Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sivut

Kommentit (725)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokahaluun vaikuttaa myös se, syökö ihminen juuri hänelle sopivaa ruokaa. Esim auyervedisesti ajatellen erilaiset kehotyypit prosessoivat parhaiten vähän eri ruokia ja jos vetää itselleen sopimatonta einestä (esim tulista ruokaa, vaikka elimistölle sopisi paremmin pehmeät ja makeat maut), ei nälkäkään meinaa lähteä. 

Minulla on ollut aina hyvä ruokahalu ja ns. aina nälkä ja voimakkaat maut (tuliset, kirpeät ja happamat)  ovat olleet lempiruokiani. Ne ovat kuitenkin vain lisänneet ruokahalua. Jollekin muulle, jolla on luonnostaan hitaampi  aineenvaihdunta, tulisuus voi olla hyväksikin. 

ps. jos tekee itse leipää, kannattaa lisätä joukkoon auringonkukansiemeniä. Eivät maksa paljon ja tekevät leivästä täyttävää.


Auringonkukansiementenkin kanssa kannattaa huomioida, että kaikki eivät niistä pidä. Itse en voi sietää auringonkukansiementen makua leivässä tai muuallakaan. Enkä myöskään pellavansiementen, mutta seesaminsiemenet ovat ok hampurilaisen päällä.

No eiköhän ihan kaikissa raaka-aineissa pidä huomioida se, että kaikki eivät pidä kaikesta. Asian selvittäminenkin on yksinkertaista, ei tarvitse kuin kysyä perheenjäseneltä.


Minulta eivät koskaan vanhemmat kysyneet, pidänkö jostakin raaka-aineesta vai en. He vain päättivät, mitä ruokaa tekevät, ja sain syödä tai olla syömättä. Aika usein sitten olin syömättä.

Vierailija

Ruokahan ei ole kallista. Ruokailu muuttuu siinä vaiheessa kalliiksi kun ei syödä varsinaista ruokaa vaan jotain leipää, leikkeleitä, juustoa, jugurtteja ja muita turhuuksia. Suurin osa kalorintarpeesta tyydytetään perunalla, riisillä, makaronilla, puuroilla, vihanneksilla ja lihalla. Mallia voi hakea kehonrakentajista jotka syövät 5-10k kilokaloria päivässä ja ruokaan ei silti mene suuria summa. 

Se on satavarmaa, että leipää, leikkeleitä jne saa kantaa jääkaappiin niin paljon kuin jaksaa. Ne syödään ekana ja sitten mietitään voisiko keittää välipalaksi vaikka kaurapuurot. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ruokahan ei ole kallista. Ruokailu muuttuu siinä vaiheessa kalliiksi kun ei syödä varsinaista ruokaa vaan jotain leipää, leikkeleitä, juustoa, jugurtteja ja muita turhuuksia. Suurin osa kalorintarpeesta tyydytetään perunalla, riisillä, makaronilla, puuroilla, vihanneksilla ja lihalla. Mallia voi hakea kehonrakentajista jotka syövät 5-10k kilokaloria päivässä ja ruokaan ei silti mene suuria summa. 

Se on satavarmaa, että leipää, leikkeleitä jne saa kantaa jääkaappiin niin paljon kuin jaksaa. Ne syödään ekana ja sitten mietitään voisiko keittää välipalaksi vaikka kaurapuurot. 


Muuten hyvä kirjoitus, mutta sinulla jäi lisäämättä kalorintarpeen tyydyttäjiin rasvat. Virallinen ravintosuositus on, että n. 30 % energiasta tulee rasvasta. On se sen verran merkittävä osuus, että ansaitsee tulla mainituksi. 3000 kcal kulutuksella, joka ap:n teineillä voi hyvinkin olla, tämä tarkoittaa 100 g rasvaa päivässä. Sekään ei mitenkään itsestään ilmesty niihin perunoihin, riisiin, makaroniin, puuroihin, vihanneksiin ja lihoihin, vaan se on tietoisesti niihin lisättävä. Eihän noista sisällä merkittävästi rasvaa muu kuin liha ja sekin nykykaupan tarjonnalla korkeintaan 23 % (sika-nauta jauheliha). Harva syö yli 400 g sika-nautaa joka päivä, eikä se ole suositeltavaakaan. Siksi rasvaa joutuu erikseen lisäämään, ja suositus on, että enimmäkseen kasvirasvaa. Kasvirasvan lähteeksi voi halutessaan valita halvimmat margariinit ja öljyt (X-tra margariini 60 % ja X-tra rapsiöljy) - mutta onhan niitä lisäksi siemeniä, pähkinöitä, avokadoa, oliiveja jne.

Eläinrasvaakin voi syödä - suositus on, että tyydyttynyttä rasvaa korkeintaan 10 prosenttia energiasta. 3000 kcal suositusruokavalioon siis mahtuu esim. 63 g voita per päivä, jos ei muista ruoka-aineista tule tyydyttynyttä rasvaa. 200 g sikanautaakaan päivässä ei vielä itsessään sisällä tyydyttynyttä rasvaa yli suositusten - ei edes 2000 kcal kulutuksella. Samaa voidaan sanoa kokonaisesta levyllisestä tummaa suklaata (X-tra Dark Chocolate 100 g).

Olen huomannut, että moni, joka yrittää syödä terveellisesti, todellisuudessa syö aivan liian vähän rasvaa. Pikkuloraus öljyä yhteen salaattiannokseen päivässä ei vielä kata rasvantarvetta, jos kaikki muu ruoka on rasvatonta - ja olen nähnyt, että monella on. 2000 kcal päiväkulutuksella suositeltu rasvansaanti päivää kohden on 73 g. Monilla rasvanvälttelijöillä menee kirkkaasti alle tuon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ruokahan ei ole kallista. Ruokailu muuttuu siinä vaiheessa kalliiksi kun ei syödä varsinaista ruokaa vaan jotain leipää, leikkeleitä, juustoa, jugurtteja ja muita turhuuksia. Suurin osa kalorintarpeesta tyydytetään perunalla, riisillä, makaronilla, puuroilla, vihanneksilla ja lihalla. Mallia voi hakea kehonrakentajista jotka syövät 5-10k kilokaloria päivässä ja ruokaan ei silti mene suuria summa. 

Se on satavarmaa, että leipää, leikkeleitä jne saa kantaa jääkaappiin niin paljon kuin jaksaa. Ne syödään ekana ja sitten mietitään voisiko keittää välipalaksi vaikka kaurapuurot. 

Säästövaraa siinä talossa todella riittäisi mutta neuvot eivät taida kelvata.

liinen

On niin pitkä ketju, etten jaksanut lukea, mutta tässä on mun säästövinkit:

Käyn kaupassa useimmiten Lidlissä, suosin siellä kotimaista ja luomua (mikä tosin nostaa hintaa). Mutta ostan paljon punalaputettuja tuotteita, vähentää samalla ruokahävikkiä ja säästää rahaa. Suuntaan usein ensin tsekkaamaan proteiinit: mitkä ovat laputettuja tai alessa ja ostan vihannekset sen mukaan. Linssejä ja papuja syödään meilläkin. Leipää tehdään itsekin, mutta useimmiten ostan niitä Lidlin perusedullisia. 

Salainen aseeni on mm. tonnikala. Teen majoneesista, tonnikalasta ja vihanneksista (esim. selleriä ja porkkanaa, oliiveja ja paprikaa) tahnan tai salaatin ja syön sitä paahtoleivän ja vihannestikkujen kanssa ruokana. Se on helppo ja täyttävä ja edullinen. Tonnikala on hyvä hätävara, siitä saa nopeasti pastan tai täytettä lämpimiin voileipiin, Tölkkiruokaa ei kuitenkaan liikaa pitäisi syödä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pussipuuroa? Eikö voi keittää oikeaa?

Voi kyllä ja keitetäänkin sitä.
Meillä on kuitenkin kaapissa niitä elovenan pussiversioitakin, joita ottavat mukaan iltapäivän harrastuksiinsa mukaan. Tekevät niitä joskus aamullakin. Tarkoitin pussipuurolla ennemminkin niitä nopeasti mirkossa tehtäviä puuroja.

Kiitos kuitenkin kommentistasi, tässäkin varmasti säästökohde.

Heittäkää pari desiä puurohiutaleita vesilasiin, vettä piripintaan. Sitten sekoitus lusikalla ja nielaistaan kama kerralla alas. Ei sitä puuroa tartte keitellä. Säästyy aikaa ja tiskejä.

-METSIEN MIES


Makunsa kullakin, mutta mä syön kylmät kaurahiutaleet mieluummin maidon ja sokerin kanssa.

Penkkivelliksi äiti kutsui tätä 50 luvulla. Ihmettelin nimeä, niin sanoi, että sen voi tehdä vaikka penkillä, kun ei tarvitse keitellä.

Meillä päin sen nimi on jätkänpuuro 😀 Kaurahiutaleita, maitoa ja sokeria sekaisin ja eikun ääntä kohti. Joskus laitan sekaan myös rusinoita jolloin tulos on myslimäisempi. Sikahyvää.
Äitini teki tuota mulle pienenä kun en pitänyt (enkä pidä vieläkään) keitetystä kaurapuurosta. Omat lapset osaa tehdä ihan itsekin jätkänpuuroa, neljävuotiaasta ylöspäin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän urheiluleireilläkään mässätä koko ajan, vaan on aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala. Välipalaksi saattaa pukutiloissa olla hedelmiä tarjolla, juomaksi vettä ja urheilujuomaa. En tajua tuota, että syödään aina kun kuljetaan jääkaapin ohi. Se ei todellakaan ole välttämätöntä.

En löytänyt ap:n viestistä tarkennusta, kuinka usein jääkaapin ohi kävellään. Jos syöntikertoja on yli 5 joka päivä, hampaat kärsivät.

Itse kuljen jääkaapin ovi vain silloin, kun olen nälkäinen.


Niin muulloin aina kierrät sen jääkaapin vaikka olisit siihen suuntaan menossa? Varmaan hankaloittaa etenkin keittiössä käymistä melko lailla.

Vierailija

Täällä sama ongelma. Tosin yksi lapsistani on hyvin allerginen (mm. maito, kananmuna ja viljat). Kaikki "korvaavat" tuotteet ovat aivan hirvittävän kalliita :( En juurikaan pysty ruoan kanssa säästämään, joten säästän muualta elämän osa-alueista, kuten harrastuksissa. Harrastuksiimme kuuluu esim. yhteiset pitkät metsälenkit. Tsemppiä myös sinne!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Täällä sama ongelma. Tosin yksi lapsistani on hyvin allerginen (mm. maito, kananmuna ja viljat). Kaikki "korvaavat" tuotteet ovat aivan hirvittävän kalliita :( En juurikaan pysty ruoan kanssa säästämään, joten säästän muualta elämän osa-alueista, kuten harrastuksissa. Harrastuksiimme kuuluu esim. yhteiset pitkät metsälenkit. Tsemppiä myös sinne!

Tulisiko kysymykseen jättää hirvittävän kalliit korvaavat tuotteet vähemmälle ja syödä enemmän tavallista ruokaa niistä tavallisista raaka-aineista, jotka käyvät? Tarkoitatko vilja-allergialla, ettei käy mikään gluteenitonkaan vilja, kuten riisi ja maissi?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Täällä sama ongelma. Tosin yksi lapsistani on hyvin allerginen (mm. maito, kananmuna ja viljat). Kaikki "korvaavat" tuotteet ovat aivan hirvittävän kalliita :( En juurikaan pysty ruoan kanssa säästämään, joten säästän muualta elämän osa-alueista, kuten harrastuksissa. Harrastuksiimme kuuluu esim. yhteiset pitkät metsälenkit. Tsemppiä myös sinne!

Mitkä ovat siis ne korvaavat tuotteet, jotka ovat hirvittävän kalliita? Onko niissä mahdollista säästää itse tekemällä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä sama ongelma. Tosin yksi lapsistani on hyvin allerginen (mm. maito, kananmuna ja viljat). Kaikki "korvaavat" tuotteet ovat aivan hirvittävän kalliita :( En juurikaan pysty ruoan kanssa säästämään, joten säästän muualta elämän osa-alueista, kuten harrastuksissa. Harrastuksiimme kuuluu esim. yhteiset pitkät metsälenkit. Tsemppiä myös sinne!

Mitkä ovat siis ne korvaavat tuotteet, jotka ovat hirvittävän kalliita? Onko niissä mahdollista säästää itse tekemällä?

Olen eri, mutta gluteenittomat leivät ja pastat maksavat moninkertaisesti tavallisiin nähden. Itse tekemällä voi säästää, mutta silloinkin hinta on moninkertainen tavallisiin nähden.

Vierailija

Meillä sama ongelma, vaikka nuorempi vasta 10v. Mikään ruoka ei riitä, jääkaappi jatkuvasti tyhjä. Esimerkiksi tänä aamuna nuorempi aloitti aamunsa voileivillä. Ei tykkää puurosta. Tein ensin kaksi voikkaria kinkulla, halusi kaksi lisää ja sitten vielä kaksi lisää. Neljän jälkeen eilen ostettu leipä loppui jo ja jouduin käyttämään toista, puolikuivaa leipää. Nyt kai on täynnä.... Sitten äsken heräsi teini ja meni jääkaapille. Ensimmäinen lause: Mitä mä syön, mulla on nälkä? Ehdotin mysliä, yllättäin se onkin päässyt loppumaan eilen, vaikka ostin sitä alkuviikosta viimeksi. Ei tosiaan olla ruokapihejä ja ostan aina ruokaa kaupasta,...ja paljon, ja silti koko ajan on joku loppu. Mikään ei riitä. Eilen illalla mies ulvahti, kun taas on juusto lopussa, vaikka sitä viimeksi ostettiin tiistaina.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele tekemään jogurtti ja viili itse.

Xtra mansikkajogurtti ja banaanijogurtti 0.79 €/litra. Arla kevytmaito 0.69 €/litra. Maksaako vaivaa?

Jos on oikeasti suuri energiankulutus niin kuin ap:n teineillä kuulostaa olevan, tuollaiset taitavat olla liian kevyitä. Jos jogurttia haluaa syödä ja kulutus on kovaa, tuhdimpi vaihtoehto olisi turkkilainen jogurtti (rasvaa 10%) hillon/hedelmien/marjojen kanssa.

Jälkiruuaksi taas jonkinlainen marja- tai hedelmärahka, jossa on kermavaahtoa seassa, on hyvä energialisä.

Ja verisuonet kiittää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä sama ongelma, vaikka nuorempi vasta 10v. Mikään ruoka ei riitä, jääkaappi jatkuvasti tyhjä. Esimerkiksi tänä aamuna nuorempi aloitti aamunsa voileivillä. Ei tykkää puurosta. Tein ensin kaksi voikkaria kinkulla, halusi kaksi lisää ja sitten vielä kaksi lisää. Neljän jälkeen eilen ostettu leipä loppui jo ja jouduin käyttämään toista, puolikuivaa leipää. Nyt kai on täynnä.... Sitten äsken heräsi teini ja meni jääkaapille. Ensimmäinen lause: Mitä mä syön, mulla on nälkä? Ehdotin mysliä, yllättäin se onkin päässyt loppumaan eilen, vaikka ostin sitä alkuviikosta viimeksi. Ei tosiaan olla ruokapihejä ja ostan aina ruokaa kaupasta,...ja paljon, ja silti koko ajan on joku loppu. Mikään ei riitä. Eilen illalla mies ulvahti, kun taas on juusto lopussa, vaikka sitä viimeksi ostettiin tiistaina.

Tuossahan säästökohteet olisi selvät: ostoleivän ja - myslin tilalle itsetehdyt leivät ja myslit.

plimplom

Googlaa semmonen kuin Puutteenperä,ja katso oikea Puutteenperä,niitä tulee monta. SIellä on pitkät rimpsut kasvisruokia,ne on halpoja ja niihin sitte ostat tarjouksesta lihat sun muut. Onko teillä jo Resque käytössä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä sama ongelma, vaikka nuorempi vasta 10v. Mikään ruoka ei riitä, jääkaappi jatkuvasti tyhjä. Esimerkiksi tänä aamuna nuorempi aloitti aamunsa voileivillä. Ei tykkää puurosta. Tein ensin kaksi voikkaria kinkulla, halusi kaksi lisää ja sitten vielä kaksi lisää. Neljän jälkeen eilen ostettu leipä loppui jo ja jouduin käyttämään toista, puolikuivaa leipää. Nyt kai on täynnä.... Sitten äsken heräsi teini ja meni jääkaapille. Ensimmäinen lause: Mitä mä syön, mulla on nälkä? Ehdotin mysliä, yllättäin se onkin päässyt loppumaan eilen, vaikka ostin sitä alkuviikosta viimeksi. Ei tosiaan olla ruokapihejä ja ostan aina ruokaa kaupasta,...ja paljon, ja silti koko ajan on joku loppu. Mikään ei riitä. Eilen illalla mies ulvahti, kun taas on juusto lopussa, vaikka sitä viimeksi ostettiin tiistaina.

Kuusi kinkkuvoileipää aamupalaksi? Tähän tulee mieleen kaksi mahdollista syytä:
1. Energiantarve on niin iso, että normaalin pääruuan lisäksi tarvitsee 6 kinkkuvoileipää heti aamusta. TAI
2. Kinkkuvoileipä maistuu niin hyvältä, että mieluummin syö sitä yli tarpeen ja sitten vähemmän varsinaisia pääruokia.

Pääruokien menekkiä tarkkailemalla selvinnee, kummasta on kyse.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ruokahan ei ole kallista. Ruokailu muuttuu siinä vaiheessa kalliiksi kun ei syödä varsinaista ruokaa vaan jotain leipää, leikkeleitä, juustoa, jugurtteja ja muita turhuuksia. Suurin osa kalorintarpeesta tyydytetään perunalla, riisillä, makaronilla, puuroilla, vihanneksilla ja lihalla. Mallia voi hakea kehonrakentajista jotka syövät 5-10k kilokaloria päivässä ja ruokaan ei silti mene suuria summa. 

Se on satavarmaa, että leipää, leikkeleitä jne saa kantaa jääkaappiin niin paljon kuin jaksaa. Ne syödään ekana ja sitten mietitään voisiko keittää välipalaksi vaikka kaurapuurot. 


Olen muuten samaa mieltä, mutta peruna on todellisuudessa kalliimpi energianlähde kuin ostoleipä, koska perunassa on niin vähän energiaa. Kilo perunaa maksaa 0.69 euroa ja sisältää 640 kcal. Kilo Reissumies-ruisleipää taas maksaa 1.66 € ja sisältää 2410 kcal. Perunasta siis saa eurolla 928 kcal ja Reissumiehestä eurolla 1452 kcal.

Sen sijaan jos ei voi syödä tavallista leipää vaan vain gluteenitonta, on hyvä tietää, että peruna on selvästi halvempi energianlähde kuin kaupan gluteenittomat leivät. Gluteenittomana harkitsisin gluteenittoman ostoleivän tilalle esim. perunasalaattia, riisisalaattia, gluteenitonta pastasalaattia sekä puuroja ja itsetehtyjä myslejä gluteenittomista aineksista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokahan ei ole kallista. Ruokailu muuttuu siinä vaiheessa kalliiksi kun ei syödä varsinaista ruokaa vaan jotain leipää, leikkeleitä, juustoa, jugurtteja ja muita turhuuksia. Suurin osa kalorintarpeesta tyydytetään perunalla, riisillä, makaronilla, puuroilla, vihanneksilla ja lihalla. Mallia voi hakea kehonrakentajista jotka syövät 5-10k kilokaloria päivässä ja ruokaan ei silti mene suuria summa. 

Se on satavarmaa, että leipää, leikkeleitä jne saa kantaa jääkaappiin niin paljon kuin jaksaa. Ne syödään ekana ja sitten mietitään voisiko keittää välipalaksi vaikka kaurapuurot. 


Olen muuten samaa mieltä, mutta peruna on todellisuudessa kalliimpi energianlähde kuin ostoleipä, koska perunassa on niin vähän energiaa. Kilo perunaa maksaa 0.69 euroa ja sisältää 640 kcal. Kilo Reissumies-ruisleipää taas maksaa 1.66 € ja sisältää 2410 kcal. Perunasta siis saa eurolla 928 kcal ja Reissumiehestä eurolla 1452 kcal.

Sen sijaan jos ei voi syödä tavallista leipää vaan vain gluteenitonta, on hyvä tietää, että peruna on selvästi halvempi energianlähde kuin kaupan gluteenittomat leivät. Gluteenittomana harkitsisin gluteenittoman ostoleivän tilalle esim. perunasalaattia, riisisalaattia, gluteenitonta pastasalaattia sekä puuroja ja itsetehtyjä myslejä gluteenittomista aineksista.


Välillä on tarjouksessa perunaa 10 kg säkki 3 euroa. Silloin saa 3 eurolla 6400 kcal eli tulee halvemmaksi kuin samat energiamäärät kaupan leivästä.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Uusimmat

Suosituimmat