Nyt tulevat ruohonleikkurivanhemmat – Opettajan toive: älä silota lapsesi tietä liikaa, se kostautuu myöhemmin

Auttaa saa, mutta ei liikaa. Kuva: iStockphoto

Ruohonleikkurivanhempi haluaa raivata esteet lapsensa tieltä hinnalla millä hyvänsä.Lue koko juttu

Kommentit (8)

Vierailija

Luokassa on 5 meluavaa lasta. Oikeasti lapsi ei välttämättä saa asiaansa sanottua. Varsinkaan, jos asia on sellainen, johon opettaja saattaa suhtautua jotenkn epäilevästi. Lisäajan tarve voi liittyä esim. siihen, että lapsi jännittää koetta kohtuuttomasti tai ei pysty keskittymään rauhattomassa luokassa. Sellaisen asian selvittäminen opettajalle on kyllä aika paljon vaadittu esim. 7-8 vuotiaalta. Itselle ainakin olisi ollut vaikeaa tällainen keskustelu opettajan kanssa. Mielestäni vanhempia on nimitelty jo tarpeeksi. Itsellä on ainakinihan todella korkea kynnys ottaa yhteyttä lapseni opettajaan, koska curling vanhemmuus. Asian täytyy olla todella painava, että minä otan yhteyttä. Koulustakaan ei paljon mitään kuulu. Olen täysin pimennossa 8 vuotiaan lapsen koulun sujumisesta. Arviointikeskustelussa sitten asiat ladataan pöytää 15 minuutissa.

Mielestäni ongelma ei ole liian huolehtivat vanhemmat. Vaan se, että nykyajan lapsilta vaaditaan hirveän vaativia asioita. Jo pöiväkodista lähtien laaditaan tavoitteita kehitykselle, seurataan ja verrataan ikätasoon, käydään vasukeskusteluja, vaaditaan itsenäisyyttä, osaamista jne. Olen ollut vasu-keskustelussa, jossa sain kuulla mm. että 2-vuotias lapseni leikkii väärin, koska haluaa leikkiä koko ajan vain autoilla. Ja että hän syö pikkuleivän tunkemalla sen kerralla suuhun, kun muut lapset haukkaavat palan kerrallaan. Ja sitä rataa vasu-keskustelu sujui negatiivisessa tulituksessa vailla mitään positiivista huomiota lapsesta.

En ole mielestäni helikopteri tai ruohonleikkuri. Tiedän, että myös pettymykset ovat tärkeitä lapselle. Mutta vähän armoa meille vanhemmillekin, pliis!! Parhaamme yritämme, ihan varmasti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Luokassa on 5 meluavaa lasta. Oikeasti lapsi ei välttämättä saa asiaansa sanottua. Varsinkaan, jos asia on sellainen, johon opettaja saattaa suhtautua jotenkn epäilevästi. Lisäajan tarve voi liittyä esim. siihen, että lapsi jännittää koetta kohtuuttomasti tai ei pysty keskittymään rauhattomassa luokassa. Sellaisen asian selvittäminen opettajalle on kyllä aika paljon vaadittu esim. 7-8 vuotiaalta. Itselle ainakin olisi ollut vaikeaa tällainen keskustelu opettajan kanssa. Mielestäni vanhempia on nimitelty jo tarpeeksi. Itsellä on ainakinihan todella korkea kynnys ottaa yhteyttä lapseni opettajaan, koska curling vanhemmuus. Asian täytyy olla todella painava, että minä otan yhteyttä. Koulustakaan ei paljon mitään kuulu. Olen täysin pimennossa 8 vuotiaan lapsen koulun sujumisesta. Arviointikeskustelussa sitten asiat ladataan pöytää 15 minuutissa.

Mielestäni ongelma ei ole liian huolehtivat vanhemmat. Vaan se, että nykyajan lapsilta vaaditaan hirveän vaativia asioita. Jo pöiväkodista lähtien laaditaan tavoitteita kehitykselle, seurataan ja verrataan ikätasoon, käydään vasukeskusteluja, vaaditaan itsenäisyyttä, osaamista jne. Olen ollut vasu-keskustelussa, jossa sain kuulla mm. että 2-vuotias lapseni leikkii väärin, koska haluaa leikkiä koko ajan vain autoilla. Ja että hän syö pikkuleivän tunkemalla sen kerralla suuhun, kun muut lapset haukkaavat palan kerrallaan. Ja sitä rataa vasu-keskustelu sujui negatiivisessa tulituksessa vailla mitään positiivista huomiota lapsesta.

En ole mielestäni helikopteri tai ruohonleikkuri. Tiedän, että myös pettymykset ovat tärkeitä lapselle. Mutta vähän armoa meille vanhemmillekin, pliis!! Parhaamme yritämme, ihan varmasti.

Tarkoitin 25 meluavaa lasta (eikä 5).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luokassa on 5 meluavaa lasta. Oikeasti lapsi ei välttämättä saa asiaansa sanottua. Varsinkaan, jos asia on sellainen, johon opettaja saattaa suhtautua jotenkn epäilevästi. Lisäajan tarve voi liittyä esim. siihen, että lapsi jännittää koetta kohtuuttomasti tai ei pysty keskittymään rauhattomassa luokassa. Sellaisen asian selvittäminen opettajalle on kyllä aika paljon vaadittu esim. 7-8 vuotiaalta. Itselle ainakin olisi ollut vaikeaa tällainen keskustelu opettajan kanssa. Mielestäni vanhempia on nimitelty jo tarpeeksi. Itsellä on ainakinihan todella korkea kynnys ottaa yhteyttä lapseni opettajaan, koska curling vanhemmuus. Asian täytyy olla todella painava, että minä otan yhteyttä. Koulustakaan ei paljon mitään kuulu. Olen täysin pimennossa 8 vuotiaan lapsen koulun sujumisesta. Arviointikeskustelussa sitten asiat ladataan pöytää 15 minuutissa.

Mielestäni ongelma ei ole liian huolehtivat vanhemmat. Vaan se, että nykyajan lapsilta vaaditaan hirveän vaativia asioita. Jo pöiväkodista lähtien laaditaan tavoitteita kehitykselle, seurataan ja verrataan ikätasoon, käydään vasukeskusteluja, vaaditaan itsenäisyyttä, osaamista jne. Olen ollut vasu-keskustelussa, jossa sain kuulla mm. että 2-vuotias lapseni leikkii väärin, koska haluaa leikkiä koko ajan vain autoilla. Ja että hän syö pikkuleivän tunkemalla sen kerralla suuhun, kun muut lapset haukkaavat palan kerrallaan. Ja sitä rataa vasu-keskustelu sujui negatiivisessa tulituksessa vailla mitään positiivista huomiota lapsesta.

En ole mielestäni helikopteri tai ruohonleikkuri. Tiedän, että myös pettymykset ovat tärkeitä lapselle. Mutta vähän armoa meille vanhemmillekin, pliis!! Parhaamme yritämme, ihan varmasti.

Tarkoitin 25 meluavaa lasta (eikä 5).

Tai jopa 35 tai 45, nim. Itselläni ekaluokkalainen jolla yhdistelmäluokka eli yli 40 oppilasta ja kaksi opettajaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Luokassa on 5 meluavaa lasta. Oikeasti lapsi ei välttämättä saa asiaansa sanottua. Varsinkaan, jos asia on sellainen, johon opettaja saattaa suhtautua jotenkn epäilevästi. Lisäajan tarve voi liittyä esim. siihen, että lapsi jännittää koetta kohtuuttomasti tai ei pysty keskittymään rauhattomassa luokassa. Sellaisen asian selvittäminen opettajalle on kyllä aika paljon vaadittu esim. 7-8 vuotiaalta. Itselle ainakin olisi ollut vaikeaa tällainen keskustelu opettajan kanssa. Mielestäni vanhempia on nimitelty jo tarpeeksi. Itsellä on ainakinihan todella korkea kynnys ottaa yhteyttä lapseni opettajaan, koska curling vanhemmuus. Asian täytyy olla todella painava, että minä otan yhteyttä. Koulustakaan ei paljon mitään kuulu. Olen täysin pimennossa 8 vuotiaan lapsen koulun sujumisesta. Arviointikeskustelussa sitten asiat ladataan pöytää 15 minuutissa.

Mielestäni ongelma ei ole liian huolehtivat vanhemmat. Vaan se, että nykyajan lapsilta vaaditaan hirveän vaativia asioita. Jo pöiväkodista lähtien laaditaan tavoitteita kehitykselle, seurataan ja verrataan ikätasoon, käydään vasukeskusteluja, vaaditaan itsenäisyyttä, osaamista jne. Olen ollut vasu-keskustelussa, jossa sain kuulla mm. että 2-vuotias lapseni leikkii väärin, koska haluaa leikkiä koko ajan vain autoilla. Ja että hän syö pikkuleivän tunkemalla sen kerralla suuhun, kun muut lapset haukkaavat palan kerrallaan. Ja sitä rataa vasu-keskustelu sujui negatiivisessa tulituksessa vailla mitään positiivista huomiota lapsesta.

En ole mielestäni helikopteri tai ruohonleikkuri. Tiedän, että myös pettymykset ovat tärkeitä lapselle. Mutta vähän armoa meille vanhemmillekin, pliis!! Parhaamme yritämme, ihan varmasti.

ennen näki todistuksesta miten se koulu on mennyt. Tuleehan nyt sanalliset arviot. Poika teki itsenäisesti tehtävät ja todistus kertoi että loistavasti menee.

Vierailija

Pieni silottelu tekee vain hyvää. Lapsi oppii nopeasti, kun häntä opastaa kotona henkilökohtaisesti. Miten  voi kirjoittaa sujuvampaa ja vaihtelevampaa tekstiä? Minkälaista vastausta opettaja odottaa? Voitko harjoitella esiintymistä luokan edessä kotona, jotta et jännitä niin paljoa? Saa onnistumisen kokemuksia, vaikka olisikin ujo, sillä ne luokan rempseimmät voivatkin jäätyä. Eivät harjoitelleet kotona! Identiteetit alkavat heitää häränpyllyä.

Arvosanaksi saa 9-10. Koko peruskoulun oppimäärä helposti hallussa. Lapsen aikaa ei kulu tehottomasti miettimiseen, että missä on vika, kun ei tule parempia arvosanoja. Ehtii ottamaan rennosti, olemaan ystävien kanssa ja harrastamaan. Akateemisten vanhempien lapset vain pääsevät koulussa helpommalla!

Witun wilma

Meillä kotona on positiivinen pedagogiikka jossa keskitytään onnistuneisiin ja yrittämiseen ja suhtaudutaan rennosti unohduksiin ja mokiin ettei niitä tarvitsisi jännittää .Esim unohteluun ja myöhästymisiin voidaan pohtia ajoissa olemisen taitoja tai muistamisen taitoja sen sijaan että alleviivataan myöhästymiset ja unohtelut ..mutta kouluissa on Witun wilma missä turhautuneet opettajat purkavat turhautumisensa ja keinottomuutensa negatiivisiin merkintöihin vissiin tajuamatta ettei negatiiviset merkinnät johda positiivisiin tuloksiin joita kai toivottais ?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Latest

Suosituimmat