Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (48)

Vierailija

Uusi opetussuunnitelma.. meillä ekaluokkalainen ”tavallisessa” luokassa. Aloitti nyt syksyllä. Ensi viikolla sijainen nro 7. Luokassa rauhatonta, lapsella ei ole hajuakaan mitä aineita on ollut. Sijaisten kanssa on vapaata leikkiä ulkona ja piirtämistä. Kirjoja yksi kpl. Kulahtanut, monella ollut lukukirja. Matematiikka on joku ryppyinen moniste silloin tällöin. Mitä vikaa on kirjoissa? Mitä vikaa on lukujärjestyksessä? Miksi on paha jos lapsi tietäisi etukäteen mitä huomenna tehdään? Miksi sanoja ei saa tavuttaa? Luetaan ääneen tekstiä kotona, vaikka lapsi ei osaa lukea. Kahden viikon päästä sentään alkaa tukiryhmä, jossa opetellaan lukemisen alkeita koulupäivän jälkeen.
Olen kai tosi vanhanaikainen kun sanon, että koulu oli parempi silloin kun minä olin lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Pitää olla rinnalla liikunnallisia tai soittoharrastuksia joihin purkaa ylimääräinen energia. Oppiminen vaatii keskittymistä tietyllä aivon osa alueella aktivoitumista ja kertaus on opintojen äiti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Säästöähän siinä tulee kun ei rakenneta väliseiniä eikä osteta kirjoja.

Itse asiassa e-kirjojen käyttö tulee pitkässä juoksussa kalliimmaksi kuin ”vanhanaikaisten” oikeiden kirjojen.
Sähköinen oppimateriaali on kertaostoksena hiukan edullisempi kuin fyysinen kirja, mutta sen lisenssi on voimassa yleensä vain yhden lukuvuoden. Seuraavana syksynä se pitää ostaa taas uudelleen.
Fyysistä kirjaa voi kierrättää muutamankin vuoden, edellyttäen että sitä pidetään hyvin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pitää olla rinnalla liikunnallisia tai soittoharrastuksia joihin purkaa ylimääräinen energia. Oppiminen vaatii keskittymistä tietyllä aivon osa alueella aktivoitumista ja kertaus on opintojen äiti.

Esimerkiksi se että oppilaat pakotetaan lukemaan suomalaista kaunokirjallisuutta joka pohjautuu pääosin suomalaiseen agraariyhteiskuntaan ja maaseutumiljööseen ei oikeasti jaksa kiinnostaa nuoria. Nuoret elävät niin nopeassa syklissä tässä teollisessa yhteiskunnassa että siihen tulisi keksiä haasteita saada kiinnostumaan. Mieluummin lukee vaikka jotain rokkarien elämänkertaa. Näillä on paljon enemmän valtaa itseasiassa kuin tylsillä konservatiivisilla vanhemmilla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla rinnalla liikunnallisia tai soittoharrastuksia joihin purkaa ylimääräinen energia. Oppiminen vaatii keskittymistä tietyllä aivon osa alueella aktivoitumista ja kertaus on opintojen äiti.

Esimerkiksi se että oppilaat pakotetaan lukemaan suomalaista kaunokirjallisuutta joka pohjautuu pääosin suomalaiseen agraariyhteiskuntaan ja maaseutumiljööseen ei oikeasti jaksa kiinnostaa nuoria. Nuoret elävät niin nopeassa syklissä tässä teollisessa yhteiskunnassa että siihen tulisi keksiä haasteita saada kiinnostumaan. Mieluummin lukee vaikka jotain rokkarien elämänkertaa. Näillä on paljon enemmän valtaa itseasiassa kuin tylsillä konservatiivisilla vanhemmilla.

Tai jos otetaan se toinen ääripää englantilaisesta koulumeiningistä ja koulupuvuista niin siinä suhteessa vaikka suomi onkin pisakokeissa menestynyt niin jossain suhteessa jäänyt vähän jälkeen. Murros tulee vähän vasten kasvoja nyt.

Vierailija

Opettajana asenne ja ammattitaito nousevat nyt entistäkin tärkeämpään asemaan.

Lasteni koulussa on joillakin luokilla muutos onnistunut todella hienosti ja joillakin surkeasti.
Hyvin on mennyt niillä opettajilla, jotka osaavat soveltaa, eivätkä tee joka asiaa kaavamaisen pilkuntarkasti. Hyvät opettajat jaksavat ja viitsivät tehdä töitä, jotta jokainen oppilas saa kaipaamaansa ohjausta.

Kokonaan oma lukunsa ovat ne opettajat, joita ei edes kiinnosta. He ovat ulkoistaneet kaiken vastuun oppilaille ja ovat jättäytyneet kokonaan ulos toiminnasta. Ovat fyysisesti paikalla, mutta jättävät lapset ilman ohjausta.

Uusi opetussuunnitelma on vähän kuin vapaa kasvatus. Se teettää paljon työtä jos sen tekee hyvin. Mutta jos siihen asennoituu siten, että vastuu on lapsilla, päädytään vaan kaaokseen.

Opettajat tarvitsevat kunnollisen koulutuksen, jotta osaisivat toimia oikein.
Heille on käytännössä vaan heitetty uusi opetussuunnitelma, mutta ei ole kerrottu miten sen kanssa tulee toimia.

Tämä on johtanut siihen, että lapset ovat eriarvoisessa asemassa sen mukaan kuka heitä opettaa. Siihen on vanhempien vaikea vaikuttaa. Siksi meidän perheestä on osa lapsista siirretty yksityiskouluun. Peruskoulussa jatkavat ne, joilla on sattunut hyvä tuuri opettajan ja luokan suhteen.

En yllättyisi jos yksityiskoulujen suosio kasvaisi lähitulevaisuudessa. Se koulu, johon itse päädyin siirtämään osan lapsista, on tänä syksynä ilmoittanut, että monelle luokalle joutuu tänä vuonna jonottamaan. Se on heille uusi tilanne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Opettajana asenne ja ammattitaito nousevat nyt entistäkin tärkeämpään asemaan.

Lasteni koulussa on joillakin luokilla muutos onnistunut todella hienosti ja joillakin surkeasti.
Hyvin on mennyt niillä opettajilla, jotka osaavat soveltaa, eivätkä tee joka asiaa kaavamaisen pilkuntarkasti. Hyvät opettajat jaksavat ja viitsivät tehdä töitä, jotta jokainen oppilas saa kaipaamaansa ohjausta.

Kokonaan oma lukunsa ovat ne opettajat, joita ei edes kiinnosta. He ovat ulkoistaneet kaiken vastuun oppilaille ja ovat jättäytyneet kokonaan ulos toiminnasta. Ovat fyysisesti paikalla, mutta jättävät lapset ilman ohjausta.

Uusi opetussuunnitelma on vähän kuin vapaa kasvatus. Se teettää paljon työtä jos sen tekee hyvin. Mutta jos siihen asennoituu siten, että vastuu on lapsilla, päädytään vaan kaaokseen.

Opettajat tarvitsevat kunnollisen koulutuksen, jotta osaisivat toimia oikein.
Heille on käytännössä vaan heitetty uusi opetussuunnitelma, mutta ei ole kerrottu miten sen kanssa tulee toimia.

Tämä on johtanut siihen, että lapset ovat eriarvoisessa asemassa sen mukaan kuka heitä opettaa. Siihen on vanhempien vaikea vaikuttaa. Siksi meidän perheestä on osa lapsista siirretty yksityiskouluun. Peruskoulussa jatkavat ne, joilla on sattunut hyvä tuuri opettajan ja luokan suhteen.

En yllättyisi jos yksityiskoulujen suosio kasvaisi lähitulevaisuudessa. Se koulu, johon itse päädyin siirtämään osan lapsista, on tänä syksynä ilmoittanut, että monelle luokalle joutuu tänä vuonna jonottamaan. Se on heille uusi tilanne.

Yksityiskouluille olisi tilausta. Syy, miksi niille ei juuri lupia myönnetä, on se, että ne vanhemmat, joilla on varaa, laittavat lapsensa yksityiskouluun eikä kukaan ole enää peruskoulussa ”ajamassa asioita”. Vähäosaiset jäävät ilman vaikuttajia peruskoulussa, opetuksen laatu heikkenee, parhaat opettajat poimitaan parempiin kouluihin ja peruskouluun jäävät ne huonot sekä alempi yhteiskuntaluokka.

Olisi kuitenkin Suomen etu, että edes osa ikäluokasta saisi sen laadukkaan koulutuksen ja syntyisi yrityksiä, innovaatioita, Suomen vetovoima kasvaisi (muutoinkin kuin avokätisten sosiaalitukien takia...) jne.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat