Sivut

Kommentit (1078)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vetynassella taas yksinpuhelu käynnissä?-)

Onko? Kyllähän hamppu on paras ja satoisin energiakasvi. Se on ihan faktaa.

Kallista on, eikä riitä viljelykelpoiset hehtaarit tällä pallolla jos lähdetään isossa kaavassa biodieseliä hampusta tekemään. Ei ole hampusta pelastajaksi tässä, vaikka sitä kiva poltella onkin.

Ei se kaikkeen riitäkään, eikä sellaista missään väitetäkään sinun lisäksesi, mutta silti energiakasvien kasvatus kyllä kannattaa koska aivan joutilaana olevia kesantopeltoja kyllä Suomessakin riittää. Kauraakin poltetaan energiaksi, ja sekin kannattaa vaikka ei ole satoisin kasvi energiakäyttöön.

Tulevaisuuden ratkaisut energian ja polttoaineiden suhteen ovat monien eri osa-alueiden summa. Yhdysvalloissakin tehdään maissista alkoholia polttoaineeksi.

Säämies

Vierailija kirjoitti:
Itse odottelen aivan rauhassa sähköautojen tekniikan kehittymistä ja hintojen laskua, kuten neuvoi eräässä aiemmassa keskustelussa tekemään kansainvälisen IT-firman konsultti, jonka omakaan palkka ei riittänyt Teslaan, vaan hän joutui hankkimaan Nissan Leafin. Eli pienimmän mahdollisen sähkökoirankopin.

Se on järkevää odotella. Tekniikka kehittyy ja hinnat laskee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten moni ei tajua että ladattavat autot sopivat tällä hetkellä niille joilla on mahdollisuus niiden kotilataukseen ja usein myös lataukseen työpaikalla. Muilla se ei vielä ole toimiva ratkaisu. Mutta tämä ei ole itse autojen vika vaan sen että niihin ei vielä yhteiskunta ole laajemmin valmis

Kyllähän se on "autojen vika" jos ne vaativat vähintään 1kpl "pumppuja" per auto, mielellään enemmän. Polttonestepumppuja kun tarvitaan noin 1/1000 autoa.

Tämä onkin sähköautoilun yksi merkittävimmistä esteistä. Nykyiset sähköautoilijat kertovat puolustelevat kantaansa helppoudella ja edullisuudella. Tosiasiassa tuo on edullista vain koska kysyntä ja tarjonta eivät ole nostaneet sähkölatauksen hintaa.

Helppous on myös osittain sähköautojen vähäisyyden ansiota. Ne muutamat latauspisteet kauppakeskusten kellareissa riittävät nyt ostosten lomassa lataukseen. Entäpä jos autoilu tuplaantuu, triplaantuu tai vielä enemmän monikertaistuu? Joka ainoa latauspiste tulee olemaan täynnä siinä vaiheessa kun halutaan tulla shoppailemaan tai pitämään lounastaukoa pitkällä matkalla. Hyvässä lykyssä yksi paikka löytyisikin mutta viereinen ei ole tajunnut parkkeerata omaansa siististi. Mitäpä sitten kun akku on tyhjä ja lounas tai ostokset kesken? Auto ei siirry itsekseen latauspisteeltä pois.

Eipä siitä teknisesti kovin kaukana olla että autosi jättää sinut kotiovellesi ja ajelee itse syrjemmälle halliin latailemaan. Tai vaikka vapauttaa latauspisteen jollekin toiselle kun haluttu varaustaso on saavutettu. 

Noin muuten minusta tuo latauspisteistä kouhottaminen johtuu pitkälti fakkiintumisesta tuohon polttomoottoriautoilusta tuttuun malliin jossa autoa pitää erikseen käyttää huoltoasemalla tankattavana. Siinä vaiheessa kun sähköautoilu on valtavirtaa niin niitä pikalatauspisteitä ei tarvita kuin valtaväylien varrelle "Apsin" pihaan koska muuten autot lataillaan hajautetusti ympäriinsä.

Muutaman vuoden aikana olen itse käyttänyt pikalatausasemaa vain muutamia kertoja kokeilumielessä ja niin se tulee myöhemminkin suurimmalla osalla autoilijoista menemään. Toisaalta akkutekniikan kehitys helpottaa myös Kuortin Apsilla niitä tulevaisuuden hypoteettisia juhannusruuhkia. Tänä vuonna esimerkiksi tulevat Toyotalta ensimmäiset akut joihin saa 10 minuutissa 500km lisää kantamaa eikä tuo missään tapauksessa ole parasta mihin tullaan pääsemään. 

Et taida tietää paljoakaan sähköverkoista. Tuo haikailemasi latauspistoke joka ikisessä parkkiruudussa missä milloinkin autoa käytetään on todella kaukainen ja kallis haave. Joka paikkaan tulisi myös asentaa (tai vaihtaa isommat) kaapeloinnit. Suuret sähkömäärät vaativat suuremmat kaapelit (muuten kupari sulaa). Tämä maksaa ja jo nykyinenkin maakaapeleihin vaihto (joka aloitettiin silloin kun sähköautot olivat pelkkää sci-fiä) on johtanut siirtomaksujen hinnan nousuun.

Kaikki mikä on teoreettisesti mahdollista ei ole taloudellisesti toteutettavissa. Toinen suuri ongelma on että autokanta ja siihen liittyvät palvelut pitäisi muuttua samanaikaisesti. Kuvittelepa tuollainen kuvailemasi itseparkkeeraustoiminto vaikkapa parhaillaan Etelä-Suomea riepottelevan lumimyrskyn aikaan... Miten ihmiset vaihtaisivat sähköautoihin jos niitä ei saa kätevästi ladattua ilman että se muuttaa päivittäisen ajankäytön totaalisesti?

Kaapelointi ei tosiaankaan ole mikään unikuva enää vaan näyttäisi tapahtuvan väistämättä. Jos et sattunut tietämään niin tässä vastikään juuri tuli voimaan lainsäädäntöä  joka velvoittaa ne kaapelit uudisrakennuksiin ja perusrakennuskohteisiin vetämään jokaikiselle asukaspaikalle. Samoin liikekiinteistöihin tietylle osuudelle paikoista. Omakotitaloudet ja pienet taloyhtiöt eivät ongelma ole koskaan olleetkaan.

Tuosta jää jäljelle vielä kadunvarsiparkit - niihinkin on ratkaisuja jo maailmalla kehitetty ja kehitteillä.

Mitä automaattisen pysäköintiin tulee niin kun katsoi tuota urpojen sohlaamista eilen ja autteli puolenkymmentä jumiin jäänyttä sankaria liikkeelle niin tuskin se automaatti ainakaan huonommin pärjää..

Niin se vain on että kehitys kehittyy, vaikka kuinka änkyröitä harmittaa. 2050 on ihan eri kuviot kuin nyt vaikka osa änkyröistä onkin juuri vasta toipunut siitä että hevospelistä piti autoon siirtyä.

Poika (tai tyttö) pieni! Milloin lainsäätäjät ovat niitä sähköverkkoja oikeasti rakentaneet? Tiedätkö että sähköverkko on muutakin kuin siitä töpselistä lähtevä kaapeli? Entä kun niitä pistorasioita laitetaankin moninkertaisesti riviin niin minkälainen kaapeli siitä tontilta kuuluisi lähteä sen jälkeen? Milloin tuo kaapeli vaihdettaisiin isompaan kun se vasta vaihdettiin maakaapeliin? Milloin sen lähiön muuntajan ehtisi vaihtamaan kun joka tontille täytyy vaihtaa isommat sulakkeet? Mitenkäs tuo keskijänniteverkko vaihdetaan isompaan ja automatisoidaan kun kaikki asentajat ovat etsimässä rahakkaampia yhtiöitä tämän äkillisen verkonrakentamisinnostuksen vuoksi? Miten tuo entistä ailahtelevampi sähkökulutus tasataan tuotannon ja kulutuksen suhteen? Miten sähkö tullaan tuottamaan kun naapurimaissakin on sama ongelma alituotannon vuoksi? Miltä se tuntuu kun ei tunne sähkövoimatekniikasta edes alkeita?

Olet väärässä myös tuon automaattiohjauksenkin suhteen. Automaattiohjaus perustuu takaisinkytkentään erilaisista antureista. Pakkautuva lumi aiheuttaa mihin tahansa lämpimissä maissa suunniteltuihin antureihin häiriöitä. Kuluttajalla ei yksinkertaisesti ole varaa autoon joka pärjäisi vaikka kuussa itsekseen.

Kerro sinä kun sinulla ilmeisesti on siitä kokemusta.

Verkko ei ole ongelma, näin totesi jo Fingridin kehityspäällikkö aikanaan. Anonyymin ylemmyydentuntoisen urpon lässytykset jätän omaan arvoonsa, kuten kuuluukin.

Fingridin edustaja kertoo mielipiteensä 400 kV runkoverkosta joka todennäköisesti riittää tähän tarpeeseen. Ongelma on siitä haarautuva keskijänniteverkko, sen muutokset ja automatisointi. Sieltä puuttuu tuhansia ja tuhansia kilometrejä kaapelinvetoa plus niihin liittyvät keskuslaitteet. Niissä puhutaan sitten rahasta ja ajasta. Mitä enemmän laki velvoittaa rakentamaan, sitä enemmän hinnat lisäksi nousevat koska kyseessä on tällöin myyjän markkinat. Miten ihmeessä kukaan ostaisi monipuoliseen ajoon tarkoitetun sähköauton jos saisi siihen liittyvän infran vasta vuosien päästä?

Jos puhutaan lässytyksestä niin on todella vaivatonta tuntea ylemmyydentuntoa kun vastapuolen ajatukset kulkevat avutontakin avuttomammalla tasolla tekniikan suhteen.

Vierailija

Lisätään vielä yksi naula sähköautoilun arkkuun: Säätövoima. Sähköverkossa kulutus ja tuotanto täytyy olla tasapainossa jatkuvasti. Muussa tapauksessa vaihtosähkö taajuus muuttuu ja siihen kytketyt laitteet vikaantuvat (tai lakkaavat toimimasta). Sähköverkkoa säädetään nykyisin vesivoimalla koska sillä pystytään riittävään nopeuteen turbiinien lapakulmia säätämällä. Jos kulutus kasvaisi (kokonaismäärä ja vuorokautiset kulutuspiikit) sähköautoilun myötä, säätövoima voisi tulla riittämättömäksi. Tähän on ehdotettu ratkaisuksi älykästä sähköverkkoa. Se tarkoittaisi sitä että talvipakkasilla tuotantoa/kulutusta säädettäisiin lopettamalla verkkoyhtiön toimesta sähköautojen lataus tai jopa imemällä lisäenergiaa akuista takaisin (rahallista kompensaatiota vastaan). Miltäpä tämä vaikuttaisi käytettävyyden kannalta? Olet lähdössä aamulla töihin ja akku on tyhjä...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse odottelen aivan rauhassa sähköautojen tekniikan kehittymistä ja hintojen laskua, kuten neuvoi eräässä aiemmassa keskustelussa tekemään kansainvälisen IT-firman konsultti, jonka omakaan palkka ei riittänyt Teslaan, vaan hän joutui hankkimaan Nissan Leafin. Eli pienimmän mahdollisen sähkökoirankopin.

Moi paskahousu! Voisit päivittää tuota valettasi sen verran, että Leafin tilalle on tilattu Enyaq.

Pus pus!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lisätään vielä yksi naula sähköautoilun arkkuun: Säätövoima. Sähköverkossa kulutus ja tuotanto täytyy olla tasapainossa jatkuvasti. Muussa tapauksessa vaihtosähkö taajuus muuttuu ja siihen kytketyt laitteet vikaantuvat (tai lakkaavat toimimasta). Sähköverkkoa säädetään nykyisin vesivoimalla koska sillä pystytään riittävään nopeuteen turbiinien lapakulmia säätämällä. Jos kulutus kasvaisi (kokonaismäärä ja vuorokautiset kulutuspiikit) sähköautoilun myötä, säätövoima voisi tulla riittämättömäksi. Tähän on ehdotettu ratkaisuksi älykästä sähköverkkoa. Se tarkoittaisi sitä että talvipakkasilla tuotantoa/kulutusta säädettäisiin lopettamalla verkkoyhtiön toimesta sähköautojen lataus tai jopa imemällä lisäenergiaa akuista takaisin (rahallista kompensaatiota vastaan). Miltäpä tämä vaikuttaisi käytettävyyden kannalta? Olet lähdössä aamulla töihin ja akku on tyhjä...

Jepp,kunhan ymmärtää sähkön laatuun liittyvän speksin SFS-EN 50160 (erityisesti taajuus, jännite ja epäsymmetria/balansointi) niin valaistuu sen suhteen ettei sähköautoilu ollutkaan ihan niin iisi isommassa mittakaavassa kuin on ajateltu. Onnistuu kyllä ajan mittaan mutta vaatii roimasti älykästä ja nopeaa säätöä verkkoon.

Vierailija

Tähän pakko sanoa että itselleni Tesla on ollut paras talviauto millä olen ajanut. Viiden minuutin lämmityksen jälkeen tarkenee vaikka shortseilla ja t-paidalla ajella, neliveto yhtä hyvä kuin quattro (ja 10 vuoden kokemuksella uskallan sanoa että se oli tosi hyvä). Kun on pakkasta ja lauhaa vuorotellen ja lämpötila sahaa, perinteiset ovet voisivat olla helpommat mutta kaiken kaikkiaan Teslaa uskaltaa suositella rohkeasti Suomen oloihin vaikka onkin tuo meidänkin auto vielä Kaliforniassa kasattu. Ja verrattuna aikaisempaan plugariin, ei se akun teho talvella laske kuin 15-20%, ihan kelpo ajosäde jää yhä. 

Olen köyhä, ei ole kopteria

Joka paikkaan Lapissakaan ei pääse laskeutumaan lentokoneella. Helikopetrilla tietysti pääsisi kulkemaan suhteellisen kätevästi paikasta toiseen, mutta silläkään ei saa laskeutua ihan joka paikkaan ja tulee kalliimmaksi kuin se BENSA-autolla ajeleminen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten moni ei tajua että ladattavat autot sopivat tällä hetkellä niille joilla on mahdollisuus niiden kotilataukseen ja usein myös lataukseen työpaikalla. Muilla se ei vielä ole toimiva ratkaisu. Mutta tämä ei ole itse autojen vika vaan sen että niihin ei vielä yhteiskunta ole laajemmin valmis.

Eikä kovin nopeasti olekaan jos näitä asioita käsitellään vain negatiivisen kautta.

Esim. 9 tunnin kahvitauosta puhuminen on täysin turhaa mustamaalausta. Kyllähän se auto latautuu useimmiten kotipihassa yön aikana jolloin 9h latausaika on ihan ok.

Täsmälleen näin!

Sähköautoilu ei vielä sovi kaikille, mutta on koko ajan kasvava väestönosa, kenelle se nyt vaan on yksinkertaisesti kaikkein järkevin vaihtoehto.

Kehitys kehittyy.

Kuinka kauan kestää ladata Teslan tyhjät akut täyteen 10A virralla?

Jos oletetaan että kyseessä olisi akustoltaan kaikkein suurikapasitteettisin Tesla, saat tuolla 10A virralla ulos rasiasta ulos neljä kilowattia, joka puolestaan tarkoittaa että lataus veisi 25 tuntia.

Tämä ei ymmärrettävästi kaikille riitä, loppuuhan se kesken jos joka päivä pitää sen 600 kilometriä ajaa,  seudulla jossa Superchargereita ei tuolla matkalla yksinkertaisesti ole.

Voisi tietysti kyseenalaistaa, että noin pitkällä ajosuoritteella saa olla jo aika huolellinen välttääkseen jo pelkät superchargerit, muista pikalatausasemisa puhumattakaan, mutta ei nyt kyseenalaisteta.

Ei kyseenalaisteta myöskään sitä, miksi hiton takia se auto pitäisi nimenomaan sen kaikkein pienimmän sulakkeen takaa alkaa latailemaan.

Ja kyllä, esimerkkini on laskettu sen mukaan että latausvirta otetaan kolmivaiherasiasta. 

Jos henkilö hankkii Teslan, on oletettavaa ettei hän kaikin tavoin pyri tekemään elämisestään hankalaa.

Realisempi skenaario olisi, että investoidaan samalla pari tonnia kunnolliseen kotilatausasemaan, jolla saisi puskettua virtaa hiukan tehokkaammin akustoon.  

Millä matematiikalla 10a virralla saadaan 4kw teho?

Opettele lukemaan.

400V x 10A = 5KW

Väärin meni tuokin, 1~ 2400w ja  3x10A noin 6900w

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisätään vielä yksi naula sähköautoilun arkkuun: Säätövoima. Sähköverkossa kulutus ja tuotanto täytyy olla tasapainossa jatkuvasti. Muussa tapauksessa vaihtosähkö taajuus muuttuu ja siihen kytketyt laitteet vikaantuvat (tai lakkaavat toimimasta). Sähköverkkoa säädetään nykyisin vesivoimalla koska sillä pystytään riittävään nopeuteen turbiinien lapakulmia säätämällä. Jos kulutus kasvaisi (kokonaismäärä ja vuorokautiset kulutuspiikit) sähköautoilun myötä, säätövoima voisi tulla riittämättömäksi. Tähän on ehdotettu ratkaisuksi älykästä sähköverkkoa. Se tarkoittaisi sitä että talvipakkasilla tuotantoa/kulutusta säädettäisiin lopettamalla verkkoyhtiön toimesta sähköautojen lataus tai jopa imemällä lisäenergiaa akuista takaisin (rahallista kompensaatiota vastaan). Miltäpä tämä vaikuttaisi käytettävyyden kannalta? Olet lähdössä aamulla töihin ja akku on tyhjä...

Jepp,kunhan ymmärtää sähkön laatuun liittyvän speksin SFS-EN 50160 (erityisesti taajuus, jännite ja epäsymmetria/balansointi) niin valaistuu sen suhteen ettei sähköautoilu ollutkaan ihan niin iisi isommassa mittakaavassa kuin on ajateltu. Onnistuu kyllä ajan mittaan mutta vaatii roimasti älykästä ja nopeaa säätöä verkkoon.

Huolestuttavaa tässä on se että siinä vaiheessa kun sähkön jakelu vastaa sähköautoilun yleistymisen haaseeseen niin huomataan että joku muu tekniikka korvaakin sen. Siirtomaksut on hilattu tässä vaiheessa tähtitieteellisiin tasoihin ja siellä ne tulevat myös pysymään (oli tarvetta tai ei).

Vierailija

Sähkönhinta tulee nousemaan 110% varmasti huomattavasti kun sähköautoja on tullut huomattavasti lisää ja polttomoottorit alkavat vähentyä, ja tässä samassa myös nousee siirtomaksut. Eihän nuo ulkonaiset sijoittajat tyhmiä ole että jättävät tilaisuuden käyttämättä kun ollaan niiden verkoista hyvin riippuvaisia, vaikka joskus ennen niiden myyntiä joku ministeri totesi ettei sähköverkolla ole yhteiskunnalle tärkeätä merkistystä

Vierailija

Polttomoottoriautoa ei tarvitse ladata sekunttiakaan. Sen kuin kääntää avimesta ja menoksi.

Olisikin kiva lähteä sairaalan ensiapuun täyssähköautolla joka unohtui laittaa lataukseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista, ettei roskakatoksen oletetusta 10A sulakkeesta saanut ladattua yhtään mitään.

Niin on. Autohan ei mitenkään tiedä, minkä kokoinen sulake siellä johdon päässä keskuksessa on, vaan laturi (auton oma tai ulkoinen) säätää latausvirtaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö niitä autoja ladata yön aikana, että aamulla on akut täynnä päivän ajoihin? Mitkä idiootit niitä autoja ostaa oikein?

Käytännössä tämä onnistuu vain omakotitaloissa ja pienessä osassa taloyhtiöitä. Tosin jos taloyhtiössä moni ostaa sähköauton, ei ne 1-2 paikkaa riitä mihinkään.

Samaan aikaan halutaan väki kaupunkeihin pikkuisiin kopperoihin asumaan. Kysyn vaan, missä ne sähköautot on tarkoitus ladata, kun käytännössä ne ovat mahdollisia vain omakotiasujille.

Kaupunkien kopperoissa asujien kannattaa aika harvoin omistaa sitä autoa. Ne kopperot rakennetaan pääsääntöisesti hyvin julkisen liikenteen yhteyksien varrella ja ne muut kulkutarpeet voi hoitaa yhteiskäyttöautoilla tai muilla systeemeillä monesti halvemmalla kuin omistamalla auton.

Mikä noista parkkipaikalla olevista autoista on se yhteiskäyttöauto, minulla on avaimet vain omaan autooni? Kohta pitäisi lähteä käymään 15km päässä kylillä, ensin kaupunkibussilla pysäkin varteen 2,5€ per sivu ja siitä jatkoyhteys 10€ suuntaansa, vain 25 euron reissu julkisilla.


Sit myös mietittävä ajallisestikin. Helsingin Malmilta insinööri menee Leppävaaraan julkisilla 45min, kun omalla menee 15min

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista, ettei roskakatoksen oletetusta 10A sulakkeesta saanut ladattua yhtään mitään.

Niin on. Autohan ei mitenkään tiedä, minkä kokoinen sulake siellä johdon päässä keskuksessa on, vaan laturi (auton oma tai ulkoinen) säätää latausvirtaa.

Ja sulaketta ei noin vain suurennella , todennäköisesti 10A sulakkeen perässä olevalle rasiallisen tulevat johdot on 1.5mm2 joten ne on seuraava este

Vierailija

Säämies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse odottelen aivan rauhassa sähköautojen tekniikan kehittymistä ja hintojen laskua, kuten neuvoi eräässä aiemmassa keskustelussa tekemään kansainvälisen IT-firman konsultti, jonka omakaan palkka ei riittänyt Teslaan, vaan hän joutui hankkimaan Nissan Leafin. Eli pienimmän mahdollisen sähkökoirankopin.

Se on järkevää odotella. Tekniikka kehittyy ja hinnat laskee.

Suomessa autojen hinnat laskee ???? Huutonaurua!!!!!!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Polttomoottoriautoa ei tarvitse ladata sekunttiakaan. Sen kuin kääntää avimesta ja menoksi.

Olisikin kiva lähteä sairaalan ensiapuun täyssähköautolla joka unohtui laittaa lataukseen.

Et sitten ole käynyt ikinä tankkaamassa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista, ettei roskakatoksen oletetusta 10A sulakkeesta saanut ladattua yhtään mitään.

Niin on. Autohan ei mitenkään tiedä, minkä kokoinen sulake siellä johdon päässä keskuksessa on, vaan laturi (auton oma tai ulkoinen) säätää latausvirtaa.

Ja sulaketta ei noin vain suurennella , todennäköisesti 10A sulakkeen perässä olevalle rasiallisen tulevat johdot on 1.5mm2 joten ne on seuraava este

1,5 m2 johdosta on hyvä työntää lähes 100 A latausvirtaa läpi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoista, ettei roskakatoksen oletetusta 10A sulakkeesta saanut ladattua yhtään mitään.

Niin on. Autohan ei mitenkään tiedä, minkä kokoinen sulake siellä johdon päässä keskuksessa on, vaan laturi (auton oma tai ulkoinen) säätää latausvirtaa.

Ja sulaketta ei noin vain suurennella , todennäköisesti 10A sulakkeen perässä olevalle rasiallisen tulevat johdot on 1.5mm2 joten ne on seuraava este

1,5 m2 johdosta on hyvä työntää lähes 100 A latausvirtaa läpi.

1,5 mb2 johdosta on hyvä työntää lähes 100 A latausvirtaa läpi.[/quote]

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 
Sisältö jatkuu mainoksen alla