Työssäkäyvät äidit: kun tulette töistä, mitä on ohjelmassa ns. normi-iltana?
Mitä teette itse? Entä lapset? Kuinka paljon ehditte olla lasten kanssa? Entä kotityöt? Kertokaa myös lapsienne iät.
Kommentit (49)
jos lapsia hankkis! Tämä lapsettoman parin tyypillinen "iltaohjelma" on tämä:
- molemmat töistä klo 18 suoraan kauppaan
- kotona joku pieni välipala ja hetki hengähdystä
- klo 19-20 liikuntaa (lenkille, pyöräileen, salille, jumppaan tms)
- klo 21 illallinen
- klo 22-24 TV:n katselua, netissä surffaliua tai muuten vaan yhdessä möllöttelyä
- klo 24-01 lukemista sängyssä
- klo 01 valot sammuu
- kello soittaa aamulla klo 9
3 v lapsi, minä teen virka-aikaa ja mies vuorotyötä.
Tavallista kuitenkin suunnilleen näin (jos molemmat vanhemmat töissä):
- aamusta päiväkotiin 7:30
- kotiudutaan 16 maissa
- yhteistä lekottelua, sylittelyä, postin läpikäyntiä
- valmiiksi tehdyn ruoan lämmitys tai jonkun nopean ruoan valmistaminen
- syödään 17/17:30 aikoihin
- ruoan jälkeen lastenohjelmia, leikkiä (lapsi leikkii sekä itsekseen että vanhempien seurassa), yhdessäoloa, pyykkejä, imurointia, joskus saatetaan käydä kävelyllä kirjastossa tai mennä pihalle vielä, joskus käydään kylässä ystävillä tai saadaa vieraita, elämää :)
- 19 jälkeen iltapala ja iltapesut
- lapsi unille 20-20:30
- televisiota, surffailua netissä, iltapalaa, seuraavan aamun valmistelua (vaatteet valmiiksi ym)
Kaksi kertaa viikossa (arki-iltana) perheen yhteinen harrastus.
Kaupassa käydään yhdessä viikonloppuisin, silloin tällöin myös arki-iltana, tai joskus toinen vanhempi hoitaa töiden jälkeen.
Niin ja vanhempien urheiluharrastuksen muutaman kerran viikossa työpäivän jälkeen tai viikonloppuna, silloin toinen vanhempi kotona normijuttujen kanssa.
Haku hoidosta ja ip-kerhosta, ruoanlaitto ja keittiön siivous. Lapset tekee läksyjä, leikkii, menevät ehkä kavereille. Itse käyn salilla. Sitten yhdessäoloa, iltapala, iltasatu ja nukkumaan.
- klo 17 kotiin- ruuan laitto
- klo 17 tv auki pikku kakkonen
- klo 18 lastenkaverit kylään
- klo 19 läksyjen katsominen tai harrastukseen meno 2 x vk + läksyt
- klo 20 iltapala
- klo 21 hampaidenpesu ja iltasatu
- klo 21.30 zzzz
Aina syödään koko perhe yhdessä, sitten illasta riippuen joko vain oleillaan kotona, kesällä saatetaan vielä ulkoilla. Tällä viikolla yhtenä iltana käytiin lääkärissä ja kaupassa, yhtenä iltana isovanhemmilla syömässä, minkä jälkeen mies vei lapsen harrastukseen ja minä pesin kotona pyykkiä ja tänään luultavasti vain ollaan kotona, mihin kuuluu lapsen kanssa oleilua, lukemista tms ja kotitöitä tarpeen mukaan. Joka ilta luetaan iltasatu ja syödään iltapala kaikki yhdessä.
sitten riisutaan ja siivotaan eteinen, tarkastetaan koululaisen läksyt (pienemmät levittelee lelujaan), kaikki kolme käy kakalla.. kukaan ei osaa käydä kakalla muualla:(. Sitten alkaa lastenohjelmat, jonka aikana mä teen ruuan ja hyvällä säkällä selailen hesarin nopeasti läpi (tai lajittelen pyykkiä tms). Klo 18 ruoka, sitten on pöydän siivous ja keittiön siivous. Tässä välissä sitten leikitään, luetaan tms. Klo 19.30 viimeistään pyjamaa päälle ja iltapalalle klo 20. Torpassa saisi olla rauha klo 20.30, niin sitten olisi seuraava aamukin jonkinsorttinen. Lapset 7, 4 ja 2.
sitä ennen toki lasten haku..
Ruoanlaittoa, yritän tehdä vkl aina vähintään pariksi päiväksi ruoat.
Klo 17 syödään..
Jos hyvä ilma mennään ulos pyöräilemään, tms..Tai ollaan vaan kotona.
Pyykki kone pyörimään yleensä kun tullaan kotiin,
imuroidaan max 2krt vkossa+ lattian pesu. Yleensä ke tai to on ns siivouspäivä.
klo 19.30 iltapala, viim 20.30 sänkyyn, lapset siis.
Itse usein silitän, tai katson telkkaria..
tai käyn lenkillä vielä ennen nukkumaan menoa.
Mutta itse saatan viedä lapset hoitoon vasta 11 ja menen itse 14 töihin, sitä ennen ehdin tekemään ruokaa ja vähän siivoamaan. Isä hakee hoidosta ja itse tule klo 19 jälkeen kotiin.
laitetaan tai lämmitetään ensin ruoka. Tämän jälkeen syödään. Katsotaan pikkukakkonen ( itse luen samalla päivän lehden tai teen kotiaskareita. Tämän jälkeen leikitään/ulkoillaan/tehdään kotiaskareita yms. Sitten on iltapalan ja iltapesun aika. Luetaan iltasatu ja aletaan nukkumaan.
Tulemme kotiin noin klo 16.30 ja nukkumaan lapset laittavat noin 20.30. Kaksi lasta, 3 ja 5 v.
Kotitöitä tehdään siinä sivussa, toisinaan lapsetkin osallistuvat. Meillä käy siivooja juuri sen takia, että aikaa jää enemmän lapsille. Molemmat vanhemmat eivät suinkaan ole koko ajan lasten kanssa, joten toinen voi tehdä kotiaskareita tai muita juttuja ja toinen osallistuu lasten juttuihin.
16 kotiin
17 ruoka
17-18 lastenohjelmia
18-19 ulkoilua
19-20 jotain yhdessä tekemistä, esim askartelua, pelaamista, piirtämistä, jumppaamista
20 iltapala iltapesut
20.30 iltasatu ja yritetään nukkumaan viim 21.
Harrastukset ja muut menot sotkee nämä kuviot, aina emme jaksa myöskään ulos lähteä.
Haen hänet päiväkodista klo 14. Sitten välipala kotona. Sitten lähdemme yleensä yhdessä ulos leikkimään. Klo 16.30 ruuanlaittoa ja klo 17 ruoka. Klo 18 iltakylpy yhdessä lapsen kanssa, meillä iso poreallas ja se on illan kivoin juttu. Sitten yhdessäoloa. Klo 19 iltapuuro ja sen jälkeen iltasatu ja yleensä klo 19.30 lapsi vetelee jo sikeitä. Sitten kerään lelut ja kirjat, siistin kodin, laitan astianpesukoneen ja pyykin koneeseen, siihen menee n. 30min. Sitten puoli yhdeksän maissa vietetään yleensä miehen kanssa yhteistä aikaa, joskun menen illalla vielä lenkille ja luen kirjoja. Meillä käy onneksi siivooja kerran viikossa, joten muuten ei tarvi isommin siivota, ehkä kerran pari viikossa imuroin siivojan lisäksi.
kotiin, koiralle ruoka ja ulkoilutus. Ruuanlaitto. Läksyjen tarkastus. Tiskit koneeseen ym pintasiivousta. Muksun kuskaamista harrastuksiin.Sillä välin kauppa tai itse lenkille. Kotiin, suihkuun. Iltapalaa. Telkkaria. Unta. Lapsi 9v. Toinen tulossa. Arkisin yhdessäolo lapsen kanssa lähinnä tuo läksyjen tarkastus, syöminen ja juttelu harrastusmatkoilla.Perjantaina siivotaan kun ei ole harrastuksia, pyykkiäkin pestään vain viikonloppuisin.
tulen kotiin 17-18 aikaan ja mies on laittanut ruuan. Syödään, yleensä siivoilen keittiötä tai jos mies tekee sen, laitan pyykkejä, luen postin, teen muita kotitöitä.
kyselen lapsen läksysitä ja kenties autan tarvittaessa.
Sitten voidaan käydä ulkona pyöräilemässä lapsen kanssa , lapsi voi olla kylässä tai sillä on akveri meillä. josksu kävelyllä miehen kanssa, tai sitten käyn ulkona yksin.
Katsomme telkkaria, juodaan ilatkahvit.
Tullaan kotiin vähän neljän jälkeen ja lapset yleensä ryntää samantien omiin huoneisiinsa hetkeksi leikkimään/lukemaan tms. Tällä aikaa mä laitan ruoan, tyhjennän astianpesukoneen ja pistän pyykit koneeseen. Tämän jälkeen vietän hetken lasten kanssa, jutellaan päivän tapahtumista tai luetaan tms. ja syödään sitten kun isä tulee kotiin noin 17.30. Jos on kiva sää, lähdetään ruoan jälkeen koko porukalla ulos tai sit toinen vanhemmista on lasten kanssa ja toinen tekee kotitöitä. Yhtenä arkipäivänä esikoisella on harrastus, jonne minä hänet vien ja samalla käyn itse lenkillä. Yhtenä arkipäivänä taas minä käyn yksin tekemässä viikon ruokaostokset ja isä jää lasten kanssa kotiin (minusta tämä on ihanaa). Seitsemän aikaan ruvetaan iltatoimiin, käydään saunassa tai kylvyssä, syödään iltapalat yms ja sen jälkeen vielä on hetki aikaa omiin leikkehin. Lapset leikkivät yksin tai yhdessä tai jompi kumpi vanhemmista saattaa olla touhussa mukana. Kasilta luetaan iltasatu ja puoli yhdeksältä sänkyyn.
Minä pyrin tekemään pitkin iltapäivää kotitöitä ja sitten niiden välissä vietän aikaa lasten kanssa. Usein lapsille riittää, että ollaan lähekkäin, esim että he kokoavat vaikka legoja ja me vanhemmat voimme samalla lukea lehteä. Jonkin verran sitten tietenkin ihan kunnon leikkimistä, lukemista, juttelemista, ulkoilemista.
klo 16 kotiin + ruoanlaitto (jos aiemmin kotona, ulkoilua n. klo 16 saakka)
klo 17 ruokailua + lastenohjelmat (jolloin äiti siis siivoaa keittiön ja laittaa pyykkikoneen päälle)
klo 18 viimeistään ulos (jos aivan kauhea keli sisällä leikkiä)
klo 20 iltapala, iltapesut ja sadut
klo 21 nukkumassa -> aikuisten aika alkaa :)
Haen lapset tarhasta ja ip:stä. Kotona syödään heti (olen useinmiten tehnyt ruuan ed päivänä valmiiksi) ja usein kaikki yhdessä ellei teini ole omilla menoillaan. Lapset kattoo lastenohjelmat, minä siivoilen ja istun hetken koneella. Sitten ulos, tai 2 vanhempaa on usein jollain kaverillaan tai kaverit meillä. Leikitään ja ollaan yhdessä.
Iltapalan aika n. 20.00, sitten pesut ja sadut ym. Nukkumaan menee nuoremmat n. 20.30-21.00. Läksyt toki tekee ekaluokkalainen aina ennen lastenohjelmia. Teini milloin mitekin, mutta hyvin tekee kuitenkin.
Aikalailla samanlaista kuin kaikilla muillakin :)
-n. 16.30-17 kotiin, joskus mahdollisesti lähikaupan kautta, yleistä kotiutumista
-17-18 lapsi katsoo lastenohjelmat tai ulkoilee talonyhtiön pihassa kavereiden kanssa, aikuinen laittaa ruokaa + purkaa/täyttää tiskikonetta, laittaa vaatteet pesuun tms. + mahdollisesti selailee lehteä, tsekkaa uutisia tietokoneelta, jos jää aikaa
-18.00 ruoka
-18.30-19.30 yhdessäoloa, pelejä, joskus ulkoilua tai uimahallissa käynti koko porukalla (jolloin tosin koko aikataulua yritetään aikaistaa), kahtena iltana viikossa jommalla kummalla aikuisella tässä kohtaa harrastus
-19.30 lapsen iltapala
-20.00 lapsen iltapesu, iltasatu
-viimeistään 20.30 lapsi nukkumaan
-n. 21.00 aikuisten iltatee, sen jälkeen silitystä, tv:n katselua, nettisurffailua, lukemista...
Meillä mies tai minä kotiudumme vuorotellen usein vasta klo 18 - molemmilla joustavat työajat eli toinen tekee enemmän iltaa ja toinen enemmän aamua.
Lapset 8 v (2.luokkalainen), 6 v (1. luokkalainen) ja 4 v.
Meillä vaihtelee tosi paljon.
Kotiin klo 17 (jota ennen haettu nuorimmainen päiväkodista)
17-17.45 ruoanlaitto, lapset katsovat lastenohjelmat.
18.00 päivällinen
18.30-20
Loppuillan ohjelma vaihtelee ihan hirmuisen paljon, tässä vaihtoehtoja
- Lapset leikkivät keskenään tai kavereiden kanssa, sisällä tai ulkona tai vain osa leikkii.
- Pelataan jotain lautapeliä
- Katsotaan jotain telkkarista
- Käyn lenkillä kahden isomman kanssa, talvella luistelemassa kaikkien kanssa
- 3 arki-iltana viikossa on lasten harrastuksia, joissa menee tunti-puolitoista
- Surffaan av:llä ja FB:ssa ja mies tekee jotain lasten kanssa tai kotitöitä.
- kuten edellä, mutta teen opiskeluuni liittyviä tehtäviä
-> Oikeastaan ihan mahdotonta määritellä mitä teemme ja kuinka paljon. Riippuu mm. kauheasti siitä, onko mieheni kotona vai matkoilla, onko pyykkiä silitettävänä (ainahan sitä olisi), siivottavaa, lapsilla hyvä leikki vai "mul ei oo mitään tekemistä" tuuli jne.
n. klo 20 katsotaan isompien läksyt läpi, iltapesut, iltapalat jne.
n. klo 20.30-20.45 lapset sänkyyn ja nukkumaan
21.00 katson esim. telkkaria ja silitän tai teen tutkintooni liittyviä opiskeluhommia
Näin meillä:
16.00 toinen vanhemmista hakee lapset
16.15 kotona, otetaan koira ulos ja lähdetään lenkille. Lapset rattaisiin/reppuun/pyörällä, usein omppu tms. pikku välipala käteen
16.45 takaisin kotona. Lapset menevät kakalle (joo, meidänkään muksut ei suostu kakkaamaan missään muaalla), äiti/ isi suihkuun (kuljemme pyörällä, tulee hiki). Pyykkikone samalla päälle
17.00 lastenohjelmat auki. Isompi katsoo niitä, pienempi tulee "auttamaan" ruuan lämmittämisessä
18.00 syödään, siivotaan keittiö, ripustetaan pyykit, leikitään, jne. Se pidempään töissä ollut vanhempi kotiutuu
19.00 syödään iltapuuro. Sen jälkeen suihkuun, potalle, hammaspesuille ja sänkyihin kuuntelemaan iltasatu
20.00 Pyritään, että lastenhuoneen valo sammuu. Usein kyllä venyy 20.15-20.30 asti.
21.00 Lisää kotitöitä, koiralle ruokaa, koira lenkille, seuraavan päivän ruoka valmiiksi, lasten vaatteet yms. valmiiksi
22.00 Tavoite, että vanhemmat nukkumassa. Koskaan ei ole vielä onnistunut - vaan kotityöt jatkuu
23.00-23.30 Viimein nukkumaan!
Tämä normipäivä. Yhtenä arki-iltana äiti lähtee harrastamaan klo 19. Samoin yhtenä iltana isomman lapsen jumppa 18-18.30, silloin ruoat ja lenkit pika-aikataululla. Aika usein myös niin, että pidempään töissä ollut tulee kotiin vasta klo 20-22.
Meidän 2- ja 4-vuotiaat herätetään arkiaamuisin 6.45, jotta itse ehdin töihin 8.30 viimeistään. Pk:ssa päiväunia nukutaan maks. 2 h, joten kyllä heidän pitää päästä nukkumaan viimeistään klo 20, eivät muuten jaksa.
Meillä on isovanhemmat, joiden on vaikea tajuta tätä. Tulivat eilenkin käymään klo 19, vaikka varta vasten sanoin, ettei se käy. Lopputulos: 2-vuotias ei jaksanut enää syödä iltapuuroa klo 19.30, huusi suoraa huutoa ja nukahti sillä sekunnilla kun hänet sänkyyn laskettiin klo 20.30. Nelivuotias huusi sitten aamulla, kun ei olisi millään jaksanut herätä.