Sivut

Kommentit (946)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi katsella niitä malleja, joilla on vaikka tuplasti tai triplasti pidempi kantama.

Katselemiseksi se jääkin, koska jo lähtökohtaisesti ylivelkaantuneella keskiluokalla ei ole niihin varaa, kun maksavat omakotitalon verran. Kannattaisi sinunkin joskus yrittää tehdä rahasi eteen jotain työtä, niin oppisit sen arvon. Nyt kun sairaseläke tulee tilille joka kuukausi pelkällä nettijankkaamisella, jota olet siis jatkanut yli 20 vuotta, niin eihän siinä varmaan koskaan opi rahan arvoa. Helppo vetää hatusta juttuja, joita ei voi käytännössä toteuttaa.

Miksi keskiluokalla ei olisi varaa esimerkiksi 43 tonnin Konaan? Keskimääräinen uusi auto maksaa kuitenkin 30-35 tonnia ja keskimääräisillä kilometreillä tulee maksettavaksi yli tuhat euroa ylimääräistä polttoaineen muodossa joka vuosi. Halvemmaksihan tuollainen sähköauto tulee elinkaarensa aikana kuin keskimääräinen uusi polttomoottoriauto.

Osetettujen uusien autojen mediaanihinta on noin 27 tuhatta. Vastaavankokoinen sähköauto on 40 tonnia. Tuolla erotuksen 13 tonnilla saa aika hyvän vähän käytetyn auton perheeseen toiseksi autoksi.

Ja 20-30 tonnilla säästettyjä polttoainekuluja auton elinkaaren aikana saa aika kivasti vaikkapa tikkunekkuja.

Ei ne joskus 10 vuoden jälkeen alkavat säästöt paljon lämmitä jos ei nyt ole pistää 40 tonnia autoon, vaan se 27 tonnia. Puhumattakaan siitä että sähköautossa on puutteita, joita ei saa poistettua suurellakaan rahasummalla.

Niin että mitähän puutetta ei saa poistettua rahalla? Miten se puute käytännössä esiintyy?

Autollahan on tarkoitus päästä liikkumaan pisteestä A pisteeseen B nopeasti. Ja sähköauto nimenomaan pystyy siihen, tasan yhtä hyvin kuin polttomoottoriautokin. Joten miksi itket?

Älä nyt heittäydy tyhmäksi. Tiedät kyllä minkälaisia pakkaongelmia on jopa 130 tonnin Teslassa.

Kylmä akku ei luovuta tai ota vastaan tehoa, kuten lämmin akku ja tämän vuoksi esimerkiksi jarrutusenergian talteenotto lakkaa toimimasta pakkasella jne. Ja edelleenkään sähköautoilla ei ajeta kuin maksimissaan noin 500km, kun perus dieselillä pätkyttelee ihan tosta vain 1000km. Latausnopeus häviää polttomoottoriauton tankkaukselle 1-16 vaikka olisi kuinka pistää rahaa auton tekniikkaan.

No mitä ne pakkasongelmat ovat? Sähän luettelet vaan yhdentekevyyksiä.

Ketä se nyt kiinnostaa, että kylmä akku luovuttaa ja vastaanottaa vähemmän tehoa kuin lämmin akku? Sehän riittää, että auto toimii ja sillä pystyy ajamaan. Ja autohan toimii kylmälläkin akulla. Eihän se akku ole kylmä enää sen jälkeen, kun ajat autolla, joten pystyt lataamaan autoasi normaalisti reissuillasi. Se, että tehoja saa vähemmän akusta kylmänä ei myöskään haittaa yhtään mitään, koska sähköautoissa on valtavasti enemmän tehoja kuin polttomoottoriautoissa.

Paljonkos sun polttomoottoriromusi ottaa talteen jarrutusenergiaa? Veikkaan, ettei yhtään, jos sä olet näitä "parin tonnin romulla pääsee kanssa liikkumaan" -vetypellejä. Miksi siis olisi jokin ongelma, että sähköauto ei ota kylmänä talteen jarrutusenergiaa? Eihän se ole ongelma, kun edelleenkin voit autollasi ajaa. Toki tämä tarkoittaa, että käytät enemmän sähköä kuin kesällä, mutta mitä sitten? Se lisääntynytkin sähkömäärä on edelleen pieni murto-osa siitä rahasta, mitä menisi bensaan tai dieseliin.

500 km maksimi on sekin valehtelua. Kun sähköautolle ilmoitetaan kantama, niin sehän ei ole maksimikantama, vaan enemminkin keskimääräinen kantama. Sopivalla reitillä, olosuhteilla ja ajotavalla 500 km kantamalla varustetulla autolla voi ajaa vaikka 1000 km.

Lisäksi eihän 500 km kantama ole mikään ongelma. Katsos kun autoa voi ladata matkalla. Ja siihen ei kulu käytännössä yhtään aikaa, koska ihmiset pitävät pitkillä matkoilla taukoja muutenkin. Valtaosan ajasta autosi lataa itsensä yön aikana. Sähköautoilija käyttää helposti huomattavasti vähemmän aikaansa latailuun kuin polttomoottoriheppu tankkaamiseen.

Mutta ethän sä pysty tällaisia faktoja tajuamaan.

Aiemmin kerroit, että akut tykkää kovasta pakkasesta, mutta ei se sitten niin ollutkaan. Eli valehtelit.

Miten niin ei ollutkaan? Onhan se edelleenkin niin, että akut tykkäävät pakkasesta. Kuluvat huomattavasti hitaammin pakkasessa kuin lämpimässä.

Sulla on joku ongelma aivoissasi, joka saa sut näkemään kaiken binäärisesti, joko täysin hyvänä tai täysin pahana. Et pysty tajuamaan, että kylmä voi olla akustolle hyväksi kun puhutaan säilymisestä ja pahasta kun puhutaan latausnopeudesta.

Jos akut tykkää pakkasesta, miksi jo kuuden asteen pikku pakkanen vie melkein puolet auton ajomatkasta? Luulisi asian olevan sitten päinvastoin, jos akut tykkää pakkasesta.

Vierailija

Kauan te meinaatte tän ääliön kanssa jankata? Aivan turhaa touhua trollille mitään selittää kun takaisin tulee samoja fraaseja mitkä on torpattu pari kuukautta sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi asuntoihin ei ole kehitetty yhtä tehokkaita lämmitysjärjestelmiä kuin satoja kiloja painaviin sähköauton akkuihin, jotka pidetään lämpiminä ja lämmitetään myös 15 minuutissa kovallakin pakkasella hiustenkuivaajan tehoilla?

Niissähän on varsin hyvät lämmitysjärjestelmät. Esimerkiksi suora sähkölämmitys toimii usein alle 10 kW teholla. Ylläpitoteho voi olla vaikka 2 kW.

Talo sentään painaa helposti useita kymmeniä tuhansia kiloja, joka on aikas paljon enemmän kuin muutama sata kiloa. Sähän niin tykkäsit hehkuttaa sitä painoa, joten ime nyt itseesi tuo tieto.

Lisäksi asuntoja tarvitsee lämmittää tuplasti lämpimämmiksi kuin akkuja.

Kuinka nopeasti hiustenkuivaaja lämmittää talon, kun sisälämpötila on alussa 20 astetta pakkasella ja neliöitä on 60?

Laske sinä jos kiinnostaa. Varmaa on että, se kuitenkin sen asunnon lämmittää, sen sanelee perusfysiikka.

Taitaa aika kauan kestää talon lämmittäminen, kuten satojen kilojen jäisten akkujenkin lämmittäminen 20 asteen pakkasella ja hiustenkuivaajan tehoilla.

Akuston lämpökapasiteetti on kuitenkin kertaluokkaa pienempi kuin 60 neliön asunnon, kuten myös lämpöhävikki ja tavoiteltu lämpötilaerokin puolet pienempi, joten voitaneen todeta ettei se akuston lämmittäminen kauaa vienytkään.

Voit todeta ihan mitä vaan, koska sinulla ei ole käytännöstä ja todellisuudesta mitään käsitystä. Koko elämäsi on siis Google-linkkien hakemista ja epätoivoista pätemistä netissä aamusta iltaan. 20 vuotta siis olet siihen jo käyttänyt, toinen vielä edessä.

Vastasit eri henkilölle kuin kuvittelit vastaavasi. Täällä on useampia keskustelijoita.

Oletko sinä nyt se, joka leikki Google-linkkien pohjalta ammattimuusikkoa ja soitonopettajaa, vai onko se sitten tuo mainitsemasi henkilö?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi asuntoihin ei ole kehitetty yhtä tehokkaita lämmitysjärjestelmiä kuin satoja kiloja painaviin sähköauton akkuihin, jotka pidetään lämpiminä ja lämmitetään myös 15 minuutissa kovallakin pakkasella hiustenkuivaajan tehoilla?

Niissähän on varsin hyvät lämmitysjärjestelmät. Esimerkiksi suora sähkölämmitys toimii usein alle 10 kW teholla. Ylläpitoteho voi olla vaikka 2 kW.

Talo sentään painaa helposti useita kymmeniä tuhansia kiloja, joka on aikas paljon enemmän kuin muutama sata kiloa. Sähän niin tykkäsit hehkuttaa sitä painoa, joten ime nyt itseesi tuo tieto.

Lisäksi asuntoja tarvitsee lämmittää tuplasti lämpimämmiksi kuin akkuja.

Kuinka nopeasti hiustenkuivaaja lämmittää talon, kun sisälämpötila on alussa 20 astetta pakkasella ja neliöitä on 60?

Laske sinä jos kiinnostaa. Varmaa on että, se kuitenkin sen asunnon lämmittää, sen sanelee perusfysiikka.

Taitaa aika kauan kestää talon lämmittäminen, kuten satojen kilojen jäisten akkujenkin lämmittäminen 20 asteen pakkasella ja hiustenkuivaajan tehoilla.

Akuston lämpökapasiteetti on kuitenkin kertaluokkaa pienempi kuin 60 neliön asunnon, kuten myös lämpöhävikki ja tavoiteltu lämpötilaerokin puolet pienempi, joten voitaneen todeta ettei se akuston lämmittäminen kauaa vienytkään.

Voit todeta ihan mitä vaan, koska sinulla ei ole käytännöstä ja todellisuudesta mitään käsitystä. Koko elämäsi on siis Google-linkkien hakemista ja epätoivoista pätemistä netissä aamusta iltaan. 20 vuotta siis olet siihen jo käyttänyt, toinen vielä edessä.

Taidat taas vastaavasi puhuvasi jollekin muulle kuin vastasit. Sinänsä hupaisaa että kehtaat kuittailla muille käsityskyvyn riittämättömyydestä ja netissä aamusta iltaan pätemisestää, kun itse olet palstan suurin urpo joka ei ole tainnut tuoda vuosien varrella ainoaankaan aihetta sivuavaan ketjuun yhtä ainutta faktaa käsien heilulttelunsa tueksi, siitä huolimatta että päivystää palstalla päivät pitkät. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En keksi mikä ongelma on siinä jos 300 kilometrin kantama tippuu talvella 100 kilometriin kun päivittäinen ajosuoritteni ei ylitä oikeastaan koskaan 25 kilometriä.

Minule jo tuo olisi ongelma että autolla voi ajaa vain 300km lataamatta. Paras työpäivä on sellainen että olen ajanut 900km. Enkä aja autoa työkseni, vaan piti käydä tärkeälle asiakkaalle vaihtamassa yksi laite. Siitähän olisi tullut sähköautolla talvella viikon reissu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi katsella niitä malleja, joilla on vaikka tuplasti tai triplasti pidempi kantama.

Katselemiseksi se jääkin, koska jo lähtökohtaisesti ylivelkaantuneella keskiluokalla ei ole niihin varaa, kun maksavat omakotitalon verran. Kannattaisi sinunkin joskus yrittää tehdä rahasi eteen jotain työtä, niin oppisit sen arvon. Nyt kun sairaseläke tulee tilille joka kuukausi pelkällä nettijankkaamisella, jota olet siis jatkanut yli 20 vuotta, niin eihän siinä varmaan koskaan opi rahan arvoa. Helppo vetää hatusta juttuja, joita ei voi käytännössä toteuttaa.

Miksi keskiluokalla ei olisi varaa esimerkiksi 43 tonnin Konaan? Keskimääräinen uusi auto maksaa kuitenkin 30-35 tonnia ja keskimääräisillä kilometreillä tulee maksettavaksi yli tuhat euroa ylimääräistä polttoaineen muodossa joka vuosi. Halvemmaksihan tuollainen sähköauto tulee elinkaarensa aikana kuin keskimääräinen uusi polttomoottoriauto.

Osetettujen uusien autojen mediaanihinta on noin 27 tuhatta. Vastaavankokoinen sähköauto on 40 tonnia. Tuolla erotuksen 13 tonnilla saa aika hyvän vähän käytetyn auton perheeseen toiseksi autoksi.

Ja 20-30 tonnilla säästettyjä polttoainekuluja auton elinkaaren aikana saa aika kivasti vaikkapa tikkunekkuja.

Ei ne joskus 10 vuoden jälkeen alkavat säästöt paljon lämmitä jos ei nyt ole pistää 40 tonnia autoon, vaan se 27 tonnia. Puhumattakaan siitä että sähköautossa on puutteita, joita ei saa poistettua suurellakaan rahasummalla.

Niin että mitähän puutetta ei saa poistettua rahalla? Miten se puute käytännössä esiintyy?

Autollahan on tarkoitus päästä liikkumaan pisteestä A pisteeseen B nopeasti. Ja sähköauto nimenomaan pystyy siihen, tasan yhtä hyvin kuin polttomoottoriautokin. Joten miksi itket?

Älä nyt heittäydy tyhmäksi. Tiedät kyllä minkälaisia pakkaongelmia on jopa 130 tonnin Teslassa.

Kylmä akku ei luovuta tai ota vastaan tehoa, kuten lämmin akku ja tämän vuoksi esimerkiksi jarrutusenergian talteenotto lakkaa toimimasta pakkasella jne. Ja edelleenkään sähköautoilla ei ajeta kuin maksimissaan noin 500km, kun perus dieselillä pätkyttelee ihan tosta vain 1000km. Latausnopeus häviää polttomoottoriauton tankkaukselle 1-16 vaikka olisi kuinka pistää rahaa auton tekniikkaan.

No mitä ne pakkasongelmat ovat? Sähän luettelet vaan yhdentekevyyksiä.

Ketä se nyt kiinnostaa, että kylmä akku luovuttaa ja vastaanottaa vähemmän tehoa kuin lämmin akku? Sehän riittää, että auto toimii ja sillä pystyy ajamaan. Ja autohan toimii kylmälläkin akulla. Eihän se akku ole kylmä enää sen jälkeen, kun ajat autolla, joten pystyt lataamaan autoasi normaalisti reissuillasi. Se, että tehoja saa vähemmän akusta kylmänä ei myöskään haittaa yhtään mitään, koska sähköautoissa on valtavasti enemmän tehoja kuin polttomoottoriautoissa.

Paljonkos sun polttomoottoriromusi ottaa talteen jarrutusenergiaa? Veikkaan, ettei yhtään, jos sä olet näitä "parin tonnin romulla pääsee kanssa liikkumaan" -vetypellejä. Miksi siis olisi jokin ongelma, että sähköauto ei ota kylmänä talteen jarrutusenergiaa? Eihän se ole ongelma, kun edelleenkin voit autollasi ajaa. Toki tämä tarkoittaa, että käytät enemmän sähköä kuin kesällä, mutta mitä sitten? Se lisääntynytkin sähkömäärä on edelleen pieni murto-osa siitä rahasta, mitä menisi bensaan tai dieseliin.

500 km maksimi on sekin valehtelua. Kun sähköautolle ilmoitetaan kantama, niin sehän ei ole maksimikantama, vaan enemminkin keskimääräinen kantama. Sopivalla reitillä, olosuhteilla ja ajotavalla 500 km kantamalla varustetulla autolla voi ajaa vaikka 1000 km.

Lisäksi eihän 500 km kantama ole mikään ongelma. Katsos kun autoa voi ladata matkalla. Ja siihen ei kulu käytännössä yhtään aikaa, koska ihmiset pitävät pitkillä matkoilla taukoja muutenkin. Valtaosan ajasta autosi lataa itsensä yön aikana. Sähköautoilija käyttää helposti huomattavasti vähemmän aikaansa latailuun kuin polttomoottoriheppu tankkaamiseen.

Mutta ethän sä pysty tällaisia faktoja tajuamaan.

Aiemmin kerroit, että akut tykkää kovasta pakkasesta, mutta ei se sitten niin ollutkaan. Eli valehtelit.

Miten niin ei ollutkaan? Onhan se edelleenkin niin, että akut tykkäävät pakkasesta. Kuluvat huomattavasti hitaammin pakkasessa kuin lämpimässä.

Sulla on joku ongelma aivoissasi, joka saa sut näkemään kaiken binäärisesti, joko täysin hyvänä tai täysin pahana. Et pysty tajuamaan, että kylmä voi olla akustolle hyväksi kun puhutaan säilymisestä ja pahasta kun puhutaan latausnopeudesta.

Jos akut tykkää pakkasesta, miksi jo kuuden asteen pikku pakkanen vie melkein puolet auton ajomatkasta? Luulisi asian olevan sitten päinvastoin, jos akut tykkää pakkasesta.

Kuten sanottua, ongelma aivoissa. Ei vain kykene käsittämään muuta kuin mustavalkoisia joko-tai-asioita. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kauan te meinaatte tän ääliön kanssa jankata? Aivan turhaa touhua trollille mitään selittää kun takaisin tulee samoja fraaseja mitkä on torpattu pari kuukautta sitten.
Ketähän meistä ääliöistä tarkoitat ? :D

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi katsella niitä malleja, joilla on vaikka tuplasti tai triplasti pidempi kantama.

Katselemiseksi se jääkin, koska jo lähtökohtaisesti ylivelkaantuneella keskiluokalla ei ole niihin varaa, kun maksavat omakotitalon verran. Kannattaisi sinunkin joskus yrittää tehdä rahasi eteen jotain työtä, niin oppisit sen arvon. Nyt kun sairaseläke tulee tilille joka kuukausi pelkällä nettijankkaamisella, jota olet siis jatkanut yli 20 vuotta, niin eihän siinä varmaan koskaan opi rahan arvoa. Helppo vetää hatusta juttuja, joita ei voi käytännössä toteuttaa.

Miksi keskiluokalla ei olisi varaa esimerkiksi 43 tonnin Konaan? Keskimääräinen uusi auto maksaa kuitenkin 30-35 tonnia ja keskimääräisillä kilometreillä tulee maksettavaksi yli tuhat euroa ylimääräistä polttoaineen muodossa joka vuosi. Halvemmaksihan tuollainen sähköauto tulee elinkaarensa aikana kuin keskimääräinen uusi polttomoottoriauto.

Osetettujen uusien autojen mediaanihinta on noin 27 tuhatta. Vastaavankokoinen sähköauto on 40 tonnia. Tuolla erotuksen 13 tonnilla saa aika hyvän vähän käytetyn auton perheeseen toiseksi autoksi.

Ja 20-30 tonnilla säästettyjä polttoainekuluja auton elinkaaren aikana saa aika kivasti vaikkapa tikkunekkuja.

Ei ne joskus 10 vuoden jälkeen alkavat säästöt paljon lämmitä jos ei nyt ole pistää 40 tonnia autoon, vaan se 27 tonnia. Puhumattakaan siitä että sähköautossa on puutteita, joita ei saa poistettua suurellakaan rahasummalla.

Niin että mitähän puutetta ei saa poistettua rahalla? Miten se puute käytännössä esiintyy?

Autollahan on tarkoitus päästä liikkumaan pisteestä A pisteeseen B nopeasti. Ja sähköauto nimenomaan pystyy siihen, tasan yhtä hyvin kuin polttomoottoriautokin. Joten miksi itket?

Älä nyt heittäydy tyhmäksi. Tiedät kyllä minkälaisia pakkaongelmia on jopa 130 tonnin Teslassa.

Kylmä akku ei luovuta tai ota vastaan tehoa, kuten lämmin akku ja tämän vuoksi esimerkiksi jarrutusenergian talteenotto lakkaa toimimasta pakkasella jne. Ja edelleenkään sähköautoilla ei ajeta kuin maksimissaan noin 500km, kun perus dieselillä pätkyttelee ihan tosta vain 1000km. Latausnopeus häviää polttomoottoriauton tankkaukselle 1-16 vaikka olisi kuinka pistää rahaa auton tekniikkaan.

No mitä ne pakkasongelmat ovat? Sähän luettelet vaan yhdentekevyyksiä.

Ketä se nyt kiinnostaa, että kylmä akku luovuttaa ja vastaanottaa vähemmän tehoa kuin lämmin akku? Sehän riittää, että auto toimii ja sillä pystyy ajamaan. Ja autohan toimii kylmälläkin akulla. Eihän se akku ole kylmä enää sen jälkeen, kun ajat autolla, joten pystyt lataamaan autoasi normaalisti reissuillasi. Se, että tehoja saa vähemmän akusta kylmänä ei myöskään haittaa yhtään mitään, koska sähköautoissa on valtavasti enemmän tehoja kuin polttomoottoriautoissa.

Paljonkos sun polttomoottoriromusi ottaa talteen jarrutusenergiaa? Veikkaan, ettei yhtään, jos sä olet näitä "parin tonnin romulla pääsee kanssa liikkumaan" -vetypellejä. Miksi siis olisi jokin ongelma, että sähköauto ei ota kylmänä talteen jarrutusenergiaa? Eihän se ole ongelma, kun edelleenkin voit autollasi ajaa. Toki tämä tarkoittaa, että käytät enemmän sähköä kuin kesällä, mutta mitä sitten? Se lisääntynytkin sähkömäärä on edelleen pieni murto-osa siitä rahasta, mitä menisi bensaan tai dieseliin.

500 km maksimi on sekin valehtelua. Kun sähköautolle ilmoitetaan kantama, niin sehän ei ole maksimikantama, vaan enemminkin keskimääräinen kantama. Sopivalla reitillä, olosuhteilla ja ajotavalla 500 km kantamalla varustetulla autolla voi ajaa vaikka 1000 km.

Lisäksi eihän 500 km kantama ole mikään ongelma. Katsos kun autoa voi ladata matkalla. Ja siihen ei kulu käytännössä yhtään aikaa, koska ihmiset pitävät pitkillä matkoilla taukoja muutenkin. Valtaosan ajasta autosi lataa itsensä yön aikana. Sähköautoilija käyttää helposti huomattavasti vähemmän aikaansa latailuun kuin polttomoottoriheppu tankkaamiseen.

Mutta ethän sä pysty tällaisia faktoja tajuamaan.

Pakkasella aukku on kylmä ja vaatii lämmitystä ja jos ei ole latauspaikkaa, niin lämmitys tapahtuu akusta. Jarrutusenergian hyödyntämättömyys lyhetää ajomatkoja. Jarrutusenergian hyödyntäminen on yksi sähköauton suurimmista eduista.

Pakkasjakson aikana sähköautot rajoittivat lataustehojaan, pikalatuas oli pois pelistä ainakin Leafissa. "Pika" latuasteho on talvella 10% normaalitehostaan, alkaa pikatankkausaika venyä.

Sähköautojen maksimi ei ole keskiarvo, vaan se on ajettu kevyellä pintakaasulla ilman valoja ja ilmastoinita tai lämmitystä. Aivan kuten polttomoottoriautojenkin kulutustestit. Eli se on käytännössä matka, jota kukaan ei voi ajaa normaalissa ajossa.

Jos sähköautoilu olisi niin auvoista kuin sinä esität, niin aika outoa että ne menee näinkin huonosti kaupaksi.

Ja täällä on meitä kirjoittelijoita useampiakin, joten älä yritä päätellä mitä mieltä kukainenkin on ollut jossain aikaisemmin.

Vierailija

Nykyisellä bensavehkeelläni ajan 500 km, vaikka pysähtymättä, jos tarvis.

Sitten kun sähkäri pystyy samaan, ostan sen. ladata voin tallissani, joten se ei ole ongelma.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kauan te meinaatte tän ääliön kanssa jankata? Aivan turhaa touhua trollille mitään selittää kun takaisin tulee samoja fraaseja mitkä on torpattu pari kuukautta sitten.

Minua kiinnostaa erilaiset mielisairaudet, ja tässä pääsee läheltä seuraamaan narsistisen mytomaanin toimintaa, jota "potilas" on harrastanut oman kertomansa mukaan yli 20 vuotta ja lähettänyt arvionsa mukaan yli 100 000 viestiä nettiin tuona aikana.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi katsella niitä malleja, joilla on vaikka tuplasti tai triplasti pidempi kantama.

Katselemiseksi se jääkin, koska jo lähtökohtaisesti ylivelkaantuneella keskiluokalla ei ole niihin varaa, kun maksavat omakotitalon verran. Kannattaisi sinunkin joskus yrittää tehdä rahasi eteen jotain työtä, niin oppisit sen arvon. Nyt kun sairaseläke tulee tilille joka kuukausi pelkällä nettijankkaamisella, jota olet siis jatkanut yli 20 vuotta, niin eihän siinä varmaan koskaan opi rahan arvoa. Helppo vetää hatusta juttuja, joita ei voi käytännössä toteuttaa.

Miksi keskiluokalla ei olisi varaa esimerkiksi 43 tonnin Konaan? Keskimääräinen uusi auto maksaa kuitenkin 30-35 tonnia ja keskimääräisillä kilometreillä tulee maksettavaksi yli tuhat euroa ylimääräistä polttoaineen muodossa joka vuosi. Halvemmaksihan tuollainen sähköauto tulee elinkaarensa aikana kuin keskimääräinen uusi polttomoottoriauto.

Osetettujen uusien autojen mediaanihinta on noin 27 tuhatta. Vastaavankokoinen sähköauto on 40 tonnia. Tuolla erotuksen 13 tonnilla saa aika hyvän vähän käytetyn auton perheeseen toiseksi autoksi.

Ja 20-30 tonnilla säästettyjä polttoainekuluja auton elinkaaren aikana saa aika kivasti vaikkapa tikkunekkuja.

Ei ne joskus 10 vuoden jälkeen alkavat säästöt paljon lämmitä jos ei nyt ole pistää 40 tonnia autoon, vaan se 27 tonnia. Puhumattakaan siitä että sähköautossa on puutteita, joita ei saa poistettua suurellakaan rahasummalla.

Niin että mitähän puutetta ei saa poistettua rahalla? Miten se puute käytännössä esiintyy?

Autollahan on tarkoitus päästä liikkumaan pisteestä A pisteeseen B nopeasti. Ja sähköauto nimenomaan pystyy siihen, tasan yhtä hyvin kuin polttomoottoriautokin. Joten miksi itket?

Älä nyt heittäydy tyhmäksi. Tiedät kyllä minkälaisia pakkaongelmia on jopa 130 tonnin Teslassa.

Kylmä akku ei luovuta tai ota vastaan tehoa, kuten lämmin akku ja tämän vuoksi esimerkiksi jarrutusenergian talteenotto lakkaa toimimasta pakkasella jne. Ja edelleenkään sähköautoilla ei ajeta kuin maksimissaan noin 500km, kun perus dieselillä pätkyttelee ihan tosta vain 1000km. Latausnopeus häviää polttomoottoriauton tankkaukselle 1-16 vaikka olisi kuinka pistää rahaa auton tekniikkaan.

No mitä ne pakkasongelmat ovat? Sähän luettelet vaan yhdentekevyyksiä.

Ketä se nyt kiinnostaa, että kylmä akku luovuttaa ja vastaanottaa vähemmän tehoa kuin lämmin akku? Sehän riittää, että auto toimii ja sillä pystyy ajamaan. Ja autohan toimii kylmälläkin akulla. Eihän se akku ole kylmä enää sen jälkeen, kun ajat autolla, joten pystyt lataamaan autoasi normaalisti reissuillasi. Se, että tehoja saa vähemmän akusta kylmänä ei myöskään haittaa yhtään mitään, koska sähköautoissa on valtavasti enemmän tehoja kuin polttomoottoriautoissa.

Paljonkos sun polttomoottoriromusi ottaa talteen jarrutusenergiaa? Veikkaan, ettei yhtään, jos sä olet näitä "parin tonnin romulla pääsee kanssa liikkumaan" -vetypellejä. Miksi siis olisi jokin ongelma, että sähköauto ei ota kylmänä talteen jarrutusenergiaa? Eihän se ole ongelma, kun edelleenkin voit autollasi ajaa. Toki tämä tarkoittaa, että käytät enemmän sähköä kuin kesällä, mutta mitä sitten? Se lisääntynytkin sähkömäärä on edelleen pieni murto-osa siitä rahasta, mitä menisi bensaan tai dieseliin.

500 km maksimi on sekin valehtelua. Kun sähköautolle ilmoitetaan kantama, niin sehän ei ole maksimikantama, vaan enemminkin keskimääräinen kantama. Sopivalla reitillä, olosuhteilla ja ajotavalla 500 km kantamalla varustetulla autolla voi ajaa vaikka 1000 km.

Lisäksi eihän 500 km kantama ole mikään ongelma. Katsos kun autoa voi ladata matkalla. Ja siihen ei kulu käytännössä yhtään aikaa, koska ihmiset pitävät pitkillä matkoilla taukoja muutenkin. Valtaosan ajasta autosi lataa itsensä yön aikana. Sähköautoilija käyttää helposti huomattavasti vähemmän aikaansa latailuun kuin polttomoottoriheppu tankkaamiseen.

Mutta ethän sä pysty tällaisia faktoja tajuamaan.

Pakkasella aukku on kylmä ja vaatii lämmitystä ja jos ei ole latauspaikkaa, niin lämmitys tapahtuu akusta. Jarrutusenergian hyödyntämättömyys lyhetää ajomatkoja. Jarrutusenergian hyödyntäminen on yksi sähköauton suurimmista eduista.

Pakkasjakson aikana sähköautot rajoittivat lataustehojaan, pikalatuas oli pois pelistä ainakin Leafissa. "Pika" latuasteho on talvella 10% normaalitehostaan, alkaa pikatankkausaika venyä.

Sähköautojen maksimi ei ole keskiarvo, vaan se on ajettu kevyellä pintakaasulla ilman valoja ja ilmastoinita tai lämmitystä. Aivan kuten polttomoottoriautojenkin kulutustestit. Eli se on käytännössä matka, jota kukaan ei voi ajaa normaalissa ajossa.

Jos sähköautoilu olisi niin auvoista kuin sinä esität, niin aika outoa että ne menee näinkin huonosti kaupaksi.

Ja täällä on meitä kirjoittelijoita useampiakin, joten älä yritä päätellä mitä mieltä kukainenkin on ollut jossain aikaisemmin.

Ei pikalataus kyllä pois pelistä pakkasilla ole. Yleensä akut lämpenevät ajossa riittävästi että latausasemalle kurvatessa virtaa saa ihan reippaasti. 10% kuulostaa siltä että on parkkeerattu auto latausaseman pihaan pakkasyöksi ja kokeiltu ladata vasta aamulla. 

Samoin kantama-arvioiden osalta kannattaa erottaa NEDC- ja WLTP-sykliin perustuvat arviot toisistaan. NEDC on unelmahöttöä, WLTP-kantamaan taas yltää kesäkeleillä ihan normaaliajossa ilman mitään kikkailua. Esimerkkinä mainittakoon että noissa on vaikkapa Renault Zoen tapauksessa 100km eroa (NEDC 400km, WLTP 299km). 300km saavuttaminen tai hienoinen ylittäminen Zoella on kesällä ihan normaalissa arkiajossa suht tavallista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauan te meinaatte tän ääliön kanssa jankata? Aivan turhaa touhua trollille mitään selittää kun takaisin tulee samoja fraaseja mitkä on torpattu pari kuukautta sitten.

Minua kiinnostaa erilaiset mielisairaudet, ja tässä pääsee läheltä seuraamaan narsistisen mytomaanin toimintaa, jota "potilas" on harrastanut oman kertomansa mukaan yli 20 vuotta ja lähettänyt arvionsa mukaan yli 100 000 viestiä nettiin tuona aikana.

Ilmeisesti puhut taas itsestäsi kuten narsisteilla on tapana?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauan te meinaatte tän ääliön kanssa jankata? Aivan turhaa touhua trollille mitään selittää kun takaisin tulee samoja fraaseja mitkä on torpattu pari kuukautta sitten.

Minua kiinnostaa erilaiset mielisairaudet, ja tässä pääsee läheltä seuraamaan narsistisen mytomaanin toimintaa, jota "potilas" on harrastanut oman kertomansa mukaan yli 20 vuotta ja lähettänyt arvionsa mukaan yli 100 000 viestiä nettiin tuona aikana.

Ilmeisesti puhut taas itsestäsi kuten narsisteilla on tapana?

Enpä ole kyllä kuluttanut 20 vuotta elämästäni jankuttamalla netissä Google-linkkien pohjalta milloin mistäkin, kuten aiemmin joku kertoi tehneensä.

Vierailija

Ihan järjetöntä! Ei toimi työmatkoja tekevällä, jolla tulee suuntaansa helposti 300 km.

Kiva olis jäädä välillä tankkaamaan tuntikausiksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En keksi mikä ongelma on siinä jos 300 kilometrin kantama tippuu talvella 100 kilometriin kun päivittäinen ajosuoritteni ei ylitä oikeastaan koskaan 25 kilometriä.

Onko oikeasti olemassa ihmisiä, jotka tarvitsevat autoa vain käydäkseen aina Max 10 km päässä?

Ei ystäviä, sukulaisia, lomamatkoja kauempana?

Ongelma ei ole se, että kauanko yhdellä latauksella ajaa. Ainahan sitä vois pysähtyä tankkaamaan, jos se sujuisi minuuteissa. Mutta ei lataamaan tuntikausiksi.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat