Miten saada 9kk valikoiva sihtikurkku syömään karkeaa ruokaa?
Tilanne on nyt se, että meidän päättäväinen 9kk ei suostu syömään muuta, kuin aivan hienojakoista soseruokaa. Tai syö siis sormisuorkana kurkkua, porkkanaa, ruisleipää, riisikakkuja, maissinaksuja jne. Lusikalla syötävän ruuan pitää kuitenkin olla aivan sileää, jotta alas menee.
Olisiko jollain antaa vinkkejä? Annanko jo lusikan omaan käteen/sormilla vaan itse syömään? Vai yritäinkö vaan sitkeästi tarjota yökkimisestä huolimatta?
Olen yrittänyt muussata haarukalla isoimmat palat pehmeiksi ja sekoittanut 4kk sileitä soseita karkeamman joukkoon. Nämä keinot ei näytä tepsivän. Neiti vaan sitkeästi kaivaa palat ulos suusta tai yökkää ne muuten vaan ulos.
Neuvot olisivat tarpeen...
Kommentit (8)
ja odottele karkeamman kanssa.
Nuorin kolmesta lapsestamme oli varsinainen sihtikurkku, ja veteli vauva-Pilttejä melkein vuoden ikäiseksi. Kaikki karkeampi sai yökkäilemään, jopa pksentamaan. Jossain vaiheessa yksivuotispäivänsä aikoihin tajusi, miten karkeampaa ruokaa syödään.
Nyt on jo iso poika, ja hyvin kasvanut.
Minun eskarilaiseni oli tuollainen ja nyt se syö oikeastaan ihan mitä tahansa. Mä jatkaisin sitkeästi yrittämistä ja pitäisin rätit lähellä. Mä olin aivan epätoivoinen jossakin vaiheessa, mutta nyttemmin hän kiireissään on enemmän sellainen "käärme syö kokonaisen antiloopin"-tyylinen syöjä, jos en toppuuttele. Ei olisi siitä sihtikurkusta uskonut.
Lapsesi syö kuitenkin jo vaikka mitä, tuo sihtikurkku 9 kk:lla on melko tavallinen.
Ehdottomasti lusikka omaan käteen tuossa iässä, lapsella on nyt herkkyyskausi lusikoinnin opetteluun ja kaikkein helpoimmalla pääset, kun annan lusikan NYT! Itsellä viisi lasta, jotka ovat heti vuoden täytettyään suurimman osan ruuasta lusikoida itse.
Kaksi lapsistani ovat olleet sihtikurkkuja, mutta annoin sormiruokana kaikkea mikä meni, ja lusikkaruokana surutta hienoa sosetta niin pitkään, että alkoi rinnalla tarjottu normaali kotiruoka mennä alas (muistaakseni n. 1 v 3 kk molemmilla).
syö sormiruokaa, niin eiköhän se riitä auttamaan puheen kehitykseen yms. Niiden vuoksi en olisi huolissani.
9kk ei ole pakko enää syödä kaikkea ruokaa soseina, voit antaa ehkä enemmänkin sormiruokaa ja antaa muutenkin itse harjoitella syömistä jos tuntuu että ruoka menee paremmin alas.
Kokeile vaikka laittaa keitettyjä kasviksia lautaselle sopivina paloina ja sitten sileää sosetta ihan erikseen, voi oppia itse nopeastikin.
voi ihan hyvin jatkaa vaikka pelkästään.
Hassua tässä on mielestäni se, että typsy tosiaan syö kaikenlaista. Kun itse saa ottaa, niin alas menee isotkin palat. Sormin syötynä määrät ei vaan ole kovin suuria, joten muutakin ruokaa olisi alas saatava. Heti, kun yrittää syöttää, niin nielu menee "tukkoon", eikä kelpaa enää kuin ihan siletä soseet - ei vaikka just olisi pistellyt menemään keitettyjä vihannespaloja.
Ehkä tämä tosiaan on ikäänkin liittyvä juttu. Tuntuu muutenkin, että lapsi on juuri keksinyt, että kaikkea ei tässä elämässä tarvitse sietää. Monissa asioissa voi huutaa vastaan, jos ei homma omaa mieltä miellytä. Ehkäpä tässä juuri tuo oman lusikan opettelu saattaa auttaa. Ja väkisinhän ketään ei syöttää voi, joten on tässä nyt lapsen mieltä kuunneltava.
lapsen kurkkua ja jos on muussattu ruoka ja siellä on kokkare ei mene jakeluun ja alkaa kyökkiä. palat palana ja soseet soseena.
joillakin lapsilla on vaan voimakas yökkäysrefleksi, eikä siihen voi mitenkään vaikuttaa. Mun lapseni oli tällainen, ja mä olen suosiolla syöttänyt aivan sileää ruokaa, ja vuoden vanhasta eteenpäin antanut karkeamman ruuan syödä itse lusikalla. Kun lapsi näkee mitä syö, hän voi syödä ihan omaan tahtiinsa, makustella tarkasti ja hitaasti eikä häntä yökötä. Nyt reilun vuoden vanhana syö jo mallikkaasti karkeaa ruokaa KUNHAN saa sen itse syödä. Jos syötän lapselle jotain, pidän edelleen huolen, et ruoka tai kiisseli on samettisen sileää.
Joten ei mitään huolta, annat niin kauan sileää ruokaa kun lapsi sitä tuntuu tarvitsevan. Puhe ja pureskelu varmasti kehittyy normaalisti muissakin yhteyksissä.