Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Itse jaksoin kolmikymppisenä mukavasti harrastaa liikuntaa 4-5 kertaa viikossa, mutta nyt nelikymppisenä tuntuu palautuminen tulevan vastaan ja mietin, mikä olisi sopiva rytmi.
Pyörittelen asiaa senkin takia, että haluaisin sekä käydä lenkillä että salilla, mutta nyt kun tauon jälkeen aloitin lenkkeilyn niin tuntuu, että jalat eivät ehdi palautua, vaikka kyse on ihan kuntoliikunnasta eikä edes pitkistä lenkeistä.

  • ylös 6
  • alas 0

Sivut

Kommentit (25)

Vierailija

Pyrin seitsemään tuntiin viikossa, pääsen 5-6 tuntiin. Lomilla 10-12h viikossa. Lasken näihin myös hyötyliikunnan eli vaikka kaupassa käymisen kävellen tai pyörällä tai marjastuksen/sienestyksen. Kannustaa jättämään auton kotiin. Joka päivä jotakin. Harrastan sauvakävelyä, hölkkäämistä, polkujuoksua, hiihtoa, pyöräilyä ja melomista. Salilla käyminen 1-2 krt viikossa on vielä koronan takia tauolla, enkä saa kotona jumpattua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pyrin seitsemään tuntiin viikossa, pääsen 5-6 tuntiin. Lomilla 10-12h viikossa. Lasken näihin myös hyötyliikunnan eli vaikka kaupassa käymisen kävellen tai pyörällä tai marjastuksen/sienestyksen. Kannustaa jättämään auton kotiin. Joka päivä jotakin. Harrastan sauvakävelyä, hölkkäämistä, polkujuoksua, hiihtoa, pyöräilyä ja melomista. Salilla käyminen 1-2 krt viikossa on vielä koronan takia tauolla, enkä saa kotona jumpattua.

Ok, no itse taas lasken liikunnaksi eri asiat. Minulla on myös puolifyysinen työ, jota en laske mukaan liikuntaan. Varmaan eri juttu laskea näitä, jos oma työ on vaikka istumatyötä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Kävelyä/juoksua kolmena päivänä viikossa 5+4+3 km ja lihaskuntoumppaa ainakin 2 x viikossa 30+40min kotona youtubin tahtiin ohjauksen mukanakäsipainoilla ja ilman . Ikä 74v muori.

Vierailija

No se sali ja juoksu ei sovi oikein yhteen. Mä kokeilin myös tuota mutta oli pakko pitää paljon lepopäiviä. Siirryin juoksuun, juoksen 5x viikossa reilun tunnin, yhden kerran on jooga, ja yksi on lepopäivä.
Salin lopetin toistaiseksi.
T. Täti 46v

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
45min aerobinen tai salitreeni joka päivä.

Miten palaudut?

Tai minkälainen on tämä aerobinen treeni?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No se sali ja juoksu ei sovi oikein yhteen. Mä kokeilin myös tuota mutta oli pakko pitää paljon lepopäiviä. Siirryin juoksuun, juoksen 5x viikossa reilun tunnin, yhden kerran on jooga, ja yksi on lepopäivä.
Salin lopetin toistaiseksi.
T. Täti 46v

Kiitos tästä kommentista. Minulla siis salilla on vain yksi liike jaloille ja alaselälle ja ajattelin, että sillä tavoin jalkapäivä olisi ihan ok juoksun kanssa. Mietin, pitäisikö siirtyä juoksuun jossain vaiheessa, jos tavoitteena on parantaa sitä. Tykkään siis myös käydä salilla ja salilla on saunakin..;) ap

Vierailija

Olen aina liikkunut aika lailla suositusten mukaisesti plus hyötyliikunta töissä käymiseen liittyen. Tulee myös retkeilyä, mitä en laske suosituksiin mukaan.
Mulla siis on lähin tarve pitää keho kunnossa, en kilpaile tai mulla ei ole muutoin tavoitteellisia päämääriä, kuten laihduttaminen. Näin on pysynyt ihan okei kunto.

Vierailija

Palautuminen on vaikeutunut iän ja painon nousun myötä. Kaksi fyysistä treeniä samana päivänä vaatii tauon väliin. Aiemmin ei näin ollut. Nyt 47-vuotiaana kävelen noin 2 x 30-45 min viikossa ja kaksi ryhmäliikunta kertaa siihen päälle.

Nyt olen tehostanut hieman ja käyn sisäliikunnassa 4x viikko ja pari kävelyä päälle.

Palautumiseen tarvitaan kevyttä liikuntaa, kuten kävelyä sitä voisi tehdä enemmänkin kun vielä kelit sen sallivat.

Liikun liian vähän.

Vierailija

Juoksupainotteisesti noin 6 tuntia viikossa. Kuukaudessa on 1-2 lepopäivää. Palaudun, kun vedän melkein kaikki lenkit todella alhaisilla sykkeillä. Kävelyssä ongelma on liian matala rasitus, kun en tykkää riuhtoa menemään epäluonnollisen tiheällä tai ylipitkällä askelluksella.

Vierailija

Olin nuorena himoliikkuja mutta enää ei hikiliikunta kiinnosta yhtään.

Joogaan muutaman kerran viikossa, käyn kerran viikossa salilla tekemässä kuntopiirin, ja lisäksi kävelen paljon, sekä pitkiä lenkkejä että lyhyitä asiointimatkoja (minulla ei ole autoa).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
hölkkäämistä, polkujuoksua

Onko nämä jotenkin oleellisesti erilaisia? Et pysty hölkkäämään polulla?

Ulkoilmaihminen

Mistä kukakin tykkää. Kun kävin salilla, aina jotain paikkaa kolotti. Nykyisin vain kävelen reippaasti vähän alle 20.000 askelta päivässä ja olo on mitä mainioin. Ikää on 50.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Palautuminen on vaikeutunut iän ja painon nousun myötä. Kaksi fyysistä treeniä samana päivänä vaatii tauon väliin. Aiemmin ei näin ollut. Nyt 47-vuotiaana kävelen noin 2 x 30-45 min viikossa ja kaksi ryhmäliikunta kertaa siihen päälle.

Nyt olen tehostanut hieman ja käyn sisäliikunnassa 4x viikko ja pari kävelyä päälle.

Palautumiseen tarvitaan kevyttä liikuntaa, kuten kävelyä sitä voisi tehdä enemmänkin kun vielä kelit sen sallivat.

Liikun liian vähän.

Miksi ajattelet, että liikut liian vähän?

Minä kävin esim. kolme kertaa viikossa salilla kesällä ja se tuntui sopivalta määrältä, ei liian vähältä. Nyt paratiisiini on luikerrellut käärme siinä muodossa, että haluaisin, että minulla olisi myös juoksukuntoa.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hölkkäämistä, polkujuoksua

Onko nämä jotenkin oleellisesti erilaisia? Et pysty hölkkäämään polulla?

Kokeilepa joskus. On täysin eri asia juosta tasaisella kuin polulla. (Polkujuoksussa jalat väsyy paljon enemmän ja eri "kohdista" kuin asfaltilla.)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
45min aerobinen tai salitreeni joka päivä.

Miten palaudut?

Tai minkälainen on tämä aerobinen treeni?

En ole huomannut palautumisongelmia. Istumatyö toimistolla, joten ihme olisi ettei palaudu kun istuu 8 tuntia päivässä hievahtamatta ahterillaan.

Aerobinen on keskisykkeillä vedetty juoksulenkki/pyöräily/kuntopyörä ja sali on ihan kunnon painoilla kolmijakoisella ohjelmalla tehty treeni, ei mikään "pienillä painoilla pitkää sarjaa" -hömppäily.

Vierailija

Olen 45 ja palautuminen on hidastunut huomattavasti. Nyt teen kaksi lihaskuntotreeniä viikossa (salia/toiminnallista/kahvakuulaa) ja kolme lenkkiä, joista yhden täytyy olla todella kevyttä, palauttavaa kävelyä. Kaksi muuta lenkkiä ovat joko hölkkää tai kävelyn ja hölkän yhdistelmä. Usein vain yksi hölkkä, yksi pidempi ja rankempi kävely (7-10km) ja yksi kevyt höntsäilykävely. Hölkkälenkeille pitää lämmitellä kunnolla, jos haluaa, että hölkkä tuntuu mukavalta.

Oli aika kova paikka tajuta, ettei enää jaksa samalla tavalla kuin ennen. Nyt olen kuitenkin jo tottunut tähän rytmiin. Elämäntilanteen myötä tulee välillä viikkoja, jolloin ei ehdi kuin ehkä kaksi kävelylenkkiä ja se tekee vain hyvää.

Näiden lisäksi teen lyhyitä liikkuvuusharjoituksia lähes päivittäin.

Vierailija

Treenaan edelleen salilla kovaa 4-5 kertaa viikossa + kävely päälle. Minulla on pitkä treenitausta, joten kroppa kestää tämän. Lämmittelyyn on pitänyt panostaa enemmän.

Vierailija

Jätin kuntosalin pois ja nyt teen kehonpainoliikkeitä. Lihasmassa pysynyt samana ja palautuminen parempaa. Ennen kaikkea paikat pysyvät paremmassa kunnossa eikä kipuja ole enää. Lisäsin myös aerobista ja kehonhuoltoa. Korona sai tämän aikaan eikä paluuta salille ole.

Sivut

Sisältö jatkuu mainoksen alla