Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3-vuotiasta kiusataan tarhassa -mitä tehdä?

Vierailija
08.01.2009 |

Vein tänään 3- vuotiaan poikani tarhaan, on ryhmässä jossa on 3-5 vuotiaita.

Eteisessä poika selitti, että tässä on Matin haalari, Matti aina kiusaa ja tässä Pekan haalari, Pekka ei ikinä ota minua leikkeihin.

Sitten kun päästiin leikkihuoneeseen, niin ensimmäisenä Matti huutaa huoneessa: " Ville! Sä pilasit meidän leikin!!" Ja minun Villeni ei ehtinyt juurikaan kynnystä pidemmälle kun hänet jo tyrmättiin. Sitten siinä porukassa oli vielä tämä toinen poika joka sanoi, että me ei Ville oteta sua leikkeihin. Poikani aivan neuvottomana oli tässä tilanteessa, itselläni kiehui, hoitajia ei missään..

Tällä kolmikolla on sellainen tilanne, että pitkin syksyä ovat kolmisin taistelleet, poikani on nuorin, muttein pienikokoisin, ja tiedän hänenkin tulistuvan ja suuttuvan helposti. Nytkin tässä tilanteessa sitten lopulta suuttui, ei sanonut mitään, ja kävi vain sekoittamassa jonkun heidän leikkiautonsa siinä lattialla.

Olen puhunut asiasta hoitajien kanssa, he tietävät kyllä tilanteen. He ovat kuitanneet asian sanomalla, että normaalia poikien "valtataistelua", yrittävät saada aina vuorollaan jonkun ulos porukasta.

Mua vaan niin todella surettaa tää tilanne, ei ole mukavaa jätätä poikaa hoitoon kun hän innoissaan sinne menee, mutta sitten hänet tyrmätään täysin.

Missä menee raja milloin vanhemmat voi puuttua tilanteeseen? Kun pojalle sanotaan, ettei me oteta sua leikkeihin, voinko sanoa pojalle takaisin, että tuo on kyllä tuhmasti sanottu, kaikkien kanssa pitää leikkiä jne. Olen kyllä sanonut jollei hoitajia oel paikalla, mutta vaikka onkin eivät hoitajat yleensä puutu asiaa. Ja mitä kaikkea päivä sisältää, illalla poika kertoo, että Kalle ja Matti ovat hän kiusanneet.

Ottaisinko asian puheeksi kiusaajien vanhempien kanssa vai kuinka? Eikös se olisi kuitenkin hoitajien asia. Pitäisikö harkita ryhmän vaihtamista?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
08.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mielestäni hoitajien pitää opastaa lapsia leikkimään kaikkien kanssa.

Vierailija
2/29 |
08.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

erikoista ettei 3-v ryhmässä ole hoitajia paikalla?Kyllä mielestäni hoitajien pitää opastaa lapsia leikkimään kaikkien kanssa.

Hoitajia oli kaksikin "töissä", toinen hakemassa ruokakärryjä ja toinen toisessa huoneessa.

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
08.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin puhu siitä, ettet pidä siitä että lapsesi joutuu olemaan ilman valvontaa. Toiseksi sano hoitajille että asiaan on puututtava ja vaadi kunnon selontekoa, jos nämä ei auta, yhteys päiväkodin johtajaan. Asiaan on puututtava, ei se seviä ilman sitä.

Vierailija
4/29 |
08.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tuo juu on ihan normaalia poikien valtataistelua, mutta ainakin jos vastaava tilanne tulee eteen oman poikani kanssa niin kyllä mä vaatisin tätejä puuttumaan asiaan ja heti!! Itse tuohon ei kaiketi kannata isommin puuttua (voi hemmetti miten tiukkaa tekisi olla puuttumatta), ellei ole ihan pakko. Mutta kyllä todellakin mielestäni voi sanoa pojille että tuollainen on tosi ikävää ja että kyllä kaikkien kanssa pitää leikkiä ym. Ja jos tädit eivät asiaan puutu niin sitten vaan johtajan puheille!! En tiedä olenko yliherkkä sitten, mutta mun mielestäni tuollainen pitää katkaista heti!! Hitto, sehän voi vaan pahentua mitä isommaksi pojat kasvavat..

Vierailija
5/29 |
08.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitajien pitää ohjata lapsia ottamaan muut leikkiin. Puhu hoitajien kanssa ja ota vaikka yhteys johtajaan jos ei muuta. Lapset eivät valitettavasti välttämättä opi toisten huomioonottamista jos sitä ei kukaan opeta.

Vierailija
6/29 |
08.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tuota on jatkunut jo pitempään niin kysy/vaadi hoitajilta "selontekoa" asiaan. Kyllä hoitajien kuuluu olla läsnä lasten (varsinkin tuon ikäisten) lasten leikeissä ja ohjaamassa sitä. Ainahan riitoja tulee ja kaveria vaihdetaan...

Itse kyselen joskus ehkä turhankin helposti "missä mennään" kun lapsi kertoo että se ja se kiusaa tai hoitoon viedessä pojat laittavat leikkihuoneen oven kiinni poikani nenän edestä. Paha mieli tulee niin lapselle kun minullekin. Olenkin ehkä turhan suojeleva oman lapseni suhteen mutta parempi ottaa asiasta selvää kun itsekseen kotona miettiä asiaa. Jos asiaan ei puututa niin samahan jatkuu myöhemmin koulussa ym.

Kaikkihan ei tietystikkään tule toimeen keskenään, emmehän me aikuisetkaan tule, mutta jos lapsellasi ei ole ketään kaveria niin puututtavahan se on.

Tähän kaveruuteen vielä omalta kohdalta lisään että lapsellani on kavereita (tyttöja tai nuorempia)hoidossa mutta usein haluaa just siihen porukkaan johon ei "mahdu". tai sitten lapseni loukkaantuu helposti jos ei justiin se poika leiki hänen kanssaan jonka kanssa hän haluaisi leikkiä. Näin on minulle asia selitetty hoidossa ja näinhän se kaiketi on...

Vierailija
7/29 |
08.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoittako siis, että poikasi tekee tuota samaa vuorollaan? Jos niin on, kyseessaähän on peli, jossa poikasi on mukana. Muutoin olen aika samoilla linjoilla edellisen kanssa.

Vierailija
8/29 |
08.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muiden lapsien kanssa,

Vierailija
9/29 |
08.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli, "valtataistelu" on ymmärtääkseni sitä, että kolmikko yrittää saada porukasta yhden pois. Yksi näistä on olevinaan kingi, poikani ja toinen pikani yrittää pysyä porukassa. En väitä omaa poikaani pulmuseksi, kyllä hänkin kovia otteita osaa, mutta tuo pääperiaate, yhdestä suusta tulee aamun ensimmäinen lause, me ei leikitä sun kanssa tai älä tule meidän leikkeihin. Yleensä nämä pojat ovat paikalla kun omanai vien joten he ovat he leikin touhussa, ja sieltä heti poikani tyrmäävät, en tiedä onko poikani samanlainen jos hän on ensimmäisenä tarhassa.

Tämä kuitenkin pahoittaa meidän mielen, minun ja pojan.

Ryhmä on iso, mutta nämä pojat ovat muotoutuneet kolmikoksi, muita samanikäisiä poikia ei ole. Poikani ei suostu leikkimään tyttöjen kanssa.

Tänään kun poikaani vein ja yksi pojista huusi sen että sää sotkit meidän leikin, niin oli aikas huvittavaa, että eräs 5 -vuotias kommentoi, että eihän se kyllä mitään sotkenu ennen kuin mä ehdin sanoa mitään.

Vierailija
10/29 |
08.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna vaihtaisin päiväkotia samantien. Jos siellä annetaan 3-vuotiaiden määrätä säännöt niin herranjestas minkälaisia leikkejä ne leikkii 5-vuotiaina! Omien lasteni päiväkodissa on täysin selvä sääntö se, että kaikkien kanssa leikitään ja toisille puhutaan kivasti. Jos tämä ei onnistu niin sitten lapsi istuu jäähyllä. Eikä niissä ryhmissä kiusata ketään, ja hoitaja on aina parin metrin säteellä lapsista silloinkin kun lapsilla on vapaata leikkiä ja puuttuu ongelmiin (olen itse nähnyt).

Vierailija
11/29 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä uhri voi yrittää puolustaa itseään. 3-vuotiaalla ei vain ole välttämättä valmiuksia tehdä sitä rakentavalla tavalla. Itse asiassa on vain hyvä merkki kiusatun kannalta, ettei ole antanut alistaa itseään täysin, vaan kamppailee vastaan!

Ap, älä anna joidenkin ikävien kommenttien latistaa itseäsi! Kirjoittajat eivät ehkä ole itse koskaan olleet uhreja tai uhrin vanhempia. Ota asia pikimmiten puheeksi päiväkodissa ja miettikää yhdessä miten voisitte auttaa poikaanne siinäkin, ettei reagoisi kiusaamiseen hajoittavalla tavalla. Kiusaaminen on joka tapauksessa saatava loppumaan! Päiväkodissa se on hoitohenkilökunnan vastuulla.

Vierailija
12/29 |
23.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole selitys että haetaan ruokakärryja yms. lapsia on valvottava! Kaikkeen on pystyttävä puuttumaan ts. jos sattuu tilanteessa vahinko niin kuka näkee? ei kukaan kun ollaan niitä kärryjä hakemassa tms.

Puututtava on koska ei tuon ikäisillä eikä isommillakaan kuulu olla kiusaamista. Toiset haluavat leikkiä enemmän keskenään ja se on valitettavasti hyväksyttävä mutta ei niin voi olla pvkodissa jatkuvasti, ettei yhden kanssa leikitä. Oma poikasi varmasti vuorollaan aiheuttaa omaa sotkua mutta se ei ole pointti tässä asiassa, hermot menisi sinullakin jos sinua ei otettaisi ja muut tekisivät hienoja juttuja keskenään!

Hlökunta on tässä se onneton monttu! Siihen on puututtava..

Vierailija
13/29 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 5-vuotiaat osaavat jo valtataistelun aj jos ei tuolloin puututa niin ei ole oikein. Meillä lastani pihalla isommat lapset yrittävät kiusata juuri noin.

Vierailija
14/29 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi poikasi ei suostu leikkkimään tyttöjen kanssa?

Meillä päiväkodissa kyllä tuonikäiset lapset leikkivät kaikki keskenään eikä ole mitää erikseen tyttöjen ja poikien leikkejä!

On vähän hankala tilanne yrittää selittää lapsellesi että kaikkien kanssa pitää leikkiä jos hän itsekkään ei halua leikkiä kaikkien kanssa.

Vierailija
15/29 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo kolmikko joskus olleet kavereita/tulevatko joinain päivinä toimeen keskenään? En yritä kieltää ettei tuossa kiusaamista olisi, mutta muistan omalta päiväkerhoajalta, että minulla oli tasan yksi kaveri siellä. Ja se oli ajoittain myös pahin kiusaajani. Joinain päivinä se vain päätti että me ei leikitä sun kanssa, ja minä olin yksin sitten. Mitään riitaa ei ollut koskaan edeltävästi, vaan silloin kun kaverini päätti leikkiä toisen tytön kanssa, minä en kuvioon mahtunut.

Toisaalta tytöillä tämä on aika pienestä pitäen tavallista, pojat leikkii enemmän ryhmässä.

Ihmetyttää jos noin pienten ryhmässä on vain kaksi työntekijää. Vaikka olisivat paikallakin, niin eivät pystyisi valvomaan kaikkia kerralla (riippuen tietysti ryhmäkoosta). Olen ollut päiväkodissa itse töissä ja pienten ryhmässä oli hoitajia kyllä enemmän kuin kaksi, joka hetki paikallakin enemmän kuin se kaksi.

Vierailija
16/29 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä suomalaista touhua; kiusaaminen alkaa jo pienestä pitäen ja opitaan ihan kotona.

Asuimme aikoinaan Keski-Euroopassa, Saksassa, kun lapsemme olivat pieniä. Siellä päin vastoin uusia lapsia lastentarhassa ja ala-asteella oikein pyydettiin leikkeihin ja koskaan emme kuulleet mitään kiusaamisista ym. ja opettajat ja lastentarhatädit puuttuivat niihin armotta. Siksi isompanakin lapset tottuivat siihen, että ollaan kaikkien kanssa ja ketään ei ainakaan jätetä yksin ja sorsita vielä enemmän.

Palattuamme Suomeen alkoi juuri tämä samanlainen touhu ja lapset kännykät saatuaan tuli vielä mukaan tekstiviestiterrorismi.

No, se on kuitenkin hyvä, että lapsemme alkuhämmästyksestä toivuttuaan pääsivät asian päälle helposti muutamilla napakoilla sanoilla "vastustajille". Tosin, nyt olemme tod. näk. muuttamassa taas Suomesta pois... oppiivat lapset taas lisää sitä ystävällistä ja aktiivista sosiaalista kanssakäymistä.  

Vierailija
17/29 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa teillä uskoa päiväkodin johtajan intoon tehdä asialle jotain. Monessa päiväkodissa on kyllä valitettavasti niin, että johtaja on yhtä köyttä yhdistystä hoitajien kanssa. Meidän Marjut on niin taitava hoitaja, että... ja silloinhan Marjutin ei koskaan tarvitse toimia ammattimaisesti, kun tietää, että on päiväkodin johtajan tuki takana.

Ja tähän samaan hengenvetoon vielä sanon, että koko kunnallinen päivähoitolaitos sikiää ammattitaidottomia, kouluttamia hoitajia ja nekin joilla on jotain muodollista koulutusta, tekevät työtä LTO:t ja johtajat niin pienellä palkalla, että tuloskin on sen mukaista.

Kaupungin ylempien virkamiesten valvontaa tarvitsisi todella monessa päiväkodissa todella monessa kaupungissa. Mutta toimintaan ja sen laatuun puuttuminen saattaisi tulla liian kalliiksi. Ja silloin laaduttoman toiminnan maksumiehiksi joutuvat, no niin, kuten AP:n kirjoituksesta huomaamme, ne kaikkein pienimmät eli meidän lapsemme.

Onneksi AP, tilastollisesti on tutkittu, että tarinan Matti ja Pekka menestyvät elämässään sinun poikaasi huonommin. En tiedä lohduttaako se tässä tilanteessa sinua, mutta luulisi näiden kiusaajien vanhempia edes kiinnostavan...

Vierailija
18/29 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuratkaapa tuon ap:n kirjoituksia. Eli kirjoittaa paljon ja uskon olevan provo.

Vierailija
19/29 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei alkuperäinen kirjoittaja!

Kuvaamasi tilanne on syrjintää eli henkistä kiusamista. Meillä on ollut syksystä lähtien juuri samanlainen tilanne 3-vuotiaan poikani päiväkodissa. 2 muuta poikaa (pihakavereita ja aina ennen olleet yhdessä) kiusaavat poikaani; jos aikuisten katse välttää saattavat kiusaajat jopa töniä, lyödä, ottaa pojaltani leikkitavaroita, lällätellä, nimitellä jne. Pahimmaksi poikani on kuitenkin kokenut sen, etteivät pojat ota häntä leikkeihin mukaan, juoksevat karkuun, jos poikani yrittää lähestyä heitä.

Olemme kertoneet kiusaamisesta päiväkodin henkilökunnalle alusta lähtien, mutta vasta nyt tuntuu, että siellä ollaan otettu asia tosissaan ja siihen kiinnitetään erityistä huomiota. Kiusaaminenhan saattaa olla hyvin hiljaista ja salaa tehtyä, jolloin aikuisten voi olla vaikea huomata tilannetta.

Puhu ehdottomasti asiasta päiväkodin henkilökunnalle! Me olimme aika nopeasti yhteydessä suoraan johtajaan. Kaikenlainen kiusaaminen on väärin ja sitä ei saa katsoa läpi sormien, etenkin jos se kohdistuu pieniin lapsiin! Vaatikaa puuttumista tilanteeseen! Jos ei muu auta, muistuttakaa, että syrjintä on rikos!

Vierailija
20/29 |
22.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että toisi suututtaa jos poikasi käyttäytyy niin. Todennäköisesti jos tekee sitä sinun nähden, tekee sitä vielä enemmän kun et ole paikalla.

On selvää että äkkipikaista tulistujaa ja leikkien sotkijaa ei oteta mukaan. Mitäpä jos puhuisit sille omallekin lapsellesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi