Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä sain yläasteikäisenä vanhemmiltani remmiä, koska sen ikäisen enää olisi suostunut pitämään pyöräilykypärää (koska se oli niin nolo) ja olin jäänyt jo monta kertaa kiinni kypärättä ajamisesta. Opin kyllä inhoamaan kypärää vielä entistäkin enemmän.

Mutta pysyikö kypärä sen jälkeen päässä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kun ihmiset pyöräilee vähemmän niin silloin jää siitä saatavat terveyshyödyt saamatta.

Terveyshyötyjä alkaa tulla siinä vaiheessa kun pyöräillään kerrallaan yli 30 minuutin matkoja, mielellään 60 minuutin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ihmiset pyöräilee vähemmän niin silloin jää siitä saatavat terveyshyödyt saamatta.

Terveyshyötyjä alkaa tulla siinä vaiheessa kun pyöräillään kerrallaan yli 30 minuutin matkoja, mielellään 60 minuutin. 

Suurin kynnys on saada ihmisiä ylipäätään pyöräilemään. Joku joka pyöräilee päivittäin lyhyitä matkoja helposti tekee myös pidempiä retkiä. Kynnys lähteä pyöräilemään on paljon suurempi jos ei ole viimeiseen pariin vuodeen pyöräillyt metriäkään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilykypärä ei vähennä vakavia onnettomuuksia missään päin maailmaa. Saattaa itse asiassa jopa lisätä riskikäyttäymistä liikenteessä, koska pyöräilijälle tulee valheellinen turvallisuudentunne + muu liikenne suhtautuu häneen vähewmmän varoen. Lapsia on vahingossa hirttäytynytkin pyöräilykypäriin.

Juu, samoin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden heijastimet suorastaan lisää vaaran riskiä kun se saa autoilijat hakeutumaan välkkeen suuntaan. Eli jospa vaan painuisit tutkimuksinesi raikkaaseen ulkoilmaan ja lopettaisit joutavat höpinät.


Googlaa ite, kyllä tästä on tutkimuksia. Mulla ainakin on tästä semmoinen oma kokemus että ajelin Turussa ilman kypärää ja ilman ongelmia. Sitten hommasin kypärän, ja mut ajettiin melkein nurin kun ystävällisesti pyöräilin ajotien oikeaa laitaa.

Ilman kypärää havaitsee tilanteen parhaiten, ja keskellä kaistaa tulee nähdyksi ja varotuksi.

Mä tosin ostan itselleni sen ruotsalaisen airbag-kauluksen kunhan tulee vastaan: kaulaliinaa vastaava tuskin aiheuttaa riskikäyttäytymistä eikä estä näkyvyyttä tai kuuluvuuttakaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ihmiset pyöräilee vähemmän niin silloin jää siitä saatavat terveyshyödyt saamatta.

Terveyshyötyjä alkaa tulla siinä vaiheessa kun pyöräillään kerrallaan yli 30 minuutin matkoja, mielellään 60 minuutin. 


Höhö.

Jos pyöräilen 10 minuuttia tunnin välein koko hereilläoloaikani sillä ei ole mitään terveysvaikutusta, mutta yhdellä yli 30 minuutin matkalla on?

Huono matikka ja epärealistinen käsitys ihmisbiologiasta tuossa. Tosin on tutkittu että ihmisten käsitys liikkumisen terveyshyödyistä vaikuttaa niihin terveyshyötyihin.

Ei siis kannattaisi väittää että terveyshyötyjä ei ole kun se aiheuttaa niiden terveyshyötyjen vähenemistä.

Vierailija

Oma lapsi jäi auton alle syksyllä pyöräillessään. Oli kiire kaverille ja kivaa tiedossa. Ei muistanut lapsi vilkaista olan yli kun lähti tietä ylittämään. Auto ei ehtinyt tehdä mitään. Kypärän käytöstä ja tien ylityksen turvallisuudesta (muista katsoa ennen kuin lähdet yli) olin jatkuvasti muistuttanut sekä lasta. Joka päivä. Mutta sitten kävi näin. Sattui huono tuuri. Auto juuri kohdalle.

Onneksi oli kypärä. Autolla oli vauhtia vain n.40km/h - onneksi ajoi rajoitusten mukaan. Oli onneksi tavallinen henkilöauto. Ei mikään korkeampi katumaasturi, pakettiauto tmv. Silloin isku törmäyksessä olisi osunut laajemmalle ja isommin. Nyt meni vain reisiluu poikki ja tuli pienempiä murtumia mm. solisluu kun lapsi pyörähti konepellin kautta tuulilasiin. Ruhjeita jne. Kypärän toiselta puolelta lähti iso kaistale irti. Murtui täysin. Ilman kypärää olisi kallo painunut sisään. Luultavasti tuloksena olisi ollut vähintään kunnon aivovamma. Luultavasti kuolema. Nyt aivot säästyivät pysyviltä vammoilta. Aivotärähdyksen toki sai, mutta neurologin mukaan pysyvää vammaa ei jäänyt.

Pitkä on ollut tie tuoltakin takaisin jaloilleen, vaikka lapset nopeasti toipuvatkin.

Edelleen osa lapsen kavereista ei kypärää käytä. En ymmärrä näiden vanhempia.

Vierailija

En käytä kypärää itsekään, lapsi saa valita käyttääkö vai ei. Ollaan asuttu useammassa maassa, vain Suomessa hysteriaa tästä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pyöräilykypärä ei vähennä vakavia onnettomuuksia missään päin maailmaa. Saattaa itse asiassa jopa lisätä riskikäyttäymistä liikenteessä, koska pyöräilijälle tulee valheellinen turvallisuudentunne + muu liikenne suhtautuu häneen vähewmmän varoen. Lapsia on vahingossa hirttäytynytkin pyöräilykypäriin.

Pitäisikö kieltää myös turvavyöt ym?

Vierailija

Meillä on kypärä laitettu päähän kaksivuotissynttäreillä. Pois sen saa saunomisen, suihkun ja sellaisten takia.
Muuten se pysyy päässä. Teininä 13 v alkaen jalkaan lisätään pallo hidastamaan menoa. Lapsia pitää suojella.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Se on päässä kun lapsi lähtee kouluun ja kun tulee koulusta, se onko se päässä vielä korttelin päässä ei oo mun tiedossa, koska en oo koulumatkoja vahtimassa.

Tämä on se syy. Kypärät olo käytössä ihan pienestä asti ja itse käytän kypärää aina, eli tosiaan yritettiin pienestä pitäen totuttaa kyprään ja itse olen ollut esimerkkinä. Mutta kun 14 v teini päättää ettei kypärä ole cool, hän riisuu sen ensimmäisen kulman takana.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilykypärä ei vähennä vakavia onnettomuuksia missään päin maailmaa. Saattaa itse asiassa jopa lisätä riskikäyttäymistä liikenteessä, koska pyöräilijälle tulee valheellinen turvallisuudentunne + muu liikenne suhtautuu häneen vähewmmän varoen. Lapsia on vahingossa hirttäytynytkin pyöräilykypäriin.

Juu, samoin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden heijastimet suorastaan lisää vaaran riskiä kun se saa autoilijat hakeutumaan välkkeen suuntaan. Eli jospa vaan painuisit tutkimuksinesi raikkaaseen ulkoilmaan ja lopettaisit joutavat höpinät.


Googlaa ite, kyllä tästä on tutkimuksia. Mulla ainakin on tästä semmoinen oma kokemus että ajelin Turussa ilman kypärää ja ilman ongelmia. Sitten hommasin kypärän, ja mut ajettiin melkein nurin kun ystävällisesti pyöräilin ajotien oikeaa laitaa.

Ilman kypärää havaitsee tilanteen parhaiten, ja keskellä kaistaa tulee nähdyksi ja varotuksi.

Mä tosin ostan itselleni sen ruotsalaisen airbag-kauluksen kunhan tulee vastaan: kaulaliinaa vastaava tuskin aiheuttaa riskikäyttäytymistä eikä estä näkyvyyttä tai kuuluvuuttakaan.


Pystynet sitten varmasti linkittämään tänne edes yhden väitettäsi tukevan tutkimuksen, jos niitä kerran on olemassa ;)

Vierailija

Käyttää ken haluaa. Minä käytän vain maantiepyörän kanssa, mutta en ikinä mummopyörällä. Mies ja lapsetkaan eivät käytä, eikä meillä lapsia siihen pakoteta. Maailmassa on monia vaaranpaikkoja joissa voi henkensä heittää, eihän sitä voisi edes sängystä nousta jos kaikkea pelkää.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
 

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat