Salaatteja, pataruokia, uunikasviksia, lihaa & rehuja, riisiä & kanaa, kylmiä pika-aterioita... niistä on meidän pääruoat tehty.

Vaikka päivä olisi muuten rytmitön, yritän joka päivä syödä ainakin yhden kunnollisen aterian. Parhaiten virtaa riittää selvästi kun saan syötyä kunnon lounaan ja päivällisen. Hyvin syöneenä jaksaa hankalatkin päivät helpommin.

Joskus kunnon ruoan laittaminen ei vain onnistu: itkupäivinä lounaan virkaa on saattanut toimittaa pari riisikakkua cashewpähkinävoilla ja hunajalla tai gluteenittomat näkkärit voilla, naudanpaistilla, vuohenjuustolla ja viherjuoma. Rauhallisina päivinä puolestaan olen ehtinyt tekemään ja syömään kunnon salaatin tai tuhdin lämpimän aterian. Usein syön myös aterioilla vielä näkkäriä jos ruoan loppupuolella tuntuu että on nälkä. Noita näkkäreitä ei ole kuvissa.

Illalla syömme yleensä aina jotain kasviksia, kanaa / kalaa / lihaa ja usein myös riisiä, bataattia tai gluteenittomia näkkäreitä. Kun hiilareita tai vaaleaa lihaa tulee hyvin ilta-aterialla, unikin on laadukkaampaa. Esimerkiksi riisi, kana ja pavut ovat mainioita hyvän unen tuojia. Ne sisältävät paljon tryptofaania jota tarvitaan serotoniinin ja sitä kautta unihormoni melatoniinin tuotantoon.

Osa öistä on edelleen itkuisia ja rikkonaisia. Nyt tuntuu kuitenkin siltä, että mukaan mahtuu koko ajan enemmän aivan loistavia öitä. Silloin olemme nukkuneet jopa 9 tunnin yöunia säntillisin väliajoin tapahtuvilla syötöillä. En tiedä vieläkään, onko mitään selkeää juttua joka öihin olisi toiminut. Tuntuu olevan arpapeliä, milloin nukutaan hyvin ja milloin ei.

Muutaman jutun olen saanut ainakin selville: pieni määrä kahvia (1dl), muutama suklaapala ja vauvan Biolatte Original L -probioottien käyttö on ok, niillä ei tunnu olevan mitään vaikutusta. Sipulia, omenaa, maitotuotteita jne. en ole vielä kokeillut palauttaa ruokavaliooni kun en ole niitä kaivannut.

Ehkäpä aika vain tekee tehtävänsä! Kovia "kipuitkun" kuuloisia itkuja mielestäni ei enää ole ollut. Tai sitten korvani ovat vain turtuneet. ;)

Koska rakastan kaunista ja värikästä ruokaa, otan usein kuvia aterioistani. Tässäpä pääaterioita viimeisen kuuden viikon ajalta. Jotkut lautasista ovat muuten ns. leipälautasia, eivät isoja ruokalautasia. Tosin syön kyllä paljon joka tapauksessa. :) Puhdasta ruokaa voi syödä huoletta niin että tulee oikeasti kylläiseksi.

Tuossa yläpuolella olevassa kuvassa on ensimmäinen ateria kotona sairaalasta paluun jälkeen: runsas salaatti. Pohjana tammenlehtisalaattia, sen kaverina tomaattia, porkkanaa, kiiviä, kananmunaa, avokadoa, cashewpähkinää, lohta, kylmäpuristettua oliiviöljyä ja tuoretaateleita.

Synnytyksen jälkeisillä viikoilla oli kova rasvanhimo ja söin paljon laadukkaita rasvoja, kuten avokadoa, pähkinöitä, munia ja erilaisia kylmäpuristettuja öljyjä. Omega-3-rasvahappoja olen ottanut päivittäin reilusti, useamman kapselin. Imetys kuluttaa äidin DHA-varastoja. Pyrin pitämään ne kunnossa niin ettei pääkoppani ole tyhjää täynnä kun imetys loppuu. DHA:ta kun otetaan vaikka sitten äidin aivoista, jos sitä ei tule ruokavaliosta riittävästi - ei olisi kivaa olla hattarapää, kun palaa taas töihin!

Lisää lohta, tällä kertaa tammenlehtisalaatin, porkkanan, pannulla voissa paistetun vuodenjuuston, jasmiiniriisin ja sulatettujen mustikoiden kera.

Poroa, jasmiiniriisiä, puolukoita ja smoothieta.


Samaista jauhelihaa, tällä kertaa kurkun, satsumien ja macadamiapähkinöiden kanssa.


Tämä kuva on oikeasti yli vuoden vanha - mutta laitan sen tänne, koska olen tehnyt samalla reseptillä ruokaa muutaman kerran, en vain ole muistanut ottaa kuvaa. Resepti löytyy Optimal Performancen reseptiblogista, tästä. Ihana Tytti-ystävämme teki meille myös kahteen otteeseen lihapataa, kun arkemme oli vauvan syntymän myötä ihan mullistuksessa. Onni on kultaiset ystävät! Tytin tomaattisen lihapadan ohje löytyy Tytin jookostakookosta.com -reseptiblogista, tästä.


Lohta, kiiviä, appelsiinia, kirsikkatomaatteja ja kurkkua. Yksinkertainen on kaunista - ja hyvää!


Vähemmän yllätyksellisen luomujauhelihan kanssa tässä kuvakavalkadissa vielä tuntemattomaksi jäänyttä bataattia. Lisukkeena romainesalaattia, kirsikkatomaatteja ja macadamiaöljyä. Plus lasillinen marja-banaani-appelsiinismoothieta.


Ihanaa, äiti oli käymässä. Ja joku ihana asiakkaamme oli antanut toimistolla meille lahjaksi peuran ulkofileen. Äiti pyöräytti siitä pihvit ja laittoi vielä uunikasviksia kaveriksi. Pellille päätyi palsternakkaa, porkkanaa ja bataattia, mausteena Herbamare-yrttisuolaa ja kuivattua minttua, pyöräytettynä oliiviöljyssä.


Oli tarkoitus tehdä Tytin pekonilihapullia, mutta jostain syystä lautaselleni ilmestyi Jonin kokkaamana pekonia ja jauhelihaa, ilman pullia. Kaverina (lähi-Cittarista löytyneitä) gluteenittomia kastanjanäkkäreitä voilla ja nopea salaatti eli romainesalaattia, kurkkua ja satsumia. Tähän aikaan vuodessa satsumat ovat vaan NIIN hyviä.


Jonkun päivän pikalounas: edellisen päivän uunissa paistettuja kanafileitä, kurkkua, avokadoa, pekaanipähkinöitä, banaani ja jälkkäriksi karamellimanteleita. Taisi olla viimeinen päivä kun söin manteleita. En tiedä vieläkään saivatko ne aikaan vauvan itkuisuutta, en ole kokeillut uudelleen vielä.

Kylässä ollut pikkusisko asetteli nätin ja simppelin aterian valmiiksi minulle: savupallasta, rehuja ja macadamiaöljyä. Jäi nälkä. Ja ikävä siskoa, joka asuu San Franciscossa.

 

Jei! Uskaltauduin viime viikolla vihdoin bussilla keskustaan vaunujen kanssa. Söin Sokoksella katkarapu-lohisalaatin, johon tuli kaikenlaista höystöä siemenistä cantaloupemeloniin. Tampereen Sokoksella on kivat salaattivalikoimat. Paras salaattipaikka on silti kauppahallista Hämeenkadulle muuttanut The Salad Bar - mutta sinne ei taida päästä vaunuilla sisään.

Joskus ei vain ehdi ja jaksa! Hankalina päivinä lounaan virkaa on toimittanut kaksi riisikakkua manteli- tai cashewpähkinävoilla ja hunajalla. Parempi tämäkin kuin kahvi ja suklaa?

Kaisa Jaakkola

Kommentit (12)

Vierailija

Hyvännäköisiä pääaterioita, kiitos näistä! Nyt kun kohta on joulu, olisi mielenkiintoista lukea ja nähdä kuvin millaisia ruokavalintoja tuore äiti tekee joulunpyhinä. Ja hienoa että rohkaistuit pienelle bussireissulle vauvan kanssa. :)

Vierailija

Se näissä Kaisan syömisissä on mielestäni piristävää nähtävää etteivät ne ole mitään pikkupiiperryksiä. Kiva myös nähdä että käytössä on välillä myös paljon parjattua voita. 

Vierailija

Paljon kiitoksia ateriavinkeistä! Kyllä sinne Salad bariin voi mennä vaunujenkin kanssa, kunhan nyt ei ihan pahin ruuhka-aika ole meneillään, silloin voi olla vähän ahdasta. Olin itse siellä jokin aika sitten vaunujen kanssa ja ystävällinen henkilökunta oli heti valmiina auttamaan vaunujen nostamisessa :) 

Vierailija

Luomun ystävänä sinua saattaisi Kaisa ilahduttaa aikanaan tutustuminen kotimaiseen Luomuruokaa lapselle -nimiseen keittokirjaan. En nyt tähän hätään muista kirjoittajia, anteeksi. Se on aika ihana kirja! Tietty moni voi miettiä että kuinka vaikeaa se yksinkertasten soseiden valmistaminen voi olla ja pitääkö lastenruokaakin varten jotain keittokirjoja olla olemassa, mutta minusta tuo on kyllä hyödyllinen. Kaikki sen ruuat voi tietty tehdä myös ei-luomuna joten se sopii niillekin jotka eivät syystä tai toisesta hanki luomua.

Vierailija

VOI APUA! Nyt selvisi miksi minulla lyö päässä tyhjää vaikka olen jos puoli vuotta ollut töissä. Minun aivojen DHA oli ilmeisesti kulutettu loppuun kun en osannut syödä oikein. Siis öljy ostoksille! Vai lyökö päässä tyhjää nyt loppuelämä :)

 

Kumpa olisin äippälomalla pitänyt vähän parempaa huolta itsestäni :(

Vierailija

Kiitos vinkeistä, en ole äiti mutta hirveää kiirettä pitää töissä ja opiskellessa - näistä sai ideoita joita voi toteuttaa alle puolen tunnin aikamäärällä eikä siten voi vain kohauttaa olkiaan että PAKKO syödä pakastepitsaa kun muutakaan ei ehdi. Herkullisiltakin näyttävät :).

Vierailija

Toinen hyvä kirjavinkki on Minä syön itse - sormiruokailun käsikirja. Jos siis on kiinnostunut sormiruokailusta. Kirjassa hyvin tuodaan esiin se, että ei tarvitse olla vain soseita tai vaan sormiruokailua, vaan ne voi myös yhdistää. 

Vierailija

Kaisa, kiitos kivasta blogista! Haluaisin kysya mita mielta olet ainakin Kimberly Snyderin ohjeesta, jonka mukaan hedelmat pitaisi syoda aina tyhjaan vatsaan? Ilmeisesti niita ei hanen mukaansa voisi parittaa muiden ruoka-aineiden kanssa (poikkeuksena vihreat kasvikset?)? Enta kun syot naita kuvien mukaisia annoksiasi, syotko kevyemmasta raskaampaan huomioiden ruoan sulamisen vai syotko kaiken sekaisin? Ehka tuo Kimberlyn ohje on liioittelua, vai mita mielta olet?

Vierailija

Osaisitko Kaisa sanoa onko raskaana ja imetyksen aikana turvallista käyttää kofeiinitonta luomukahvia? Onkohan siinä jotain vauvalle haitallisia aineita joita tulisi välttää vaikkei kofeiinia olekkaan..

Vierailija

Seuraavan kirjan jälkeisen seuraavan kirjan tai sitä seuraavan aihe voisi olla Optimaalinen keittokirja. Jonin blogin kommentointi ei onnistunut, olisin ehdottanut sitä jo sinne. Helpottaisi tällaisten mielikuvituksettomien kokkaajien arkea, jos olisi valmiita ohjeita enemmän.

Vierailija
Vierailija

Seuraavan kirjan jälkeisen seuraavan kirjan tai sitä seuraavan aihe voisi olla Optimaalinen keittokirja. Jonin blogin kommentointi ei onnistunut, olisin ehdottanut sitä jo sinne. Helpottaisi tällaisten mielikuvituksettomien kokkaajien arkea, jos olisi valmiita ohjeita enemmän.

 

Ja nimen saa varastaa vapaasti.

 

-Nanna-

Seuraa 

Blogiarkisto

2014