++++++ SYYSKUUN SYDÄMET vko 31++++++
Kommentit (34)
Täällä tuli neuvolasta pakkolepo. Tänään aamulla heräsin klo 5 alavatsa kipeänä, kipua kesti n. minuutin ja sitten helpotti ja tunnin ajan tuli n. 10min välein, mutta en osannut sanoa oliko vatsa kovana vai ei (en oikein käsitä näitä supistuksia).:) No neuvolassa selitin kivut, ja kun sf-mittaa mitattiin niin kipu tuli taas ja oli se vatsa kuulemma kova, joten supistuksia ne on ollu. Ja niitä on tullu jo viikon ajan, mutta ei noin pahana mitä aamulla. Sairaslomalla olen nyt äitiyslomaan asti.
Paino nousee hurjaa vauhtia vaikka yrittäny liikkua ja syödä terveellisesti, nyt on tullut n. 17kg.. Mut en nyt sitä ala stressaan, yritän päästä eroon sitten ku pikkunen on tullu.:) Kovasti pikkunen täällä liikkuu ja potkii välillä niin, että sattuu. Mut ainakin tietää että kaikki on hyvin.:)
Hyviä vointeja kaikille!
Jenni ja möykky rv 32+3
Mä soitin eilen suoraan sinne äippäpolille, jonne neuvolasta ovat käskeneet ottaa yhteyttä, jos on jotain tuontapaista ongelmaa. Ja niin ne siellä äippäpolillakin sanoi, että tänne vaan on tultava, jos epäilee jotain tuollaista, kuten minä. Aika outoa siellä teilläpäin tuo homma, höh!sanon minä! Nuo asiat täytyy kuitenkin ottaa vakavasti, minä olen ainakin sitä mieltä!
Mulle se lääkäri sanoi tuosta laskennasta ja tarkoitus on kokeilla sitä, jos tulee vastaavanlainen tilanne jatkossa. Toivottavasti ei tule! Mullakin pukkasi eilen paniikkia niiden liikkeiden takia ja olo helpottui huimasti kun kuulin pienet sydänäänet masusta :) Toivottavasti sulla angelmom on kaikki hyvin, kovasti toivon niin. Ilmoittele, miten kävi, kun käyt siellä neuvolassa.
-Suski
Vieläkohan joku mut muistaa.. Chilitin nimimerkillä kirjoitin alkuaikoina mutta palstauudistuksen jälkeen en ole käynyt kun en päässyt kirjautumaan mutta nyt vuodepotilaana kun on aikaa, selvitin sen mysteerin ja pääsin sisään. Olen nyt siis kaksi viikkoa vaan maannut. Selkä kipeä, joko iskias tai si nivel jotenkin painaa hermoa. Niin tai näin, en voi ku maata kyljelläni, asennon vaihtaminenkin tuskaa. Lääkkeeksi ei ole kuin panadol ja panacod ja eihän ne juuri mitään auta, maksimiannos menee päivässä. Kävin ti ä polilla, uusi aika ens pe ja aion vaatia jonkun käynnistyspäivän itselleni, en jaksa enää. En tajua miten pärjään edes ens viikon lasten kanssa kotona?! No vauva painoi ti 2930g, oli laskeutunut, kiinnittynyt ja auennut hieman. Eli ihan hyvänkokoinen vaikka syntymään. Mua on kans alkanut närästys vaivaamaan, inhottavaa kun se tuntuu makuullaan vielä enemmän. Synnytystavasta, edelliset on tullut hyvin alakautta mutta nyt en tiedä miten se näissä kivuissa onnistuu tai jos jollain lääkkeellä saadaan kivut pois, mikä on selän tilanne synnytyksen jälkeen? Viikko pitäisi kärsiä ja sit olen viisaampi. Nauttikaa te muut olostanne pikkuvaivoista huolimatta, kyllä se liikuntakyky on vaan kullanarvoinen asia! C 35 ja 3
Ei pitis valittaa, mutta kun ei jaksa olla ulkona kauan, ko meinaa nääntyä. Nakkasin neitit ruuan jälkeen päikkäreille ja nautin rauhallisesta hetkestä :)
Zoya: Miten teillä olikaan tarkoitus tän lapsen tulevan isän kans sitten mennä eteenpäin, ko vauva syntyy? (en muista, miten teän tilanne olikaan, sori). Voin kertoa omasta kokemuksesta, että mies + viinan liikakäyttö = ei tulevaisuutta :( Saa osakseen niin paljon tyhjiä lupauksia ja kateettomia aikomuksia, että ite katoin aikanaan, että paras oli laittaa sellanen mies kilometritehtaalle, vaikka kyllähän se kirpasi, mutta eipähän tartte enää uskoa satuja. Tsemppiä sulle ja jaksamista :)
Angelmom: Ite joskus "häpesin" soittaa ä-polille, ko tihkuin kakkoselta lapsivettä, mutta onneksi mulle sanottiin siellä, että aina kannattaa ja pitääkin soittaa, jos on jotain kysyttävää tai epäselvää tai on huoli vauvan voinnista. Ja viimeksi, ko soitin synnärille (3. synnytyksen alettua), niin pyytelin anteeksi, ko soitan ja varmistelen, että pitiskö mun lähteä tulemaan synnärille. Mulla oli meinaan eka kerta, kun synnytys lähti suppareilla enkä ollu aivan varma pitääkö mennä vaiko ei ja oli hyvä, ko menin, sillä olin jo 6 cm auki, ko sinne pääsin :) Ne ovat töissä siellä ihan meitä varten. Harmi, ko sun kohalles osui nyt sellanen leipääntynyt työhönsä akka, joka ei osaa asettua huolestuneen äitin asemaan. Ja liikelaskenta on hyvä seurantamenetelmä, mutta tosiaan, jos vauva on hiljasella päällä, nii kannattaa juoda jääkylmää, sokerista juotavaa, nii kohta pitis alkaa vauvan heräileen, ko makeahan saa ne heräämään.
Jennnille jaksamista suppareiden kanssa - onko ne ihan kipeitä vaan pelkkiä harkkareita vasta?
Chilitin - muistan sut :) Ja koita kestää tota vuodelepoa, ko se on varmasti yhtä tuskaa.
Eilen muuten huomasin, että mun maha on "löysä", silleen pehmee eli jätkä on taas vaihtanut asentoaan ja majailee vasten mun selkärankaa. On tää vain liikkuvainen tapaus, vaan mahtuuhan tuolla vielä hyvin vääntymään uusiin asentoihin.
Josko sitä kahvia keittäis...
Taidan olla ainut kun nauttii näistä lämpöisistä keleistä. Olen siis todellinen vilukissa, ja nyt nautin täysillä kun tarkenee olla tiukassa pikkutopissa ja esitellä ihanaa rantapalloa muistuttavaa vatsaa. Mulla ei siis mitään vartalokompleksia, nautin ihanasta isosta vatsasta.
Neuvola oli alkuviikosta. Terkkari oli vielä epävarma onko perätilassa vai mitenkä päin. Joko pää on jo kiinnittynyt niin alas ettei sitä löytänyt tai sitten on perätilassa. Vatsankoko menee edelleen yläkäyrällä, ja hb oli noussut, kiitos rautatablettien.
Täällä on ollut kotona pari päivää tosi rauhallista. Mies lähti pojan kanssa mökille, joten olen esikoisen kanssa kahdestaan kotona. Tänään käytiin moikkaamassa työkavereita, ja syömässä työpaikan ruokalassa. Nyt ilta vaan laiskotellaan ja syödään mustikkapiirakkaa.
Sikainfluenssa huolestuttaa myös mua, vaikka normaalisti en ole mikään tautiarka. Mutta kun esikoinen menee kouluun (200 oppilasta) ja samassa rakennuksessa on päiväkoti (150 lasta) tauti tulee varmasti kotiin jos on tullakseen. Eli ei auta huolestuminen, eletään tilanteen mukaan.
Harakkahuttu 32+2
Nyt rv32,masu ripulil jo 2kk ja vkon verran oksentelua.Eilen kävin terv.keskukses ja pissas ol proteiinia ja valkosol.Verenpaine koholla.Lähettivät äippäpolille,mut siel tutkivat kaik ja kaik hyvin.Oksentelu luultavasti johtuu hormoneista.Kamalaa kun ei oikein tiedä mitä voi syödä ja mik pysyy sisällä.
Paino arvio oli ultrassa 2200g,kohdun korkeus 29.Kätilö sano et hieman isokokosemp ku norm näil vkoilla.Raskaus sujuu kivasti mut oksentaminen rankkaa.Väsyttää kovasti mutta tietty norm ku 2pientä tyttöä touhuaa tossa jaloissa jo.
Hyviä vointeja kaikille!
AmaliaJoel: Tosi kipeää ne supparit kävi, mutta terkkari meinas että harkkareita ne on. Luulin kyllä ettei harkkarit käy kipeää?
Siis aivan käsittämätöntä toi toiminta AngelMomin äitipolilla!!!! Käsittääkseni ohjeethan nimenomaan on, että jos liikkeet oleellisesti vähenee/lakkaa, niin on otettava yhteyttä jos tilanne ei parane, kun viikkoja kuitenkin on plakkarissa melkoisesti. Ja tuollaisella taustalla vielä, huh huh, luulis löytyvän enemmän ymmärrystä. Yhdellä tuttavalla on samankaltainen historia kuin sulla, ja hänelle oli seuraavassa raskaudessa vakuutettu että vauvaa ultrataan just niin usein kuin äidin mielenterveys vaatii. Toivottavasti saat jatkossa parempaa kohtelua! tsemppiä!!
Jennni: mun kokemus harkkasuppareista on, että vaikkei ne varsinaisiin synnytyssupistuksiin verrattuna teekään kipeää, niin kyllä ne ihan kunnolla tuntuu kuitenkin. Kohtu on iso lihas, ja sen supistaessa mun ainakin täytyy lopettaa se mitä nyt sillä hetkellä olinkaan tekemässä ja vetää vähän henkeä. Mutta toisillahan saattaa supistella tosi kipeästi tuntien ajan (usein iltaisin) muutamien viikkojen ajan ennen synnytystä ilman että synnytys kuitenkaan alkaa. Aika ikävää puuhaa, uskoisin.
Sikainfluenssasta vielä, pisti vähän hymyilyttämään toi ohjeistus mitä joku oli saanut, että raskaana oleva nainen ei saa hoitaa sikainfluenssaan sairastuneita lapsiaan... mihinhän ne sit laittais? meillä on molemmat mummit ihan innokkaita lastenhoitajia, mut en oikein tiedä riittäiskö innostus hoitaa kunnolla sairaita lapsia päivä- tai viikkotolkulla.. karanteeniaika kun kai on aika pitkä. Eikä meillä ainakaan mies voi jäädä lapsia hoitamaan päiväkausiksi, (jos mä siis lähtisin itse tautia karkuun) yrittäjä kun on. No, toivottavsti ei tarvii murehtia, jospa vaikka välttyis siltäkin taudilta.
Chilitin; tsemppiä vaan särkyjen kanssa, hattua pitää nostaa jos/kun saaat isommat lapset hoidettua sieltä sängyn pohjalta. Naiset kyllä venyy uskomattomiin suorituksiin, kun on pakko! Toivottavasti tulis vielä helpompiakin päiviä ennen synnytystä ja pääsisit vähän liikkeelle.
Omaan napaan ei kummempaa, vauva potkii aivan hurjana ja tuntuu että neiti ottaa vain lyhyitä torkkuja, sen verran tiheään se siellä melskaa. Ja tuntuu heittelevän vielä ihan voltteja. Toissailtana menin nukkumaan leveän mahan kanssa, kun hän oli ihan poikittain, ja yöllä heräsin isoon muljahdukseen, ja kas; aamulla maha oliki ihan puikulana kun oli siirrytty pää alaspäin. hassu tyyppi;))
Mulle helteet sopii kanssa, olen tilannut niitä lisää elokuun loppuun kun mammis alkaa; vien pojat päiväkotiin leikkimään ja purkamaan energiaansa ja painun itse rannalle paahtamaan itseäni ja viettämään sitä paljon puhuttua omaa aikaa;))) Toivossa on hyvä elää..
T. sebastian rv32(??)
Angelmom; seuraavana kertana meet sinne ä-polille, pistät perseen penkkiin ja sanot ettet liiku sielt yhtään mihinkään ennen ku sua on tutkittu! Olen itse harrastanu sitä siinä vaiheessa kun on oikeesti ollu hätä, ex-mies sai jonkinlaisen romahduksen, mikä oli pelottavaa katsoa, ja pari kertaa kun eka lapsi oli vatsataudista niin huonossa kunnossa ettei jaloilla pysyny tai sitten vaan oksensi 26 kertaa putkeen... Jos ei kerralla mene hyvällä, niin sitten pahalla, ja just sen takia meillä on äippä-poli, sinähän maksat heidän palkkansa sun verorahoilla!
AmaliaJoel, ei hätää, ei kaikkia asioita voi päässään pitää =) Eli emme seurustelleet enää kun lapsi sai vahingossa alkunsa, eikä todellakaan ole tarkoitus palata yhteen. Kun lapsi sai alkunsa, mies oli pitkään ollu selvänä, mut koko raskaus se on ratkennu ja vetäny pitkiä putkia. Jo tän koko touhun takia en oo ollu paljon yhteydessä häneen, hän ei tule mukaan synnytykseen, minulla pysyy yksinhuoltajuus ja ens viikolla soitan lastenvalvojalle että miten ne järjestää valvotut tapaamiset täällä. Vaikkakin tapaamiset näin alussa tapahtuis täällä kotona ja olisivat lyhyet, en ota sitä vastuuta että minun pitää arvioida miehen kunnon, haluan että joku ulkopuolinen sanoo sanansa ettei käy niin että mulla on lastenvalvoja niskassa koska olen kieltänyt tapaamisen. Siinä vaiheessa on vain sana sanaa vasten. En myöskään halua joutua siihen tilanteeseen että olisin yksin täällä lasten kanssa, jos hän ilmaantuukin kännissä ja vaatii oikeuksiaan. En usko että uskaltautuu tänne kännissä, mut ikinä ei voi olla varma.
Nojoo, ohjeistukset siitä ettei lapsia sais hoitaa voi olla vaikeita noudattaa, toisaalta, eihän sitä saa hoitaa lapsiakaan jos niillä on tietyt rokkotaudit (mitä en nyt muista suomeks, vaan ruotsiks =) ) tai cytomegalovirus. Tarttuuhan influenssat jo ennen kun antavat kunnon oireita, ja kannattaa sitten tsekata omalta terv. asemalta niitä ohjeistuksia, ja jos lapsia pitää hoitaa kuitenkin, niin hyvä käsihygienia, ja yrittää opettaa lasta mihin yskiä/aivastaa (jos ovat tarpeeks vanhoja). Toivotaan nyt että pysytään kaikki perheineen terveinä =)
Jennni: Ohhos tota sun terkkaa, täytyy ihmetellä, ko tolleen sano. Harkkasuppareiden en oo koskaan kuullu käyvän kipeetä. Mulla ollu harkkarit yleensä sellasia, että koko maha kovettuu aivan kivikovaksi ja joskus pitää lopettaa se, mitä sitten onkaan tekemässä. Katottiinko sulta muuten alakerran tilannetta, että onko nää supparit tehny siellä mitään "tuhojaan" jo?
Nyt on pakko mennä syömään jotain, vaikka närästääkin, mutta sokeriseurannan takia mun on ollu pakko opetella syömään ennenko meen nukkumaan, joten son hyvät yöt!
Piti tulla vielä "korjaamaan" viestiä, ko näin Zoyan samaan aikaan olevan koneella naputtelemassa :) Hyvä se onkin hommata tavallaan ulkopuolinen siihen tilanteeseen, ettei tartte alkaa vääntämään toisen osapuolen kans kättä ja siinä, kun tosiaan on vain sana sanaa vasten. Teet aivan oikein, kun pidät puolesi ja tiiät oikeutesi :) Hyvä SINÄ! Jeeee! Mun pitää toivotella sulle jo nyt mahottomasti tsemppiä ja jaksamista, mutta aivan varmasti selviät - sen jotenkin voi tulkita sun viesteistäkin. Nyt menen!
AmaliaJoel: Se terkka oli joku sijainen, että pitää kysyä uudestaan sitten ku oma tulee lomalta. Meinas että jos alkaa tuleen säännöllisesti niin sitte pitää soitella ja tarkistaa alakerran tilanne. Ei nyt ollu tarvetta kuulemma, ku neuvolalääkäri on nyt elokuun lopussa, että siellä katotaan sitte.
Jennni: kyllä melko outoa on, jos noin kovasti supistaa eikä sitä edes seurata kun vasta kuukauden päästä! Mulla on jo kuulemma viikon välein tapahtunut seurantakin ollu aika pitkä... Ja lääkäri siis tällöin tarkasti kohdunsuun ettei ole auennut tms. Mutta jos pärjäilet kotona noilla oloilla niin hyvin kai asiat sitten on, kyllä me äidit taidetaan itsemme tuntea :) Mulle ku iskee kunnon supistus ni tavarat vaan tippuu käsistä, ei niin kovin kivaa. Ei se nyt niin kamalasti edes ehkä satu, mutta kun se iskee niin yllättäin.
Angelmomille tsemppiä, ihan sikamaista kohtelua olet joutunut saamaan osaksesi!!
Zoyalla tuntuu olevan hyvät suunnitelmat tulevaisuudelle, hyvä ettei tarvitse sitten vauva-aikana alkaa miettimään miten asiassa edetään.
Sikainfluenssasta vielä sen verran että meillä töissä on kielto, että riskiryhmäläiset ei saa osallistua sairastuneiden hoitoon. Tiedä sitten miten se onnistuu jos työvuorossa sattuu olemaan vain raskaana olevia ja pitkäaikaissairaita :) Mutta eiköhän tuo flunssakaaos mene ohi ilman sen suurempaa hämminkiä, ihan niin kuin lintuinfluenssakin aikoinaan. Turhaa hysteriaa lietsotaan tiedotusvälineissä. Aikamoinen lottovoitto se kyllä on jos omalle kohdalle jälkitaudit osuu, ei siihen oikein voi etukäteen valmistautua. Senhän voi saada kaupasta tai vaikka neuvolasta missä nyt ihmisisä yleensä liikkuu.
Angelmom, oon kans kuullu että täällä meillä ei pääse kuin pää kainalossa sinne ä-polille! Siellä on ilmeisesti ihan tajuttomat jonot... Ite sain synnytystapa-arvioon ajan tuonne ä-polille, joka on vasta viikolla 38.. Mun mielestä aika myöhään?! Mutta tosi kurjaa tuossa sun tilanteessa, ettei sinne otettu!! Kävitkö jo neuvolassa, mitä siellä sanottiin?
Zoya, ihailtavan hienosti oot suunnitellut teidän tapaamiset, yms. Helppoa ei varmasti silti tule olemaan (tai ole ollutkaan), tsemppiä kovasti! :)
Mulla oli tosiaan tiistaina neuvola, eipä mitään erikoista siellä. Vauva on jo pää alaspäin ja neuvolan tätin mukaan tuskin enää kääntyilee, kun oli jo laskeutunutkin vähän. Mutta mistäpä sitä tietää, toivottavasti nyt kuitenkin tajuaa pysyä noin päin! :)
uuteen viikkoon taas, voikaa hyvin!
myym 32+0
SUSKI, jeps minäki soitin paniikissa äitipolille, että vauvan liikkeet on vähentyny. Toisina päivinä saa töniä hereille. Pyysin saada tulla paikanpäälle. Sieltä akka alko kertomaan miten niitä liikkeitä lasketaan kotona.. löin luurin korvaan. Käsittämätöntä, että sekään ei vaikuta asiaan kun on yhden vauvan menettäny.
No, sitten vauva onneksi alko liikkua, sain neuvolaan sentään ajan.
Oon aamun vain itkeny ja lähes hyperventilaation partaalla.
Meillä äitipolille pääsee vasta, kun vauvaa epäillään kuolleeksi. Ainakin tuntuu siltä. Vtuttaa niin pirusti tommonen.
Ei toistaan odottava äiti ihan turhaan soittele.. Vai mitä luulette? Kyllä ihmisen hätään pitäs olla jotain vastinetta, muuta kun "rauhotu nyt vaan.."
ARGH. rv 34+5