Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi mt-ongelmaisiin suhtaudutaan negatiivisesti?

Vierailija
04.10.2009 |

Miksi mielenterveysongelmaisiin suhtaudutaan monesti negatiivisesti? Uskotko, että mt-ongelmainen voi olla hyvä vanhempi? Jos et usko, miksi et usko? Jos olet yrittäjä, palkkaisitko mt-ongelmaisen ihmisen? Mitä ajattelet, jos lapsesi päiväkodissa olisi mt-ongelmainen työntekijä? Mistä negatiiviset asenteet tulevat? Mt-ongelmia on monenlaisia. Mielenterveyskuntoutuja voi olla hyvä vanhempi, hyvä työntekijä, hyvä naapuri, hyvä ystävä jne. Miksi ei voisi?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mt-asioista ei tiedetä tarpeeksi. Ei ymmärretä, että niitä voi oikeasti tulla kenelle vain eikä kukaan ole sen kummallisempi kuin toinenkaan.

Vierailija
2/5 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja luulen, että meidän ajassa täydellinen kontrolli on jotenkin tosi tärkeää ja ihmisiä pelottaa. Se, että toinen voi menettää kontrollin omaan mieleen, muistuttaa, että itsellekin voi niin käydä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin, vaikka itsekin olen samanmoinen. Syy puhtaasti se, että omalle firmalle jaksaa painaa töitä ihan eri tavalla kuin toisen. Monta kertaa olen saanut työt tehtyä vain sen vuoksi, että kyseessä on oma firma. Toisen palkkalistoilla olisin hakenut saikkua. Siksi en palkkaisi tällaista ns. riskiryhmään kuuluvaa, kuten en fyysisestikään sairasta/kuntoutuvaa.

Noin muuten en ole erityisen kiinnostunut/huolestunut mt-kuntoutujista esim. eri työympäristöissä. Tietenkin hieman mietiskelisin, jos päiväkodissa olisi mt-ongelmainen, jonka taustansa vuoksi voi käyttäytyä epävakaaksi (joskin tuskinpa päiväkotiin tällaista otettaisiinkaan).

Vierailija
4/5 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäkään ei tajuta, että mielenterveysongelmat on suureksi osaksi terveen mielen reaktiota epäedullisiin olosuhteisiin kasvuiässä ja nuoruudessa. Ihminen on esim. oppinut kotonaan selviytymis- ja sopeutumiskeinot, jotka toimii huonosti perheen ulkopuolella. Silloin normaaleista mielen mekanismeista tulee ihmiselle rasite. Mm. siitä, että mieli pyrkii pysyttelemään tutussa ja turvallisessa. Jos tuttu on oikeasti turvallista, tuo on edullinen ja selviytymistä edistävä ominaisuus ihmisellä. Mielenterveysongelmaisilla näin ei ole ollut, eikä ihminen osaa itse ulos epäedullisten puolustusmenismiensa keskeltä.

Vierailija
5/5 |
04.10.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin somaattisia. On paljon helpompi käsitellä sitä että jollakin on ihottumaa, astmaa, tai jalka poikki, kuin että joku sanoo olevansa pikkaisen hullu.