Miksi köyhät sikiävät niin paljon? Myös Suomessa.
Kommentit (46)
Itselläni ylemmpi yliopistotutkinto ja vakituinen virka. Miehellä keskiasteen koulutus ja töitä niin paljon kuin vain jaksaa tehdä... Olemme vähintään keskituloisia, ei rikkaita muttei köyhiäkään.
Ehkä 2-kerroksisen rivitaloasunnon jopa. Ja pääsevät aina 3 vuodeksi pois siivoojan/keittiöapulaisen töistä per lapsi kotihoidontuelle ja sossun elätettäväksi. Tiedän kaksi tällaista perhettä jotka tehtailevat lapsia vain lapsilisien ja muiden tukien ja ison asunnon perässä mihin heillä ei olisi muuten varaa.
minä maksan oman perheeni menot ja myös monen muun kotona lorvijan elämän
Minulla hormonikierukka, ei ongelmia. Kuten ei useimmilla muillakaan kierukankäyttäjillä. Tuskin minäkään tekisin aborttia, mutta en myöskään olisi käyttämättä ehkäisyä sen takia, että se ei muka onnistu. Vähän kuulostaa siltä, että haluaisitkin sen toisen lapsen? Siitä vain, kyllä sinulla mielestäni on siihen oikeus. Ei toinen lapsi ole sama kuin viisi lasta - saa ihminen viisikin lasta hankkia, mutta vähän nyppii ne, jotka vain huolimattomuuttaan tekevät kovin monta lasta ja elättävät ne yhteiskunnan tuilla. Eivätkä tule edes ajatelleeksi sterilisaatiota tms. En minäkään rikas ole tai edes hyvässä asemassa. Yritän kuitenkin huolehtia asioistani.
Tuota.. Minähän sanoin että toisen lapsen jälkeen putket poikki. Eli siis kyllä jossain välissä sen toisen lapsen haluan. Enempää en suostu synnyttämään edes sektiolla. =D
Ensimmäinen lapsi oli ns. huolimattomuutta, mutta huolimattomuus johtui siitä kun lääkäri aikoinaan sanoi että en voi saada lapsia luomuna. Itseasiassa olin henkisesti jo valmistautunut siihen että en voi ikinä saada lapsia. Mutta esikoinen ei missään nimessä ole vahinko. Ehkei hän ollut "suunniteltu" mutta toivottu ja haluttu hän kyllä oli. =) Ja tietenkin rakastettu.
Enkä minä sanonut ettei ehkäisyn käyttö onnistu. En vain tykkää hormonivalmisteista (voisin käyttää jos olisin 150%:n varma että en muutu niiden takia hermoheikoksi valittajaksi ja totaaliseksi akaksi), ja lateksi taas aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä. Töissäkin ko. allergiasta oli haittaa kun joskus joutui käyttämään kertakäyttö hanskoja, joissa oli lateksia. =/
No olen aina ollut luonteeltani vähän sellainen että otetaan mitä elämä antaa. Turha sitä on kantaa stressiä kaikesta mahdollisesta. Jos nyt tulisin raskaaksi niin sitten mentäisiin sillä. En jaksa suunnitella jokaista elämäni kohtaa etukäteen. Eihän sitä tiedä jos seuraava raskaus tuottaisikin kaksoset tai kolmoset. Niitä on kuulemma tupsahdellut suvussa jonkin verran. =D
(millä se ikinä mitataankin).
Jotka haluavat lapsilleen paremmat tulot kuin itsellä. meillä ainakin kotona opetetaan lähimmäisen rakkautta, toisten huomioon ottamista, mutta myös sitä, että nykypäivänä täytyy olla kunnon ammatti, mihinkään et pääse ilman ammattitutkintoa.
Ja tulavan ammatin oli se sitten korkeakoulu tai amattikoulu tutkinto, täytyy paiskia töitä myös nyt yläasteella. Työt, palkka ja ammattitaito ei tule taivaastavaan asioihin pitää vaikuttaa itse.
Tällä hetkellä meillä vanhin poika käy lukiota ja aikoo sen jälkeen lähteä Helsinkiin opiskelemaan yliopistolle. Toisesta nyt 9 luokalla olevasta tulee näillänäkymin puuseppä tai kokki. Valitetavasti hänellä on paha lukihäiriö, 8 luokkalainen aikoo kuulemma mennä lukioon hänkin jatko on vielä auki, ja nykyinen 6 luokkalainen suunittelee ryhtyvänsä opettajaksi. Loput lapset on vielä pieniä joten heidän tulevaisuudesta ja suunitelmista ei tietoa. Ekaluokkalaiseni suunittelee poliisinammattia, mutta kuka tietää :)
Ja juu itse olen kouluttamaton ja ukkokin ihan tavallinen duunari. Mutta lapset koulutamme.
(vanha sanonta muuten sanoo, että jokainen tehköön niin monta lasta kun on varaa kouluttaa... Me aijomme kouluttaa kunnolla nämä 7 vaikkemme rahassa ryvekkään, ja ihan ilman sossun tukea :) )
Kolme lasta.