Kuinka pienenä teidän tuntemanne tytöt alkavat vaan hengailemaan, eli jättävät leikin pois?
Meillä on 8-vuotiaalla kaksi kaveria, jotka haluavta aina vaan kuunnella musiikkia ja rassata puhelimiaan. Siis vaihtelevat taustakuvia, nauhottavat videolla pätkiä jne.
Sitten on muutama kaveri, joiden kanssa lapsemme leikkii ihan bratzeilla yms.
10v tytöllä on oikeastaan vain yksi hyvä kaveri ja he leikkivät yhdessä ihan vielä noita bratz, Litlle Pets Shops leikkejä tms.
Onko tavanomaista lopettaa jo 8-v leikkiminen? Oma 8-v on hieman ihmeissään näistä "hengailevista" kavereista, kun itse siskonsa kanssakin aina leikkii.
Kommentit (9)
että teki mieli leikkiä vielä yläasteellakin, vaikka osalla oli jo poikaystäviä ym. touhuja. Toisaalta hupsahdin kuitenkin sitten aika nopeasti "naisten maailmaan".
Minusta lasta on hyvä kannustaa leikkimään mahdollisimman pitkään, ainakin koko ala-asteiän.
8-vuotiaana. Kumpikin tyttöjä. Kummallekin tarjottu leikia ja sadun maailmaa eikä kannustettu liian aikaiseen itsenäisyyteen...
Koen, ettemme olisi voineet mitenkään vaikuttaa siihen, että toinen lapsista ei osannut enää leikkiä.
että kolmannella luokalla alettiin menemään keskustaan katselemaan poikia.... eli kyllä ne viimeiset leikit leikittiin toisella luokalla. mut kyllähän jotkut leikkii pitkään. mä en vaan enää kolmannella osannu leikkiä ja ei kaikki kaveritkaan. Kolmannella myös ekat poikakaverit oli jo....
Mutta aika pian sen jälkeen leikit sitten loppuivat.
leikkivät, eivät "hengaile". Olenkin sanonut että lapset saavat pysyä lapsina lapsuusiän. "aikuista" kerkeää leikkimään sitten myöhemminkin:)
8-vuotiaalla on samanikäinen ystävä,l jonka kanssa leikkivät vielä ihan täysillä. Sitten on 7-vuotias kaveri, joka ei halua leikkiä vaan rassailee pillifarkuissaan ja anna abreu-paidassaan kännykkäänsä.
että kolmannella luokalla alettiin menemään keskustaan katselemaan poikia.... eli kyllä ne viimeiset leikit leikittiin toisella luokalla. mut kyllähän jotkut leikkii pitkään. mä en vaan enää kolmannella osannu leikkiä ja ei kaikki kaveritkaan. Kolmannella myös ekat poikakaverit oli jo....
että viidennellä luokalla ei enää oiken osannut leikkiä. Mutta eri kavereiden kanssa tehtiin eri juttuja. Toisten kanssa leikittiin, toisten kanssa hengailtiin. Kyllä mä muistan joskus ajatelleeni oikein tätä asiaa, kun rupes yhden leikkikaverin kanssa menemään yhdessäolo hengailuksi.
Mutta kuulosta aika ikävältä, että 8-vuotiaat ei osaa enää leikkiä. Voisitko ehdottaa heille esim. jonkun lautapelin pelaamista, ulkoleikkejä (kirkonrotta tms.), piirtämistä tai jotain tällaista? En oikein usko, että itsekään saavat irti tuommoisesta hengaamisesta, eihän noin pienet osaa keskustellakaan mistään oikein.