Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Mitä ajatuksia teissä herättävät enimmäkseen nuorten naisten pitämät, erittäin runsaslukuiset blogit, joissa ihannoidaan uusien meikkien perään ja kuvataan itseä apinan raivolla erilaisissa vetimissä?

Olen käsittänyt, että uusi sukupolvi olisi jotenkin valveutunutta. Mutta ei näytä olevan kerskakulutuksen näkökulmasta. Toisaalta olalla voi keikkua trendikäs kestokassi mutta erilaista kosmetiikkaa tursuaa kaappien täydeltä ja kertakäyttövaatetta vaatekaappikaupalla ja yli oman tarpeen.

Olen ehkä dinosaurus mutten käsitä sitä, että ihmiset keräilevät lenkkitossuja ja säilövät niitä käyttämättöminä laatikoissaan. Mitä tällaiset ihmiset ajattelevat ekologisesta elämäntavasta ja miksi kulutus on heille niin tärkeää?

En ole itse mikään pesupähkinähippi mutta ostan tarpeeseen, laadukasta ja käytän vaatteeni loppuun. En osta pintamuotia siksi, että se vanhenee nopeasti. Korealaista ihonhoitoa enemmän uskon siihen, että ihmisen hyvinvointi lähtee terveistä elämäntavoista eikä kymmenestä erikseen iholle töpöteltävästä kemikaalista.

Aiheeseen sopiva linkki tässä: https://media.sanoma.fi/naiset?utm_source=sanomaron&utm_medium=banner&ut...

Näinkö vietävissä naiset ovat?

Kommentit (13)

Vierailija

Eikö kukaan tiedä? Missä ovat kaikki ne naiset, jotka "nauttivat shoppailusta ja kokevat mainokset hyödyllisiksi"?

Vierailija

"Nainen ei voi koskaan shoppailla liikaa" on myyvä ajatus. On paljon naisia, jotka eivät ostele turhia, mutta usein ihmisiä muokkaa se millaisia heidän oletetaan olevan, ja jos odotus on että olet shoppailija, niin se saattaa avata rahahanasi.

Bloggajat ovat usein naisia, jotka haluavat todistaa sopivansa tuohon kuvaan ja joiden pitää jollain tuota rooliaan rahoittaakin, ja heitä on helppo käyttää mainostajina.

Toki miehetkin ovat hyvä rahanlähde, mutta miehet ovat usein kiinnostuneempia kalliimmista asioista, joita ostavat harvemmin, elektroniikkaa ym. Miehellä saattaa mennä yhdessä hujauksessa sama summa, jonka tuhlaamiseen naisella menee pitempi aika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
"Nainen ei voi koskaan shoppailla liikaa" on myyvä ajatus. On paljon naisia, jotka eivät ostele turhia, mutta usein ihmisiä muokkaa se millaisia heidän oletetaan olevan, ja jos odotus on että olet shoppailija, niin se saattaa avata rahahanasi.

Bloggajat ovat usein naisia, jotka haluavat todistaa sopivansa tuohon kuvaan ja joiden pitää jollain tuota rooliaan rahoittaakin, ja heitä on helppo käyttää mainostajina.

Toki miehetkin ovat hyvä rahanlähde, mutta miehet ovat usein kiinnostuneempia kalliimmista asioista, joita ostavat harvemmin, elektroniikkaa ym. Miehellä saattaa mennä yhdessä hujauksessa sama summa, jonka tuhlaamiseen naisella menee pitempi aika.

Jostakin syystä mulla on sellainen tunne, että miehet ostavan enemmän tavaraa pitkäaikaiseen käyttöön. Esim. auto on kallis ostos mutta se kuitenkin yleensä jatkaa elämäänsä senkin jälkeen, kun naisen rievut ja muovipurnukat ovat aikoja sitten päätyneet kaatikselle tai savuna ilmaan. Tai miehen ostama kello, jota käytetään ainakin ehkä seuraavat 10 vuotta ja johin materiaalia on kulunut hurjasti vähemmän kuin naisen samassa ajassa ostamiin halpakoruihin ja mikrorollereihin. Korjatkaa, jos olen väärillä jäljillä.

Useni naisilta löytyy juhlakenkiä kymmeniä pareja siitä huolimatta, että hädin tuskin yksi käyttökerta löytyy niistä jokaiselle. Mihet ylipäätään suosivat pukeutumisessa klassisempia malleja vaatetuksessaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Nainen ei voi koskaan shoppailla liikaa" on myyvä ajatus. On paljon naisia, jotka eivät ostele turhia, mutta usein ihmisiä muokkaa se millaisia heidän oletetaan olevan, ja jos odotus on että olet shoppailija, niin se saattaa avata rahahanasi.

Bloggajat ovat usein naisia, jotka haluavat todistaa sopivansa tuohon kuvaan ja joiden pitää jollain tuota rooliaan rahoittaakin, ja heitä on helppo käyttää mainostajina.

Toki miehetkin ovat hyvä rahanlähde, mutta miehet ovat usein kiinnostuneempia kalliimmista asioista, joita ostavat harvemmin, elektroniikkaa ym. Miehellä saattaa mennä yhdessä hujauksessa sama summa, jonka tuhlaamiseen naisella menee pitempi aika.

Jostakin syystä mulla on sellainen tunne, että miehet ostavan enemmän tavaraa pitkäaikaiseen käyttöön. Esim. auto on kallis ostos mutta se kuitenkin yleensä jatkaa elämäänsä senkin jälkeen, kun naisen rievut ja muovipurnukat ovat aikoja sitten päätyneet kaatikselle tai savuna ilmaan. Tai miehen ostama kello, jota käytetään ainakin ehkä seuraavat 10 vuotta ja johin materiaalia on kulunut hurjasti vähemmän kuin naisen samassa ajassa ostamiin halpakoruihin ja mikrorollereihin. Korjatkaa, jos olen väärillä jäljillä.

Useni naisilta löytyy juhlakenkiä kymmeniä pareja siitä huolimatta, että hädin tuskin yksi käyttökerta löytyy niistä jokaiselle. Mihet ylipäätään suosivat pukeutumisessa klassisempia malleja vaatetuksessaan.

Juontaa juurensa 1800-luvun lopulle, ensimmäisiin tavarataloihin (muistaakseni Pariisissa, Lontoossa ja New Yorkissa). Naisten (vaimot, taloudenhoitajat) katsottiin vastaavan kodin tarpeista, siksi mainostus kohdistui heihin. Tavaratalot olivat myös naisille sopivina pidettyjä työpaikkoja.

Vierailija

Eikös nuo lenkkareiden keräilijät ole lähinnä miehiä? En myöskään ymmärrä joidenkin miesten intoa vaihtaa auto joka vuosi.

Oma mies on innokas shoppailija. Ihan jokaisella kauppareissulla hänen pitää tsekata kalastustarvikeosasto ja ainakin kerran viikossa hänen pitää päästä kalastustarvikkeita myyvään liikkeeseen eikä hän koskaan tule tyhjin käsin kotiin. Osa ostoksista on sellaisia, jotka tulevat käyttöön, mutta iso osa jää käyttämättä. Sitten hän välillä löytää kaapista muovipussillisen härpäkkeitä eikä hänellä ole mitään muistikuvaa, milloin ja mistä hän on ne ostanut. Mutta omat on rahansa, joten saa käyttää niitä miten lystää. Niin minäkin teen.

Vierailija

Ja tuollahan puhuttiin aikakauslehtien kohderyhmistä, ei kaikista naisista. Esim itse en ole vuosikausiin lukenut aikakauslehtiä ja luulen, etten ole suinkaan ainoa. Ei pitäisi olla yllätys, että jotain kauneuslehtiä säännöllisesti lukeva todennäköisesti tykkää shoppailusta. 

Vierailija

Mä olen kans ihmetellyt tätä 'kertakäyttömuoti saastuttaa' -juttua: siis ostaako monetkin kertakäyttöisiä vaatteita? Mistä he löytävät rahaa moiseen? Mihin he tunkevat ne rättinsä? Ilmeisesti trendikamaa ostetaan kun sitä kerran on myynnissä, mutta mitä silläsitten parin kuukauden päästä tehdään kun se on out? Eikö siitä tule morkkis? Mä en osta trendikästä vaan vaatteita, jotka sopii mulle. Aikomuksena on aina käyttää niitä vuosia ja jos en käytä niin tulee morkkis. Harmittaa kun näen sen kaapissa. Seuraavalla kerralla yritän sovittaa huolellisemmin ja miettiä sopiiko se todella mulle ja voinko käyttää sitä minkään kanssa. Eivätkö kaikki tee näin? MIKSI trendikkäitä riepuja ostetaan, kun se koko idea on että kohta niitä ei voi käyttää ja on ostettava uusi riepu? Eikö se tunnu pöljältä? Eikö harmita kun vaatteen käyttöikä jää pariin kertaan?

Jos joku vois selittää ois huippua. Ku en vaan tajuu.

Vierailija

Itselläni shoppailu liittyy ahdistuneisuushäiriöön. Se on pakonomaista mielihyvän hakemista. Kotona oli todella tarkkaa rahan kanssa ja aikuisena on ollut ihanaa kerrankin hankkia mitä haluaa.

Vierailija

Mulla loppui shoppailu n. 25v iässä. Silloin mä tajusin että ei se uusi "maailmaa mullistava" ripsiväri tai meikkivoide ole yhtään parempi kuin se aikaisempi josta yli puolet käyttämättä (tai ne muut käyttämättä jääneet). Tajusin että mä olen se mikä olen, ei mitkään meikit, vaatekasat tai kynttiläkipot pysty mua muuttamaan ulkoisesti tai sisäisesti kauniimmaksi ja paremmaksi ihmiseksi taikaiskusta. Uskon että huono itsetunto oli suurin syy shoppailuun ja markkinointi tarkoituksella koittaa saada kuluttajan tuntemaan itsensä jollain tavalla huonommaksi ja uskottelevat että juuri se heidän tuote tekee sinusta kauniin, seksikkään, menestyneen ja onnellisen.

Vierailija

Joo, sukupuolikysymyshän tämä onkin. Miehethän ovat täysin immuuneja, kun näkevät mainontaa siitä, että Mersu on muka parempi kuin Toitsu tai juuri tämä kallis harrastusväline on niinku tosi paljon parempi kuin se puolet halvempi.

Muistan eräänkin tuttavaperheen, jonka isä sai vähän ylimääräistä rahaa, joka olisi ollut todella tarpeen kasvavalle perheelle. Hän päätti ostaa itselleen
virvelin joka maksoi nelinumeroisen summan. Niin, ja hänellä toki oli virveleitä ennestään. Mutta varmasti oli järkiostos koska kikkeli.

Vierailija

Ehkä tuo on osalla naisista vaihe, osalla jää päälle. Osa kasvaa siitä ulos ja alkaa tehdä kestävämpiä valintoja. Koska kyllähän nuo muotibloggaajat saa myös välillä herättelyä eettisempään kuluttamiseen ja ostosten harkitsemiseen. Monet muotibloggaajat ymmärtääkseni myös myy vielä pois kirppiksillä vaatteitaan pois, joten kaikki ei ole vain kertakäyttöistä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan tiedä? Missä ovat kaikki ne naiset, jotka "nauttivat shoppailusta ja kokevat mainokset hyödyllisiksi"?

Niitä ei ole niin paljon kuin luulaan. Ovat enemmänkin myytti. Markkinoinnissa pyörii isot rahat ja joku aina ostaa jotain pientä mutta ei noita bloggareita lukuun ottamatta kärjistetysti hamstraa meikkejä tai kenkiä. Nuokin saa ne psonssina jotta mainostaisivat niitä.
Pelkkiä mielikuvia ja ajatus että muilla on.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat