Kuivausrummun + ja - ??
Meillä ei ole kuivausrumpua, mutta harkitsen ostamista. Haluaisin kuulla teidän mielipiteet rummun plussista ja miinuksista. Plussa on tietysti ettei tartte ripustaa pyykit ja ne kuivuvat nopeast, mutta muuta? Ja miinuksia?
Kommentit (11)
+ nopeasti kuivaa, suoraan kaappiin
+ vähentää silittämisen tarvetta paljon, trikoovaatteen kun viikkaa lämpiminä ovat sileitä
+ vähentää pölyämistä kotona kun irtopöly lähtee pyykistä (se kuluminen on kaupunkilegenda, Kuluttajan tutkimuksessa ei merkittävää kulumista havaittu)
- ei sovi ihan kaikille vaatteille koska kutistaa (oppii pian ostamaan yhden koon liian isoja), en kuitava sukkia, paitapuseroita, alusvaatteita, toppavaatteita, lähes kaiken muun kyllä
- kuluttaa sähköä noin 50% enemmän kuin narukuivatus (lämpöpumpullinen säästää sähköä!!!)
ja jos vaate ei sitä kestä se olikin aika huono vaate ;D
En nyt sentään ihan villaa tai jotain kalvopukua sinne lykkää, mutta noin periaatteessa.
Pitkä miinus lähtee sille, että esim. farkut menee kamalan ryppyisiksi ja ne joutuu silittämään... Mä vihaan silittämistä!
Pitkä miinus lähtee sille, että esim. farkut menee kamalan ryppyisiksi ja ne joutuu silittämään... Mä vihaan silittämistä!
Olen täysin päinvastaista mieltä. Ei saa kuivata rutikuivaksi, meidän rummussa ns kaappikuiva on hyvä teho. Ja pitää ottaa rummusta HETI kuivauksen päätyttyä. Jos pyykki pääsee jäähtymään niin rypyt jämähtää, lämpimänä oikenee ihan itsestää (vrt. silitys).
farkut jää liian märiksi mun mielestäni... Eikä mua hotsita niitä enää narulle ripustella rummusta. Se nyt olis sit ihan se ja sama jos ripustaisi ne alunperinkin roikkumaan. Muut vaatteet kuivaa kyllä. Ja ongelma koskee etenkin tytön farkkuja. Isommat farkut suoristuu kyllä kaapissa, mutta pienet (120-130cm) farkut on niin tuhannen sykkyrällä, ettei auta mikään viikkaaminen...
Pois en tuota vekotinta anna, paras kodinkone pesukoneen ja imurin jälkeen.
+ poistaa pölyä vaatteista
+ vaatteet ovat pehmoisia
+ ei tarvitse käyttää huuhteluainetta, atoopikkojen iho ei kestäisi
+ vaatteet kuivuvat nopeasti eli samana päivänä voi pestä monta koneellista, niin ei tarvitse joka päivä pestä pyykkiä
+ ei pyykkiä kuivumassa ympäri asuntoa tai pesuhuone täynnä telineitä
+ selviää pienemmällä lakana-, pyyhe- ja vaatevarastolla. Eli aamulla lakanat koneeseen ja illalla saa samat lakanat takaisin sänkyyn
+ säästää aikaa eli jää työvaiheita välistä pois, kuten pyykin "suoristaminen" ja ripustaminen narulle
+ talvella tuottaa lämmintä ilmaa asuntoon, siis osa kulutetusta sähköstä tulee takaisin lämpönä.
- energiankulutus, sähkö kallista
- kutistaa hieman puuvillavaatteita
- lycraa sisältäviä ei kannata rummuttaa kuumalla. Ei tosin yhdestä vahinkokerrasta tuhoudu, mutta jatkuvasti ei kannata
- kesällä tuottaa kuumaa ilmaa asuntoon
Meillä lasten vaatteet menevät melkein kaikki rummun kautta kaappiin. Aikuisten vaatteista farkut, housut ja kauluspaidat+neuleet menevät kuivauskaapin kautta kaappiin.
Monissa puuvillavaatteissa tuntuu olevan aivan turhaan tuo rumpukuivauksen kieltävä merkki. Taitavat valmistajat laittaa varanvuoksi, etteivät asiakkaat valita kutistumisesta. Esim. H&M:n lastenvaatteet saa pääsääntöisesti kaikki kuivata rummussa printteineen päivineen. Tuosta toisten väittämästä kulumisesta en välitä, koska vaatteet kestävät sen minkä kestää ja sitten hankitaan uusia tai vähän käytettyjä. Ei niitä kuitenkaan kukaan viittä vuotta käytä, vaan vaatevarastoa kuitenkin uusitaan.
Meillä ei siis ole naruja ja telineitä asunnossa ollenkaan, ei edes ulkona. Kuivaan joko rummussa tai kuivauskaapissa, tosin kaappi on harvoin päällä. Allergisten pyykkiä ei voi siitepölyn takia kesällä kuivata kovinkaan paljoa. Jos ei ole puiden siitepölyä ilmassa, niin sitten heinien ja pujon. Meille ei kannata vaatteiden mukana tuota pölyä sisälle kantaa.
isossa perheessä. Vaatteet ei tarvitse huuhteluainetta eikä haise tunkkaisille. Kuivuriin en laita lakanoita (ryppyyntyvät), uusia vaatteita, lasten sukkahousuja. Sukat todellakin kutistuu, mutta laitan ne silti, en vain jaksa ripustaa pikkuvaatetta niin paljon (6-henkinen perhe). Kodinkoneista arvostan eniten pyykinpesu-ja astianpesukonetta, kolmantena kuivuria. Jos se menis rikki, ostaisin heti uuden!
Negatiivisia: sähkönkulutus! Myös trikoopaitojen muoto muuttuu:hihat pysyy ennallaan, mutta kaula-aukon ja paidan helman välinen pituus lyhenee ja leveyttä tulee lisää. En tiedä, johtuuko em.kuivurista vai paidan laadusta... Mutta tämä ei mua niin haittaa, ollaan saatu paljon vaatetta, ja voin surutta niitä käyttää. Käyttövaatettahan se on. Vaatteen kulumista en oikein osaa allekirjoittaa. Nukkaa lähtee kyllä, ja se nukkasuoja(?) pitää joka kerran putsata, mutta ei ole työläs.
Jos vaatteet jää kuivuriin tai niitä ei piakkoin taittele, ovat ne aika ryppyisiä. Onhan kuivurissa loppupöyhintä, mutta mulla pyykin taittelu voi jäädä useammaksi päiväksi.
Huoltoon kuuluu meillä ainakin myös lauhduttuminen putsaaminen. Kone ilmoittaa siitä itse, ei siis ole kuin silloin tällöin. Itse laitan lattiaviemäriin suodattimen. Leikkaan vanhasta tiskirätistä (ohuesta) neljään ja laitan yhden näistä riepupaloista lattiaviemärin kannen alle tiukaksi. Sitten huuhdon lauhduttimen suihkulla. Pölyt jää tiskirättiin ja viemäri pysyy siistinä. Jos joku tietää tähän paremman konstin, voisiko sen tänne kirjoittaa?
Tyynyt, peitot hyvin helppoa kuivattaa. Tyynyn voi pestä miten usein on tarvis ja saa illalla sen puhtaana!
Kuivurin merkitys korostuu erityisesti mahatautiaikana, yökasteluvahinkojen jälkeen, kihomatojutuissa (kerran senkin rumban kokeneena...
Lähes kaikki ns. perusvaatteet laitan rumpuun. Tosin farkkuja en laita, helpompi silittää narukuivatuksen jälkeen. Enkä laita rintaliivejä, kauluspaitoja tai joitain muita vaatteita, jotka ei sovi rumpuun materiaalin takia. Esim. omia trikoopaitoja, ne kutistuvat liian lyhyiksi.
Kaikki lasten trikoo- ja collegevaatteet laitan rumpuun, vaikka olisi kieltokin. Lisäksi pyyhkeet, lakanat, alusvaatteet ja sukat. Ostan rummutettavat vaatteet kokoa isompana, niin ei ole ongelma se kutistuminen.
Talvella tuo myös mukavaa lämpöä, niin ei mene kaikki energia hukkaan.
Laskostakaa ne vaatteet (ja venytelkää) ne jo kuivuriin laitettaessa.
Panostakaa kuivuriin.
Jos jollain jää farkut liian märäksi, on huono rumpu.
Itse kuivaan IHAN kaiken. Lämpötila vaan tarpeeksi alhaiseksi.
Kiitos kaikille vastanneille. Taitaa meidän talouteen tulla kuivausrumpu :)
ja lähinnä siellä kuivatetaan pyyhkeitä (tulee todella pehmeiksi), veluurivaatteet (pysyvät pehmeinä) sekä jo monta kertaa pestyjä lasten sisävaatteita. Uusia vaatteita en koskaan ensimmäisellä kuivauskerralla rumpuun laita, koska tuntuvat menevän kasaan. Sama tapahtuu sukille. Rumpu myös kuluttaa vaatteita. Yleensä pesen kaksi koneellista vaatteita kerralla, joista toinen menee rumpuun ja toinen pykkinarulle. Rummun läheisyydessä nämä narulle kuivuvatkin vaatteet kuivuvat nopeammin .