Määräilevä 8-vuotias lapsen kaverina:
Puututteko eka-tokaluokkalaisten lasten leikkeihin jos näyttää,
että lapsillla jotain konflikteja tai jotain lasta "sorretaan" jotenkin. Vai saako noinkin isot lapset keskenään setviä omat juttunsa? Tyttöni kaveripiirissä on ongelmana eräs erittäin dominoiva ja määräilevä tyttö, sellainen johtajatyyppi, joka aina määrää roolit leikeissä. Ujommat lapset alistuu. Kannattaako puuttua ja sanoa, että kaikki saavat päättää joskus ainakin omasta roolistaan?
Kommentit (24)
vire negatiivinen vai positiivinen: jotkut lapset ovat myötäilijöitä, jotkut organisoijia. Ei sitä voi yhtäkkiä purkaa. Tietenkin myötäilijöiden olisi hyvä oppia itsenäisyyttä ja organisoijien muiden kuuntelemista, mutta perusrooleja ei noin vain vaihdeta.
Aikuinen toimii esimerkkinä ja antaa rohkeutta niille muille lapsille. Siinä mielessä olen kyllä samaa mieltä että pääasiallisesti lapsille pitäisi opettaa keinoja selvitä itse tilanteista.
Eli aikuinen ei voi olla aina puuttumassa ja vahtimassa, mutta kyllä voi puuttua silloin kun tilanteen huomaa. Mutta se puuttuminen ei ole riittävää, vaan tilanteesta jutellaan myöhemmin oman lapsen kanssa ja opetellaan miten silloin tulisi toimia. Vaikka se oma lapsi olisi muuten vain mukana tekemättä mitään, niin hiljainen hyväksyntä se on sekin.
Ja uskon että moni päällepäsmäri osaa olla kotona oikein erilainen. Usein nämä kyykyttäjät osaavat käyttäytyä aikuisten nähdessä nätisti ja puhua kauniisti, mutta kaverit saavat ihan erilaisen kohtelun.
joka pomottaa ja komentelee ärsyttävyyteen asti jopa aikuisia. Lapseni onkin alkanut ottaa etäisyyttä tähän kaveriin, ei halua enää leikkiä hänen kanssaan ja leikkii toisten kanssa.
Olen sanonut tytölle, että ei hänen tarvitse alistua kenenkään komenteluun, eikä hän alistukaan. Onneksi on toisia lapsia, jotka osaavat leikkiä ihan nätisti.
ja vanhemmilla ei ole tietoakaan, että lapsukainen terrorisoi lähialueen leikkejä. Nämä lapset esittävät kotona uhria ja valittavat, miten muut pomottavat.
Ja vanhemmat curlaavat.
Ja tarkoitan nyt näitä kunnon kyykyttäjälapsia.