Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lapsille omat rahastot, joihin lähivanhemmalla ei käyttöoikeutta?

Vierailija
26.07.2009 |

Olen siis etävanhempi, ja haluaisin ihan verotuksellisista syistä tehdä lapsilleni sijoitussopimukset, joissa sijoittaisin esimerkiksi rahastoihin heidän nimiinsä laissa määritellyn maksimin, 3500€ kahdessa vuodessa/pää.

Ongelma on lasten lähivanhempi, en tahdo antaa tilejä ja varoja hänen käyttöönsä. Kokemusta on, ja luottoa ei yksinkertaisesti löydy.

Onko mitään keinoa, miten voin tehdä tämän?

Lapsia kaksi, alle kouluikäisiä.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en usko, että on mitään ongelmaa tehdä sellaista sopimusta, missä kellään muulla kuin lapsella aikuisena ei ole nosto-oikeutta.

Meidän lapsilla on säästötilit, joissa on suurehkot summat, ja odottavat lasten aikuistumista, ilman meidän nosto-oikeuksiamme.

Vierailija
2/12 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätit sitten täältä saada oikean vastauksen - ei voi kun nauraa.

Jos sinulla on rahaa sijoitettavaksi on varaa hankkia sijoitusneuvoja asiantuntijoilta.

Tämä palsta ei ole luotettava tietolähde.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on yhteishuoltajuus, niin ei ole keinoa.

Mulla on itsellä yksi yhteishuoltajuudessa oleva lapsi ja pistän hälle rahastoihin rahaa säästöön, mutta omalle nimelleni vain. Vain minä siis tiedän, että ne rahat ovat pojan, juridisesti eivät toki olisi, jos vaikka kuolisin (mutta toki poika mut silloin perisi puoliksi veljensä kanssa).

Vierailija
4/12 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteishuoltajuudessa ei voi edes avata tiliä, jos ei ole toiselta lupaa. Ei myöskään saa tiliä, josta toinen huoltaja ei pystyisi rahoja nostamaan.

Vierailija
5/12 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on muuten 3400/3 v. Kannattaa avata säästövakuutus, siinä voi lahjoittaa verotta 8500,-/3v.

Vierailija
6/12 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tämä AV nyt on hiukkasen kuin kaverin kanssa jutustelisi, puolivirallisesti. Ihmiset esittelevät mitä ovat itse tehneet ja mahdollisia ongelmia, elävin esimerkein.

Näistä tarinoista saa usein sitä elävää informaatiota kuin asiapitoisesta sepustuksesta, jonka siis senkin aion toki hankkia.

Kiitos sijoitusvakuutusinfosta.

Tuossa omiin nimiin rahaston avaamisessa on tietysti se ikävä puoli, että siinä ei ole mitään verotuksellista hyötyä.

Vierailija
7/12 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tosiaan verotuksellista hyötyä tuosta. Niin ja verottomana saa lahjoittaa lapselle 3999 euroa per kolme vuotta, ei niin kuin tuo yksi yläpuolella väittää 3400.

PS. Tiesithän, että kuolemantapauksessa sinun omaisuutesi voi mennä tietyissä tilanteissa exällesi?

Vierailija
8/12 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatuskin kauhistuttaa.

Vierailija
9/12 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen, että lapselle otettavan sijoitusvakuutuksen kautta pitäisi onnistua - edellyttäen, että saat otettua sijoitusvakuutuksen ilman takaisinosto-oikeutta joka niihin yleensä kuuluu... Silloinhan ottaisit lapselle vakuutuksen, josta maksetaan rahat esim. kun lapsesi täyttää 18 vuotta, ja jos ei ole takaisinosto-oikeutta, ei kukaan voi noita rahoja sitä aiemmin nostaa. Kuolemantapaussumman edunsaajaksi nimeäisit itsesi.

Kannattaa ainakin mennä kysymään, että saisitko vakuutuksen ilman takaisinosto-oikeutta. Esim. OP:t myyvät OP-Henkivakuutuksen sijoitusvakuutuksia, Nordeapankit Nordea-Henkivakuutuksen jne. joten ihan omaan pankkiisi marssimalla voisi asia alkaa selvitä. Suosittelen ainakin kysymään!

Vierailija
10/12 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuolee ensin ja sitten kuolee lapsi ilman jälkeläisiä. Tällöin lapsen vanhemmat perii = lähivanhempi.

Vierailija
11/12 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatuskin kauhistuttaa.

tee testamentti jossa rajaat exäsi pois.

Vierailija
12/12 |
26.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta älä s-pankista (=kaupan kassalta).

yhteishuoltajuudessa täytyy aina olla kummaltakin vanhemmalta suostumus eli allekirjoitus tilinavaukseen.

Sitten taas yhteishuoltajuudessakaan kelan lapsilisäpäätöksistä ei saa edes pyytämällä tietoa kuin se vanhempi, jolle etuus maksetaan. Erikoista on tämän maan politiikka, ajalta kun suurin osa naisia oli kotirouvina....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi