Raskauspahoinvointi helpottaa useimmilla raskausviikkoon 14 mennessä.

Odottajan kysymys

”Kärsin raskauspahoinvoinnista. Toisinaan pärjään kuvotuksen kanssa melko hyvin, välillä taas oksennan useamman kerran päivässä. Pyrin syömään usein, sillä se näyttäisi hieman auttavan.

Miten voisin helpottaa oloani? Voiko oksentelu vaikuttaa vauvaan? Raskausviikkoja on 9+4.”

Terveydenhoitaja vastaa

”Alkuraskauden pahoinvointi on erittäin yleistä. Se alkaa yleensä rv 5–7 ja on tyypillisesti pahimmillaan rv 9–11. Pahoinvointi voi tuntua jatkuvan loputtomasti, mutta useimmilla se helpottaa kokonaan rv 14 mennessä.

Raskauspahoinvoinnin syytä ei tunneta. Erot pahoinvoinnin määrässä ja kestossa vaihtelevat yksilöllisesti. Toisilla ei pahoinvointia ole juuri ollenkaan ja toisilla se pitkittyy ja hankaloittaa elämää.

Tilanne vaatii vain harvoin lääkkeellistä hoitoa. Sen sijaan riittävästä levosta ja tiheistä, pienistä ruoka-annoksista kannattaa huolehtia. Monille on apua siitä, että syö aamulla ennen vuoteesta nousua jotain pientä purtavaa, sekä välttää ärsyttäviä hajuja, makuja ja tilanteita.

Kylmät juomat ärsyttävät yleensä vähemmän. Pahoinvoinnista kärsivä voi myös kokeilla nauttia juoman pillillä, jolloin hajuaisti herkistyy vähiten.

Kodin siisteydestä ja tuuletuksesta voi olla apua, samoin pienestä maisemanvaihdoksesta.

Runsaskaan oksentelu ei vaaranna sikiön kehitystä. Mikäli oksentelu on hyvin runsasta tai se pitkittyy, voi elimistö kuivua (paino laskee, virtsaneritys vähenee, limakalvot kuivuvat ja yleistila heikkenee), jolloin lääkäri arvioi suonensisäisen nesteytyksen tarpeen muun muassa oireiden, painon ja laboratoriokokeiden avulla ja hoito annetaan sairaalassa. 

Ensisijaisesti tilannetta seurataan omassa neuvolassa.

Raskauspahoinvoinnista löytyy kattavasti tietoa Lopu jo! -sivustolta.”

Lähteet
THL, Äitiysneuvolaopas. Suosituksia äitiysneuvolatoimintaan 2014
Hus.fi: Raskausaika, raskauden suunnittelu ja vauvan hyvinvointi

Lue lisää

Vauva.fi: Miten helpottaa raskauspahoinvointia?

Vauva.fi: Raskauspahoinvointi ja sen lievityskeinot

Terveyskirjasto.fi: Raskauspahoinvointi   

Kommentit (2)

Vierailija

Raskauspahoinvointi on merkki riittämättömästä nesteen (veden) mehun ja kunnollisen ruoan jossa on proteiinia mielellään lihaa aluksi. Siis aamulla kun herää voi ensin kokeilla juoda vettä onko veden puute. Juo vaikka silmät kiinni, ettei tee pahaa. Odota hetkinen nesteen imeytymistä. Jos tämä ei auta on ehkä sokerit niin alhaalla, että tulee paha olo. Juo tähän oloon sitten mehua vaikka silmät kiinni ja vähän hajuaisti kiinni jos mehu tekee pahaa. Varaa sellaista mehua mitä tekee mieli juoda. Tämän jälkeen on hyvä syödä kunnon aamiainen jossa voi olla vaikka vähän pihviä ja puuroa ja leikkeleitä. Proteiini pitää nälän loitolla siksi liha tuotteita. Vauva käyttää kasvaessaan nopeasti ravinto-aineita siksi pitää syödä monipuolisesti ja kohtuu tukevasti. Heti kun huomaat miten ravinto, vesi,mehu, salaatit ruokien yhteydessä auttavat huonoon oloon, niin rupeat syömään sillätavalla. Joskus itselläni kun söin normaalin aterian ja lähdin kauppaan niin kotiin palatessa jo tuli okso olo. ei muuta kuin vettä sisään ja nopeasti ruokaa salaattia pihviä tai kalaa riittäväst. Alkuun voi huonon olon vuoksi todella enemmän. Sitten huomaa kuinka se ruoka todella tekee hyvän olon ja vauva voi masussa paremmin kun on rakennus palikoita käytettävissä millä kasvaa.

Vierailija

Pyri syömään ateria vaikka pieninä paloina. Minulla etoi yksi ateria jossa oli broileria. Pakotin itseni syömään ensin salaatin join vetta ja sitten mehua. Sitten söin broileria ja riisiä vaikka kuinka etoi. Ja kas kummaa minulle tuli pariksi tunniksi abivan ihana ja taivaallinen olo. Sitten tuli taas okso olo ja söin kunnolla. Näin sain raskauspahoinvoinnin pysymään kurissa.

Seuraa