Otanko lapsen pois hoidosta?
Saan toisen lapsen keväällä ja esikoinen on silloin 2,5 vuotias. On nyt siis päiväkodissa kokopäiväisesti. Päivät on vielä aika pitkät, noin 8-9 tuntia.
Otanko siis esikoisen kokonaan pois kun jään "lomille" vai annanko hänen jatkaa puolipäiväisenä esim. kolme päivää/ 4h päivässä.
Ja ei mitään "laiska äiti hoida itse lapsesi viet työtätekevien paikat"- vastauksia. Kiitos.
Miten muut olette toimineet ja onko ratkaisu ollut oikea?
Kommentit (10)
Tai siis ei ole töitä mihin palata, olen nyt määräaikainen. Ajattelin kuitenkin opiskella sitten.-Ap
Meillä esikoinen oli myös 2,5-vuotias, kun vauva syntyi. Päiväkoti oli meidän pelastus, sillä vauva valvotti kaikki yöt ja päivät meni imettäessä. Esikoinen olis hajonnut himaan, samoin mä, jos en olis saanut nukkua.
Tekee siis lyhyttä päivää neljä päivää viikossa. Ja tykkää ihan hirveesti, kun on kavereita. Meillä siis ainakin hyvä systeemi!
puistotädillä ja minä nukuin usein sen ajan vauvan kanssa. Mielipiteeni siis: ottaisin pois.
niin sitten kannattaa harkita hoitopaikan säilyttämistä osapäiväisenä, siis jos se on hyvä paikka ja lapsi sinne jo sopeutunut
2
ja kerhoihinkin (niihin, jonne jäädään ilman vanhempaa) on 4 vuotta ikärajana. Näin ainakin meillä päin.
Meillä isoveli kävi vastaavassa tilanteessa puistotädillä ja minä nukuin usein sen ajan vauvan kanssa. Mielipiteeni siis: ottaisin pois.
Esikoinen oli 2v11kk, kun toinen syntyi. Vauva syntyi toukokuun lopussa ja esikoinen oli sitten kotona silloin, kun mieskin oli isyyslomalla viikon. Kävi sitten vielä pari viikkoa tarhassa neljänä päivänä viikossa ja olin ihan tyytyväinen. Vauva oli tosi huono nukkumaan ja imetyksen kanssa oli ongelmia.
Kesän esikoinen oli kotona, mutta syksyllä jatkoi tarhassa kolmena päivänä viikossa. Tarhapäivät olivat n. 9-15.00/15.30. Joskus hain jo ruoan jälkeen klo 12.00.
Meille oli hyvä ratkaisu, vaikka täytyy sanoa, että välillä tunsin huonoa omaatuntoa siitä, että esikoinen jatkoi tarhassa. Mutta lapsi oli itse tyytyväinen ja iloinen ja meille kielenkin takia tärkeä. (Olemme kaksikielinen perhe.)
Nyt olen jo töissä ja nuorempikikin tarhassa, mutta jos vielä saisimme vauvan, jatkaisivat isommat myös ehdottomasti osa-aikaisena hoidossa.
Ei olla vielä päätetty, onko kokopäiväinen vai osapäiväinen, mutta jatkaa joka tapauksessa. Tosin ikää jo 5v3kk vauvan syntyessä, joten kaveritarve ilmeinen. Toisaalta tuon ikäinen on aika helppo, joten sen puolesta kyllä kotonakin pärjättäisiin tosi hyvin.
kuulostaa hyvältä :) Muuten jos kiskaset esikon kotiin kun vauva syntyy niin siinä sitten on ihmettelemistä kun esikko on mustis kun aikasi menee, varsinkin alussa vauvan hoitamiseen.
Esikoinen viihtyy tarhassa tosi hyvin ja menee aamuisin sinne mielellään, eikä aina malttaisi lähteä kotiinkaan. Varmaan kallistutaan sen osa-aika tarhailun puoleen.
heti äitiysloman perään töihin palaamassa. Toisaalta jos olet palaamassa ja hoitopaikkoja teillä päin vaikea saada, voi olla järkevää säilyttää puolipäiväpaikka.
Itselläni ei kokemusta, sillä esikoinen oli vain 1,5 v. kun kuopus syntyi eikä ollut ehtinyt vielä päivähoitoon.