Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisiko joulukuussa syntyneen lapsen parempi mennä kouluun vuotta myöhemmin?

Vierailija
30.11.2009 |

Lapsemme on syntynyt joulukuussa ja mietimme, olisiko hänen kannaltaan parempi aloittaa koulu oman ikäluokan kanssa vai seuraavana vuonna syntyneiden kanssa. Kyseessä ihan normaali lapsi eli on kehittynyt ihan ikätasonsa mukaisesti.

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän joulun aikaan syntynyt tyttömme, nyt siis vielä hetken aikaa 6-v, on ekaluokkalainen. Hänenkin kohdallaan mietittiin tuota koulun siirtämistä vuodella, mutta koska kukaan ei sitä selkeästi puoltanut tai suositellut (eskariopettajalta, puheterapeutilta ja neuvolatädiltä kysyttiin) niin hän lähti samana vuonna syntyineiden kanssa syksyllä kouluun. Matala lasku syntyi siitä, että oli samojen lasten kanssa eskarivuoden, jotka nyt siis samalla luokalla. Tyttö on näpsäkkä koululainen, mutta fyysisesti pieni. Repun kantaminen väsyttää, koulu ja kaverisuhteet muuten sujuvat oikein mainiosti. Lapsen isä muuten on myös syntynyt jouluna ja aikanaan mennyt 6 v kouluun, että sellaistakin taustaa oli tätä päätöstä tehtäessä. Toisaalta itse olen syntynyt syksyllä ja koulun aloittaminen oli vaikeaa... joten ei ihan siitä syntymäkuukaudesta kiinni.

Vierailija
62/72 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se fiksummaksi muutu vuodessa, jos sitä ajat takaa... korkeintaan kypsyy. Lahjakas lapsi on sitä jo syntymästään asti, ei se kilahda yht'äkkiä päälle.

Helmikuussa syntynyt lapseni oli hyvin epävarma tapaus koulun aloituksen suhteen, ajallaan meni kuitenkin.

Toinen onkin sitten joulukuun lapsi ja ei epäilystäkään etteikö menisi ikätovereiden aikaan kouluun ;)

Mitään syytä ei ole tavallisella/taitoisella lapsella lykätä, tavoitellaan vaan ilmeisesti mahdollisimman suurta "paremmuutta" muihin verrattuna :O

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko poika vai tyttö?

Onko tarhassa / eskarissa?

Keskustele eskarihlölunnan kanssa. He näkevät lastasi päivittäin toisessa tilanteessa kuin sinä.

Mun poika on syntynyt joulukuussa ja on nyt teini.

Olisi pitänyt odottaa se vuosi ) :

Vierailija
64/72 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olin luokallani paras lukija, kun aloitin koulun. Ei olisi ollut mitään järkeä pitää minua enää kotoa, sillä älylliset valmiuteni olivat paremmat kuin useimpien luokkatovereiden. Sen se teki, että urheilussa en ollut mikään haka ja varhaismurrosiässä olin pitkään luokan lyhyin, mutta sekin korjaantui aikanaan.

Vierailija
65/72 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syntynyt joulun välipäivinä. Menin kouluun oman ikäryhmäni mukana ja pärjäsin hyvin.

Aikuisena seurasin tuttavan "joululapsen" koulutaipaleen alkua ja hänen äidilleen ope oli josks sanonut, että esim. motoriikassa loppuvuoden lapsi voi olla vähän vanhempia luokkakavereitaan jäljessä - tietysti riippuu lapsesta.

Olennaista mielestäni onkin lähinnä tiedostaa, että samassa luokassa on kovin eri ikäisiä lapsia. Omalta osaltani olen aikuisena miettinyt esim. sitä, että ekaluokan hitaasti edenneet käsityöt saattoivat olla osin peruja siitä, että olin muita nuorempi. 80-luvulla näistä ei vain koskaan puhuttu!

Vierailija
66/72 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen NIIIIIN tyytyväinen ettei vielä kouluun, vaikka esim. tuntee kirjaimet ja osaa vähän lukea ja kirjoittaa

Vierailija
67/72 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo lukemis-ym, jutut siitä alle puolet

Vierailija
68/72 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee kouluun ikätoveriensa kanssa, mutta erityisryhmään. Muuten aivan ikätasonsa, joten eskarin tuplaaminen turhaa kaikkien mielestä.

Vierailija
69/72 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se fiksummaksi muutu vuodessa, jos sitä ajat takaa... korkeintaan kypsyy. Lahjakas lapsi on sitä jo syntymästään asti, ei se kilahda yht'äkkiä päälle.

Tammikuussa syntynyt Ttyttöni osasi "kaiken" 5-vuotiaana, lukemisen, kirjoittamisen, kengännauhat sun muut, hyvä motoriikka ja kädentaidot. Testattiin koulukypsyyttä neurologilla, löytyi myös erityislahjakkuus. Silti suositeltiin ei-varhennettua kouluunmenoa, koska sosiaaliset taidot ei menneet etujoukoissa näiden kognitiivisten taitojen kanssa. Eskariin siis.

Kun tytölle kerrottiin, että ei vielä kouluun, alkoi kaikkien aikojen nukkeleikkikausi, joka kesti kuukausia. Ihan kun lapsi olisi huokassut helpotuksesta, että saa olla vielä pieni ja leikkiä.

Eskarivuosi oli kiva, tytöllä oli hyvä eskariope. Sosiaaliset taidot kehittyi paljon.

Vierailija
70/72 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syntynyt just ennen joulua, kouluun meno ei tuottanut mitään ongelmia. Valtaosa kavereista myös syntynyt joulukuussa ja kaikki pärjänneet koulussa hyvin. Huvittaa vain, kun aina sanotaan, että marras-joulukuussa syntyneillä on eka luokka vaikeaa. Musta oli ekalla vaikeaa vain se, että aineissa edettiin niin hitaasti. :DD

Vierailija
71/72 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kolme joulukuussa syntynyttä, ja pärjäsimme ihan hyvin koulussa, vaikka 6-vuotiaina sinne menimmekin.

Vierailija
72/72 |
30.11.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ha yritämme hakea lykkäst- Kirjaimet tuntee ja osaa pieniä sanoja kirjoittaa ja lukea, mutta leikkimin kyllä kiinnostaa kynärehtäviä huimasti enemmän . Saa nähdä saako lykkaystä, mutta ainakin yritetään.

isosiko tammikuun lapsi ja hänele koulun aloitus oli ihan passeli , toisellekin soisimme yhtä pitkän " leikki-iän "