLISEN lapsuuden! Siihen EI kuulu yksin kulkeminen 6 vuotiaana!
yksin. matkaa ei tosin ole kilometri, muutama sata metriä. Välillä yksi tien ylitys, mitä seuraan kylläkin omasta ikkunasta. Kulkee mielellään ja mielestäni ihan hyvää harjoittelua: Ensi syksynä on osattava mennä kouluun kahden kilometrin päähän ihan itse.
kaverille ei. Siinä on minusta iso ero.
Ikkunasta näkee ainoan tien ylityksen ja matka muilta osin pelkkää kävelytietä. Matkaa ehkä 700m.
yksin kotiin. Kukaan ei voi kiltää sitä. Täällä yritetiin kieltää, mutta se kumottiin.
Jos matka on turvallinen niin miksi ei voisi kulkea. Meidään tyttö on käynyt 5v yksin lähikaupassa jonne matkaa 600-700m.
itse hain pikkuveljeäni ollessani 15 vuotias tarhasta, Vantaalla. pöh..
perhepäivähoidosta 7-vuotiaana koululaisena. kaksistaan olimme ulkona, kunnes vanhemmat tulivat klo 17. mutta tämä oli 70-luvulla.
Onneksi ajat ovat muuttuneet.
Itse en ikinä laskisi 6-vuotiastani 1 km matkaa yksin kulkemaan.
itse hain pikkuveljeäni ollessani 15 vuotias tarhasta, Vantaalla. pöh..
itsekin 80-luvun loppupuolella hain useinkin siskoni päiväkodista, oli sovittu että perjantaisin minä haen koulusta tullessani. Taisin olla ala-asteella vielä itsekin.
ja takaisin myös. Lisäksi kerhoon ja kavereille jne.
Mun poika täytti syksyllä 6 ja saa liikkua yksin kaverin luokse. Ei meillä ihan noin pitkiä matkoja ole mutta ei tuo minusta mitenkään pahalta kuulosta. Itse kuljin eskari-iässä 2 km matkan yksin keskustassa.
Niillä, jotka kulkee yksin on matkaa max. tuo 1km.
Vanhempi tai 18v. täyttänyt vanhempien nimeämä henkilö saa hakea lapsen eskarista.
Hyvä tietää, että on mahdollisuus antaa kulkea matka yksin.
Pelotti vaan niin karseesti, kun itse en anna kulkea, kuin vasta sitten, kun on koululainen.
Meillä poika purnaa vastaan ja lapset kerran karkasivatkin meidän pihasta.
En vain omaani luota tarkkaavaisuuden takia.
Mies sanoi, että lapsissa yhdistyy tyhmyys ja hauskuus.
En luota poikiin, koska keksivät kaikkea.
Ei siis tarvi kantaa huolta pojasta. Eikä varmaan olla vastuussakaan pojasta, koska tämä on pojan perheen päätös.
Päiväkoti on eri asia, sinne pitää viedä ja hakea.
Ota ap huomioon sekin, että monet koulun aloittajat ovat 6-vuotiaita ja he saavat kulkea matkansa yksin.
kulkemaan yksin noin pitkää matkaa. Eskariinkaan ei saa tulla eikä sieltä lähteä ilman aikuisen seuraa. Sen sijaan poika saa leikkiä yksin pihalla ja lähipuistossa (yksi kadunylitys). En pidä siitä että hän menee puistoon yksin mutta kun pihan muutkin 6-vuotiaat saavat mennä, niin minkäs teet.
lasta yksin mihinkään. Tuon ikäinen ei osaa arvioida vielä autojen nopeuksia ja turvallista tien ylittämisajankohtaa ja ties mitä voi matkalla sattua.
No lol, tääl ainaki penikat kulkee tollasii matkoi jo 4v.
Itse kyllä kuljin eskarista kotiin vajaan kilometrin ja toisinpäin 6 vuotiaana. Asuttiin nykyistä pienemmässä kaupungissa, ja sen kaupungin reunamilla. Yhdet pienet liikennevalot oli matkalla. Lupalappu piti kyllä olla vanhemmilta tai muuten sovittu asia tätien kanssa etukäteen. Kerran en meinannut päästä kotiin lähtemään, kun lappua ei ollut. Muuten juoksentelin kyllä yksin tai kaverin kanssa läheiselle kioskille/leikkipuistoon varmaan jo 5 vuotiaana.
En usko, että täällä pk-seudulla saa lapset mennä yksin eskariin. Ainakin niin tarkkaa on touhu jo meidän lapsen päiväkotiin viemisestä ja hakemisesta.
kyllä varmaan sinua tullaan syyttämään. Minä ainakin syyttäisin itseäni. En haluaisi rohkaista tuollaista kyläilyä vaann ilmoittaisin vanhemmille, ettet ota poikaa kylään.