Kirjoitukset avainsanalla väsymys

Kuva vitaliy-m Pixabaystä

Lapsuuden hyvät muistot eivät edellytä lumisia kulisseja tai lastenkulttuuritapahtumia. Miksi ladata loma kiinnostavilla, mutta rasittavilla elämyksillä? Parhaat lapsuusmuistot syntyvät jaetusta yhteisestä ja rennosta ajasta. On yhdentekevää, onko noiden muistojen tapahtumapaikka oopperan lämpiö vai kotisohva. Paras lapsuusmuisto on hyväntuulinen vanhempi, joka arvostaa lapsen kanssa vietettyä aikaa. Tehkää sitä mitä kerkeätte, mihin rahat ja jaksaminen riittää. Huippukivaa voi olla yhteinen tietokonepelien pelaaminen ja lähiuimahalli.

 

Realiteetti loman alla on monelle jäätävä uupumus

 

Lomalla moni haluaa tarjoilla lapsille elinikäisiä muistoja tai ainakin jotain arjesta poikkeavaa. Köyhemmille kaukomatkailu on mahdotonta, mutta paineita on käydä edes tutustumassa uuteen keskustakirjastoon. Realiteetti loman alla on monelle jäätävä uupumus ja massiivinen tekemättömien töiden lista. Ikimuistoisen loman tehtävälista kiristää kaikkien pinnaa eikä kaivattua lepoa saa.

 

Hyvät hetket syntyvät kiinnostuksesta lapseen

 

Läpi elämän säilyvät lomamuistot eivät vaadi hyvin suoritettua vanhemmuutta. Huonon isän tai äidin voi olla helpompikin tarjota lähtemätön elämys lapsilleen. Jos arki on aikamoista konttaamista, yksittäisillä hyvillä hetkillä on sitäkin suurempi painoarvo. Ne hetket luodaan kiinnostumalla lapsesta, antamalla tälle aikaa ja kuulemalla mitä hänellä on kerrottavanaan. Unohda huono omatunto. Iloitse lapsestasi ja yhteisestä ajasta. Siitä syntyy paras lapsuusmuisto.

 

Puutteet vanhemmuudessa eivät ole este hyville muistoille

 

Moni vanhempi potee huonoa omatuntoa kiireistään ja poissaolevuudestaan. Vuosienkin päästä lasta kannattelee muisto, kun sai istua vieressä kuuntelemassa kirjaa tai kaukomailta lähetetystä lahjasta, joka on valittu juuri lapsen toiveita tarkasti kuunnellen. Joidenkin vanhemmuutta rasittaa mielen tai ruumiin sairaus. Tämän hiihtoloman kohokohta voi olla pysähtyminen ajan kanssa kuuntelemaan lapsen juttuja tai sen kertominen, ettei sairaus ole lapsen syytä. Eräiden vanhemmuutta rasittavat vieläkin raskaammat taakat. Heidän on erityisen helppoa luoda huippumuistoja. Pitkän linjan rikollisen isän käynti vankilassa tapaamassa vankilaan päätynyttä poikaansa koskettaa syvältä.

 

Huono omatunto osoittaa missä on menty metsään. Sen enempää sitä ei ole hyötyä

 

Jokainen lapsen kanssa vietetty hyvä hetki on merkittävä. Lomalla ei tarvitse korvata viimeisen puolen vuoden puutteita tai aloittaa uutta kiiltävää vanhemmuutta. Riittää että pysähdyt nauttimaan lapsestasi ja arvostat yhteistä aikaanne.

 

Hyvää lomaa kaikille toivottaa perheneuvoja Iiris Koskinen

 

Mitä tehdälasten kanssa hiihtolomalla? Vinkkiraati kertoo

Kieli poskessa laaditust ohjeet lapsiperheen hiihtolomalle 

 

 

 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Onko sumuverhon takana valoa? Kuva Katianna Ruuskanen.

Näen ympärilläni kuormituksesta kireitä ja aikatauluista ahdistuneita ihmisiä mieli sumupilvessä. Joku ei ehdi syödä 12 tunnin työpäivän aikana, toinen kertoo nukkuvansa vain viisi tuntia yössä ja pärjäävänsä sillä. Kunnon kesälomaa ei ehdi pitää eikä sitä edes tarvitse, koska työ on intohimo. Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen on jäänyt täysin tai johonkin sen osa-alueeseen satsataan lähes pakkomielteisesti.

Ylikuormituksen ja väsymyksen tila sumentaa oman peilikuvan. Näet itsesi pystyvämpänä kuin oletkaan. Et halua kohdata realiteetteja. Et ole ylikierroksilla, "vähän stressiä vaan pukkaa, mutta pian helpottaa." Et ole uupunut. Jos läheisesi kehottaa hiljentämään, sanot että et voi tai ehdi. Jos hän tarjoutuu auttamaan, torjut avun. Pärjäät kyllä, olet aina pärjännyt.

Sumupilvi estää näkemästä, kuulemasta, aistimasta ja tuntemasta

Sumupilvellä on suuri vaikutus vuorovaikutussuhteisiin. Paikoin maanisen tahdin katsominen hengästyttää läheisiäsi. Puhut samoja asioita uudelleen ja paljon itsestäsi. Unohdat kysyä toisen kuulumisia ja jos kysyt, et kuuntele vastausta. Sumu estää näkemästä, kuulemasta, aistimasta ja tuntemasta. Se estää huomaamasta sitä tärkeintä, puolisoa tai lasta, joka hakee yhteyttä sinuun. Olet vieressä, mutta kovin kaukana.

Sytytyslankasi on minimaalinen tai et reagoi mihinkään. Puolisolle raivoat, tiuskit tai mökötät pitkiä aikoja. Et pysty muuttamaan negatiivista kehää omalta osaltasi. Lupauksistasi huolimatta et jaksa tehdä aloitteita parisuhdeaikaan tai innostua puolison ehdotuksista. Syöminen kiinnostaa enemmän kuin seksi. Puolisosi ei koe itseään halutuksi ja rakastetuksi. Hän etsii syytä tilanteeseen itsestään tai vuokra-asuntoa sinuun täysin kyllästyneenä.

Lapsetkin tuntuvat enemmän rasitteelta kuin ilon aiheelta.

Lapsetkin tuntuvat enemmän rasitteelta kuin ilon aiheelta. Syyllisenä yrität panostaa perheen laatuaikaan. Et pysty kuitenkaan keskittymään, mielesi vaeltaa unohtamissasi asioissa ja tekemättömien asioiden listassa. Räpläät kännykkääsi niin paljon, että jopa lapsesi huomauttavat siitä. Perheesi on lopen kyllästynyt yhteen viestiin tai työpuheluun kesken päivällisen.

Saat nautintoa harvasta asiasta. Kotiroolissasi  et jaksa olla sosiaalinen, kyläilyt ovat jääneet. Ahdistut facebook-päivityksistä, joissa haravoidaan ja pestään ikkunoita, mutta teet samankaltaisen päivityksen. Illanvietoissa juot liikaa. Aamulla podet morkkista ja entistä pahempaa väsymystä. Viikonloppu on liian lyhyt aika palautumiseen.

Tunnistitko itseäsi tai läheisiäsi edes osittain? Minä tunnistin. Tämä kaikki on ajassamme kovin ymmärrettävää ja tavallista. Puhutaan siitä, että uusi normaali on olla kiireinen ja kuormittunut. Arvojemme ristiriitaisuus on koomista. Innostumme hiljentymisestä ja tietoisesta läsnäolosta, mutta jatkamme kiireistä suorittamista. Puhumme parisuhteen ja perheen tärkeydestä, mutta pidämme heitä odottamassa harvaa vuoroaan. Lomaan panostaminen ei riitä, se ei korvaa arkea, jossa yhteys on poikki.

Pystytkö pelastamaan itsesi suorittavalta itseltäsi?

Pääsetkö ulos sumupilvestä? Pystytkö pelastamaan itsesi suorittavalta itseltäsi? Et ole korvaamaton kaikessa tekemisissäsi. Sinun ei tarvitse kontrolloida kaikkea eikä osallistua kaikkeen. Vaikka sulkisit puhelimesi, maailma ei kaadu. Muuta suuntaa ennen masennusdiagnoosia ja sydämen rytmihäiriöitä, jotka viimeistään pysäyttävät sinut! Pelasta suhteesi puolisoon, perheeseen ja läheisiin ennen puolison erosuunnitelmia ja välien viilentymistä sinulle tärkeisiin ihmisiin. 

Sumuverhon avaaminen vaatii tekoja tyhjien lupausten sijaan. Järjestä vapaa-aikaa. Mene metsään tai meren rantaan, kuuntele hiljaisuutta ja luonnon ääniä. Ota yhteys itseesi ja tuntemuksiisi. Hoida itseäsi kaikin tavoin. Nuku tarpeeksi, salli itsellesi pienet päiväunet. Syö ruokaa, joka tekee sinulle hyvää säännöllisessä rytmissä. Liiku, jokaiselle löytyy lajinsa! Katsele ympärillesi, kohtaa lähimmäisesi. Vietä heidän kanssaan aikaa. Keskustelkaa puolisosi kanssa ja koskettakaa toisianne, kun sanat tuntuvat liian vaikeilta tai olette puhuneet jo väsymykseen asti.

Levänneenä tunnet ja näet selvemmin

Vähitellen sumu hälvenee. Levänneenä tunnet ja näet selvemmin. Tunne muistuttaa energistä hyvää oloa krapulan jälkeen. Normaaliin entiseen tilaan palaaminen kirkastaa näkökentän kuin likinäköisen silmälasit. Huomaat jälleen pienet yksityiskohdat ja värien sävyt. Luonto herää eloon, pian tuoksuu jo nurmikko! Kykenet jälleen unelmoimaan ja suunnittelemaan tulevaa. Kohtaat ihmisiä oikeasti, olet aidossa kontaktissa. Alat jälleen arvostaa sitä mitä sinulla on ja nauttia siitä.

Olet jälleen läsnä; kuuleva, näkevä, aistiva ja tunteva. Se tunne on mahtava! Pidä tämä tunne elossa huolehtimalla itsestäsi!

 

Pysähdystä toivoen

 

Nina Kauppinen, perheneuvoja

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Blogi ihmissuhteiden kauneudesta, karuudesta ja hauraudesta. Bloggaajina parisuhteiden pulmiin erikoistuneet kirkon perheneuvojat.

Blogia kirjoittavat:
✎ Anna-Riitta Pellikka
✎ Anne Anttonen
✎ Elisabeth Falck
✎ Jarno Hellström
✎ Nina Kauppinen
✎ Mari  Kinnunen
✎ Iiris Koskinen
✎ Päivi Kähkönen
✎ Piia Nurhonen
✎ Anja Nwose
✎ Juha Petterson
✎ Sari-Annika Pettinen
✎ Heli Pruuki
✎ Pekka Puukko
✎ Sini Rantakari
✎ Paula Ruotsalainen
✎ Päivi Stelin-Valkama
✎ Anssi Tietäväinen
✎ Helena Toppari
✎ Seppo Viljamaa

Blogiarkisto

2019
2018

Kategoriat