Vierailija

Meillä on tänä vuonna ollut kahdet juhlat, häät ja ristiäiset, vieraina oltiin molemmissa. Mikä pisti silmään oli se, että molemmissa juhlissa meidän lapset olivat ainoat, joilla oli juhlamekot ja lakerikengät jalassa, ovat alle kouluikäisiä tyttöjä molemmat.

Ristiäisissä (ok, ne ovat rennompi juhla) oli pari teiniä, joilla oli farkut, sukat jalassa ilman juhlakenkiä tepastelivat juhlapaikalla, eikä ollut mitään siistiä puseroa, vaan college-paidat, joissa tyyliin joku ninja turtle tai vastaava. Siis ihan arkiasu!

Myös häissä, jossa aikuisilla miehillä oli tumma puku ja naisilla juhlapuku, oli joitain 6-12 -vuotiaita lapsia, jotka olivat aivan arkivaatteissa. On kyllä tosi nuijan näköistä, kun lapset repäistään häihin suoraan vaatteissa, joissa menevät kouluun tai tarhaan. Ihan farkku, lenkkari ja collegepaitalinjaa taas.

Olenko jotenkin tosi nipo tai kelkasta pudonnut, eli onko ihmisillä tapana, että lapsia ei enää juhliin pueta juhlavasti?

Yllätyin kyllä, luulin, että äidit nyt edes viitsisivät pojille jonkun utmman yksivärisen paidan ostaa, mutta ei, pitää olla jotain ninjaturtlescolitsia häissä...

• ylös 148
  • alas 8

Sivut

Kommentit (84)

lasten juhlavaatteita saa kirpputorilta tosi halvalla. Poikien paita, suorat housut jne eivät paljon maksa, ja tyttöjen vaatteita nyt on vaikka kuinka siellä tarjolla. Ja juhlia on joka perheessä, joten jos ei halua kirpparilta ostaa, voi sitten vaikka pyytää naapurista lainaksi.

• ylös 46
  • alas 2
Sisältö jatkuu mainoksen alla

vaan siitä, että lapset eivät suostu pukemaan juhlakamppeita päälleen ja vanhemmat antavat periksi. Mä kyllä pakotan lapseni pukeutumaan ykkösiinsä, mutta se on välillä tuskan takana. Lapset on kauheen tarkkoja nykyään siitä että ovat just sellaisissa vaatteissa kuin haluavat tai mikä sattuu olemaan koulussa muotia. On rasittavaa tapella juhla-aamuna vaatteista, mutta mun mielestä kuitenkin kuuluu tapakasvatukseen että lapsetkin pukeutuu tilaisuuden mukaan, sillä tavalla kuin on perheelle taloudellisesti järkevää... juhlavaatteitahan löytyy hyvin käytettynäkin.

• ylös 40
  • alas 2

ihan oikeesti! Eihän täällä panosteta moiseen kauniiseen pukeutumiseen, kun tulee käytettyä "vain kerran", tai "niin vähän". Sen sijaan ostetaan hirveän kalliita ja rumia talvivaatteita, ja gore tex saappaita. Luullen, että 6-12 vuotias lapsi jo itsekin huomaa, että oma pukeutuminen poikkeaa. Ja pitäähän lapsillekin opettaa säännöt, ja senkin, että pukeutumisella osoitetaan myös kunnioitusta. Usein, jos joku lapsi on nätisti puettu, niin muut mammat heti tuomitsee äitiä jostain tekosyystä...ihan vaan kateeksi käy. Huh, ja väitän, taas kerran, että tämä on onglema meidän maassa.

• ylös 31
  • alas 3

Juu olen pienten lasten äiti ja olen kuvitellut, että 15-vuotiaalle joutuu vielä kustantamaan ylöspidon eli ostamaan vaatteet, maksamaan kännykät, lomamatkat, ruoat jne. Hyvä että oikaisit, että tulevatkin jo toimeen omillaan.

• ylös 21
  • alas 0

mutta omat lapseni ovat 5 ja 7-vuotiaat pojat ja en pue heitä nk.perinteisiin juhlavaatteisiin koska VIHAAN tummansinistä, pukuja&kravatteja lapsilla, poikien "juhlakenkiä", kauluspaita-suorathousut-yhdistelmää ja myös "siistejä neuleita tyyliin Gant.

Lapsilla on juhlissa yleensä jotkut hyvät juhlalenkkarit (ei käytetä muualla että pysyvät tahrattomina:), mahdollisimman uudenkarheat farkut/housut (pidän siitä että leikkaukset/pesut ovat aikuisten trendejä noudattavia=näyttää hauskalta) ja silitetyt t-paidat (myös mahd. uudet ja stailit. Parina vuonna on ollut jotkut liivit paitojen päällä ja niittivyötä jne.

• ylös 9
  • alas 94

Lainaus:

Juu olen pienten lasten äiti ja olen kuvitellut, että 15-vuotiaalle joutuu vielä kustantamaan ylöspidon eli ostamaan vaatteet, maksamaan kännykät, lomamatkat, ruoat jne. Hyvä että oikaisit, että tulevatkin jo toimeen omillaan.

PUKEA 15-vuotiastasi? Meinaatko, että antaa sinun tulla laittamaan pikkarit jalkaan, jne?

7

• ylös 8
  • alas 15

Varsinkin miehen puolen suvussa on tätä vikaa, minkä huomaa kun juhlavalokuvia katsoo. Meidän hääkuvissa näkyy meidän kummitytöllä Adidas-verkkatakki päällä. Keskimmäisen ristiäisissä on kahdella pojalla farkut jalassa, collegepaita ja vetskarineulepoolo päällä. Sitäpaitsi, ristiäisissä, kasteen aikana tuo lapsikatras 7-15-vuotiaita istui sohvalla meidän 85-vuotiaan mummon (joka toki sai istua!!) kanssa. Ihmettelen, ettei vanhempansa patistanut seisomaan!

• ylös 36
  • alas 0

poika, oman poikamme tarhakaveri, tuotiin keskitalvella lasten syntymäpäiville puettuna pitkiin KALSAREIHIN ja t-paitaan. Äitinsä vaan otti ulkohaalarit pois ja vinttasi pojan juhlimaan tapettikalsareissa.

Kyllä hävetti raukkaparan puolesta, kaikilla muilla lapsilla, pojilla ja tytöillä oli juhlavaatteet päällä. Mutta ei se lapsen auta kuin pukea päälle sitä mitä äiti laittaa.

• ylös 53
  • alas 0

Lainaus:

Lainaus:

PUKEA 15-vuotiastasi? Meinaatko, että antaa sinun tulla laittamaan pikkarit jalkaan, jne?

7

Kumpihan tässä nyt on se daiju, sinä vai minä...

• ylös 25
  • alas 0

Riippuen juhlien laadusta.

En tiedä onko tämä ap: n mielestä hyväksyttävää vai ei?

Itse vihaan yli kaiken sitä, että pienet pojat puetaan suoriin housuihin, valkoiseen kauluspaitaa ja rusetti kaulaan. Pellen näköistä suoraan sanottuna.

• ylös 16
  • alas 64

tai käytöstapojen päälle.

Kyllä minäkin ihmettelin kesähäissä, kun yhdellä lähes aikuisella "lapsosella" oli päällään rumat (urheilu) shortsit jalassa ja äidillään kulahtanut t-paita.

• ylös 16
  • alas 0

Jokaisessa kaupassa oli vain erivärisiä farkkuja, ei edes sammareita missään.

Tytöille löytyy vaikka mitä jokaisesta kaupasta mutta ei pojille.

• ylös 14
  • alas 2

Mitkä ovat juhlalenkkarit??? En ole itsekään törmännyt (muistaakseni) arkivaatteisiin puettuihin lapsiin juhlissa.

Tuon juhlalenkkari äidin kuvailema pukeutuminen kuulosti meidän arkipukeutumiselta. Silitetty t-paita?? Tosi juhlavaa.... Mä silitän t-paidat aina....

Mut onneksi kukin voi mennä tavallaan!

Kyllä lapsetkin pitää opettaa siihen, että juhlavaa tilaisuutta kunnioitetaan siistillä, juhlavalla pukeutumisella. Eikä kaunis käytöskään haittaa :)

• ylös 37
  • alas 2

Farkut, lenkkarit ja t-paita eivät kyllä millään ole juhlavaatteita vaikka olisivat kuinka uusia ja siistejä ja puhtaita. Edes liivien ja niittivöiden (taidan olla kalkkis mutten oikein käsitä että miten niittivöillä saisi juhlavuutta asuihin) kanssa :/

Lainaus:

mutta omat lapseni ovat 5 ja 7-vuotiaat pojat ja en pue heitä nk.perinteisiin juhlavaatteisiin koska VIHAAN tummansinistä, pukuja&kravatteja lapsilla, poikien "juhlakenkiä", kauluspaita-suorathousut-yhdistelmää ja myös "siistejä neuleita tyyliin Gant. Lapsilla on juhlissa yleensä jotkut hyvät juhlalenkkarit (ei käytetä muualla että pysyvät tahrattomina:), mahdollisimman uudenkarheat farkut/housut (pidän siitä että leikkaukset/pesut ovat aikuisten trendejä noudattavia=näyttää hauskalta) ja silitetyt t-paidat (myös mahd. uudet ja stailit. Parina vuonna on ollut jotkut liivit paitojen päällä ja niittivyötä jne.

• ylös 49
  • alas 0

no tuohan on juuri sitä juhlavaa pukemista, jota näillä näkemilläni lapsilla ei ollut. Yhdellä pojalla oli muuten vielä huppari siellä häissä (sisällä), joissa viereisessä pöydässä istui nainen pitkässä iltapuvussa. Toivottavasti sen pojan äiti tajusi edes hävetä. Oli kuin eri tilaisuuten menossa se poika.

ap

• ylös 21
  • alas 1

Hei nyt kiinnostuin toden teolla. Voisitko pliis linkittää tänne kuvan, millaiset on juhlalenkkarit!

Mä haluun kyllä nähdä!

En oo tommosista aiemmin kuullutkaan.

• ylös 28
  • alas 1

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.