Siemenmaidot ovat maukas vaihtoehto tavalliselle maidolle, jos lehmänmaito aiheuttaa ongelmia kuten mahan kipuilua tai nenän tukkoisuutta. Seesaminsiemenissä on 975 mg kalsiumia sataa grammaa kohden (1dl painaa 65g) ja lisäksi paljon muita mineraaleja, joita raskaus ja synnytys kuluttaa valtavasti. Kahdessa desissä kevytmaitoa on 240mg kalsiumia.

Raskauden viimeisillä viikoilla ja synnytyksen jälkeen minun on tehnyt mieli seesaminsiemenmaitoa. Tämä on tosi outoa, koska ennen en todellakaan tykännyt seesaminsiementen mausta.

Analyyttiset insinööriaivoni haluavat aina järkeillä asioita, ja olenkin miettinyt onko tällaisilla mieliteoilla jotain tekemistä ravinnetarpeiden kanssa. Voipa hyvin ollakin! Seesaminsiemenissä on 975 mg kalsiumia sataa grammaa kohden (1dl painaa 65g) ja lisäksi paljon muita mineraaleja, joita raskaus ja synnytys kuluttavat valtavasti. Kahdessa desissä kevytmaitoa on 240mg kalsiumia. Siemenmaidot ovat maukas vaihtoehto tavalliselle maidolle, jos lehmänmaito aiheuttaa ongelmia kuten mahan kipuilua tai nenän tukkoisuutta.

Raskausaikana kalsiumia tarvitaan mm. vauvan luuston rakennukseen ja synnytyksen jälkeen maidontuotantoon. Jos kalsiumia ei saa tarpeeksi ruokavaliosta, otetaan sitä äidin luustosta maitoa varten. Kalsiumia pitäisi saada ainakin 1000mg päivässä.

Luuston kannalta olennaista on myös D3-vitamiinin saanti. Nyt onkin mainio aika käydä mittauttamassa oma D-vitamiinitasonsa, kun D-vitamiinia ei tähän aikaan vuodesta saa kuin purkista. Mittauksen saa mistä tahansa labrasta noin 35-50 euron hintaan (Tampereella esim. Fimlabilla noin 38e, ei tarvitse lähetettä). Kalsiumin imeytyminen kärsii, jos D-vitamiinitaso ei ole kunnossa. Tason olisi hyvä olla noin 80-120nmol/l paikkeilla. Pelkkä D3:n syöminen ei takaa että veren taso on kohdallaan. Joillakin D-vitamiini imeytyy huonosti ja toisilla hyvin. Valmennustyötä tehdessäni huomasin, että on lähes arpapeliä mikä päiväannos kenellekin on hyvä jotta tason saa riittävän korkealle.

Omassa ruokavaliossani kalsiumin saanti saattaa melko helposti jäädä aika alas. Kalsiumin lähteenä toimivat lähinnä siemenet, pähkinät, vihreät vihannekset, vuohenjuusto ja kalat (esim. lohessa 150mg/100g). Sen verran sia minua mietitytti, että kävin varmuuden vuoksi DEXA-luustontiheysmittauksessa jokin aika sitten. Oli helpottavaa kuulla, että luusto on loistavassa kunnossa, luuntiheys oli jopa hieman yli keskiarvon oman ikäisiini verrattuna (tämä oli oikeasti yllätys). Maitotuotteita ei siis ole pakko syödä pitääkseen luustosta huolen! Käytän normaalisti jonkin verran maitotuotteita, esim. juustoja, mutta harmillisesti minulla menee usein nenä tukkoon esim. rahkan tai jogurtin syömisen jälkeen.

Synnytyksen jälkeen jätin maitotuotteet ensimmäisen viikon jälkeen kokonaan pois. Yritän jäljittää josko joku syömäni ruoka kaihertaa pikkuisen masua ja aiheuttaa itkuisuutta. Lehmänmaidon proteiinit ovat vauvoille haastavia pilkkoa. Usein maito on ensimmäisiä ruokia, joka suositellaan jätettäväksi pois jos halutaan kokeilla onko omalla ruokavaliolla vaikutusta vauvan masun vointiin.

Tällaista samettista seesaminsiemenmaitoa olen nyt tehnyt useampana päivänä. Omaan suuhuni se maistuu juuri nyt aivan ihanalta. Seesamimaito sopii hyvin myös smoothien pohjaksi etenkin näin imetysaikana, kun energiaa on saatava ruokavaliosta hieman normaalia enemmän.

Samettinen seesaminsiemenmaito

- 2dl seesaminsiemeniä
- 2l vettä
- maun mukaan hunajaa tai vaniljasteviatippoja

Ensin blendasin seesaminsiemenet pieneen määrään vettä, noin 2-3dl. Annoin blenderin pyöriä niin kauan että siemenistä ei enää erota mitään, vaan seos on täysin silkkisen näköistä. Minulla on käytössä Vitamix-tehosekoitin jolla siemenmaidot onnistuvat hyvin. Blenderissä on niin paljon tehoja, että se hienontaa pienetkin siemenet niin ettei niitä huomaa ollenkaan.

Tämän jälkeen lisäsin loput vedestä, blendasin hetken ja lisäsin makeutuksen, tällä kertaa vaniljasteviaa. Hunajakin sopii tähän kivasti. Kannattaa maistella, jokainen tykkää makeasta eri tavalla joten en osaa sanoa paljonko makeutusta tarkalleen tarvitsee. Hunajaa taisin laittaa pari ruokalusikallista edellisellä kerralla ja maito olisi saanut olla mielestäni vähän makeampaakin.

Siemenmaidon voi kaataa halutessaan harson läpi kannuun tai pulloon, jos ei halua kuituisia siementen jäämiä. Minua ne eivät haittaa joten olen kaatanut vain maidon suoraan pulloon ja sekoittanut aina ennen juomista.

Banaani-mansikka-seesamismoothie

- 1/2 banaani
- kourallinen mansikoita
- 2dl seesaminsiemenmaitoa

Blendaa ainekset keskenään ja nauti. Nopea välipala!

Kommentit (7)

Vierailija

Kiitos Kaisa vinkistä! Pitää testata tätä heti, kun lehmänmaito nousi yliherkkyystestissä vähennettävien/vältettävien listalle. Minkä verran suosittelet muuten ottamaan d-vitamiinia päivittäin? 

Vierailija

Kiitos vinkistä! Kokeilin samantein kun sattui seesaminsiemeniä olemaan kaapissa. Ei hullumpaa. Laitoin hieman juoksevaa hunajaa joukkoon.

-Joksu-

Vierailija

Olet jättänyt lehmänmaidon pois ruokavaliosta. Periaatteessahan imetysdieettejä ei pitäisi mennä omin nokkineen kokeilemaan, mutta joskus tietenkin masuvaivojen syy saattaa löytyä helpostikin. Lehmänmaidon ym. lehmänmaitotuotteiden ohella kannattaa jättää pois myös naudanliha, sillä siinä on samaa proteiinia kuin lehmänmaitotuotteissa. 

Vierailija

Jos on perehtynyt eri ravintoaineiden tarpeisiin ja ruokien ravintosisältöihin, mitä tahansa dieettejä voi kokeilla ihan turvallisesti.

 

Se kiinnostaa minua, miksi manteli on eliminoitu. Kookos vissiin ei?

Vierailija
Vierailija

Olet jättänyt lehmänmaidon pois ruokavaliosta. Periaatteessahan imetysdieettejä ei pitäisi mennä omin nokkineen kokeilemaan, mutta joskus tietenkin masuvaivojen syy saattaa löytyä helpostikin. Lehmänmaidon ym. lehmänmaitotuotteiden ohella kannattaa jättää pois myös naudanliha, sillä siinä on samaa proteiinia kuin lehmänmaitotuotteissa. 

 

Yleensähän maidon ongelmat aiheuttaa kaseiini, ja sitä ei käsittääkseni naudanlihassa ole.

Vierailija

Meillä maitoproteiiniallergiasta kärsivällä vaivana imetysailana oli myös kananmuna. Ravitsemusterapeutti sanoi näiden kahden melko usein kulkevan käsikkäin. Eli jos ei pelkkä maitotuotteiden pois jättäminen auta kannattaa kokeilla jättää myös kananmuna hetkeksi pois. Tää oli ainakin meillä helppo kokeilla (ja hyvin selkeästi reagoi pieni kun otin eliminoidut ruoka-aineet yksitellen takaisin).

Kiitos hyvästä postauksesta, täytyy kokeilla tätä :)

Vierailija

Käytätkö kuorittuja vai kuorimattomia seesaminsiemeniä? Ja onnistuuko maito molemmista? 

Seuraa 

Blogiarkisto

2014