Tällä viikolla energiaa on ollut kivasti. Unet jatkuvat hyvinä! Tällä viikolla tein kolme salitreeniä ja vaunulenkilläkin kävin neljänä päivänä.

Tuli yksi kokonainen taukoviikko liikuntaan, mutta nyt olen taas päässyt ulkoilemaan ja salille. Edellisellä viikolla kävimme ekaa kertaa reissulla joka kesti yön yli. Jännitin vähän Juliuksen unia, mutta hyvinhän se meni. Loppuviikko oli sen verran flunssainen, että liikuntakerrat jäi nollaan. En tullut sitten kirjoittaneeksi viikkopostaustakaan.

Tällä viikolla energiaa on ollut kivasti. Unet jatkuvat hyvinä. Ainoa pieni haittatekijä on pojan viikko viikolta vahvemmat jalat, jotka huiskivat ympäriinsä aina nälän iskiessä. Olen kuitenkin nukkunut edelleen 8-10h yössä joten en todellakaan voi valittaa. Tällä viikolla tein kolme salitreeniä ja vaunulenkilläkin kävin neljänä päivänä. Joogan jos saisi vielä ujutettua palettiin, niin olisi minulle aika lailla täydellinen liikuntapaketti.

Kunpa saisinkin liikuttua jatkuvasti näin hyvin. Hiki tekee hyvää! Endorfiinit jyllää ja saa vähän omaa aikaa syntyjen syvien pohdiskeluun. Saan aina valtavasti ideoita liikkuessani. Samalla muuten niin samankaltaisiksi muodostuneisiin päiviin tulee jotain rutiineja rikkovaa.

Tiedättehän ne rutiinit: imetystä, unta, vaipanvaihtoa, seurustelua ja sama alusta. Juliuksen hereilläoloaika on nyt muuttunut aikamoisen paljon. Poitsu oppi kääntymään selältään mahalleen tällä viikolla. Kaikkea muutakin hauskaa uutta on tullut: ääniä, kaiken mahdollisen järsimistä, ensimmäinen nauru ääneen ja ympäristön tarkastelu aiempaa kiinnostuneemmin. Kuvakirjojakin on alettu katsella, kuten yllä olevasta kuvasta näkyy. On se vain ihmeellistä seurata pienen ihmisen kehittymistä. Joka päivä saa kyllä nauraa vatsansa kipeäksi toisen touhuja katsellessa. :)

Viikon 6 liikunnat:
- Ma: Vaunulenkki 60min
- Ti: Vaunulenkki 40min
- Ke: Lepo
- To: Salitreeni
- Pe: Salitreeni
- La: Vaunulenkki 40min
- Su: Salitreeni ja vaunulenkki 30min

Aloin palautella ruokavaliooni siitä poistamiani ruoka-aineita. Jätin Juliuksen syntymän jälkeen pojun itkuisuuden takia pois mm. kaalikasvit, sipulin, omenan, maitotuotteet, mantelin, suklaan ja kahvin. En siis tiedä olivatko ne oikeasti ongelmallisia, en vain halunnut provosoida mahdollista masuhaastetta yhtään enempää.

Kukkakaalimuusia tein reilu viikko sitten, samoin parsakaalia syötiin jo. Maitorahkaa pekaanipähkinöillä ja mustikoillakin maistelin. Olisi kiva pystyä syömään maitotuotteita edes välillä. Kyse ei ole kuitenkaan vain Juliuksesta vaan myös siitä, että minulla menee nenä tukkoon ja kurkkuun tulee limaisuutta jos syön jatkuvasti maitotuotteita. Seurailen mitä oma kroppa sanoo ja mitä Julius tuumaa, lisääntyykö itkuisuus tai ilmavaivat vaiko ei. Tällä hetkellä vauveli on varsin rauhallinen. Itkuja tulee välillä väsyneenä tai nälkäisenä, mutta ei enää mitään sellaista kuin ensimmäisinä viikkoina. Helpompaa olla, kun ei tarvitse olla huolissaan!

Kaisa Jaakkola

Kommentit (6)

Vierailija

Kiinnostavan näköinen kirja teillä! Voisinko udella mitä kirjaa oikein luette?

Vierailija

En ole Kaisa mutta tunnistan kirjan koska luen sitä omalle vauvalleni päivittäin. Se on Leena Junnilan "Lits Läts Lätäkkö". Kiva kirja! Suosittelen myös Junnilan "Kot! Sanoo kana"- kirjaa. :) 

Vierailija

Nyt en heti onnistunut löytämään vauvasi ikää, mutta luultavasti hän on hieman vanhempi kuin minun lokakuussa syntynyt tyttövauveli:) Liikunta on tässä vaiheessa tosiaan miltei välttämätöntä (minulle), ne endorfiinit:) Ja meillä nelilapsisessa perheessä äidin oma aika salilla ja lenkillä on arvokasta päivittäin, saa päivän touhut hetkeksi nollattua, jaksaa sitten taas hyvällä fiiliksellä murusten kanssa.

 

http://sannamamainprogress.blogspot.fi/2014/02/virkea-viikonloppu.html

Vierailija

Hei Kaisa!

Kerrotko miten olette onnistuneet saamaan noin pienen vauvan nukkumaan 8-10 tunnin yöunia? Mitä syötätte hänelle ennen nukkumaanmenoa?

t. 3 viikkoisen vauvan äiti

Vierailija

Vastaisin tuohon yllä olevaan kysymykseen (en ole Kaisa), että noin pienen kanssa on vain jaksettava elää vauvan rytmien mukaisesti, varsinaisesti iltarutiineja ei voi vielä tehdä yhtä orjallisesti kuin isompien vauvojen kanssa, mutta voihan sitä jo alkaa niitä hakemaan illan rauhoittamisella tms. Ja mitä iltapalaan tulee 3vk:la niin eipä se muuta ole kuin äidinmaitoa/äidinmaidonkorviketta.

 

Tässä vinkkejä siihen miten voi yrittää saada nukahtamaan itsenäisesti, mutta mikä toimii yhdellä ei toimi toisella. Meillä alkuun oli koliikki vaivoja illasta ja poika nukahti joko rinnalle/pullolle sohvalla tai sitteriin, josta siirto omaan sänkyyn. Myöhemmin nukahti rinnalle/pullolle sohvalla ja sitten omaan sänkyyn. Seuraavaksi annoin nukahtaa sohvalla syliin, mutta viimeiseksi oli tuttisuussa. Sitten aloin viemään hereillä ollessa tuttisuussa omaan sänkyyn ja tassuttelin ihan uneen asti. Sitten tassuttelin siten, että jäi hereille lähtiessäni. Sitten vaan pistäydyin tarpeen tullen. Lopulta poika on nukahtanut ihan itsenäisesti sänkyyn, ehkä sieltä 3-4kk asti. Joskus joudutaan käymään laittamassa tutti suuhun. Kun pojan rytmi alkoi löytyä niin vein hänet sinne sänkyyn aina klo 21, mutta toki joustaen puoleen ja toiseen.

 

 

Seuraa 

Blogiarkisto

2014