Mitä helppoa näppiruokaa juhliin?
Meillä tulossa juhlat ja mietin taas kerran tarjottavia. On ollut niin monta kertaa tyyliin salaatia, piirakoita, tapasta, juustoja yms. suolaisina tarjottavina, että nyt ajattelin, että kun vieraita on asunnon kokoon nähden paljon, niin voisin suolaiset tehdä ns. näppiruokaa, mutta mitä tekisin? Pieniä pasteijoita ajattelin laittaa (meillä ei ole varmaan koskaan ollut tarjolla pasteijoita), mutta mitä muuta?
Makeat tarjottavat ovat järjestyksessä, joten tuohon suolaiseen puoleen tarvitsisin helppoja vinkkejä.
Kommentit (18)
Kuulostaa oikein hyviltä. Mistä ostat nuo tuulihattukuoret?
Niin ja unohdin mainita tietty tuossa aloituksessa, että vieraina on sellainen, joka käyttää kuin raskaana olevan ruokavalioa eli ei mitään raakaa (ei tuorejuustoa, raakaa kalaa jne) ja sitten vielä gluteenitonta ruokavalioa käyttävä, joten se selvästi hankaloittaaa ja laiskistuttaa minua noissa itse tehtävissä melkoisesti.
Olisiko näppiperunat ihan hassuja? Entä jotkut pilkotut kasvikset vaan?
Kiitos tästäkin ideasta, olen tuon tapaisia tehnytkin pääsiäseksi.
sulata voitakina-levyjä ja kaulitse ne ohuemmaksi.
Levitä kaulitulle levylle mätitahnaa ja rullaa pötkyksi.
Leikkaa rullasta noin 1cm levyisiä "kiekkoja" jotka laitat pellille.
Voitele munalla, voit myös laittaa päälle voimakasmakuista juustoraastetta ja paista,
Rullat muuttavat paistuessa muotoaan, niistä tulee torneja, etanoita jne. tosi kivan näköisiä kiekuroita.
Ja ennen kaikkea hyviä ja edullisia
http://www.tapiolanleipomo.fi/
Kaupasta löytyy hyvä gluteeniton piirakkavalmistaikina nimeltään Millefeuille. Se sijaitsee yleensä ihan tavallisten voitaikinoiden vieressä pakastealtaassa. Mutta toisaalta itse olen huomannut että minkä tahansa peruspiirakkaohjeen voi tehdä aivan yhtä hyvin gluteenittomalla jauhoseoksella (lähisuvussa gluteenittomalla dieetillä oleva).
Itse muistelen että raskaana ollessa minusta oli kivointa syödä lämmintä/uunissa paistettua ruokaa koska silloin pystyi olemaan varma että listeria on selätetty jos siitä on kyse raa'assa kalassa jne. Mitäs jos tekisit pikkupikku piirakkaneliöitä? Eli teet suolaisia piirakoita suorakulmaiseen kertakäyttövuokaan ja leikkaat siitä sitten n. 2,5cm x 2,5cm paloja. Esim. fetajuusto-aurinkokuivattutomaatti piirakkaa, katkarapu-homejuustopiirakkaa, tavallista kinkkupiirakkaa. Nuo fetajuusto ja homejuustokin kelpaavat varmaankin kun ovat uunissa käyneet.
Noita kakkosen täytteitä voi laittaa myös semmosiin pieniin "kuppeihin"!
En muista miksikä näitä kutsutaan. Niitä voi varmasti tehdä itsekin mutta hyvä valikoimasen kaupan keksihyllystä löytyy noita kuppeja.
Näppiperunoita en saa oikein mieleeni (eli millaisia olisivat) ;) mutta ainakin vihannestikut ovat ihan jees osa tarjoilua. :)
Noita kakkosen täytteitä voi laittaa myös semmosiin pieniin "kuppeihin"! En muista miksikä näitä kutsutaan. Niitä voi varmasti tehdä itsekin mutta hyvä valikoimasen kaupan keksihyllystä löytyy noita kuppeja.
Kakkonen
Eikös raa`asta kalasta saa lähinnä suolistomadon, ei listeriaa.
Siksi kalan voi myös graavata. Se "kypsyttää" myös kalan, mutta graavaajan tarttee osata hommansa.
Että tällästä.
Meinasin olla niin laiska, että ihan kaupan pasteijoita paistaisin ja keliaakikollekin varmaan ostan vaan valmiin pasteijan jostain kaupasta. Noita piirakoita kun on meillä ollut jo "sadassa" juhlassa, niin yritän nyt niitä piirakoita välttää oikein urakalla, vaikka ne minusta on niin ihania.
Kiitos tuosta Tapiolan leipomon vinkistä. Varmasti tulee käytettyä joskus, jos ei näissä juhlissa ja tuoltahan voisi hommata jotain gluteenitontakin.
eli pieniä leipiä, päällä tomaattia, valkosipulia, basilikaa, kananmaksatahnaa, tapenadea, mozzarellaa ja pestoa ... Ovat helppoja syödä.
Mä olen muuten tehnyt pasteijoita joiden sisällä on ollut mm mozzarellaa ja pestoa, aurinkokuivattuja tomaatteja ja makkaraa jne. Bruschetta-ideoita löydät varmasti googlen kautta.
Hauskoja juhlia!
Se olisi ainakin helppo ottaa käteen ja napostella seisaallaankin.
Eli erilaisia vartaita, vaikka pelkkiä vihanneksia yhteen, prinssinnakkeja ja lihapullia ja vaikka leivänpaloja yhteen, kalasiivuja ja juustoja yhteen...
saisi sitten jokainen valita minkälaisen haluaa ottaa.
Kivalta kuulostaa tämäkin ohje! Tätyy näitäkin ehdottomasti kokeilla jossain vaiheessa.
Eikös raa`asta kalasta saa lähinnä suolistomadon, ei listeriaa. Siksi kalan voi myös graavata. Se "kypsyttää" myös kalan, mutta graavaajan tarttee osata hommansa. Että tällästä.
Kyllä nimenomaan raa'asta kalasta voi saada listerian jos ostaa kaupasta valmisgraavattua kalaa.
Eikös raa`asta kalasta saa lähinnä suolistomadon, ei listeriaa. Siksi kalan voi myös graavata. Se "kypsyttää" myös kalan, mutta graavaajan tarttee osata hommansa. Että tällästä.
Kyllä nimenomaan raa'asta kalasta voi saada listerian jos ostaa kaupasta valmisgraavattua kalaa.
Juu, kaikki vakuumipakatut kalat, raa'at lihat ja keittämättömät pakastevihannekset, ulkomaiset vadelmat, tuorejuustot jne on pois suljettujen listalla. Nämä osaan kyllä helposti välttää, kun se erikoisruokavalio muistuttaa ihan yks yhteen melkein raskaana olevien varomislistaa.
Ehkäpä olen laiska ja paistan vain pasteijoita ja laitan vihanneksia, niin noissa vihanneksissa ei ole ainakaan sit mitään miettimistä gluteenittomien tai listeroiden tms. kanssa, kun vaan käsittelen ne huolella.
Olen vielä niin laiska että ostan tuulihattukuoret valmiina. ;)
Sitten täytteeksi vaan esim. tuorejuustoa chilikatkaravulla, notkistettua homejuustoa, kinkku-juustoraastekermaviilisekoitusta, savulohituorejuustosekoitusta jne jne.
Tuulihatut voi täyttää joko saman päivän aamuna tai edellisen päivän iltana.