Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen 28v, mies 32 ja sanoo että

Vierailija
07.08.2009 |

ollaan jo niin vanhoja, ettei tiedä kannattaako enää alkaa maksamaan vuosikausien asuntolainaa. Pysytään siis vuokralla.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että se olisi maksettu vaikkapa 40 vuotiaana pois?

Vierailija
2/17 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrarahasta ei jää mitään "omaan taskuun", asuntolainan sentään lyhenee kaiken aikaa.

Millaista eläkettä mies aikoo tulevaisuudessa saada, että hänellä on eläkkeelläkin varaa maksaa vuokraa n. 700-800€/kk?

Minä ainakin aion eläkkeellä maksaa enää vain pientä vastiketta omistusasunnostani.

N37

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin mekin pysytään. ;) Syystä että vakityötä ei ole löytynyt, ja meillä on tosi edullinen ja kiva vuorkrakämppä. Ois hirveä stressi tehdä pätkätöitä isot lainat niskassa, kun ei vois ikinä tietää mikä on työtilanne puolen vuoden päästä.

Vierailija
4/17 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olin 33v ja mies 35v. kun otettiin asuntolaina. Tietysti sitä maksellaan vielä kaauuuan, mutta ajatellaan niin että omaammepa siinä maksamme.

Kateeksi käy kyllä niitä, joilla on ollut "varaa" ottaa asuntolaina jo parikympisinä, kun ovat saaneet vakityöpaikan. Nyt heillä on meidän ikäisinä jo kämppä maksettuna ja voivat olla huoleti.

Vierailija
5/17 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jo vähän niinkuin toinen jalka haudassa? Aika huono tekosyy.

Vierailija
6/17 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ette niin kysäisepä onko hän liian vanha niihinkin asioihin...

Vierailija
7/17 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri tuon ikäinen, kun otimme asuntolainan. Maksoimme sen nopeasti pois 6 vuodessa. Nyt katselemme isompaa asuntoa. Nykyinen 3h + k on jo myyty hyvällä voitolla.

Vierailija
8/17 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun äiti ja miehensä ostivat asunnon kun äiti oli piirua vaille 50 ja miehensä reilusti yli 50 :-)

Vierailija
9/17 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja monet rupeaa tuossa iässä rakentamaan taloa ja ottavat myös isoja lainoja.

Onko mies jotenkin sitoutumiskammoinen, vai tykkääkö muuttaa usein?

Vierailija
10/17 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..varaa ottaa asuntolaina. Silloin on käyty papan kukkarolla. JOS opiskelet, niin et pääsääntöisesti ole työelämässä vielä parikymppisenä. Keskimäärin opiskelu esim. yliopistossa vie 5-7 vuotta.

Vierailija
11/17 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valmistunut ammattiin, synnyttänyt esikoisemme ja ollut työelämässä mukana nyt vasta vähän aikaa. Mies on antanut ymmärtää, että on pettynyt minun rahalliseen panostukseeni, kun en ole tänä aikana pystynyt säästämään asuntoa varten.

Itsellään hänellä on muutama tonni koossa, mutta kokee sen olevan liian vähän. Oli mietiskellut asioita ja tullut siihen tulokseen, että nyt on liian myöhäistä. Olemme kuulemma liian vanhoja.

Minä kun luulin, että elämä on vasta alussa :(

ap

Vierailija
12/17 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostimme ok-talon.

Valmistuimme vasta lähemmäs kolmikymppisinä.

Vierailija
13/17 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehellesi jo vanhainkotipaikkaa, ennen kuin on jo myöhäistä.

Sillä aikaa sinä voit ostaa omistusasunnon.

Vierailija
14/17 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on suunnitelmissa ottaa vielä monta asuntolainaa, ikää miehelläni 37 ja minulla 34 vuotta. Kodistamme lainaa on jäljellä rippeet (n. 8000 euroa) ja sijoitusasunnosta jotain 30 000 euroa.

Kotona olen ollut vuosia minäkin hoitamassa lapsia, työssäkin olen toki ollut. Näin meillä.

Vierailija
15/17 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaan jo niin vanhoja, ettei tiedä kannattaako enää alkaa maksamaan vuosikausien asuntolainaa. Pysytään siis vuokralla.

olisivat aikoinaan menetelleet noin, niin kummallakin olisi nyt noin 600-700 euron vuokra kaksiosta pääkaupungissa. Eronneet ovat. Appi joutui sairaseläkkeelle, eläke oli n. 900, anopilla taas oli töitä melkein loppuun asti, kunnes tuli potkut ja työttömyyseläke 1100 käteen. Laske tuosta paljonko jäisi asumisen jälkeen näppiin->olisko vähän sossuun lopun ikää asiaa tai olisiko tiukkaa, voisi matkustelut unohtaa? Toinen mummoistani ei käynyt koskaan töissä, oli kotirouva ja asuivat vuokralla, sitten mies kuoli 40-vuotiaana, ei koskaan uusiin naimisiin, nyt sitten sossu elättää. Kansaneläkkeellä ei vuokria makseta, ja työeläkeläinenkin joutuu hakemaan asumistukea.

Nyt sen sijaan appi maksaa vastiketta 196 euroa eikä ole velkaa yhtään, pankissakin 35000 tallessa ja nivelrikkoinen anoppi asuu omakotitalossa ja reissaa missä huvittaa.

Mun mielestäni asuntovelka on hyvä ratkaisu, kun miettii tulevia vanhuudenpäiviään. Silloin kun alkaa usein olla kremppaa ym kuten sairaseläkettä ehdolla ja pienet asumiskulut on silloin kiva juttu kun toimeentuloa miettii. 20 vuodessa ehtii jo maksaa lainan pois.

Vierailija
16/17 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:n pariskunnan ikäisiä kun me otettiin eka asuntolaina.

Nyt olen siitä kiitollinen, koska olen aloittamassa opiskelut vanhoilla päivilläni...

Ostettiin aikoinaan velaksi remppakuntoinen pommi, joka silloin maksoi 480000 markkaa~= n. 80000 euroa. Se rempattiin. Sen jälkeen on maalattu vuosi sitten ja vaihdettu keittiökaappien ovet, pidetty asunto hyvänä. Velkaa on jäljellä n. 20000 euroa ja asunnon arvoksi välittäjä arvioi 195000 euroa.

Tuolla jäljelle jäävällä summalla saisimme miehen kotikunnasta velattoman talon ja rahaa jää ehkä ylikin. Mutta vaihtoehto on laittaa asunto vuokrallekin...vuokralaisen vuokralla voisi maksaa loppuvelkaa...meille kun järjestyisi sukulaisten kautta puoli-ilmainen asunto muutenkin.

Kannatti ottaa asuntolainaa!

Vierailija
17/17 |
07.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laina pitäisi olla maksettuna viimeistään kun olemme 46 (18 vuoden laina-aika). Tosin kk-erät mitoitettu pieneksi, koska olen nyt kotona, joten voi olla että olemme nopeampia maksussa.