Odottaja kysyy

Saako raskausaikana tehdä vatsalihasliikkeitä? Mitä muuta kuntosalilla voi tehdä?

Terveydenhoitaja vastaa

Raskausaikana voi tehdä vatsalihasliikkeitä ja itseasiassa joidenkin tutkimusten mukaan vatsalihasten harjoittelu ehkäisee tehokkaasti suorien vatsalihasten erkaantumista. Lähteestä riippuen jopa 90 prosentilla naisista havaitaan suorien vatsalihasten erkaantumista raskauden viimeisellä kolmanneksella.

Suoria vatsalihaksia ei ole tarpeen tehdä, vaan vatsalihasliikkeillä vahvistetaan ensin syvää poikittaista vatsalihasta ja siirrytään sitten vinoihin vatsalihaksiin. Nämä lihakset tukevat suoria vatsalihaksia ja ehkäisevät niiden erkaantumista. Suorien vatsalihasten harjoittelu raskauden aikana saattaa lisätä tätä lihasten välistä erkaantumaa. Jos et tiedä tai ole varma, miten vatsalihaksia harjoitetaan oikein, pyydä apua kuntosalihenkilökunnalta.

Raskauden aikana suositellaan tehtäväksi sellaisia lihasryhmiä, jotka tukevat lantion oikeaa asentoa, keskivartaloa ja yläselkää. Lantionpohjan lihasten harjoittaminen on erittäin tärkeää synnytyksen jälkeistä aikaa silmälläpitäen ja synnytyksestä toipumisen kannalta. Voit pyytää harjoitteluun apua kuntosalihenkilökunnalta tai kysyä neuvolasta, että saisit lähetteen fysioterapeutin ohjaukseen. Lantionpohjan lihasten harjoitteluun saa ohjeita terveydenhoitajalta.

Lihaskuntoharjoittelu kuntosalilla on hyvä liikuntamuoto, jos sinulla on ollut ylipainoa jo ennen raskautta. Lihasharjoittelu voi laskea verenpainetta, se lisää rasva-aineenvaihduntaa ja auttaa erilaisissa selkäkivuissa. Hyvä ryhti on erittäin tärkeää raskauden aikana, koska ryhti muuttuu sitä mukaa, kun kohtu kasvaa ja kehon painopiste siirtyy eteen. Hyvä lihaskunto ylläpitää hyvää ryhtiä.

Raskaudenaikaisessa kuntosaliharjoittelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota omiin tuntemuksiin. Jos harjoittelu tuntuu pahalta, se tulee keskeyttää välittömästi. Vatsalla tehtäviä liikkeitä voi tehdä niin kauan kun vatsa ei näy tai tunnu. Vältettäviä liikkeitä ovat sellaiset, joissa joutuu pidättämään hengitystä, tarvitsee staattista ponnistusta (esimerkiksi ”lankuttaminen”) ja sellaiset liikkeet, joissa vatsaonteloon kohdistuu voimakasta painetta. Myös liikkeitä, joissa on kaatumisriski pitää välttää.

Kun vatsa kasvaa, pitää harjoitteluun liittyviä hyppyjä ja juoksuaskelia keventää askelluksiksi ja kävelyksi. Näin alaselkä ja lantionpohjan lihakset eivät joudu turhan suurelle rasitukselle.

Lähteet

Suorien vatsalihasten erkaantuma ja vatsalihasharjoitteet synnyttäneillä naisilla - Opas Naistenklinikan ja Kätilöopiston sairaalan fysioterapeuteille

Raskausajan kuntosaliharjoittelu


Mia,

terveydenhoitaja

Kommentit (0)

Seuraa