Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

kokeisiin tulee ihan eri asioita mitä lapsi harjottelee kotona ja tekee läksyjä. Vanhempana on vaikea auttaa, kun tehtäviä on tietokoneessa ja sekalaisessa pinossa monisteita ja samoja asioita mitä näissä tehtävissä on ei ole sitten kokeissa. Vituttaa opettajien laiskuus.

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006210101.html

Liisa Keltikangas-Järvinen kertoo oman mielipiteensä nykykoulusta, on hyvin silmiä avaava juttu ^^

Johtunee uudesta opetussuunnitelmasta, jossa lapselta vaaditaan itseohjautuvuutta ja motivaatiota, vaikka sitä lapsella ei vielä olisi, eikä sitä voida vielä etenkään alakoululaisilta edes odottaa. Lopputuloksena osa pärjää (ne joiden vanhemmat pystyy, osaa, haluaa panostaa lapsensa koulunkäyntiin), osa taas putoaa tyystin kelkasta (ne joiden vanhemmat ei pysty, ei osaa, ei ymmärrä auttaa lasta koulunkäynnissä). Nykyinen peruskoulu jakaa lapset kahtia ja eriarvoistaa sen mukaan, millaisista perheistä he tulee. 

Toisinsanoen vanhemmat käy nykyään peruskoulua lapsen puolesta. Vaikka tarkoitus olisi että lapsi selviytyisi koulutehtävistään ja koulunkäynnistään pääsääntöisesti itsenäisesti ja koulun tulisi tasata eroja mitkä johtuu esim. lasten erilaisista perhetaustoista. Opettajat koulussa eivät enää varsinaisesti opeta, vaan ainoastaan ohjaavat lapsia jonkinlaiseen itsenäisesti oppimiseen. 

Vierailija

Me aina kuvitellaan että kaikki opet on hyviä tyyppejä, mutta eihän se aina ole totta. Mieti Laura Huhtasaarta opena. Varmaan aika kieroutunutta sakkia nousee jos ope on nasse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Sellaista se on nykyään ja tästä eteenpäin, lapset tekevät itse ja opettaja istuu työpöydän takana valvomassa järjestystä. Tai sitten lapsoset saavat etsiä itselleen mieleisen opiskeluympäristön vaikka käytävillä olevilta sohvilta, säkkituoleilta, lattialta tai missä nyt milloinkin haluaa olla. Lapset päättävät itse minkä kokeen tekevät ja ryhmäytyvät. Kokeitakaan ei enää tuoda kotiin nähtäviksi ja uudelleen tarkastettaviksi, vaan ne menevät kansioon.

Onneksi omat lapseni ovat nyt jo teinejä ja kaikki saivat käydä koulua edes muutaman vuoden tavallisessa koulussa ennen kuin tämä typeryys alkoi.

Vierailija

Kyllä minä opetan. Teen myös jokaiseen kokeeseen lukuohjeen, josta käy ilmi, mitä kokeessa pitää osata. Luokallani on paljon oppilaita, joilla on vaikeaa hahmottaa, mikä on olennaista ja tämä auttaa etenkin heitä.

Tunnistan tuon ongelman, että tieto on sirpaleisesti siellä ja täällä, mutta se johtuu yleensä koulujen resurssien vähyydestä. Vanhat kirjat eivät vastaa opetussuunnitelmaa, joten opettajat joutuvat paikkaamaan puutteita kaiken maailman monisteilla. Myös tvt-taitojen painotus ops:ssa pakottaa tekemään osan töistä verkko-oppimisympäristöissä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006210101.html

Liisa Keltikangas-Järvinen kertoo oman mielipiteensä nykykoulusta, on hyvin silmiä avaava juttu ^^

Johtunee uudesta opetussuunnitelmasta, jossa lapselta vaaditaan itseohjautuvuutta ja motivaatiota, vaikka sitä lapsella ei vielä olisi, eikä sitä voida vielä etenkään alakoululaisilta edes odottaa. Lopputuloksena osa pärjää (ne joiden vanhemmat pystyy, osaa, haluaa panostaa lapsensa koulunkäyntiin), osa taas putoaa tyystin kelkasta (ne joiden vanhemmat ei pysty, ei osaa, ei ymmärrä auttaa lasta koulunkäynnissä). Nykyinen peruskoulu jakaa lapset kahtia ja eriarvoistaa sen mukaan, millaisista perheistä he tulee. 

Toisinsanoen vanhemmat käy nykyään peruskoulua lapsen puolesta. Vaikka tarkoitus olisi että lapsi selviytyisi koulutehtävistään ja koulunkäynnistään pääsääntöisesti itsenäisesti ja koulun tulisi tasata eroja mitkä johtuu esim. lasten erilaisista perhetaustoista. Opettajat koulussa eivät enää varsinaisesti opeta, vaan ainoastaan ohjaavat lapsia jonkinlaiseen itsenäisesti oppimiseen. 

Kyllä on vielä paljon kouluja, joissa tuo kulttuurinmuutos ei ole tapahtunut. Itse opetan koulussa, jossa kaikilla on oma luokka ja oma pulpetti. Kaikesta uudesta asiasta pidetään opetustuokio, eikä lapsia jätetä heitteille.

Lapsille annetaan sopivissa määrin valinnanvapautta esim. lukutunnilla voi mennä lukemaan minne haluaa tai historian tunnilla saa päättää tekeekö esitelmän aiheesta a vai b. Käsitöissä taas nohevat saavat suunnitella, kaavoittaa ja tehdä mitä haluavat, mutta tukea tarvitseville löytyy helpot valmiit mallit.

Lapsille tulisi antaa sekä vapautta että vastuunkantomahdollisuuksia oman ikätason ja henkilökohtaisten ominaisuuksien mukaisesti.

Vierailija

Ei se ole opettajien vaan uuden opetussuunnitelman vika. Homma alkoi mennä pieleen siinä vaiheessa, kun kaikki erityiset oppilaat eivät enää saaneet tukea vaan kaikki olivat samassa luokassa. Vain epätoivoisimmille järjestettiin erityisluokkia. Koko luokan toiminta menee sekaisin yhden häirikön vuoksi.

Sääliksi käy tätä nykyistä koulun aloittavaa ikäluokkaa. Itseohjautuvuus on erinomainen idea - yliopistossa. Kyllä minä niin nautin kuin sain vääntää gradua ihan itsekseni eikä ohjaaja juuri puuttunut. Kasvatustieteestä, jos se nyt jotain kiinnostaa.

"Sinun pitää opettaa meitä" sanottiin minulle lyhyen mutta vaiherikkaan opettajanurani ensimmäisessä työpaikassa. Olin sijaisena ammattikoulutasolla, ja opiskelijat aiemmasta työpaikasta lähteneitä aikuisia. Olisi luullut heidän jos kenen olevan itseohjautuvia, mutta ei. Kuinka sitten pienet ekaluokkalaiset olisivat sitä, kun aikuiset armeijan käyneet miehet eivät olleet. Tai jospa se varusmiespalvelus taannuttaa itseohjautuvuutta .

"Sinä olet hyvä opettaja kun pidät kuria" totesi muuan vintiö peruskoulun yläluokalla. Luokan häiriköt sain järjestykseen heti niin että muut opettajat luulivat oppilaitten karanneen luokasta kun oli niin hiljaista. Ei vaan voinut mitenkään antaa noin viiden villin häirikön itseohjautua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei se ole opettajien vaan uuden opetussuunnitelman vika. Homma alkoi mennä pieleen siinä vaiheessa, kun kaikki erityiset oppilaat eivät enää saaneet tukea vaan kaikki olivat samassa luokassa. .

Ongelmasta ollaan samaa mieltä, mutta eihän tämä ole opetussuunnitelman ongelma, vaan resurssikysymys.
Jos kaikille halutaan (kuten ops määrittää) tarjota oikea-aikaista ja riittävää tukea mieluiten omassa sosiaalisessa ryhmässä (=lähikoulussa) syrjäytymisen ehkäisemiseksi, pitäisi tajuta, että se vaatii tiloja ja henkilöstöä. Eli rahaa.

Vierailija

Meillä ei itseohjauduta - vielä. Tulevaisuudessa kuulemma kyllä. Toki tehdään ryhmätöitä ja valitaan esitelmien aiheita ihan itse, tehdään töitä välillä käytävässä tai pöytäryhmissä aulassa, mutta on myös runsaasti ihan perinteisiä tunteja, joissa opettaja opettaa ja kirjoitetaan muistiinpanoja, jotka lukemalla pärjää kokeessa ihan hyvin.

Silti on oppilaita, jotka eivät saa mitään tolkkua opetuksesta, koska he ovat tottuneet siihen, että alakoulun puolella kaikki on heille pureksittu valmiiksi. Meillä on nyt yläkoulun puolella oppilaita, jotka eivät osaa kunnolla lukea tai kirjoittaa, jotka eivät osaa itseohjautua edes en vertaa, mitä koulukypsän ekaluokkalaisen pitäisi osata. Joka luokassa on vähintään yksi mutta todennäköisesti useampi, joka ei saa kirjaansa esille, ellei erikseen siitä hänelle sanota, joka ei kykene kirjoittamaan muistiinpanoja taululta, ellei erikseen häntä siihen pyydetä, joka ei ota kynää käteensä, jos siitä ei erikseen mainita, joka ei siis pysty tekemään mitään, ellei opettaja koko ajan seiso vieressä ja ohjeista. Kun oppilaita päästetään luokka-asteelta toiselle ilman että taitotasoa mitataan millään yhtenäisellä kriteerillä, ollaan siinä tilanteessa, että opiskelutaitoja ei löydy edes teininä. Aina on opettaja tai vanhemmat huolehtineet, koulunkäynninohjaaja seissyt vieressä jne.

Toivoisin, että alakoulusta ei voisi päästä yläkouluun ilman ihan perustaitojen kartoista: osaa kirjoittaa, osaa lukea, osaa noudattaa ohjeita, osaa lukea lukujärjestystä, osaa huolehtia koulutarvikkeistaan. Jos jokin näistä tökkii, olisi syytä joko kerrata tai siirtyä erityisluokalle. On turhauttavaa yrittää opettaa tietoa oppilaalle, joka ei kykene kirjoittamaan yhtäkään sanaa oikein, joka ei ymmärrä edes omaa lukujärjestystään ja jolla ei koskaan ole minkäänlaista kykyä tehdä ohjeiden mukaan asioita.

Vierailija

Opejen ajasta menee myös yhä suurempi osa kielitaidottomien ja integroitujen oppilaiden paimentamiseen. Pakko panostaa siihen että lapset selviää koulupäivästä hengissä ja ehjinä.

Vierailija

Kivempi nostaa vain palkkaa kuin keskittyä ydintehtäväänsä. Saman liksan siitäkin vain saisi ja joutuisi näkemään enemmän vaivaa.

Vierailija

Minä olen onnellinen, että omien lasten koulussa on myös tällaista perinteistä opetusta ja ilmeisesti naapurikoulussa myös jonkinlainen erityisluokka. Toinen lapsista juuri kertoi, että hänen luokaltaan oli yksi oppilas siirtynyt sinne, kun ison luokan (yli 25) kaikki tunnit olivat vain menneet siihen että tämä yksi oppilas oli juossut kiljuen ympäri luokkaa. Opettaja ei ollut saanut kouluavustajaa eikä ketään muutakaan avuksi. Eli hyvin toimii tämä integraatio.

Vierailija

Eihän ne osaa. Eivätkä tiedä oikeasti mitään. Oppitunnit luetaan opettajan kirjasta. Melko pelottavaa oli seurata Nelosen Haluatko miljonääriksi-ohjelmaa kun kilpailijoina oli useampikin luokanopettaja. Ei osata kieliä ja yleistieto on karmaisevan huono. Tällaisten tyyppien pitäisi sitten opettaa.

Vierailija

Opettajat eivät opeta. Pitää mennä terapiaan sitä varten. Epäselväksi on jäänyt mitä ne alakoulun opettajat oikein sitten tekevät.

Vierailija

Minä ainakin ja kollegani opettavat. Meillä on oppilailla omat oppikirjat ja vihot. Osalla oppilaista on koulun antamat chromebookit lisäksi ja muillakin ne on varattavissa tunneille. Eri asia on, miksi osa oppilaista ei jaksa enää keskittyä opetuspuheen kuunteluun ja tehtävien tekoon. Kännykän räpläys tuntuu ooevan tärkeämpää kuin opettajan kuuntelu. Kännyköiden keräys pois on silloin ratkaisu mutta on se säälittävää, kun joillakin pitää takoa jotain peliä päivät pitkät silmät kiiluen.

Vierailija

Opettajakoulutuksessa on minun käsittääkseni tähän saakka opetettu enemmän niitä opetettavia aineita eikä opettajan pedagogisiin ole sisältynyt sellaisia opintoja, joilla hallitaan sekavaa ryhmää ja puututaan koulukiusaamiseen.

Itse olen ollut vain sijaisena, ja omat ääripäät opetuksessa olivat ympäristötieto, jossa lapset pääsivät liikkeelle mm. tutkimaan, miten lumi muuttuu vedeksi ja äidinkielen satutunti. Luin ääneen satua ja lapset istuivat hiljaa kuuntelemassa, Joillekin se oli varmaan koulun ikävin tunti,mutta toisille paras ja sitä odotettiin.  Avustaja oli kerran seurannut sivusta, kun joku oppilas oli melkein ääneen nauranut, kun oli ollut niin hauska tarina.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Opettajakoulutuksessa on minun käsittääkseni tähän saakka opetettu enemmän niitä opetettavia aineita eikä opettajan pedagogisiin ole sisältynyt sellaisia opintoja, joilla hallitaan sekavaa ryhmää ja puututaan koulukiusaamiseen.

Itse olen ollut vain sijaisena, ja omat ääripäät opetuksessa olivat ympäristötieto, jossa lapset pääsivät liikkeelle mm. tutkimaan, miten lumi muuttuu vedeksi ja äidinkielen satutunti. Luin ääneen satua ja lapset istuivat hiljaa kuuntelemassa, Joillekin se oli varmaan koulun ikävin tunti,mutta toisille paras ja sitä odotettiin.  Avustaja oli kerran seurannut sivusta, kun joku oppilas oli melkein ääneen nauranut, kun oli ollut niin hauska tarina.

Luokanopettajan tutkinnosta (kasvatustieteen maisteri 300op) on 60op monialaisia eli niiden opetettavien aineiden opintoja. Loput on juuri kasvatustiedettä, pedagogiikkaa yms. Joten käsityksesi on aika hataralla pohjalla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006210101.html

Liisa Keltikangas-Järvinen kertoo oman mielipiteensä nykykoulusta, on hyvin silmiä avaava juttu ^^

Johtunee uudesta opetussuunnitelmasta, jossa lapselta vaaditaan itseohjautuvuutta ja motivaatiota, vaikka sitä lapsella ei vielä olisi, eikä sitä voida vielä etenkään alakoululaisilta edes odottaa. Lopputuloksena osa pärjää (ne joiden vanhemmat pystyy, osaa, haluaa panostaa lapsensa koulunkäyntiin), osa taas putoaa tyystin kelkasta (ne joiden vanhemmat ei pysty, ei osaa, ei ymmärrä auttaa lasta koulunkäynnissä). Nykyinen peruskoulu jakaa lapset kahtia ja eriarvoistaa sen mukaan, millaisista perheistä he tulee. 

Toisinsanoen vanhemmat käy nykyään peruskoulua lapsen puolesta. Vaikka tarkoitus olisi että lapsi selviytyisi koulutehtävistään ja koulunkäynnistään pääsääntöisesti itsenäisesti ja koulun tulisi tasata eroja mitkä johtuu esim. lasten erilaisista perhetaustoista. Opettajat koulussa eivät enää varsinaisesti opeta, vaan ainoastaan ohjaavat lapsia jonkinlaiseen itsenäisesti oppimiseen. 

TÄSTÄ JOHTUEN ÄIDIT PAKOKTETAAN JÄÄMÄÄN KOTIIN KOTIÄIDEIKSI, KOSKA EI TYÖSSÄ KÄYVILLÄ ÄIDEILLÄ OLE AIKAA AUTTAA LAPSIAAN KOULUNKÄYNNISSÄ JA HARJOITTELEMAAN KOULUASIOITA KOTONA. KOULU ON NYKYISIN VAIN SÄILÖNTÄPAIKKA MINNE LAPSET LAITETAAN PÄIVÄKSI JA JOSSA OPETTAJA ISTUU JA VAHTII ETTEI KUKAAN IHAN TÄYSIN ITSEÄÄN SATUTA. :(

Vierailija

Kyllä mä opetan. Mulla on oppilaita, jotka puhuvat koko ajan tunnilla. Kun pyydän hiljaisuutta, jatkavat vain pulinaa. Voin keskustella siitä oppilaiden kanssa ryhmänä, joka on tehotonta, koska oppilaat yrittävät säilyttää roolinsa kavereidensa edessä. Joten yritän pitää kasvatuskeksustelut kaikkien kanssa erikseen (mitkään välkät eivät riitä 20+ oppilaan keskusteluun, niistä pitää myös tehdä kirjaukset). Joten, keskustelen pahimpien kanssa, mahdollisimman monen, pistän myös kotiin välillä viestiä. Vanhemmat valittavat, että olen turha nipo, viatonta juttelua. Siltä se varmaan kuulostaa.

Käytännössä tunnilla ok vaikea keskittyä ja seurata ohjeita, vaikea opettaa ja pitää ajatukset kasassa, vaikea pitää positiivinen ilmapiiri, ohjeet katkeilevat sata kertaa ja tunneilla aika menee siihen että keräilee oppimishaluisia yksilöllisesti kelkkaan.
Sitten nämä juttelijat saavat heikon arvosanan, koska eivät ole seuranneet. Vanhemmat sanovat että olen huono ope, ja että maalitan heidän lapsiaan, tai kiusaan, kun miksi muuten valitsen samat oppilaat silmätikuksi.

Näiden seassa on sitten pahoinvoivia lapsia, kiusaavia lapsia, suomi toisena kielenä - lapsia, lapsia joille pitää eriyttää materiaalit.

En vaan pysty parempaan ja elän sen kanssa joka päivä. Työaika ei riitä kaikkeen, ja käytännössä teet omalla ajalla.

Vierailija

Laiskuus? Eikö se vasta laiskaa olisikin, että laittaisi samoja tehtäviä kokeeseen kuin mitä tunnilla käydään tai läksyksi annetaan

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat