Saavatko erimielisyydet parisuhteenne lukkoon? Kuva: Markus Voetter.

Riidat tai niiden välttelystä johtuva puhumattomuus aiheuttavat tuskaa monissa parisuhteissa. Alle on listattu näkökulmia, joiden avulla voit pohtia oman parisuhteesi ristiriitatilanteita sekä riitelytaitojasi.

  1. Vältteletkö? Erimielisyydet kuuluvat kahden ihmisen läheiseen suhteeseen. Jos myötäilet aina puolisoasi tai vaikenet tarpeistasi, kannattaa miettiä, mitähän kaikkea tähän toimintatapaasi liittyy.

  2. Suututko? Riidat herättävät vihan tunteita. Millainen suhde sinulla on omaan kiukkuusi? Viha on voimavara, joka auttaa meitä pitämään puoliamme ja suojelemaan rajojamme. Vihalla voimme myös tuhota toisiamme tai itseämme. Millaisia malleja olet elämäsi varrella saanut vihan ilmaisemiseen?

  3. Pelkäätkö? Jos riidat saavat aikaan pelkoa, on syytä hakea apua. Väkivalta, sen uhka, alistaminen tai halveksiva puhe eivät kuulu parisuhteeseen.
  4. Hermostutko? Jos teillä leimahtaa iso riita pieniltä tuntuvista asioista, saatatte oikeasti riidellä muusta kuin lattialle jääneestä sukasta tai lastenhoitovuoroista. Väsymys ja stressi laskevat riitelykynnystä. Pinnan alla voi myös olla tarpeita ja huolia, joita on vaikea tavoittaa. Tunnetko esimerkiksi parisuhteessa yksinäisyyttä tai pelkäätkö, ettet ole kumppanillesi riittävän hyvä?
  5. Kiukutteletko? Kannattaa kertoa, mikä harmittaa. Puoliso ei voi tietää ärsytyksesi syytä, jos annat vain kiukkuisia vihjeitä tai pidät mykkäkoulua. Kun sanot asian ääneen, otat vastuun omista tunteistasi.

  6. Tulkitsetko? Puolison toiminnan analysointi tai hänen heikkouksiensa luettelointi pahentaa tilannetta. Kerro kumppanille itsestäsi ja kokemuksistasi. Puhu siitä mitä toivot ja mitä et halua.
  7. Junnaatteko? Keskustelu ei etene, jos molemmat ovat pois tolaltaan. Voitte etukäteen sopia aikalisän mahdollisuudesta riidoissa. Kumpi tahansa voi pyytää aikalisän. Ideana on, että jatkatte keskustelua, kun olette rauhoittuneet.
  8. Rauhoitutko? Itsensä rauhoittamista voi opetella. Kun puoliso ärsyttää tai ehdottaa kummallisia asioita, ei tarvitse hyökätä tai paeta. Hengittämällä rauhallisesti ja suuntaamalla huomio oman kehon tuntemuksiin voi viestittää itselleen: Ei hätää, olen turvassa. Näin on helpompi olla jämäkästi läsnä.

Terveisin,

Anja Nwose

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Hae blogista

Blogiarkisto

2019
2018

Kategoriat