Kirjoitukset avainsanalla kotitreeni

10 minuutin treenin voi tehdä vaikka keittiössä!

Kaikkihan tietää, että liikuntaa pitäisi harrastaa, jotta pysyy kroppa ja mieli kunnossa. Monta kertaa viikossa ja niin ja niin kauan kerrallaan ja hengästyä ja hikoilla pitäisi myös. Sori nyt vaan Liikuntaharrastukset, mutta mun elämässä Te olette just ne, jotka tipahtavat kelkasta ensimmäisenä, kun kalenteri täyttyy kaikesta muusta.

Hyvin alkanut kuntonyrkkeilyharrastus jäi mun ja ystäväni aikatauluongelmien jalkoihin. Ja enhän mä nyt voi ilman frendiäni siellä treeneissä käydä. Treenihaastettakaan en ole enää jatkanut. Toki tässä syke nousee monta kertaa päivässä noita lapsia paimentaessa, mutta se ei sitten kuitenkaan riitä.

Niska-hartiaseutu ja alaselkä ovat ne jotka mulle ekana ilmoittavat, että Voi morjens! Koita nyt edes hiukan enemmän liikkua! Alaselkä kiukuttelee aamuisin ja kun maailma alkaa heittää volttia vähän väliä, voisi päätellä että hartiat on jumissa.

En kuitenkaan ole keksinyt että mihin väliin mä otan sen treeniajan. Sellaisen että pakkaan treenikassin ja lähden jollekin ryhmäliikuntatunnille. Se olisi mulle se mieluisin liikuntamuoto. Onneksi on YouTube, josta löysin 10 minuutin treenit, kuten tämä HIIT-treeni tai vähän rankempi Tabata! Nämä pystyy tekemään, vaikka lapset vähän pyörisi jaloissa. Itse asiassa 4- ja 2-vuotiaat ovat jopa ”treenanneet” mukana.

Ei tämä nyt taida mitään liikuntapiirakoita tai muuta suosituksia täyttää, mutta on se enemmän kuin se, etten tekisi mitään. Sitä paitsi, ketäs mun pitikään tässä eniten kuunnella, uskoa ja miellyttää. Ai niin - itseäni! No okei, ehkä vähän lapsiani...ja puolisoa...

Tällä hetkellä tämä äippä treenaa näin. Katsotaan jossain kohtaa, jos rahkeita olisi enempäänkin!

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Löysin vihdoin itselleni sopivan tavan treenata. Meillä on WhatsAppissa ryhmä vuonna 2015 syntyneiden äideille ja yksi äiti haastoi meidät mukaan. Haasteessa tehdään yhtä liikettä 30 päivän ajan ja joka päivä lisätään 5-10 toistoa. Joka neljäs päivä on sentään lepopäivä. Aloitin 30 päivän haasteen vatsarutistuksilla. Tein hieman kevennettynä versiona, sillä synnytyksestä oli kuitenkin vasta vajaa puoli vuotta. Mulla meni 30 päivän haasteeseen ehkä 45 päivää mutta I did it! Siinä oli päiviä, kun olin kipeä tai unohdin ja sitten lomareissu - silloin oli viikon lepotauko.

Vatsojen jälkeen olen jatkanut 30 päivän kyykkyhaasteella. Nyt taitaa olla päivä 13 ja tein 135 kyykkyä! Ja sen lisäksi 100 vatsarutistusta. Syy, miksi oon tykästynyt tähän treeniin, on luultavasti se, että ei tarvitse lähteä kotoa pois. Ei tarvitse odottaa että mies jää lapsia hoitamaan tai viedä lapsia jonnekin hoitoon. Ei tarvitse pakata kamoja, vaihtaa vaatteita eikä maksaa senttiäkään rahaa. Ajoitan treenin siihen kun lapset ovat menneet nukkumaan. Tästä treenistä ei lähde ääntä, joten meidän superherkkäuninen poitsukaan ei herää. Treeniin ei montaa minuuttia mene ja tänäänkin katsoin samalla Neiti Marplea.

Eihän tässä treenissä tosin hiki tule, ei tätä voi verrata kunnon sali- tai jumppatreeniin. Mutta tähän elämänvaiheeseen se sopii ja riittää. En halua aloittaa sellaista läpsystä vaihto-rytmiä, että mies tulee kotiin, vaimo lähtee harrastuksiin ja vietetään perheaikaa sitten joskus. Tai en ole ainakaan vielä keksinyt, että miten tuon treenaamisen muuten toteuttaisi. Pitäisi löytyä sellainen jumppasali, missä olisi lapsille oma "treeninurkkaus" ja nyt kesällä kun paljon ulkoillaan, voisi leikkipuistoissa olla sellaisia ulkotreenausvälineitä!

Enkä missään nimessä tarkoita, ettei äidillä saisi olla yhtään omaa aikaa tai mitään harrastuksia. Mä harrastan laulamista rock-kuorossa, mutta se on nyt kesätauolla. Kerran kuussa käyn keilaamassa vanhan työporukan keilajoukkueessa, mutta tauolla sekin. Ja kun miehellä on oma harrastus kerran viikossa, niin mielestäni se riittää, jotta muut illat jää vietettäviksi perheen kesken.

Kommentit (2)

Kukkis
1/2 | 

Olen samaa mieltä siitä, että on tärkeää viettää myös yhteistä perhearkea. Ei ole kivaa, jos joka ilta on jotain ohjelmaa, mihin pitää aina kiireellä lähteä. Myös yhteinen aika koko perheen kanssa on tärkeää. Meillä on harrastuksia (miehellä ja lapsilla lähinnä..) 2-3 iltana viikossa ja sekin on aika paljon mielestäni. Äidin harrastukset on jääneetkin aika vähiin...

Säännöllinen liikuntaharrastus olisi tosi tärkeä olla, mutta kaikki ottamani salikortit ovat vanhentuneet ennen kuin olen ehtinyt kaikki kertoja käyttää... Välillä ollaan kuitenkin kipeänä, reissussa tai on jotain  muuta, ettei ehdi viikkoon tai kahteen salille. Olenkin löytänyt avuksi YouTube-videot! Jillian Michaelsilla on loistava 30day shred-niminen treeni. Siinä tehdään 10 päivää aina samaa treeniä ja sitten vaihdetaan. Treeni kestää noin 25 min ja siinä tarvitaan käsipainot ja matto (itse teen ihan olkkarin matolla paljain varpain). Loistava päikkäriajan treeni ;)

sessejapoika
Liittynyt20.5.2016

Terve Kukkis! Arvaa montako kertaa mulla on jäänyt kymppikorteista käyttämättä, vaikka voimassaoloaika olisi puoli vuotta :D

Kiitos treenivinkistä :) meillä vaan toi päikkäriajan hyödyntäminen ei enää onnistu kun Sesse ei nuku päiväunia - huoh!! Mutta oon ajatellu että vähäkin on parempi kun ei mitään :) ja tilanteet muuttuu - vuoden päästä jo voi olla, että pystyn tekemään vaikka mainitsemaasi treeniä :D

Mukavia treenihetkiä :)

T. Leena

Oma blogini: Sesse ja poika

Blogini somessa: Facebook Instagram 

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Kirjoitan perheemme elämästä - onnellisuudesta ja huumorista, mitkä arkemme taustalla vaikuttavat. Kunnianhimoinen ja vaatimaton tavoitteeni on muuttaa sekä perheemme että koko maailman kulutustottumuksia ekologisempaan ja eettisempään suuntaan. Toivon että kirjoitukseni herättävät ajatuksia, puoleen tai toiseen, ja otan mielelläni vastaan palautetta lukijoilta.

Blogia voit seurata myös Instassa ja Facebookissa, profiilikuvan alapuolella olevien linkkien kautta! 

Teemat

Blogiarkisto

2017
2016

Kategoriat

Instagram