klo 14:24 | 9.10.2015
Onko tää muiden mielestä aika vaativa tehtävä ekaluokkalaisen kokeeseen?
(kirjainten tilalla erilaisia kuvioita)
A + A = B
1< A < 3
B - 3 > C
B - 1 = D - A
Ratkaise kuviot (eli tässäkirjaimet)
A=
B=
C=
D=
Mä olin aika ihmeissäni kun mun muistin mukaan ekalla laskettiin lähinnä 5+3=8 tyylisiä laskuja.
Sivut
Minusta tuossa pitäisi olla jotain muutakin tietoa, kuten että luvut on vaikka 0-9 kokonaislukuja, muuten C:tä ei ainakaan voi ratkaista.
Ja on kyllä vaikea ekaluokkalaiselle... tai sitten nämä nykynaperot ovat vähän pidemmällä kuin meikäläinen ekalukan syksyllä. Johtunee esikoulusta. Ne 1+2 laskut on varmaan opeteltu jo eskarissa.
Samoja laskuja laski ekaluokkalaiset jo vuonna 1999 eli ei nuo nyt kovin kummallisia ole.
KUKKA + KUKKA = AMPIAINEN
AUTO < KUKKA < PERHONEN
AMPIAINEN - PERHONEN > KAKKU
AMPIAINEN - AUTO = VIULU - KUKKA
Ekaluokkalaiset ovat opetelleet vaik kokonaisuluvut, joten:
AUTON ja PERHOSEN väliin ei mahdu kuin KUKKA = 2.
AMPIAINEN on siis KUKKA + KUKKA = 2 + 2 = 4
AMPIAINEN = 4 - 3 = 1 > 0 = KAKKU
AMPIAINEN = 4 -1 = 3 = VIULU - AMPIAINEN = VIULU - 4 = 7 - 4
KUKKA = 2
AMPIAINEN = 4
KAKKU = 0
VIULU = 7
Kyllä tuon varmaan joku ekaluokkalainen osaa tehdä... varmaan joku ekstratehtävä?
Pitäähän siinä kokeessa olla jotain joka erottelee arvosanat 8, 9 ja 10
Kymppiä ei enää saa sillä, että osaa kokeeseen opetetut asiat, vaan pitää olla näyttöä harrastuneisuudesta ja lahjakkuudesta.
Ei ollut meillä 1-luokalla kuin numeroita ja sanallisia tehtäviä kokeessa ja ne olivat tyyliin 1+1=2 jne. Kokonaislukuja vain. Ei mitään noin monimutkaista. Näin siis 90-luvulla.
Saatan järkyttää palstalaisia, mutta vastaavia tehtäviä oli jo kansakoulussa vuonna 1966. Siellä tosin operoitiin palloilla, neliöillä ja kolmioilla.
Oliko oikeesti ekan syksyllä? Ei ollu ainakaan mun aikana 1989.
Mietippä tämä sun selkeä selitys pienen ekaluokkalaisen päähän. Alku ihan helppoo, mut kyl minusta loppu aika sekava.
Oli. Laskennon kirjan kansi oli väriltään sininen ja siellä oli tuollaisia laskuja, tosin ilman mitään pienempi/suurempi -merkintöjä. Kolmio + neliö = iso pallo, pieni pallo + pieni pallo = iso pallo jne. ja sitten piti päätellä, mitä numeroa se pallo symboloi.
no eihän tuo viulu mennyt oikein
Kun itse aloitin kansakoulun v. 1972, oli ekalla luokalla matikassa paljolti joukko-oppia
A U B
Jos sun esimerkki yrittää olla sama kun alotusviestissä niin vastasit väärin. A= 2, B= 4, C = 0 , D= 5
Tässä oikea vastaus aloitusviestiin.
Sul oli niin sekavasti niin en jaksanu miettii oliko sun esimerkki sama vai eri.
Höpö höpö. Jos asia on esitetty kuten ap kirjoitti, niin näkee suoraan, että A = 2 ja siitä laskea sitten muut.
Ja käsitääksei ekalla luokalla on vain kokonaislukuja ja lisäksi luvut ovat 0--> eli miinukselle ei mennä.
Niin no oliko se sitten sama? No ei ollu. :)
A + A = B
1< A < 3
B - 3 > C
No ekaluokkalainen ei tiedä kuin kokonaislukuja. Joten tuosta näkee suoraan, että A = 2, ja siitä laskea että B = 4 ja C = 1.
Ekalla ei anneta arvosanoja.
Mistä tämä nyt tähän revittiin, kun AP:n esimerkissä oli selkeästi, että 1 < A < 3?
A = 2, B = 4, C = 1, D = 5
Ei voi olla ekaluokkalaisen tasoisia.
Huh hah hei ja matikkaa kehiin. Mutta selittäkääpä miten on mahdollista että 1+1 onkin kahden sijasta kolme!
Väärin, C = 1.
Sivut