Ultrien määrästä ( Monta kertaa kävitte)
Kommentit (12)
käynyt neljä kertaa. Syynä toistuvat veren vuodot. Kävin kolme kertaa yksityisesti, neljäs käynti oli ns. normaali seula. Viides käynit oli sitten viikolla 20. viikolla 34 sairastuin raskausmyrkytykseen, minkä jälkeen ultra käyntien lasku sitten tyssäsi... arvio on että noin 10?
kerran rakenneultrassa. Kakkosesta 7v sitten kerran np-ultrassa... Kakkonen tuli ennenaikaisena ja kolmosesta 5v sitten kävinkin noin 20 kertaa (olin osan ajasta sairaalassa, jossa ultrattiin pari kertaa viikossa kohdunkaulaa ja lastakin). Nelosesta viime vuonna riitti 7 kertaa, eli hieman tarkempi syyni oli kuin normi raskaudessa muttei kuitenkaan ollut yhtä isoa ennenaikaisriskiä kuin kolmosesta joten vähän vähemmillä hyppäämisillä pääsi.
"neuvolassa" niin ultrattiin. Alussa kerran kuukaudessa, ja loppua kohden kerran viikossa, varmaan 15x yhteensä? En tosin asu Suomessa ja meillä on parempi terveydenhoito. Yhden lapsen olen saanut Suomessa, joten pystyn kyllä vertailemaan näiden tasoa.
Yksösestä kävin 3krt, 1krt oli tosin ylimääräinen kun osallistuin yhteen tutkimukseen
kaikki yksityispuolella (raskauden toteamisultra, np-ultra, rakenneultra, rv 28, rv 33 ja rv 38) ... eivät olleet riskiraskauksia, haluan vain tietää, mitä vauvalle kuuluu ja miten raskaus etenee.
Raskaudessa ei ole ollut ongelmia, mutta asun pienellä paikkakunnalla pohjois-suomessa ja terkkarit on ihania. Käyttävät ultraa paljon, vaikka yhteiskäytössä heillä vain yksi sellainen on.
Aluksi verenvuodon takia lähetettiin, sitten sikiötutkimusyksikössä, kun seerumiseula hälytti. Sen jälkeen rakenneultran jälkeen raskausdiabeteksen takia loput. Viimeinen ultra oli tosin jo viikolla 32, kun verensokeriarvot pysyi hyvinä koko ajan.
Kaksi vanhinta lasta ovat syntyneet Suomessa ja tämä kuopus ulkomailla. Uskallan myöskin väittää, että suomalainen terveydenhoito ei ole yhtään niin hyvää kuin meille uskotellaan täällä.
Ja synnytyksessä oli mukana OMA lääkäri, kätilö, anestesialääkäri, lastenhoitaja ja sairaanhoitaja. Ja jos voisin valita niin todellakin synnyttäisin tämän neljännenkin ulkomailla enkä Suomessa josta mulla ei oikeasti ole paljoakaan hyvää sanottavaa...
Rakenneultra ja painoarvio.
Np-ultran jätin väliin, koska en halua edes teoriassa jumalan asemaan päättämään jonkun elämisestä.
Synnytin Naistenklinikalla, ja vaikka kätilö hoiti asiaa, niin kyllä lääkäri kävi katsomassa tarvittaessa. Mulla oli seuraamassa nuori söpö kandipoika, joka vietti paljon aikaa mun luona, se oli kamalan innoissaan, olin sen ekoja potilaita:-). Epiduraalin sain heti halutessani, anestesialääkäri tuli heti. Sitten kun jouduttiin leikkaukseen, oli siellä väkeä kuin Nasserin hautajaisissa. Oli leikkaavan lääkärin ja kandin lisäksi lastenlääkäri, lastenhoitaja, anestesialääkäri ja anestesialääkäri harjoittelija, anestesiahoitaja ja harjoittelija, kätilö, leikkausalihoitajia ja mitä vielä, en kaikkia muistakkaan. Heräämössä oli kiva hoitsu, ja muutenkin hoito pelasi hienosti. Lapsi joutui myöhemmin lastensairaalaan jossa sitä tutki moni erikoislääkäri, ja hoito oli hyvää, sai myös paljon hellyyttä ja syliä hoitajiltakin. Varsinkin tarkkailuosastolla oli ihanan lempeä ja hellä hoito. Ei mulla ollut mitään valittamista, hoito oli hyvää ja psyykkistä puolta ja mun jaksamista seurattiin ja autettiin monin tavoin.
ja kaksosia odotellaan, tähän mennessä ollaan käyty 3 krt ultrassa. Ja edessä ainakin 3 krt. ehkä enemmänkin. ekojen raskauksien aikana kävin 2krt/raskaus.