Anna esimerkki ihmisestä, joka ei ole "penaalin terävin kynä"?
Kommentit (67)
itse itseni penaalin tylsimmäksi kynäksi. Voisko joku selittää, mitä tämä juttu tarkoittaa (liittyy Piagetin kehitysteoriaan)?:
Toimintaskeema on siis organismin sisäinen struktuuri, jota se voi muuntaa, yleistää tai käyttää transferin tavoin samankaltaisissa tilanteissa. Sillä voi olla hahmon Gestalt luonne eli se voi aktivoitua hahmopsykologiasta tutulla tavalla. Toisaalta se on enemmän kuin Gestalt, sillä se on tietynlaisen biologisen assimilaation tulos, joka kehittyy itse toiminnan aikana. Siis mitä??
sellaiset vaikuttaa tyhmiltä, joilla kestää mielestäni liian kauan reagoida esim. johonkin mitä sanon. Vaikka kysyisin vain että mitä kuuluu tai muuta. Eikä tarvitse olla mikään kehitysvammainenkaan tähän. Lisäksi yksi muuten hyvin älykäs ystäväni on sellainen, että selvästi yrittää joskus saada minut tuntemaan itseni jossain asiassa huonoksi, mutta koska yritys on niin läpinäkyvä, niin sille ei voi kuin nauraa itsekseen. Ja sellaisia en ymmärrä, että jos vaihdan aihetta kesken keskustelun, niin pohtivat kamalasti että no mistäs tuo tuli mieleen ja ai jaa me keskustellaan nyt tästä.
niin sitten toinen alkaa tuntua "tylsältä kynältä".
Yleensä ihmiset, jotka puhuvat vain itsestään paljoakaan suodattamatta ulosantiaan.
Ihmiset, jotka ovat ennakkoluuloisia: en syö kalaa, kun kalat naivat vedessä. En tykkää homoista. Sushi on pahaa. En mene kaukolomille, koska niistä paikoista saa malarian. Keisarileikatut äidit ovat laiskoja ja läpimätiä.
Keskivertoihmiset. Ei löydy särmää niin mihinkään suuntaan.
ja jarruttaa parhaansa mukaan kaikkea uudistusta, mitä ei itse ymmärrä.
Hän myös olettaa asioiden olevan muille yhtä vaikea selkoisia ja jää siksi jankkaamaan jotain itselleen tärkeää maailman yksinkertaisinta asiaa. Tai sitten hoitaa tätä samaista asiaa tärkeänä, aivan kuin siihen ei kukaan muu pystyisi.
tai ymmärtää sitten asiat aina vähän väärin (tai ainakin eri tavalla kuin muut), eikä muutenkaan pysy keskusteluissa tai jutuissa mukana ja yleisesti ottaen hämmentää muita oman tietämyksensä rajallisuudesta.
Esimerkki: keskusteltiin töissä lentämisen turvallisuudesta nykyaikana. Puhuttiin näistä pommeista ja skannereista yms. Yksi henkilö totesi että "niin, hyvähän se lentäjien on lennellä kun niillä on joka tapauksessa ne laskuvarjot, niin niiden ei tartte pelätä henkensä puolesta". Eikä se ollut vitsi. Hän siis todellakin luuli, että tiukan paikan tullen liikennelentäjät laukaisevat ohjaamon katon pois ja ampaisevat siitä itse turvaan!
osaan jo etukäteen päätellä kuinka keskustelu siitä asian ytimestä etenee, sanasta sanaan. Kiinnostavampaa on keskustella asian ohi. Monet ei-niin-älykkäät ihmiset toki tulkitsevat tämän yksinkertaisuudeksi minun puoleltani. Älykkäät lähtevät mukaan juoneen ja lopputulema on usein virkistävä sanaleikki tai aivan toiseen aiheeseen johtava keskustelu.