e-pillerit ja migreeni
Aloitin e-pillerit aknen vuoksi sekä kuukautiskierron säännöllistämiseksi. Nyt olen esim. 4 viikon aikana joutunut joka viikko ottamaan migreenilääkkeen, joinain päivinä parikin tablettia. Aikaisemmin päänsärkyä ei kuitenkaan ihan näin usein ollut...
Onko muilla kokemuksia? Oletteko joutuneet lopettamaan pillerit vai onko migreeni helpottunut ajan myötä? Itse sain tuon migreenilääkityksen samaan aikaan pillerireseptin kanssa n.2kk sitten.
Kommentit (37)
tilanteessa, piti lopettaa pillerit heti.
Entä onko sinulla aurallinen vai auraton migreeni? Jos aurallinen niin yhdistelmäpillereitä et missään nimessä saa käyttää.
ja kärsin kovasta migreenistä. Jouduin monta kertaa sairaalaan kovan migreenikohtauksen takia ja lukuisia ja lukuisia kertoja olin päivystyksessä hakemassa piikkejä koviin migreenikipuihin.
Sitten työpaikkalääkäri kielsi e-pillerit kohonneen verenpaineen takia ja siihen loppui mun migreenikohtaukset ihan täysin. Pillereiden lopettamisesta nyt kolmisen vuotta eikä yhtään kohtausta ole ollut(eikä myöskään kohonnutta verenpainetta).
Nyt vain ottaa päästä se että jouduin kärsimään 15 vuotta migreenistä. Se jolla ei ole koskaan ollut migreeniä ei voi tajuta kuin kauheeta se voi pahimmillaan olla...
Lääkärin kanssa tätä juttua silloin mietittiin ja hän sanoi, että nuo pillerit saattaa pahentaa migreeniä, että mietitään sitten uudelleen... Mietin tässä nyt, että kuinkahan monta kuukautta pitäisi tätä tilannetta katsoa?
Pillerit oli muistaakseni Cypretyl tms. Kuitenkin joku Diane Novaa vastaava mutta halvempi.
ap
se mietityttää, että miten sitten saan tuon akneihon kuntoon jos lopetan pillerit? :(
ap
e-pillerien käytöstä. Jos on aurallinen niin siinä on halvauksen riski, jos käyttää yhdistelmäpillereitä. Oon kuullut, et kaikki pillerimerkit ei aiheuttais päänsärkyä/migreeniä. Minulla on minipillerit kun on aurallinen migreeni
sopia paremmin. Akneen saattaa vaikuttaa myös se, mutta vaikutus on pienempi kuin korkeamman määrän hormoneilla.
Usein pillereiden vaikutusta katsotaan se 3kk, jonka jälkeen tilanne tarkastellaan. Pillerimerkkiä voidaan kokeilla vaihtaa, mutta jos tilanne on todella paha (kuten sinulla vaikuttaa), on kokonaan pillereiden käytön lopettaminen hyvä ratkaisu.
Hormonaalisista ehkäisymenetelmistä minipillereillä ei ole (tilastollisest) samanlaista vaikutusta migreeniherkkyyteen, joten ne usein käyvät. Akneen niillä ei, ikävä kyllä, ole vaikutusta.
Mulla toimi migreenin kanssa parhaiten ehkäisyrengas. Muutenkin tykkäsin siitä kovasti kun ei tarvinnu muistaa ottaa pilleriä.
Nuvaring on ihan sama kuin yhdistelmäpillerit, se vain annostellaan alakautta. Diane Novassa ei aknea todellakaan estä korkea hormonipitoisuus (se päinvastoin pahentaa), vaan syproteroni, joka on testosteronin vastavaikuttaja. Sitä ei muissa pillereissä ole, eikä sen vuoksi millään muulla pillerimerkillä ole käyttöaiheena aknen hoito.
aiemmin vähintään kerran kuussa ja aurallinen. Finnejä sit välillä on, mutta parempi niin kuin jatkuva migreeniuhka! On sitä akneen muitakin hoitokeinoja: usein toistuva pesu voimakkailla puhdistusaineilla, saunominen jne.
Nuvaringissä hormonin tasainen imeytyminen usein helpottaa sivuoireita, esim. juuri migreeniä.
Diane Nova on tosiaan ainoa, jota määrätään myös aknen hoitoon. Siinä on myös estrogeenia enemmän kuin matalahormonisissa e-pillereissä. Tästä korkeammasta hormonipitoisuudesta johtuu myös se, että Diane Novasta saattaa tulla pahempia sivuoireita, kuin matalahormonisesta e-pilleristä.
Akneen eivät muut auta, mut jos on myös ehkäisyn tarve, saattaa joku toinen pillerimerkki sopia.
Nuvaring on ihan sama kuin yhdistelmäpillerit, se vain annostellaan alakautta. Diane Novassa ei aknea todellakaan estä korkea hormonipitoisuus (se päinvastoin pahentaa), vaan syproteroni, joka on testosteronin vastavaikuttaja. Sitä ei muissa pillereissä ole, eikä sen vuoksi millään muulla pillerimerkillä ole käyttöaiheena aknen hoito.
usein toistuva pesu voimakkailla puhdistusaineilla
Käynti ihotautilääkärillä valaisee vaihtoehtoisissa hoitomuodoissa. Pillerit eivät todellakaan ole ainoa hoitomuoto.
Lääkettä vaihtamalla voi parantua. Eri maissa on vähän eri ohjeitakin, kaikkia e-pillereitä ei saa kaikkialla käyttää ollenkaan jos tulee migreenioireita. Se lisää veritulppariskiä joillain ihmisillä.
Omasta tuttavapiiristä ja omasta kokemuksesta huomio: jos e-pillereillä ja migreenillä on yhteyttä, niin kannattaa varautua armottomaan migreeniin raskausaikana. Tuntuvat korreloivan joillakin ihmisillä.
Mutta joo, tilastot taitavat tukea sanomaasi.
jos e-pillereillä ja migreenillä on yhteyttä, niin kannattaa varautua armottomaan migreeniin raskausaikana. Tuntuvat korreloivan joillakin ihmisillä.
Itseäni jo nyt hirvittää, että mitä ehkäisyä pystyy raskauden jälkeen käyttämään. Sopivan ehkäisykeinon metsästys sai meidät aikaistamaan tämänkin raskauden yritystää. (mikä ei meille ollut ollenkaan huono homma :))
Toivottavasti ap:n tilanteeseen löytyy hyvä ratkaisu!
cerazettea ja seurauksena migreeni vähän joka välissä. Lopetin sen parin liuskan jälkeen vaikka sainkin lääkäriltä reseptin cepakodiin(meniköhän oikein) kun en halunnut sitä käyttää kun olis pitänyt pitää taukoa imetyksessä. Ja sillä se migreeni helpottikin. Lääkäri ihmetteli kovasti kun ei ollut törmännyt vastavaan eli yleensä ilmeisesti minipillerit ei vissin pahenna migreeniä.
toki samat hormonit kuin yhdistelmäpillereissä. Migreenin kannalta tosin ei niinkään ole tärkeää niiden tasainen eritys vaan huomattavasti pienempi hormonimäärä.
juuri tuolla tavoin:aloitti e-pillerit, jolloin alkoi hillittömät migreenit ja yhden migreenin yhteydessäalkoi se infarkti.
Sisko makasi kaksi vuotta melkein vhanneksena, nyt on kuntoutunut pyörätuoliin.
cerazettea ja seurauksena migreeni vähän joka välissä. Lopetin sen parin liuskan jälkeen vaikka sainkin lääkäriltä reseptin cepakodiin(meniköhän oikein) kun en halunnut sitä käyttää kun olis pitänyt pitää taukoa imetyksessä. Ja sillä se migreeni helpottikin. Lääkäri ihmetteli kovasti kun ei ollut törmännyt vastavaan eli yleensä ilmeisesti minipillerit ei vissin pahenna migreeniä.
Gepacod sama valmiste kuin Panacod eli siinä on parasetamolia ja kodeiinia. Ei todellakaan mikään migreenilääke.
Imettäessä voi käyttää migreeniin pelkkää parasetamolia (tosin se kodeiini siinä ei haittaa imetystä, jos vauva on jo vähän isompi ja annos jää kahteen tablettiin) ja sitten tulehduskipulääkkeitä. Kodeiini vain ei ole migreeninhoitolääke kenellekään. Kunhan imetys loppuu, sitten kunnolliset migreenin hoitoon tarkoitetut lääkkeet käyttöön, jos pelkkä parasetamoli ja tulehduskipuläke auta.
migreeni, kun pillereissä tauko; ei migreeniä kuin harvakseltaan. Tää on nyt kokeiltu mulla niin monta kertaa että uskon jo :). Nyt ilman pillereitä jo vuosi.
vastauksista! :)
Minä olin ymmärtävinäni sen lääkärini puheista, että nuo minipillerit ei auta akneen ja sen lisäksi niissä on niitä välivuotoja ja se taas ei auta siihen, että haluan kuukautiset säännöllisiksi..
Minulla on siis pco eli monirakkulaiset munasarjat ja siitä johtuen tuo akne ja epäsäännölliset kuukautiset.. eli en tiedä auttaisiko joku erilainen puhdistusaine akneen kun se johtuu hormonaalisista tekijöistä? Ainakin joskus olen ostanut jonkun sikakalliin aineen kosmetologilta ja siitä ei ollut mitään apua...
Täytyy varmaan vielä kuukausi tai pari katsoa tätä tilannetta ja sitten jutella lääkärin kanssa jos päänsärky jatkuu. En kyllä todellakaan halua mitään infarktia tms!! Ehkäisyn takia en välttämättä mitään hormonaalista juttua tarvitse ("kiitos" pco) ja ei se mahdollinen raskaus mikään katastrofi olisi :) Raskausaikoina mulla ei ole ollut migreeniä ollenkaan.
Tämä akne on niin ärsyttävä, että en tiedä mitä sen kanssa tekisi... kumpi on pahempi migreeni vai akne?! :(
ap