Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Uusi puolueeton tutkimus luo sähköautojen ympäristystävällisyydelle suuren epäilyksen varjon, varsinkin kylmissä maissa. On tärkeää, että emme tee virheratkaisuja kun lähdemme valitsemaan tekniikkaa, koska ilmastonmuutoksen torjunta tulisi silloin epäonnistumaan ja tuhlaisimme vain rahamme.

Eli toivottavasti emme lähde tunteella markkinamiesten valheisiin mukaan, vaan teemme järkeviä valintoja tieteeseen nojaten. Lukekaa kaikki kiinnostuneet tuo AAA:n testi:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/pakkanen-syo-sahkoauton-akkuja-odotet...

AAA:n testiohjelma lienee ensimmäinen vertaileva ajotutkimus, jossa jokaista ajoneuvoa ajettiin yhtenevin käytännöin. Brannonin mukaan testit tarjosivat useita yllätyksiä.

Suurin yllätys oli hänen mukaansa se, että kaikki autot menettivät merkistä riippumatta keskimäärin saman verran ajomatkaa.

”Tähän autovalmistajien tulee löytää ratkaisu, sillä asiakkaiden kannalta se voi aiheuttaa ikäviä yllätyksiä”, Brannon toteaa.

Matkan alenemaan vaikuttavat monet syyt. AAA:n tutkimuksen mukaan pelkästään sähköauton käynnistäminen yli 6,6 celsiusasteen pakkasessa leikkasi käytettävissä olevasta ajomatkasta 12 prosenttia.

Chevy Boltin kaltaisessa, 380 kilometrin ajolatauksella varustetussa autossa matka-alenema olisi noin 45 kilometriä. Tämä edellytti, että auton lämmityslaitteita eikä istuinlämmittimiä ollut kytketty päälle.

Päälle kytketyn ilmastointilaitteen aiheuttama matka-alenema oli vieläkin suurempi. Tutkimuksen mukaan se pudotti käytettävissä olevaa ajomatkaa 41 prosentilla, mikä Boltin kaltaisen sähköauton kohdalla pudottaisi ajomatkan 224 kilometriin.

Sähköautojen ongelmana on, että niiden lämmitysjärjestelmä nojaa yksinomaan sähköakkujen tuottamaan energiaan. Polttomoottoreilla varustetut autot saavat lämpöenergiaansa voimanlähteensä tuottamasta hukkaenergiasta.

”Ongelmana on, että lithium-akut viihtyvät suurin piirtein samoissa 20 asteen lämpötiloissa kuin ihminenkin”, Brannon luonnehtii.

Sivut

Kommentit (951)

Vierailija

Sähköautojen patterit eivät siis viihdy kylmässä, mutta ei hellekään niille hyvää tee.

”Sähköautot menettävät ajomatkaa yhtä hyvin helteellä kuin kylmissäkin oloissa, tosin eivät samassa mitassa”, Brannon toteaa.

AAA:n tutkimuksen mukaan käytettävissä oleva ajomatka putosi 35 lämpöasteessa neljällä prosentilla. Mikäli ilmastointijärjestelmä käännettiin päälle, ajomatka putosi 17 prosentilla.

Vierailija

Järkyttävää. Onneksi en ole ostanut sähköautoa. Meinaan, suunnittelin ostavani sellaisen, sitten kun saan rahaa. Mielessä oli jopa ihan Mersun sähköauto, mutta onneksi joku ottaa esille nämä käytännön ongelmat niiden suhteen! Ei mitään järkeä maksaa kalliista sähköautosta, jos se on surkemapi, kuin bensakäyttöinen. En osta sähköautoa, ennen kuin sen energiapulmat kovissa pakkasissa on ratkaistu, piste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Polttomoottorin tehokkuutta on helppo parantaa nykytekniikalla. Akkutekniikka taas vaatisi uusia innovaatioita ja ennekuin ne on kehitetty sekä testattu tuotantokuntoon, ei sähköauto ole realistinen vaihtoehto. Nyt tarvitaan poliitikoilta vastuullisuutta puheissaan.

Vierailija

Uuden Teslan kantama on 1000 kilometriä yhdellä latauksella.

Siitä saa lähteä vaikka 80% ja silti se riittää yhdeksän kymmenestä suomalaisen päivittäiseen ajoon mainiosti.

Vierailija

Jep jep. Hiukan on tulipalopakkasilla ollut range pienempi kuin kesällä, mutta ei todellakaan 40 prosenttia, eikä ylipäätään niin paljoa että se olisi kertaakaan mun arkeeni vaikuttanut. Aivan sama, pääsenkö täydellä akulla 240km vai 200km - niin paljoa en joka tapauksessakaan yhden päivän aikana ajele. Mulla on siis tällainen "karvalakkisähkis", vielä vähemmän olisi käytännön eroa jos olisi joku isompiakkuinen vehje jossa range parhaimmillaan 600km ja "pahimmillaan" 400km.

Nouseehan polttomoottorinkin kulutus kylmällä säällä. Mua hävettäisi ajaa polttiksella ylipäätään, saati sitten kylmällä säällä jolloin se saastuttaa vielä enemmän.

Sähköauto on ollut aivan erinomainen talviauto. Virran kun painaa päälle, sisätila lämpiää saman tien. Ei tarvi odotella moottorin lämpiämistä. Monta kertaa ikkunatkin on olleet jo sulat ennen kuin olen ehtinyt skrabani kanssa koko autoa kiertää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Uuden Teslan kantama on 1000 kilometriä yhdellä latauksella.

Siitä saa lähteä vaikka 80% ja silti se riittää yhdeksän kymmenestä suomalaisen päivittäiseen ajoon mainiosti.

Nuo 1000 km puheet ovat mainosmies puheita. Miten kuvittelet akkujen kestävän tuollaista tyhjentymistä jatkuvasti? Akkutekniikka ei vain ole sillä tasolla mitä sen pitäisi olla jotta sähköautoilu toimisi.

Siis ihan oikeasti, mieti järjellä ja jätä ideologia sivuun kerrankin. Kaikki me haluttaisiin ajaa sähköautolla, mutta kun se ei ole järkevää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuden Teslan kantama on 1000 kilometriä yhdellä latauksella.

Siitä saa lähteä vaikka 80% ja silti se riittää yhdeksän kymmenestä suomalaisen päivittäiseen ajoon mainiosti.

Nuo 1000 km puheet ovat mainosmies puheita. Miten kuvittelet akkujen kestävän tuollaista tyhjentymistä jatkuvasti? Akkutekniikka ei vain ole sillä tasolla mitä sen pitäisi olla jotta sähköautoilu toimisi.

Siis ihan oikeasti, mieti järjellä ja jätä ideologia sivuun kerrankin. Kaikki me haluttaisiin ajaa sähköautolla, mutta kun se ei ole järkevää.

Jos Teslaa mainostetaan 1000 km kantamalla ja oikeasti kantama ei ole sitä, Teslaa odottaa massiivinen joukkokanne ja konkurssi.

Jenkeissä ei voi mainostaa ihan mitä sattuu ja toisekseen aiemmatkin Teslat ovat päässeet siihen kantamaan mitä mainoksissa on luvattu.

Mieti itse järjellä ja faktoihin pohjautuen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Uuden Teslan kantama on 1000 kilometriä yhdellä latauksella.

Siitä saa lähteä vaikka 80% ja silti se riittää yhdeksän kymmenestä suomalaisen päivittäiseen ajoon mainiosti.

Nettioperaattoreiden 100Mbit on oikeasti 21Mbit,että tältä pohjalta...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuden Teslan kantama on 1000 kilometriä yhdellä latauksella.

Siitä saa lähteä vaikka 80% ja silti se riittää yhdeksän kymmenestä suomalaisen päivittäiseen ajoon mainiosti.

Nuo 1000 km puheet ovat mainosmies puheita. Miten kuvittelet akkujen kestävän tuollaista tyhjentymistä jatkuvasti? Akkutekniikka ei vain ole sillä tasolla mitä sen pitäisi olla jotta sähköautoilu toimisi.

Siis ihan oikeasti, mieti järjellä ja jätä ideologia sivuun kerrankin. Kaikki me haluttaisiin ajaa sähköautolla, mutta kun se ei ole järkevää.

Jos Teslaa mainostetaan 1000 km kantamalla ja oikeasti kantama ei ole sitä, Teslaa odottaa massiivinen joukkokanne ja konkurssi.

Jenkeissä ei voi mainostaa ihan mitä sattuu ja toisekseen aiemmatkin Teslat ovat päässeet siihen kantamaan mitä mainoksissa on luvattu.

Mieti itse järjellä ja faktoihin pohjautuen.

:D No just sellainen tilanne siellä on paljastunut ja kanteita on varmasti tulossa.

Vierailija

Varmaan älyttömän kiva jossain Lapissa kun jäät tien päälle keskelle erämaata -28 asteen pakkasessa. Mut ei se Emma Karia kiinnosta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuden Teslan kantama on 1000 kilometriä yhdellä latauksella.

Siitä saa lähteä vaikka 80% ja silti se riittää yhdeksän kymmenestä suomalaisen päivittäiseen ajoon mainiosti.

Nettioperaattoreiden 100Mbit on oikeasti 21Mbit,että tältä pohjalta...

Nettioperaattorit ilmoittavat maksiminopeuden kissankokoisin kirjaimin.

Kun luet tarjouksen tarkemmin, siellä lukee millä välillä nopeudet oikeasti ovat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuden Teslan kantama on 1000 kilometriä yhdellä latauksella.

Siitä saa lähteä vaikka 80% ja silti se riittää yhdeksän kymmenestä suomalaisen päivittäiseen ajoon mainiosti.

Nettioperaattoreiden 100Mbit on oikeasti 21Mbit,että tältä pohjalta...

Nettioperaattorit ilmoittavat maksiminopeuden kissankokoisin kirjaimin.

Kun luet tarjouksen tarkemmin, siellä lukee millä välillä nopeudet oikeasti ovat.

Ja sähköautofirmat ilmoittavat maksimikantaman. Sitten kun akulle alkaa tulla ikää ja tulee talvi, niin hupsis.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uuden Teslan kantama on 1000 kilometriä yhdellä latauksella.

Siitä saa lähteä vaikka 80% ja silti se riittää yhdeksän kymmenestä suomalaisen päivittäiseen ajoon mainiosti.

Nettioperaattoreiden 100Mbit on oikeasti 21Mbit,että tältä pohjalta...

Nettioperaattorit ilmoittavat maksiminopeuden kissankokoisin kirjaimin.

Kun luet tarjouksen tarkemmin, siellä lukee millä välillä nopeudet oikeasti ovat.

Ja sähköautofirmat ilmoittavat maksimikantaman. Sitten kun akulle alkaa tulla ikää ja tulee talvi, niin hupsis.

Ai niin,MAKSIMI-kantama - aivan kuin netin maksiminopeus.Ei kai Teslakaan kuvittele että matka on sama olosuhteista riippumatta?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Nuo sähköautouskovaiset ovat kummaa porukkaa. Miksi heitä kiinnostaa sähköautot noin paljon?

Enemmän sähköautot tuntuu kiinnostavan aikuisvaippoihin pukeutuneita polttomoottorifanaatikkoja.

Sähköautoilijat sähköautoilee ja antaa koirien haukkua.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat