Olen mussutellut vauvan banaanilettuja elokuun ajan. Vauvaparka.

Kerroin jokin aika sitten olevani kesämussuttelun jäljiltä sokeririippuvainen, ja viettäväni siksi sokerittoman elokuun. Tavoitteena on kieltäytyä valkoisesta sokerista kokonaan, ja näin päästä pahimmasta riippuvuudesta eroon ja palata kohtuukäyttäjäksi. Olen ollut nyt siis huimat 17 päivää ilman valkoista sokeria. En tosin ole syönyt myöskään kookossokeria, jota yleensä laitan latteeni. Myös makeutusaineet ovat olleet pannassa, sillä en syö niitä normaalistikaan. Hedelmiä olen kuitenkin sokerittoman elokuun aikana hieman syönyt, etenkin vesimelonia ja banaania maapähkinävoin kanssa. Sokerittomuus näillä spekseillä on sujunut yllättävän hyvin, ja voisin jatkaa tätä hieman kauemminkin. Tosin juhlimme syyskuun alussa esikoisemme 3-vuotis synttäreitä, jolloin aion todellakin syödä kakkupalan tai kaksi. Ajattelin sokerittoman elokuun loppuessa siirtyä yhteen sokeripäivään viikossa.
 

Tuoreet marjat ja hedelmät maistuvat aina, etenkin jos joku kuorii ja pilkkoo ne valmiiksi


Sokerittomuuden ensimmäiset päivät olivat vaikeimmat, ja hain apua Facebook-ryhmistä. Sain "Tavoitteena terveellinen elämä" -nimisen Facebook-ryhmän jäseniltä mainioita vinkkejä siihen, miten sokerihimon iskiessä sen saa taltutettua ilman sokeria. Ryhmässä on aivan ihania jäseniä, ja sain melkein sata vinkkiä, kiitos! Kokosin ne nyt tähän teille muille saman ongelman kanssa painiville. "Leivotaan" Facebook-ryhmästä jouduin tosin poistumaan, sillä en pystynyt katsemaan kaikkien leipomia ihania kakkuja ja leivoksia. Ehkä joku päivä olen vielä tarpeeksi vahva palaamaan sinne. 
 

Sokeriton porkkanakakku, raakakakun muodossa


Näitä kokeneemmat sokerinkarttelijat syövät sokerinhimon iskiessä:

  1. Omena tai banaani dipattuna maapähkinävoihin
  2. Itsetehty raakasuklaa - Kun tekee raakasuklaan itse voi makeuttaa sen ilman sokeria. En olekaan aikoihin tehnyt, aika kaivaa kaakaovoi ja raakasuklaa esiin!
  3. Jäädytetty maustamaton jugurtti - Sekoita jugurtin sekaan esim hunajaa, pähkinöitä ja marjoja. Levitä lautaselle tasaisesti ja pakasta. Voit murtaa jugurtista jäätyneenä paloja. 
  4. Raakakakut - Nämä on hyviä, mutta aika isotöisiä makeanhimon yllättäessä. Tein kuvan porkkanaraakakakun ja aikamoinen väkerryshän siinä oli.
  5. Banaaniletut, esim. nämä Leonille usein tekemäni Vauvan banaaniletut soveltuvat hyvin
  6. Taatelit sellaisenaan tai raakalakritsijauhossa pyöriteltyinä
  7. Maustamaton jugurtti pähkinöiden ja hunajan kanssa
  8. Kookosvesi tai ihan tavallinen vesi, joskus makeanhimo kuulema lähtee kun juo vettä
  9. Marjat ja hedelmät - Erikoisin herkku oli pakastetut tyrnit ja karpalot, aika happamia?
  10. Erilaiset pähkinät, etenkin pekaanipähkinät maistuvat todella makeilta
  11. Purkka - Nykyään on vaikka minkä makuista purkkaa, jopa karkinmakuista. 
     

Listaa katsoessa ihmettelee mihin sitä kakkua edes tarvitsee. Etenkin tuo jäädytetty jugurtti kuulostaa todella hyvältä. Aion ehdottomasti testata sitä kun sormiruokailijamme täyttää kohta 10 kuukautta ja pääsee myös sitä mutustelemaan. 
 

Puuttuiko listalta joku teidän luottoherkkunne? Siis suklaan, kakun ja jätskin lisäksi :-D

 

💗  Seuraathan meitä myös Facebookissa ja Instagramissa 💗 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Kahden pienen pojan (09/15 & 11/17) arkea ja elämyksiä Helsingissä seuraava perheblogi. Rakastamme (sormi)ruokaa, reissuja ja rentoa vauva-arkea 🍭 Perheen ensimmäisen sormiruokailijan kasvettua ruokaa rakastavaksi taaperoksi, nyt on pikkuveljen vuoro seurata veljensä sormenjälkiä. Luvassa koko perheen reseptejä, tarinoita pienistä pojista, ja asiaa kaikesta ihanan arkisesta 💗

Yhteistyöt: sormetsuuhun@gmail.com
Löydät meidät myös Instagramista ja Facebookista

Teemat

Blogiarkisto

2018